Dejstva

Nad enim letom na bolniški 100 odstotkov ljudi več kot leta 2015

Ljubljana, 05. 01. 2024 06.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 7 min
Avtor
Neža Steiner
Komentarji
129

Pri bolniški odsotnosti naj bi šlo za začasno nezmožnost za delo. Kaj pa kažejo številke? Ravno nasprotno. Če je bilo še leta 2015 več kot eno leto na bolniški 4200 ljudi, jih je bilo predlani že 8500. Nimamo pa sistema, kako ljudi vračati nazaj. Metoda Dodič Fikfak opozarja, da se "30 let praktično nič ni naredilo, da do dolgotrajnih bolniških odsotnosti ne bi prišlo". Kaj kažejo prakse iz tujine?

Naraščanje dolgotrajnih bolniških je zelo neugodno, opozarja Metoda Dodič Fikfak s Kliničnega inštituta za medicino dela, prometa in športa, saj dolgotrajna bolniška običajno vodi v invalidnost. Gre za trajnejše spremembe, ki bodo privedle do pogostejših bolniških in invalidnosti. "Meni kot človeku, ki 30 let spremlja bolniški stalež, to pove, da se praktično ničesar ni naredilo, da do dolgotrajnega staleža ne bi prišlo. Tukaj je ključna preventiva, ki jo moraš izvajati v mladih letih, da se v starih to ne vidi. Delovna populacija se stara, mlade praktično ni oz. če je, imamo ljudi z drugačno kulturo, z drugačnim načinom dela. Za starajočo se delovno populacijo je značilno, da v bolniški stalež hodi redkeje, ampak ko pa gre, so pa bolezni resnejše."

Število bolnikov v dolgotrajni bolniški skokovito narašča. Kaj kažejo številke? Če je bilo leta 2015 več kot eno leto bolniško odsotnih dobrih 4200 oseb, jih je bilo predlani že 8500. 1500 oseb je odsotnih več kot tri leta in 365 oseb več kot pet let. Rekorder pa ne dela že 12 let. 

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

Zakaj naraščajo dolgotrajne bolniške? Jernej Završnik, direktor mariborskega zdravstvenega doma pojasnjuje, da imamo vedno starejšo populacijo, ki vedno dlje dela. Postreže s podatkom, da je največ dolgotrajnih bolnišk v starosti od 50 let naprej. "To so logične posledice staranja družbe. To je problem, s katerim se ne soočamo samo mi, ampak cela zahodna Evropa in ostali del sveta."

A znotraj strukture dolgotrajnih staležev se nam dogajajo spremembe, opaža Ana Vodičar iz Zavoda za zdravstveno zavarovanje, in sicer daleč največ se nam povečuje število izgubljenih delovnih dni med starejšimi zaposlenimi. "Pred leti sploh nismo imeli bolniških med delavci nad 65 let in zelo malo nad 60 let, ne zato, ker ne bi bili bolni, ampak ker so bili že v pokoju."

Po mnenju Dodič Fikfakove je vredno graditi na zdravem jedru starejših. "Menedžerji pravijo, da se jim ne splača zaposlovati starejših delavcev, kar ni res. Med njimi imamo skupino, ki je kronično bolna, pogosteje hodijo k zdravniku, predvsem pa je njihova bolezen težja. Imamo pa skupino zdravih, za katere je značilno, da zelo redko gredo na bolniško, ker nimajo otrok, da bi zaradi njih hodili, lojalnost je večja."

Rekordno odsotnih nad enim letom

Na dan 31. oktobra 2023 je bilo 8780 oseb na bolniški dlje kot eno leto. Če primerjamo: leta 2022 je bilo nad enim letom odsotnih dobrih 150 odstotkov več ljudi kot pred osmimi leti. 

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

Kot smo pisali včeraj v rubriki, imamo rekorderja, ki je na bolniški že 12 let. Jernej Završnik še doda, da imamo okoli 10 ljudi, ki so na bolniški devet let. 

Nimamo jasnih podatkov, zakaj so ljudje v dolgotrajni bolniški

 V osnovi je problem zdravljenje, ocenjuje Lidija Jerkič iz Zveze svobodnih sindikatov Slovenije. "Začetek zdravljenja je ključen. Če ne dobi pomoči takoj, ampak čez dva, tri mesece, če potem ni obravnave na strokovni ravni, se stvari samo še podaljšujejo." 

Završnik izpostavlja, da nimamo jasnih podatkov po posameznih diagnozah, zaradi česar so ljudje v dolgotrajni bolniški. Če bi jih imeli, potem bi zavarovalnica lahko predpisala dodatne programe in jih plačala. "Recimo, če imamo veliko čakajočih zaradi bolezni hrbtenice in so potrebne operacije, se to dodatno plača. Če imamo veliko čakajočih za operacijo kolena, dajmo potem skrajšati te čakalne dobe. Problem lanskega programa je, da so izbirali samo tiste operacije, ki so od ZZZS dobro vrednotene. Ni pa se delalo glede na potrebe."

Najprej potrebujemo podatke, nato pa morata zdravstveni minister in zdravstveni svet pripraviti strokovne smernice, poudarja Završnik. "Da se dajo jasna navodila pacientom, kaj delati takrat, ko so v bolniškem staležu. Mi se zdaj kregamo, ali je lahko doma, ali hodi en kilometer ali 10 kilometrov okoli hiše. In nenazadnje tudi, kako izboljšati svoj zdravstveni status, tudi takrat, ko si doma," doda Završnik in izpostavi, da so skandinavske države ugotovile, da je obdobje maksimalnega bolniškega staleža eno leto. 

Duševne težave pogostejše 

Najpogostejši vzrok za bolniške odsotnosti, ki trajajo dlje od enega leta, so bolezni kostnomišičnega sistema, pol manj je primerov zaradi raka in poškodb, nato pa po številu primerov sledijo duševne motnje ter bolezni srca in ožilja, pojasnjujejo na NIJZ. Običajno ni večjih sprememb, so pa duševne težave v nekaj desetletjih postale bolj zastopana skupina vzrokov, kot so bile nekoč. Vodičarjeva dodaja, da so od leta 2022 duševne težave prehitela onkološka obolenja po številu dni bolniške odsotnosti. 

Nimamo ergonoma, fizioterapevta in psihologa

Med kostnomišičnimi je najpogostejša bolečina v križu. V tujih 'učbenikih' je jasno, kakšna so pravila, pojasnjuje Dodič Fikfakova. "Prvi teden pusti bolnika doma, ker je verjetno v bolečinah, potem moraš organizirati ergonoma, torej človeka, ki ga ima delovna organizacija, da gre pogledat delovno mesto in mu ga uredi na način, da se lahko tudi, če ni popolnoma izzvenela bolečina, vrne nazaj na delovno mesto." V Sloveniji nimamo človeka, ki bi delovno mesto uredil. Formalno pravno je to dolžnost delodajalca. 

"Nimamo ergonoma, fizioterapevta, ki bi bil vključen v zdravstveni sistem in po 14 dneh nimamo psihologa. To pomeni sistem, da imaš algoritem. Če primerjate povprečno dolžino bolniškega staleža zaradi bolečin v hrbtenici, je v Sloveniji en mesec. Tam, kjer so urejeni ti načini, je povprečna odsotnost dva tedna, kar je bistvena razlika. Že ne vem, koliko desetletij govorimo, da je treba urediti sistem v celoti, ne pa posamezne luknje krpati," je kritična Dodič Fikfakova. 

V tujini je po treh mesecih bolniške znan načrt vračanja

Po besedah Ane Vodičar imajo trenutno zdravniki ZZZS, ki odločajo o daljših odsotnostih, samo možnost časovnih prilagoditev. "Delavcu rečejo: ocenjujemo, da lahko začnete s štiriurnim delovnikom po enem mesecu, če bo vse v redu: šesturnim in potem polno zaposlitev. Mogoče komu koristi kombinacija z delom od doma, prilagoditve delovnega mesta, kakšni delovni pripomočki ..."  V kar nekaj državah poznajo model, pravi Vodičarjeva, kjer mora biti po treh mesecih bolniške jasen načrt vračanja na delo. "Ne pozabiti na zaposlene, ki so dlje odsotni, ampak dajmo se z njimi ukvarjati. Zagotovo so nekatera obolenja taka, kjer delavec več mesecev rabi čas, zdravljenje, operativne posege, rehabilitacijo, ampak vendarle mora imeti ves čas v mislih, kdaj bo čas za povratek." 

Vsak delodajalec je lahko zaskrbljen nad dolgotrajno bolniško

Po besedah Metode Dodič Fikfak je lahko vsak delodajalec izjemno zaskrbljen nad dolgotrajno bolniško odsotnostjo. Hkrati izpostavlja, da je bilo, ko se je vodil projekt o zgodnji in pozni rehabilitaciji, zelo težko dobiti delodajalca, ki bi se bil pripravljen ukvarjati z vračanjem ljudi, ki so že dolgo odsotni, nazaj na delovno mesto. "To pa zato, ker po 30 oz. 20 dneh plačuje ZZZS in če delodajalec enkrat tega delavca odmisli in ga nadomesti, mu ni v interesu, da ga dobi za par dni nazaj, ker bo spet on plačeval. To je napaka sistema. Sistema, da bi sam motiviral zgodnje vračanje ljudi nazaj na delo, nimamo."

Največja administrativna obremenitev je vodenje dolgotrajnih bolniških

Družinski zdravnik in direktor ZD Medvode Rajko Vajd izpostavlja, da bi morali zmanjšati administrativne obremenitve v ambulanti družinskih zdravnikov, kar se tiče dolgotrajne bolniške. Opaža, da naraščajo kratkotrajne in dolgotrajne bolniške. In zakaj meni, da se bolniške podaljšujejo? "Zaradi stanja v družbi, gospodarstvu in ostalih pritiskov." V zadnjem desetletju je med bolniki trend izgorelosti, depresije, anksioznosti in drugih duševnih stanj.

Ko so v porastu respiratorna obolenja, je naval v ambulanto večji. A največja administrativna obremenitev je vodenje dolgotrajnih bolniških, odzivnost zavarovalnice in imenovanega zdravnika z odločbo. "Tukaj imamo kar hude težave s povečanjem administrativnega dela."

"Delavca, ki ga po enem letu ne vrnete v delovni proces to dobro povedo specialisti medicine dela ga je zelo težko vrniti nazaj v delovno okolje." Sistemsko bi dolgotrajne bolniške morali drugače urediti, tudi z vključitvijo drugih specialnosti. "Nepotrebno je na nekaj tednov pošiljati nove izvide in ostale zadeve. Ko imamo določena bolezenska stanja, dokler zdravljenje ni zaključeno, ali do predstavitve pred invalidsko komisijo, to ni smiselno." Kot problem vidi tudi sodelovanje bolnika samega. "Zdravnik brez pacienta ne more voditi bolniškega staleža, mi ne vemo, kaj se z njim dogaja, niti o njegovih zahtevah na delovnem mestu."

Dejstva: Bolniška odsotnost

 

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (129)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Con-vid 1984
05. 01. 2024 14.19
+0
Zgolj naključje bi rekla bojana bebović.
aijtfia
05. 01. 2024 13.37
+1
Lepo je zapisano. Kot marsikje drugje se tudi tukaj, 30 let ni naredilo nič!
Delavec_Slo
05. 01. 2024 12.37
+4
A so nabolniški tudi INFLUENCERJI in VPLIVNIKI, ker so zelo utrujeni najbrž
Sickomania
05. 01. 2024 12.07
+6
Z novim letos sem šel delat u avstrijo , edino kar bom pogrešal od slovenije je bolniška
Jožajoža
05. 01. 2024 12.00
+4
če tebi vzamejo ustavno pravico do zdravja,kot je to naredil diktator janša, potem so rezultati,tako ,kot so. 200% povečanje bolnih in bolniških.
Con-vid 1984
05. 01. 2024 14.25
+1
Micimici7
05. 01. 2024 11.59
+3
je kje omenjeno, kako visoko je to slavno statistiko dvignil covid? Zanj si bolnisko dobil prej, ko za karkoli drugega...
Zmaga Moke
05. 01. 2024 11.59
+4
Cepivo deluje vidim.
ljubim svojo državo
05. 01. 2024 11.45
+0
posledica skorumoiranega zdravstva
Truth
05. 01. 2024 11.22
+5
Bolniška ni dolžnost, je pravica. Nemaloprimerov, ja mi je dala zdravnica bolniško. In kaj ti fali, ma ne dosti, doma šušmarim. In zakaj ne greš delat? Ja zato, ker mi je dala bolniško. Zakaj ne prekineš? Debele učke.....
kr nekdo
05. 01. 2024 13.52
+1
v privat sektorju tega ni. delodajalci te udarijo po prstih k ni stimulacije za samo en dan bolniske v mesecu. v praksi je tako da si ob minimalno 200eur samo na racun stimulacije. kje je se 80% place. dejansko si lahko ob pol place. prej 1000 eur bolniska pa samo 500€.
KVAJSTABO
05. 01. 2024 16.04
+1
Pa ne pri vseh!!! Če te ni 5 delovnih dni , za tistih 5 dni ne dobiš stimulacije, prevoza, nadomestilo za prehrano. Toj to.
dadinho10
05. 01. 2024 11.10
+7
Nimamo pa sistema, kako ljudi vračati nazaj. Zakaj bi potrebovali sistem za vracati ljudi nazaj? Potrebovali bi sistem zakaj so bolniske, ce je bolezen, zakaj se pojavljajo bolezni, ce je pregorelost, zakaj..... Pa poglejmo kako se delodajalci soocajo z bolniskimi...Iz prve roke vam povem, tam kjer res ni potrebno zamenjati cloveka, se delo porazdeli med obstojece. ;Malo stisni, malo se, daj se malo in po pol leta si direktor rece, hm, saj gre.... In potem caka neko upokojitev in ne nadomesti. Delavci vedno dlje casa delajo, dela se po celi dan, na telefon si dosegljiv skoraj 24/7, maile tudi gledas na 15 minut.. .Ni prostega casa za pocitek, neki roki, krize, mora se..... In potem ko clovek izgori na delovnem mestu, je ponavadi sleva, si izmisljuje itd. In namesto da se vprasajo zakaj, recejo preprosto ni dorasel pritisku... Pritisk je postal nekaj normalnega. Postalo je normalno delati do 18,19, s tem da zacnes ob 7. Da delas doma v soboto, nedeljo... Racunaliniki se nosijo domov, nekaj se mora se narediti doma. Naenkrat vsi imajo toliko dela, da se ga ne da opraviti v 8-ih urah, 40 na teden.....Ceprav podpisujemo taksne pogodbe o zaposlitvi. In seveda, potem imas ljudi, ki se "namerno" upirajo sistemu na racun bolniske. Poznam tudi taksne. Sef mu ni odobril dopusta, ko si je sam zamilil 5 pred 12, pa je sel cez teden dni na bolnsiko, ko je imel drugega delavca na dopustu. Boli ga glava, vrti se mu ne more biti v pisarni, za racunalnikom... .Konec... .Bolniska.... Pride iz bolnsike, se ga mora razbremeniti, ker bo spet sel drugace. Tako da...
Truth
05. 01. 2024 11.17
+7
Nono, zgodb in resnic je več. Tudi takšne, da ena delavka naredi v 8 ih urah toliko, kot druga v dveh, hkrati pa jamra, da ima preveč dela. Torej kaj je preveč?
Truth
05. 01. 2024 11.23
+7
Jamra una, k naredi 4 krat manj. Nisem bil jasen.
Ramzess
05. 01. 2024 11.02
+7
"Nimamo pa sistema, kako ljudi vračati nazaj" Ja imate, samo ne upate, ali ne smete, ker bi leteli, če ne bi ubogali velike farmacije. Itak mnoge čaka težka lekcija zaradi ti. zločinov nad človeštvom. Potem se pa čudijo, delajo se tako, češ kaj se dogaja. Kaj ti ti. moderna medicina, če njen rezultat to, na račun profita farmacije ipd. Odprite oči.
Čombe
05. 01. 2024 10.56
-6
2018 sem prenehal delati in sem od takrat na socijalni :) sem ter tja kaj naredim na fuš denarja imam kot še nikoli :) če mi najdejo službo se takoj skregam z vsemi in sem spet nazaj haha, imam vse ugodnosti povsod, tako da lahko cele dneve hodim po hribih, zvečer pa obiščem kakšno prijateljico katere mož dela nočno, da imam jaz lahko socijalno :) haha slovenija je zakon
An ban pet podgan
05. 01. 2024 11.03
+0
Super, si moraš prišparati ker penzija bo bolj slaba.
janimir
05. 01. 2024 11.09
+7
Se motiš, enaka bo kot tvoja. Tebi bodo vzeli in njemu dali. Ta proces že teče.
janimir
05. 01. 2024 11.11
+5
Se motiš, takšna bo kot tvoja. Smo v komunizmu, ali ne ? Tebi bodo vzeli in njemu revežu dali. Kot vidiš ga že pripravljajo.
Rjoveči muc
05. 01. 2024 10.47
-5
Slovenci so najbolj len narod v EU.
Sickomania
05. 01. 2024 12.05
+1
Za delo itaq , za športe itd. Pa najboljši na populacijo 😉
zelen
05. 01. 2024 10.42
+14
ljudje na delavnih mestih izgorevajo zato toliko bolnišk.danes delavec dela delo min. za 3. ljudi.nekateri so prosti le 4 dni na mesec primer v trgovinah 6 dni delaš nedelja prosto.
petka5
05. 01. 2024 10.42
+3
nekaj je izkoriscevalcev kot tisti rekorder, sicer pa bolniske do logicna posledica nenormslno dolgih cakalnih dob in nedostopnega zdravstva... ve je clovek bolan delat ne more in ce caka v nedogled na preglede. operacije, rehabilitacije, potem logicno nabija stroske bolniske... za vse to so odgovorni tisti, ki podaljsujejo cakalne dobe
Svobo-ne
05. 01. 2024 10.36
+15
Eno leto sem bil na bolniški v čakanju na operacijo kolena . Torej kdo je kriv da te pustijo cakat leto dni v mukah in bolečinah. Potrebne bi bile množi čnentožbe proti državi ker nima več zdravstvenega sistema.
acromega
05. 01. 2024 10.32
+13
največ ljudi na bolniški je hudo bolnih, zato je take vrste novinarstvo zavržno in moralno sporno. Človeka s hudo diagnozo sredi zdravljenja vračati na delo. Pa kdo je tu nor?
Arhaist
05. 01. 2024 10.17
+5
Dejtva so: Normalno se so pa cepili ljudi z zvarkom, ki je strupen. Pa se zrak se dnevno zastruplja… Nic cudnega, dokler ovce vsemu nasedajo po tv in so crte na nebu samo zracna vlaga bo tako. S crtanjem se pa zastruplja vse zrak voda hrana…
Ramzess
05. 01. 2024 11.06
+1
To počno začenši z dojenčki, cepiva niso drugo kot strup. Pa tudi pravijo, da tisti, ki so cepili z mRNA cepivi, četudi samo enkrat, bodo umrli v 3-5 letih, rok je potekel. Poleg tega mRNA cepivo nepopravljivo spremeni DNK ljudi. Raziskujte pa boste marsikaj odkrili.
METKA102
05. 01. 2024 09.58
+17
Bilo je nekoč... Ljudje so delali redno 8 ur, 8 ur so imeli za svoje interese, 8 ur za spanje. To so delavci dosegli pred več kot stoletjem. Zdaj pa imamo nedoločen delovni čas, k zdravniku ne pridemo, če sami ne plačamo, delamo do 65-tega, da bi si delavec kupil stanovanje ni pogojev, če želiš, da imajo otroci izvensolske dejavnost, se vse plača itd itd. Če ne zbolis, si res kaveljc.
fcliverpool1
05. 01. 2024 09.55
+18
to je le ena plat medalje.potrebno se je vprašat zakaj bolniške.kdo od vseh delodajalcev naredi kakrko v tej smeri.Nihče.delavci pri 50+ podvrženi normativom ,naduram psihičnim pritiskom in to je zdravo lepo vas prosim tega bo vedno več na žalost važen je samo kapital za ljudi jim je malo mar pol pa kr naenkrat vsi pametni fuul je bolniške kdo se tu norca brije iz delovnega naroda .ta članek bi osebno naslovil samo in le izključno delodajalcem......
smajser1
05. 01. 2024 09.57
+7