Dejstva

DEJSTVA: Ali so predsedniki strank navajali pravilne podatke?

Ljubljana, 18. 04. 2022 20.08 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 5 min

Na POP TV ste lahko spremljali že četrto predvolilno soočenje. Ekipa Dejstev je tudi tokrat v živo preverjala izjave politikov. Uroš Slak je v oddaji gostil Janeza Janšo, Tanjo Fajon, Luko Mesca, Marjana Šarca, Mateja Tonina, Zdravka Počivalška in Alenko Bratušek. Robert Golob je zaradi okužbe s koronavirusom na soočenju sodeloval prek videopovezave.

Kdo je nadomestil Goloba?

Koordinator Levice Luka Mesec je izjavil, da je predsednika stranke Gibanje Svoboda Roberta Goloba nadomestil Blaž Košorok. Izjava Mesca ne drži. 

dejstvometer ne drzi

Robert Golob je bil dolgoletni predsednik uprave Gen-I-ja. Blaž Košorok je bil imenovan na čelo podjetja Gen energija, ki pa je polovični lastnik Gen-I-ja. Za začasnega predsednika uprave Gen-I-ja je sodišče 1. marca postavilo Igorja Koprivnikarja.

Šarec o škodi zaradi korupcije

Predsednik LMŠ Marjan Šarec je dejal, da na leto v Sloveniji zaradi korupcije izgubimo 3,2 milijarde evrov. V sporočilu nevladne in neprofitne organizacije Transparency International (6. december lani) so letno škodo zaradi korupcije v Sloveniji ocenili na tri in pol milijarde evrov: "Letna škoda zaradi korupcije v Sloveniji je ocenjena na 3,5 milijarde evrov. Za predstavo: s tem denarjem bi lahko v enem letu plačali več velikih infrastrukturnih projektov, ki sicer potekajo več let."

Je gospodarska rast res enaka kot pred epidemijo? 

dejstvometer ne drzi

Predsednica SD Tanja Fajon je dejala, da je gospodarska rast praktično enaka kot pred zdravstveno krizo. V letu pred epidemijo, 2019, smo imeli 3,3-odstotno rast BDP. Leto pozneje, ko se je začela svetovna pandemija, je rast padla za 4,2 odstotka, lani pa se je ponovno povzpela na 8,1 odstotka. Izjava predsednice Socialnih demokratov tako ne drži.

Kdaj je bil odpravljen davek na izplačane plače?

Dejstvomer drži

"Spomnila bi vas na mandat med 2004–2008, ko je bil ukinjen davek na izplačane plače," je dejala predsednica SAB Alenka Bratušek. Podatek, ki ga je navedla, drži. STA je 1. 1.2006 poročala: "Z današnjim dnem stopajo v veljavo spremembe petih davčnih zakonov. Precejšnjo razbremenitev gospodarstva s stroški dela prinaša postopna odprava davka na izplačane plače. Novela zakona o davku na izplačane plače, ki ga je Slovenija uvedla sredi leta 1996, določa, da se stopnje davka, ki ga morajo delodajalci obračunavati na plače v višini nad 165.000 tolarjev, z letom 2006 znižajo za petino, zatem pa se bodo znižale tudi v naslednjih dveh letih in z letom 2009 tega davka ne bo več."

 Ali izjava Počivalška o ekonomskih gibanjih drži?

"Danes je država v najboljši kondiciji zgodovinsko gledano od osamosvojitve. Imamo najvišji BDP, 52 mrd., lani smo imeli največjo rast, zgodovinsko gledano, imamo najboljše bonitete, imamo najnižjo stopnjo brezposelnosti," je dejal Zdravko Počivalšek (Povežimo Slovenijo). 

dejstvometer ne drzi

Kot opozarja strokovnjak s področja ekonomije Miha Dominko, je tako velika gospodarska rast tudi posledica padca BDP v letu 2020. Slovenija se je lani po gospodarski rasti uvrščala nadpovprečno med državami EU, a največje rasti ni dosegla, temveč je zaostajala za Irsko, Hrvaško in Malto. Brezposelnost v Sloveniji je v zadnjem lanskem četrtletju znašala 4,5 odstotka. To ni najnižja brezposelnost nasploh, saj je bila nižja leta 2008, ko je znašala 4,4 odstotka, kažejo podatki Sursa. Bonitetne ocene Slovenije so sicer visoke, vendar so bile v preteklosti že višje. Bonitetna ocena hiše S&P za Slovenijo denimo trenutno znaša AA–, medtem ko je bila leta 2010 AA, eno stopnjo višje. Podobno je tudi pri bonitetni hiši Moody’s in Fitch.

Septembra 2008 je bilo brezposelnih 59.303, marca letos pa 60.534, kažejo podatki Zavoda za zaposlovanje RS.

Janša o javnem dolgu, zadolženosti in gospodarski rasti

Janez Janša (SDS) je dejal, da se je javni dolg Slovenije v letu 2021 zmanjšal na 75 odstotkov, imeli smo 8,1-odstotno realno gospodarsko rast, v zadnjem kvartalu smo rastli najhitreje v EU, naša zadolženost je za 20 odstotkov manjša, kot je povprečje območja EU, in za 25 odstotkov manjša od zadolženosti držav OECD, ki so primerljive z nami.

Gospodarska rast je leta 2021 resda znašala 8,1 odstotka. Prav tako drži podatek, da je bila rast BDP v zadnjem lanskem četrtletju največja na območju EU, saj je v Sloveniji znašala 5,4 odstotka, druga je bila Danska s tremi odstotki, medtem ko je povprečje celotnega območja EU znašalo 0,4 odstotka.

Dejstvomer drži

Konsolidirani javni dolg je lani v Sloveniji znašal 74,7 odstotka BDP, medtem ko se zadnji razpoložljiv podatek Eurostata nanaša na lansko tretje četrtletje in je znašal 90,1 odstotka BDP držav. Če primerjamo ti številki, gre za razliko 15,4 odstotne točke ali 20,6 odstotka. Jaševa izjava torej drži. 

Po zadnjih podatkih OECD, ki sicer uporablja nekoliko drugačno metodologijo izračuna javnega dolga države in se nanašajo na leto 2020, je bila Slovenija takrat zadolžena za 100,25 odstotka BDP. Povprečje OECD pa je bilo 94,31 odstotka. Ker ni opredeljeno, katere države so primerljive s Slovenijo, izjave o manjši zadolženosti ni bilo mogoče preveriti.

Kakšen presežek je ustvarila vlada Marjana Šarca?

Dejstvomer drži

"Ustvarili smo 225 milijonov evrov presežka," je dejal predsednik LMŠ Marjan Šarec. Njegova izjava drži. Podatki ministrstva za finance kažejo, da je vlada Marjana Šarca leto 2019 zaključila z 225 milijoni evrov presežka.

* Med soočenjem se je pripetila tehnična napaka pri predvajanju Dejstvomera v živo. Pomotoma je bila Šarčeva izjava glede ustvarjenega presežka državnega proračuna v času njegove vlade označena, kot da ne drži. Šarčeva izjava namreč drži, kot smo tudi navedli v članku in na družbenih omrežjih. Za napako se opravičujemo.

Koliko več denarja je priteklo v blagajno?

dejstvometer previdno

Predsednik NSi Matej Tonin trdi, da se je v času aktualne vlade v proračun steklo za milijardo in pol evrov več denarja kot v času vlade Marjana Šarca leta 2019. Sprejet rebalans proračuna kaže, da je leta 2019, ko je vlado vodil Marjan Šarec, v blagajno priteklo 10.353.720.311 evrov, lani, ko je vladi predsedoval Janez Janša, pa 10.721.997.985 evrov. Razlika med letoma znaša 368.277.674 evrov, in ne 1,5 milijarde, kot pravi Tonin.

* Debata se je sicer vrtela glede spremembe dohodnine in davkov. Po podatkih Finančne uprave je bilo v letu 2021 pobranih za 19,212 milijarde evrov prihodkov, kar je za 2,930 milijarde evrov oziroma za 18,0 odstotka več kot v letu 2020 in za 1,639 milijarde evrov oziroma za 9,3 odstotka več kot v letu 2019. Toninova izjava sicer ni čisto točna, a smo zaradi konteksta pogovora števec na Dejstvomeru premaknili na previdno.

SPREMLJAJ DOGAJANJE V ŽIVO

21.44

Koliko več denarja je priteklo v blagajno?

Matej Tonin (NSi): "V času vlade Marjana Šarca leta 2019 v primerjavi z našo vlado 2021 se je v proračun nateklo za milijardo in pol evrov več denarja." Sprejet rebalans proračuna kaže, da je leta 2019, ko je vlado vodil Marjan Šarec, v blagajno priteklo 10.353.720.311 evrov, lani, ko je vladi predsedoval Janez Janša pa 10.721.997.985 evrov. Razlika med letoma znaša 368.277.674 evrov in ne 1,5 milijarde, kot pravi Tonin.

21.39

Smo res najslabši pri izdatkih za raziskave in razvoj?

Marjan Šarec trdi, da je Slovenija pri izdatkih za raziskave in razvoj med najslabšimi. Po podatkih Eurostata in OECD za leto 2020 nameni v deležu BDP za raziskave in razvoj največ Švedska, 3,53. Povprečje EU-27 je 2,32, Slovenija po teh podatkih nameni 2,15 odstotka BDP in je pred več državami Unije, tudi Bolgarijo, ki za raziskave in razvoj nameni 0,85 odstotka BDP. Če je Marjan Šarec mislil na sredstva, ki jih za raziskave in razvoj nameni samo država, torej brez gospodarstva, je slovenski delež v BDP 0,3 odstotka. Povprečje EU-27 je 0,27 odstotka, Bolgarija namenja 0,22 odstotka. Na Statističnem uradu opozarjajo: Slovenija ni dosegla barcelonskega cilja (tj. nameniti najmanj 3 % BDP za RRD). V obdobju izvajanja raziskovalne in inovacijske strategije Slovenije (RISS) 2011–2020 je bila država tako še naprej pod evropskim povprečjem.

21.21

Kakšen presežek je ustvarila vlada Marjana Šarca?

Marjan Šarec (LMŠ): "Ustvarili smo 225 milijonov evrov presežka." Podatki Ministrstva za finance kažejo, da je vlada Marjana Šarca leto 2019 zaključila z 225 milijonov evrov presežka.

21.13

Janša o javnem dolgu, gospodarski rasti in zadolženosti

Janez Janša (SDS) je dejal, da se je javni dolg Slovenije v letu 2021 znižal na 75 odstotkov, imeli smo 8,1 realno gospodarsko rast, v zadnjem kvartalu smo rastli najhitreje v EU, naša zadolženost je za 20 odstotkov nižja, kot je povprečje EU območja, in je za 25 odstotkov nižja zadolženost, kot je zadolženost držav OECD, ki so primerljive z nami. Gospodarska rast je v letu 2021 resda znašala 8,1 odstotka. Prav tako drži podatek, da je bila rast BDP v zadnjem četrtletju lanskega leta najvišja v območju EU, saj je v Sloveniji znašala 5,4 odstotka, druga je bila Danska s tremi odstotki, medtem ko je povprečje celotnega EU območja znašalo 0,4 odstotka. Konsolidirani javni dolg je v lanskem letu v Sloveniji znašal 74,7 odstotka BDP, medtem ko se zadnji razpoložljiv podatek Eurostata nanaša na tretje četrtletje lanskega leta in je znašal 90,1 odstotka BDP držav. Če primerjamo ti številki, gre za razliko 15,4 odstotne točke ali 20,6 odstotka. Izjava Janše torej drži. Po zadnjih podatkih OECD, ki sicer uporablja nekoliko drugačno metodologijo izračuna javnega dolga države, in se nanašajo na leto 2020, je bila Slovenija takrat zadolžena za 100,25 odstotka BDP. Povprečje OECD pa je bilo 94,31 odstotka. Ker ni opredeljeno, katere države so primerljive s Slovenijo, izjave o nižji zadolženosti ni bilo mogoče preveriti.

21.02

Ali izjava Počivalška o ekonomskih gibanjih drži?

Zdravko Počivalšek (Povežimo Slovenijo): "Danes je država v najboljši kondiciji zgodovinsko gledano od osamosvojitve. Imamo najvišji BDP, 52 mrd, imeli smo lansko leto največjo rast, imamo najboljše zgodovinsko gledano bonitete, imamo najnižjo stopnjo brezposelnosti." Kot opozarja strokovnjak s področja ekonomije Miha Dominko, je tako visoka gospodarska rast tudi posledica padca BDP v letu 2020. Slovenija se je v lanskem letu po gospodarski rasti uvrščala nadpovprečno med državami EU, a najvišje rasti ni dosegla, pač pa je zaostajala za Irsko, Hrvaško in Malto. Brezposelnost v Sloveniji je v zadnjem četrtletju lanskega leta znašala 4,5 odstotka. To ni najnižja brezposelnost na sploh, pač pa je bila nižja leta 2008, ko je znašala 4,4 odstotka, kažejo podatki Sursa. Bonitetne ocene Slovenije so sicer visoke, vendar so bile v preteklosti že višje. Denimo bonitetna ocena hiše S&P za Slovenijo trenutno znaša AA-, medtem ko je bila leta 2010 AA, kar je za eno stopnjo višje. Podobno je tudi pri bonitetni hiši Moody’s in Fitch.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (458)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Betuul
19. 04. 2022 21.47
+3
Ja jure zrnec ! Naš igralec visokega ranga; bi lahk kakšnega politika zamenjal! tako mal predvolilno za štos! Tako da iz heca nastane res ! so včasih rekli
Toshiba2010
19. 04. 2022 21.30
+2
Težava je, ker ima vsak svojo normalnost. V KUL se jim zdi normalno, da vladajo oni. Volitve vidijo kot priložnost za нормализацию. Navajeni so bili vladati od leta 1945 do 1990, pa tudi kasneje je bilo "normalno", da so na oblasti oni, tisti drugi pa samo izjemoma. "Nenormalna" vlada je imela v celi zgodovini samostojne Slovenije en cel mandat in nekaj kratkih poskusov, ki so se posrečili bolj ko ne zaradi kolosalne nesposobnosti "normalnih" – enkrat Drnovšek ni znal koalicije držati skupaj, drugič Janković ni znal šteti do 45, tretjič je Šarec vrgel puško v koruzo. Ko je šel Šarec po puško v koruzo, je spekel kokice, ki jih zdaj deli na predvolilnih zborovanjih. Najbolj teknejo golobom. Kokice bi sicer človek gledal na soočenjih, ampak nimam prave volje. Ne vem, ali se mi samo zdi ali pa imamo letos toliko soočenj kot še nikoli. Ki še nikoli niso bila tako odveč. Vladne stranke smo spoznali v zadnjih dveh letih. Zvozile so zelo solidno. Proticovidni ukrepi so bili približno taki kot v drugih državah. Najbolj se za nazaj pritožujejo nad zapiranjem ljudi v občine, pozabljajo pa na gnečo na portoroški promenadi in na dejstvo, da v mnogih državah ljudje niso smeli niti več kot 500 m stran od doma. Pa tega niso razglašali za ne-Svobodo. Vlada je bila verjetno celo bolj socialna, kot če bi bila sestavljena iz nominalno socialnih strank. Ker se je morala dokazovati, da je socialna. Socialnim strankam se ni treba.
Betuul
19. 04. 2022 21.21
+0
Dejasko stanje tega predvolilnega tralala je, da bo treba povišati pokojnine! Ker se je za ta čas vse podražilo ! In prejšni dvig se skoraj ne pozna !
Betuul
19. 04. 2022 21.19
+2
Zakaj se delodajalci registrirajo in zaposlujejo pol pa ne izplačajo plače ! Kdo vzdržuje to aroganco delodajalcev ! , Ki jih nič ni sram ?!
sebe..
19. 04. 2022 21.10
+4
Žalostno je, da Leve stranke Jugoslavijo izpostavljajo kot dobro politično prakso. Jugoslavija je bila ob razpadu tako zadožena, da se je Slovenija le z veliko težavo odcepila od nje. Potrebno je bilo namreč razdeliti skupni dolg držav, del katerega je padel tudi na Slovenijo. Ves razviti svet zbijal šale na račun jugo indrustrije, med drugim proizvodnje Jugeca (avtomobila). Ljudje so nakupe opravljali čez mejo v Avstriji, ker je bila roba tam bolj kvalitetna kot v Jugi. V Jugoslaviji je veliko ljudi sicer lepo živelo, ker ni bilo treba delati (to kar danes predstavlja Javna uprava). Vendar pa je malokdo vedel, kako zelo se je Jugoslavija zadolževala, vse do Titove smrti. Šele takrat so se ljudje začeli zavedati, da denar ne pada z neba. Prišlo je do hiper-inflacije, kar pomeni, da so se cene proizvodov/storitev v Jugoslaviji praktično čez noč zvišale za večkratnik prvotnih cen. Ljudje so živeli v komunistični (socialistični) ureditvi, kjer svobode govora, kakršno poznamo danes, ni bilo. Nempremičnine (zemljo ...) so v tistem obdobju kmetom in drugim vsaj 2x vzeli (nacionalizirali). V Jugi so najbolje prišli čes tisti, ki zase niso imeli kakšnih večjih ambicij, ker jih niti ni bilo možno udejaniti, ter tisti, ki so bili zaposleni v državnih uradih, kjer so imeli zagotovljeno plačilo za malo dela. Živeli so od delovnega razreda (kmetje, itd.).
lanyy
19. 04. 2022 21.05
+6
Kako je sedaj kaj z Golobovim računom v Romuniji?!? 2x je že spremenil izjavo, ko je baje izvedel za poneverbo tega ni prijavil ne našim ne romunski policiji, ni prijavil tega Fursu,.... No dajmo sedaj poročat podrobno o tem, kje ste preiskovalni novinarji?
Nimasmisla
19. 04. 2022 20.41
+4
AufbiksMB
19. 04. 2022 20.17
+6
Drzava so davkoplacevali iz privatnega sektorja. Te placujejo za place drzavnih usluzbencev (poslanci, obcinska administracija, policija...) in t.i. drzavne stroske. Javni usluzbenci morajo oz. bi morali v korist delodajalca delati - torej davkoplacevalcev. Prav tako bi morali davkoplacevalci imeti vec kontrole glede denarja, ki ga dajejo v skupno blagajno in katerega po svoji volji razdeljujejo javni usluzbenci. Saj ne more nekdo, ki ze celo zivljenje zivi na plecih davkoplacevalcev govoriti, da mora 'drzava' placati to ali ono. Medtem ko sam ni nikoli kaj prispeval v skupno blagajno. Dejansko ni niti ene stranke, ki bi to malo v red spravila, so pa stranke, kjer clani niso nikoli nic dali v skupno blagajno, ampak z njo delajo, kot da bi bilo to njihovo - placati davek kot drzavni usluzbenec, to ni pravi davek, saj je placa le tega prihaja iz davkov in ne iz denarja prodanih produktov na trgu.
imt600
19. 04. 2022 20.15
+4
dejte rajš o Švedski pisat ne pa o naši koruptni politiki kr ne bo prej konca dokler ne bojo dal v parlament mlade ljudi rojene po 91
Gorje
19. 04. 2022 19.59
-1
Kdo so to svečkarji?
AufbiksMB
19. 04. 2022 20.09
-1
Gorje
19. 04. 2022 19.58
+4
To je samo predstava za javnost. Ko gre za denar, vpliv, privilegije, prestiž, ni ne levih ne desnih, "JUST MONEY". Mogoče bi se streznili, da pride 100.000 ljudi na Kongresni trg. Mogoče je to tudi edina rešitev za narod. Mogoče?!
Jorc
19. 04. 2022 19.54
+0
lanyy
19. 04. 2022 19.50
+5
Vse kar levi obljubljajo bi lahko postorili že v 25 letih na 50 let podlage. Janša in ekipa skrbi za male ljudi, ljudi iz podeželja, levi pa samo za Ljubljančane in zadete kvazi kulturnike.
AufbiksMB
19. 04. 2022 20.08
+4
Glede Janse se ne bi strinjal, ampak se pa strinjam s tem, kar ste povedali o t.i. levih oz. potomcev komunisticne partije in ostali elitiziranih socialisticnih strank, ki so nastale po 1991.
Jorc
19. 04. 2022 19.35
+6
Slovenci spreglejte že enkrat, Desne stranke delajo za malega človeka, kmete in rast podjetij,... Levi pa sama za pobiranje denarja od majhnega človeka z pobiranjem davkov,... Samo poglejte koliko se je v zadnjih dveh letih dvignil standard ljudi proti Avstrijcem.
Jorc
19. 04. 2022 19.33
+3
Se strinjam, edini od vseh, ki lahko iz glave pove dejanske podatke o stanju države. Levi pa samo kritizirajo, zavajajo javnost, Golob če je tako pameten bi pa ja si boljšo službo zrihtal z temi 3500€ plače še za srajce ne bo imel,...
Andrew16
19. 04. 2022 19.25
+5
Janša ni ideal samo v včerajšnji konkurenci je še vedno sto svetlobnih let pred ostalimi. To je dejstvo. Levaki bi težko iz vseh svojih kandidatov sestavili enega, ki bi vsaj malo pariral Janezu.
Golob je car
19. 04. 2022 19.21
-9
Gremo Ljubljana. LJ = SLO
BildiTheEmperor
19. 04. 2022 19.20
-4
Svečkarji sami priznavajo da so tak tip ljudi ki potrebujejo nekoga da se ves čas dere nanje. Pozabljajo pa da je ogromna večina ljudi v SLO civiliziranih.
AufbiksMB
19. 04. 2022 20.07
+2
Kdo so sveckarji? Glede na vas avatar, bi rekel, da ste vi bolj navajeni agresivnega zivljenja.
BildiTheEmperor
19. 04. 2022 19.18
-3
Čisto vsak podatek ki ga pove Janša ali Tonin, je polresnica če ne kar direktna laž. Čisto vsak.
AufbiksMB
19. 04. 2022 20.06
+2
To rece nekdo, ki podpira Putina, njegove posiljevalce in rusko nadvlado v Evropi in svetu. Smo videli kako je Putin govoril, da ne bo napadel Ukrajine...tudi o tem, da hocejo mir v svetu a obenem grozijo z uporabo atomskih bomb, ce se jih ne bo ubogalo.
Harpuna
19. 04. 2022 19.18
+4
Mislim,da to balkansko miselnost lahko samo trda roka vodi.Pa minusarji udarite.