Magazin

Prekvalifikacija iz človeka

Ljubljana, 04. 07. 2021 07.16 |

Nekdanji taboriščnik, pravnik in pričevalec Dušan Stefančič.
Avtor
Dušan Stefančič, Natalija Švab
Komentarji
183

Francoski Sainte-Marie-aux-Mines in slovenski Tržič. Mesti, ki ju loči več sto kilometrov razdalje, povezuje pa trpljenje taboriščnikov med drugo svetovno vojno. Medtem ko je v Franciji trpelo veliko Slovencev, je bilo v taborišču Ljubelj pri Tržiču veliko Francozov. Mesti Sainte-Marie-aux-Mines in Tržič sta že 55 let pobrateni. To prijateljstvo pa tudi opominja, kako pomembno je ohranjati mir in svobodo. Če namreč kdo misli, da se določeni dogodki ne morejo ponoviti, se globoko moti. So se že. In vsakič v hujši obliki.

Paziti moramo, da se nepravilnosti v medčloveških odnosih spet ne sprevržejo v zavržna dejanja iz 20. stoletja. 

Tri tedne mineva od slovesnosti ob 76. obletnici osvoboditve taborišča Ljubelj, podružnice koncentracijskega taborišča Mauthausen. 

Zgodovina mora biti učiteljica modrih, je bila ena od misli, ki smo jih slišali. 

A namesto tega smo priča porastu števila posameznikov in gibanj, ki bi pri nas in po svetu radi z odstranjevanjem obeležij brisali ali na novo pisali nevšečna obdobja zgodovine. A če drži, da lahko zgodovina uči le tiste, ki poslušajo, nedvomno drži tudi, da mora biti zgodovina nepristranska, a dosledna učiteljica dejstev, ne interpretacij. 

Morda se boste mlajši bralci ob branju tega prispevka vprašali – zakaj naj bi, zaposleni s svojim življenjem in težavami, poslušali 94-letnega moža, ki ga je v rosni mladosti izoblikovala taboriščna izkušnja. 

Ker je v življenju ključno opazovati in razmišljati. Pa ne (le) o tem, da so bili takrat težki časi, saj to je jasno. V zavesti je treba vseskozi nositi misel, da moramo biti zelo pozorni na to, kaj se dogaja v svetu, da se nikoli več ne bi ponovile situacije, ki so vodile v ekscese, kot smo jim bili priča v 20. stoletju. Nikoli namreč ne gre pozabiti na vzroke in posledice. In dejstvo je, da se vzroki za drugo svetovno vojno skrivajo v prvi svetovni vojni, v zgodovini, 80 let kasneje pa na podobne odklone nismo nič bolj odporni. In tako moramo paziti, da se nepravilnosti v medčloveških odnosih spet ne sprevržejo v takšna zavržna dejanja. 

In če kdo misli, da se ne morejo: po letu 1945 smo imeli Ruando, Srebrenico, danes imamo ljudstvi Rohinga in Ujguri – pa je vse to le nekaj primerov. Seznam genocidov po drugi svetovni vojni je namreč zlovešče dolg. Fraza "nikoli več", stara nekaj desetletij, tako še vedno ni dejstvo, prej nerazumljeno svarilo, preteklih obdobij pa očitno še ne razumemo dovolj, da bi razumeli njihove nauke. 

Kos granitne kocke, po katerih so korakali čez Sainte-Marie-aux-Mines.
Kos granitne kocke, po katerih so korakali čez Sainte-Marie-aux-Mines. FOTO: Dušan Stefančič

1944: Imel sem občutek, da sem končal v peklu, čeprav je bila zima

Konec februarja 1944 je bil organiziran večji transport političnih ujetnikov s Povšetove v Ljubljani. Ta transport je slovenska domobranska policija dostavila v Vižmarje, kjer so ga pričakali SS-ovci, da bi ljudi odpeljali v Nemčijo. 

Bil sem del tega transporta. Star sem bil 16 let. Pogumen in naiven obenem, kar pa mi je kasneje tudi pomagalo preživeti. 

SS-ovski sprejem bi težko opisali kot prijazen, saj so nam za popotnico povedali, da bo vsak poskus pobega deset drugih plačalo z življenjem. Potovanje je bilo mrzlo, bila je zima, snežilo je. Imel sem utopično idejo, da bodo transport napadli partizani in nas osvobodili, kar sicer ni bila čisto iz trte izvita misel, saj se je nekaj podobnega zgodilo z enim od transportov za Italijo. 

Ampak mi smo po enem dnevu, eni noči in polovici drugega dne prišli do postaje Dachau. Imel sem občutek, kot da sem končal v peklu, čeprav je bila zima. Naslednji dan se je začela moja zlovešča taboriščna pot. Najprej s prekvalifikacijo človeka v ujetnika. Slačenje, kopanje, dezinfekcija, pregled z rentgenom, s katerim so iskali zlate zobe ali kakšen drag predmet, ki ga je pogoltnil ujetnik. 

Vsa moja taboriščna oblačila, katerih nedvomni vrhunec je bil italijanski alpinski klobuk, so bila izdatno popleskana z rumeno in rdečo barvo. In kot kakšni "pavlihe" smo nato odkorakali v barako, kjer so nas nadrli v več jezikih. 

Tri tedne kasneje smo nato morali pred komisijo za selekcijo. Razdelili so nas na desno in levo skupino. Desna, v kateri sem bil tudi jaz, je bila že pripravljena na delo. Po delitvi smo dobili progaste temno sive uniforme, ki so neznosno smrdele po razkužilu, in obuvalo, ki je celo ostalo na nogah. 

Potem pa so nas vkrcali na vlak in odpeljali v neznano. Nekaj časa smo namreč še lahko spremljali imena postaj, potem pa se je vse skupaj porazgubilo. Po okoli dva dni in dve noči dolgi vožnji v mrazu smo pristali v kraju, ki me je spominjal na Slovenijo. Obdan je bil s hribi, katerih vrhovi so bili zasneženi. Dan je bil jasen in mrzel. Ko so nas odložili, smo stali pri tabli z napisom Markirch.

Opazoval sem jo, medtem ko so nas preštevali, kar je bila v taboriščih vedno muka, saj so šteli počasi ali pa je prihajalo do napak in so postopek ponavljali. Jasno je bilo, da je bila tabla prepleskana in pod barvo mi je uspelo razbrati napis Sainte Marie. Posvetilo se mi je, da smo nekje v Franciji. Šele kasneje smo dognali, da je to pravzaprav francosko mesto Sainte-Marie-Aux-Mines, ki so ga Nemci preimenovali v Markirch. 

Preštevanje se je končalo, nas pa so s kolodvora poslali na glavno cesto. Medtem sem opazil, da se železniške tračnice končajo pri ogromnih lesenih vratih, kar je nakazovalo na to, da je za njimi predor. 

Posnetek taboriščnikov, ki hodijo po mestu pod strogim nadzorom. A. Schwieg je fotografijo tajno posnel iz izložbe trgovine nasproti skupine.
Posnetek taboriščnikov, ki hodijo po mestu pod strogim nadzorom. A. Schwieg je fotografijo tajno posnel iz izložbe trgovine nasproti skupine. FOTO: J.P.Beck in Muzej Sainte Marie aux Mines

Korakali smo čez lepo mesto, dišalo je po kavi, mleku, kruhu, kar je bilo nadvse mučno za naše želodce, saj dva dni nismo jedli. Naša kolona je štela 500 ujetnikov. 

Ustavili smo se pred opuščeno tovarno Diehl, obdano z bodečo žico. V objektu je odmevalo, tesarji so delali, mi pa smo čakali na otepih slame. Popoldne so nas poslali na ozko prazno dvorišče in razdelili v dve skupini. Mojo so poslali na delo. Spet smo po lepi granitni poti pešačili štiri kilometre. Kos ene od teh kock sem leta kasneje dobil za spomin. 

Velika lesena vrata ob postaji so bila tokrat odprta, pred nami je tako zevala velika črna luknja in preden so nas poslali vanjo, so eni dobili lopate, drugi krampe, meni so dali kos težkega, zarjavelega droga. 

Potem pa smo šli v predor. Počutil sem se obupno, saj me je tik pred odhodom iz Dachaua dosegel tetin paket s hrano. Sestradan, kot sem bil, sem planil nanj, to pa je imelo za posledico hude prebavne težave, ki se še nekaj časa niso umirile. 

Tisti s krampi in lopatami so morali odkopati tire, tisti z drogovi pa smo morali vsak drugi prag prestaviti na drugo stran predora. Kasneje smo izvedeli, da je predor dolg okoli sedem kilometrov in to je bilo treba opraviti po celotni dolžini. Zakaj to počnemo, nam seveda ni bilo jasno. 

Kasneje smo nekaj informacij dobili od domačinov, s katerimi smo občasno prišli v stik, in ki so bili na tem območju naklonjeni taboriščnikom. Povedali so nam, da je predor prevzela nemška letalska tovarna BMW, in da bomo najbrž delali motorje za letala. 

Vsak dan smo delali 12 ur, ob nedeljah pa 18. Bilo je tako težko, da sem čez nekaj tednov skoraj obupal. Ampak nisem. Verjel sem, da bo Nemčija izgubila vojno, jaz pa bom prišel živ domov. Ta misel me je vodila vso taboriščno "kariero". 

Ko smo se po prvem delovnem dnevu vrnili v tovarno, ki je bila spremenjena v taborišče, so bile za nas že pripravljene postelje. Vsak taboriščnik je imel svoj pograd, kar se kasneje v drugih taboriščih ni zgodilo. Vseeno je bilo vse skupaj skrajno neprijetno.

Tako so potem minevali dnevi. Seveda se pa takrat niti za trenutek ni dalo spregledati ali odmisliti, kje smo. Dogajali so se tudi prvi pobegi in tako so nam nekega dne pokazali truplo, ki naj bi bilo od pobeglega ujetnika. Kot opomin. Truplo je bilo sicer v civilni obleki in med seboj smo ocenili, da žrtev najbrž ni bila eden izmed nas, ampak nekdo, ki so ga ustrelili zunaj taborišča. 

V taborišču je seveda vladala hierarhija, starešina taborišča je bil ultrasadist, ki je užival v pretepanju. Pazili pa so nas večinoma odsluženi pripadniki letalskih sil. Del te skupine je živel v baraki znotraj taborišča, drugi del pa v mestu. So pa imeli v taborišču menzo, kjer se je hrana močno razlikovala od tiste, ki je bila namenjena nam, ujetnikom. Ti stražarji so bili zelo različni. Eden izmed njih mi je redno puščal kruh, dokler mu zaradi tega ni začel nekdo groziti. 

Prav tako so prihajali novi transporti taboriščnikov in med njimi je bilo veliko Slovencev, po nekaterih podatkih tretjina. Dva Slovenca sta končala tudi med kapoti. Ampak to se je dogajalo samo v Franciji. Eden  je okoli sebe zbral skupino Slovencev, ki so delali na žagi. Menda jim je prepovedal govoriti, kako se imajo, saj naj bi jim tja domačini nosili hrano. 

Slovenci smo bili tukaj precej povezani, to nas je tudi opogumljalo, in ko smo v predoru delali, je prijatelj Tone vsak dan vprašal, kaj bomo danes jedli za kosilo. S takšnimi pogovori smo se nekoliko tolažili. 

Delali smo tudi načrte, kam bomo po vojni skupaj šli, kar se ni potem nikoli zgodilo. Smo se pa po vojni tisti, ki smo preživeli, redno srečevali, pogosto pri Slamiču. O vojni smo sicer redko govorili, raje smo kaj dobrega pojedli in spili, čeprav je bilo žalostno, da se je po taboriščni izkušnji marsikdo zapil. Tudi jaz sem se iskal, a na drugačen način. Domovina, v katero sem se vrnil, ni bila, kar sem pričakoval, treba se je bilo privaditi razmeram. So pa ta srečanja preživelih trajala, vse dokler pač narava ni poskrbela za to, da nas je bilo vse manj. 

No, po nekaj časa životarjenja v predoru, so mi dodelili mesto telefonista, saj sem ne le govoril nemško, ampak sem razumel tudi lokalni dialekt. Moj sodelavec je bil alzaški ujetnik. Ko je zazvonil najin telefon, sva izvedela, kaj prihaja in sporočila sva naprej, da so bili ljudje pripravljeni. Dobra plat tega napredovanja je bila, da mi ni bilo treba prekladati težkih bremen, slaba pa, da je bilo strašansko mrzlo. 

Potem pa sem si med delom poškodoval roko, moral sem v ambulanto, kjer so mi brez kakšnega sočutja oskrbeli rano in me poslali med tiste, ki so pospravljali po taborišču. Če si se v predoru še lahko kam skril in si za nekaj trenutkov malo odpočil, to tukaj ni bilo mogoče, saj so te vseskozi opazovali. 

Poleg tega si bil tukaj prikrajšan za obrok kruha, ki je bil namenjen samo predorskim delavcem, kar se je poznalo, saj smo že tako životarili ob obupni hrani – koleraba, zelje ... višek je bila Knorrova juha iz posušenega graha, ki pa so jo pokvarili z dodatkom kolerabe. 

Prav tako sem imel težave z ranjeno roko, saj so jo oskrbeli s povojem, ki je spominjal na papir. Tako da sem si moral v opuščeni tovarni, za katero se je izkazalo, da je nekdanja tekstilna tovarna, najti krpo, v katero sem zavil roko. 

To stanje se je nekaj časa vleklo, potem pa se mi je spet nasmehnila sreča, saj so me postavili za vratarja. V predor se tako tukaj nisem več vrnil, prav tako sem imel spet stike z obema delovnima izmenama, zato sem se lahko znova povezal z nekaj znanci iz ljubljanskega zapora. 

Tukaj smo sicer že imeli nove številke, saj nismo več spadali pod Dachau, ampak Natzweiler, ki je bil konglomerat taborišč, ki so večinoma v dolini Neckarja delovala v podzemnih rovih in skrbela za nemške vojaške potrebe. Te nove številke so sicer povzročile tudi nekaj zmede, saj se je dogajalo, da so potem ljudi vodili kot dve osebi, šlo je pa za eno z dvema številkama. Očitno je imela tudi menda natančna nemška administracija težave. Te so bile očitne tudi pri paketih, ki so jih taboriščnikom pošiljali svojci. Taboriščnike so namreč selili, paketov, ki so romali na star naslov, pa niso pošiljali naprej, zato so se vračali. Še dolgo sem tako imel mamin koledar, kamor si je zabeležila, ko se je kakšen paket vrnil. 

V samem taborišču Sainte-Marie-Aux-Mines sicer ni umrlo veliko ljudi, saj so vse, ki so resneje zboleli ali se poškodovali, poslali v Natzweiler. Tam so tiste, ki se jih je dalo pozdraviti, pozdravili in vrnili v delovni ritem, ostali pa so umrli. Jih pa tukaj niso "pospravljali" v plinski celici, saj je ta imela tam drug namen, nad njo pa je bdel doktor, ki je delal kolekcijo okostnjakov. 

Ko je bil predor dokončan do te mere, da so vanj namestili stroje, je iz Allacha, ki je bil podružnica taborišča Dachau, postopoma prišlo 1800 "kvalificiranih" delavcev, ki so že delali na strojih. Prostora v tovarni ni bilo več, zato se je začela izgradnja novega taborišča ob kolodvoru. 

V mojem primeru je to sovpadalo s kratko boleznijo, ki me je stala službe vratarja. Bivanjske razmere pri kolodvoru so bile nemogoče, iz njih pa me je rešil poziv, da morajo vsi mladoletniki v Natzweiler. Tam sem potem preživel dva meseca, potem pa se je moja taboriščna pot vse do konca vojne nadaljevala po drugih taboriščih. 

Prijatelji, ki so v Sainte-Marie-aux-Minesu ostali, so bili septembra razporejeni v druga taborišča v dolini Neckarja, med velikim praznjenjem taborišča, pri katerem so morali sodelovati tudi okoliški kmetje, pa so nato preostale taboriščnike premestili v Dachau.

Nekdanji taboriščnik, pravnik in pričevalec Dušan Stefančič.

Zakaj? "Ljudje verjamejo stvarem, za katere je jasno, da se bodo slabo končale"

Ker, ko opisujem svojo taboriščno izkušnjo, ne govorim natančno o krikih, pretepanju in podobnem, bo morda kdo pomislil "pa saj jim ni šlo tako hudo". To seveda ne drži.

Je pa res, da menim, da ljudje danes lažje razumejo dejstva kot čustvene opise nepredstavljivega, saj so nekatere stvari brez osebne izkušnje enostavno nedoumljive.

Kot je za sodobnega človeka tudi nemogoče razumeti, kako krut je lahko boj za preživetje. Ljudje si ob prebiranju zgodovine mislijo – tega pa že ne bi storil. O, pa bi – v določenih okoliščinah. 

Prav tako, kot smo že uvodoma dejali, nikakor ne drži, da se kakšni dogodki ne morejo ponoviti. So se že večkrat. In – pozor – vedno v bolj kruti obliki. Ljudje namreč verjamejo stvarem, za katere je jasno, da se bodo slabo končale, saj vseeno ohranjajo nerealno upanje. Prav tako kot se je pred toliko leti zgodilo v Hitlerjevi Nemčiji. 

Od pregrešno dragega banketa do mračnega trenutka zgodovine

Spomin na jugoslovanske ujetnike v Sainte-Marie-aux-Minesu
Spomin na jugoslovanske ujetnike v Sainte-Marie-aux-Minesu FOTO: Dušan Stefančič

Okoliščine za katastrofe se tako pogosto pletejo počasi, nevidno. Predor, v katerem sem delal, je danes znan kot predor Maurice-Lemaire. Nekoč je bil znan kot Tunnel de Sainte-Marie-aux-Mines. 

Nekdanji železniški predor je danes prilagojen cestnemu prometu in omogoča povezavo krajev Sainte-Marie-aux-Mines in Saint-Dié brez prečkanja gorskega prelaza. 6.950 metrov dolg predor je bil do leta 2011 najdaljši cestni predor v celoti v Franciji. Danes nosi ime po politiku Mauriceu Lemaireju, a kot vemo, se za prenovljeno podobo skriva mračna zgodovina. 

Obrisi projekta predora segajo v leto 1841, konkretno podobo pa je projekt dobil leta 1866, leto kasneje so ga tudi uradno predstavili. Toda francosko-pruska vojna leta 1870 in priključitev Alzacije-Lorene Prusiji sta preprečili kakršen koli razvoj. Alzacija je bila namreč vedno kraj bitk med Francijo in Nemčijo. 

Potem pa si je leta 1919 Francija povrnila "izgubljene province", saj je bila Francija na strani zmagovalcev prve svetovne vojne, in projekt je znova oživel. Pobudniki so se lotili zbiranja denarja in dela. Viri iz tistih časov pravijo, da je bilo delo zahtevno in nevarno, potekalo je razmeroma počasi. Nato pa je bi predor avgusta 1937 dokončno odprt za železniški promet.

Čeprav je bil načrtovan le za en sam tir, je bil predor dovolj širok za dve progi. To je bila takrat rešitev za težave s prezračevanjem, ki so pestile vse francoske železniške predore v letih, ko je vlake poganjala para. Dodatna širina predora se je izkazala za posebej uporabno, ko je predor kasneje dobil "novo namembnost" za potrebe nemške vojne industrije. 

Ampak nezavedajoč se prihodnosti predora, so njegovo odprtje pospremili z veliko pompa, ob izbrani hrani in jedači se je zbrala takratna politična in družbena smetana.  

Na več kot tisoč kvadratnih metrih je strop prekrivalo blago vzorca trobojnice, krasili so ga različni našitki. Prostor je bil poln zelenja in cvetličnih aranžmajev. Da je bil ta banket impozanten, dokazujejo tudi ti podatki: sto kvadratnih metrov površine je prekrivalo šest tisoč kozarcev, štiri tisoč krožnikov, približno 1000 kilogramov hrane in srebrnine, za en tovornjak posode in ostalih pripomočkov za kuhanje, 820 skodelic in pripadajočih krožničkov, za dva kombija ledu. 45 plinskih pečic je bilo uporabljenih za pripravo jedi, poleg tega so v njih pogreli 2500 krožnikov. Za postrežbo je skrbelo 140 ljudi, od tega je bilo šest natakarjev, 25 sommelierjev, 12 kuharjev, pa njihovih pomočnikov, nadzornikov, trgovcev z vini in drugega osebja. 

Za meni so potrebovali 30 kilogramov kaviarja, 1000 postrvi, jagnjetino, divjačino, 40 kilogramov posušenih smrčkov, 40 mladih pavov, 52 kilogramov tartufov in 100 svežih račjih jeter.

Meni je sestavil M. Oberlin, hotelier iz Ribeauvillea: 

- kaviar Molossol

- postrvi iz hribovja Des Vosges, omaka Mousseline

- jagenjček s šampinjoni, omaka Creme

- mladi pavi s tartufi

- račja jetra s solato Mimosa

- Sladica: različne kroglice, čokolade, sadje.

Ampak kljub vsemu slavju in razkošju prav dolgo predor Franciji ni služil, saj je območje že leta 1940 spet prevzela Nemčija, in je postalo del rajha. 

Kar nekaj Alzačanov pa je postalo zelo vplivnih SS-ovcev. In še nekaj zanimivega, kar vam bo pokazalo, kako hitro se ljudje vdajo vplivu. V mojih taboriščnih časih so na tem območju vsi govorili nemško. 

No, ko sem se po vojni vrnil, so govorili izključno francosko. In do takrat so večino spomina na taboriščno obdobje lastnega kraja "pozabili". Nekaj zato, ker je vmes minilo veliko let, nekaj pa najbrž tudi zato, ker se tega niso želeli spominjati. Tako so po mojem govoru na eni od slovesnosti v okviru pobratenja s Tržičem k meni prihajali domačini in spraševali: a res, a tako se je zgodilo? Pri čemer so med vojno taboriščnike vsak dan videvali korakati po mestu. 

Ljubelj: predor in injekcije bencina

Nekoliko drugače je bilo pri nas, kjer je bilo naše edino taborišče Ljubelj leta 1943 zgrajeno na obeh straneh ljubeljskega prelaza. Okoli 1800 jetnikov, ki so jih sem pošiljali iz taborišča Mauthausen, je v krutih pogojih skozi Karavanke kopalo predor, pri tem pa jih je več umrlo. 

O Ljubelju je obsežno pisal Janko Tišler, ki je imel z Ljubeljem osebno izkušnjo, saj so ga kot merilca zaposlili pri delih ob gradnji predora, to pa ga je tako zaznamovalo, da je, kljub temu, da ni bil zgodovinar, po vojni veliko prostega časa vlagal v raziskovanje dogajanja na Gorenjskem in južnem Koroškem med nemško nacistično okupacijo. Leta 2006 je med drugim tudi v francoščini izšla njegova knjiga De Mauthausen au Ljubelj (Iz Mauthausna na Ljubelj), ki obstaja tudi v nemščini. 

Če naj bi bila v Sainte-Marie-aux-Minesu vsaj v nekem obdobju skoraj tretjina Slovencev, so največji delež na Ljubelju, okoli 800, predstavljali Francozi. Ob njih so bili tu še Poljaki,  Rusi, Jugoslovani, nekaj deset Nemcev in Avstrijcev ter peščica ljudi iz Češke, Norveške, Luksemburga, Grčije, Belgije, Nizozemske ... 

16. aprila 1945 so nato zaradi naraščajoče partizanske aktivnosti taborišče na koroški strani zaprli, jetnike pa premestili na južno stran. 7. maja so jetnike izpustili. Slovenske so poslali v Tržič, pa so morali s SS-ovci, ki so jih uporabljali kot živi ščit skozi predor na Koroško, kjer so jih osvobodili. Zlobni taboriščni komandant Jakob Winkler je končal na vislicah. 

Čeprav smo taboriščniki v Sainte-Marie-Aux-Minesu in na Ljubelju v poteku vojne imeli različno vlogo, medtem ko smo mi delali za vojaško industrijo, so na Ljubelju gradili predor, potem ko so se nacisti zaradi strateških in gospodarskih razlogov odločili, da potrebujejo boljšo pot proti jugu, so obstajale tudi podobnosti. Vsi smo delali v predoru, vsi za nemške vojne apetite. 

Prav tako smo bili oboji v relativno naklonjenem okolju. Medtem ko je okolica taborišč na avstrijskem in nemškem ozemlju praviloma slepo verjela režimu in so ujetnike sovražili, so tako v Sainte-Marie-aux-Minesu kot v Tržiču domačini ob redkih stikih izkazovali več prijaznosti. V Franciji smo od njih dobili kakšne informacije in kot rečeno, če je bilo mogoče, občasno od koga kakšen priboljšek. Tudi prebivalci Tržiča so poskušali jetnikom, ko se je tam ustavil transport, na skrivaj dajati živila in cigarete, medtem ko so jih pripadniki SS natovorili na tovornjake za Ljubelj. 

Tako kot v Sainte-Marie-aux-Minesu so tudi na Ljubelju obstajali poskusi pobega. Če bi te na avstrijskem ali nemškem območju zalotil kakšen domačin, bi te takoj predal režimu. Tukaj je bila možnost uspeha kakšen odstotek višja, a še vedno zanemarljiva. Tisti, ki so zbežali, so se večinoma pridružili partizanom. 

Čeprav je bilo delo mučno in razmere krute, taborišče Ljubelj sicer uradno ni zabeležilo velikega števila smrti ujetnikov. To pa zato, ker so oslabele poslali v smrt v Mauthausen. Določal jih je zdravnik taborišča Sigbert Ramsauer, ki naj bi 30 ljudi tudi usmrtil z injekcijo bencina v srce. Za zdravnika, ki je ujetnike zlorabljal tudi za poskuse, je bila to menda "lepa smrt". Po vojni so ga sicer leta 1947 obsodili na dosmrtno ječo, a so ga že leta 1954 iz zdravstvenih razlogov pomilostili in predčasno odpustili, Ramsauer pa je vrnil k medicini. Umrl je leta 1991. 

Listina o pobratenju
Listina o pobratenju FOTO: Dušan Stefančič

Prijateljstvo na temeljih vojne

Na temeljih podobnosti v izkušnji obeh mest med drugo svetovno vojno se je leta 1966 rodila želja po povezovanju, sodelovanju in pobratenju. Prav tako sta mesti delili še nekaj gospodarskih paralel. Ne le, da je bila v obeh mestih zelo razvita tekstilna industrija, razvoj obeh mest je v preteklosti temeljil na rudarstvu. Medtem ko so v Sainte-Marie-aux-Minesu kopali srebrovo rudo, so imeli v Tržiču rudo, iz katere so pridobivali živo srebro. Kasneje sta obe mesti zašli v gospodarsko težka obdobja. 

Spomnim se takratnega župana Sainte-Marie-aux-Minesa Paula Baumanna, ko je obiskal takratno Jugoslavijo, čeprav nato pri projektu pobratenja nisem imel kakšne vloge. Prvič zato, ker sem bil zaposlen s kariero, taboriščne čase pa sem povsem postavil na stran, pa tudi zato, ker sem bil, ko so me odpeljali v taborišče, še zelo mlad in so po vojni kakšni starejši ujetniki na nas mlajše gledali nekoliko z viška. 

A projekt je stekel in listino o pobratenju sta 8. maja 1966 v Sainte-Marie-aux-Minesu in 29. maja 1966 v Tržiču, podpisala takratna župana Paul Baumann in Tine Tomazin. "S pobratenjem smo postavili živ spomenik v usodnih dneh okupacije izpričani solidarnosti, samozavesti, pogumu v odporu proti okupatorju, humanizmu, skratka vrednotam, ki so bile tudi sestavine slovenskega partizanstva. Tržičani pa smo si s pobratenjem odprli okno in vrata v svet. Od nas je odvisno, samo od nas, kaj hočemo videti oziroma kaj smo sposobni videti," je ob podpisu prisege dejal Tomazin. Besede, ki so danes aktualne prav toliko kot takrat. 

Prijateljstvo danes mesti praznujeta tudi z dogodki, ki sem se jih z veseljem udeleževal tudi sam. 

Spomin. Opomin. Razstava. 

Takratne dogodke s proslavo vsako leto obeležijo na obeh straneh Ljubelja, slovenski in avstrijski. 

So pa letos ob vsakoletni komemoraciji na Ljubelju v prostorih nekdanje vojaške karavle odprli novo muzejsko enoto, posvečeno nekdanjemu koncentracijskemu taborišču na Ljubelju. "Vodilo strokovne skupine, ki je pripravljala muzejsko postavitev, je bilo verodostojno in dosledno prikazati dejstva, pretekle dogodke in posameznike. Prikazali smo zgodovinski kontekst, originalne predmete iz taborišča, in izpostavili osebne zgodbe, pričevanja ter sporočila, ki so vzniknila v nečloveških medvojnih razmerah na Ljubelju," so ob tem dejali v muzeju. 

Postavitev so pripravili avtorica besedil in izbora fotografij Jana Babšek ter strokovni sodelavci muzeja Vilja Lukan, Boštjan Meglič, dr. Bojan Knific in Anže Bizjak ter zunanja sodelavka oblikovalka Mojca Turk. Dokumentarni film 'Koncentracijsko taborišče Ljubelj' ki je del razstave, je pripravila kustosinja Vilja Lukan v sodelovanju s Kulturnim zavodom Godot in režiserjem Tadejem Piškom. 

"Želimo si, da bi obisk razstave spodbudil razmislek o preteklosti in prihodnosti, zato je postavitev taka, da obiskovalca aktivno vključi v ogled, ga nagovori s pričevanji, originalnimi predmeti, maketnim prikazom, zvočnimi posnetki, dokumentarnim filmom, ilustracijami ...," še pravijo snovalci razstave.

Kam gremo zdaj?

Razmislek o prihodnosti gre vedno z roko v roki z nauki preteklosti.  Tudi tiste iz obdobja, ko je, kot je nekoč dejal moj sotrpin iz Sainte-Marie-aux-Minesa, tržaški pisatelj Boris Pahor, "taboriščnik imel na delovno uniformo prišit rdeč trikotnik s številko namesto imena, ZATO da je človek nehal biti človek in je postal samo še številka".

Vprašanje dogajanja med drugo svetovno vojno je preveč kompleksno, da bi ga danes obravnavali le z vidika Hitlerja in pomora Judov, kar je bilo grozljivo, a še zdaleč ne edino zavrženo dejanje. 

Delovna taborišča so bila za razliko od izključno uničevalnih rezultat neusmiljene borbe, osvajalne želje nemške nacije, ki se je zapletla vojaške konflikte, ki so Nemčijo privedli v položaj, ko je na celi črti zmanjkovalo materiala za vojno. A rezultat je bil praviloma isti, tukaj je vladalo geslo "uničenje z delom". Smrt si je bilo torej treba pridelati. 

Ampak razlika je bila v veliki meri le v poti do cilja, v osnovi si si smrt v skladu z ideologijo zaslužil, ker si bil manj kot človek. Ubermensch ali untermensch ... 

Koronavirus pasica nova
UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

KOMENTARJI (183)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

puspan
11. 08. 2021 10.00
Vsaka vojna je huda, trpijo ljudje na obeh straneh, ampak posebej nas Slovence pa ni izučila niti malo. Nič boljši nismo od Balkancev.
Enota NAprej
04. 07. 2021 21.16
+1
Imeli so voljo do zivljenja, danasnja mladez pa zarad karantene obupa. Sram jih je lahko. Slava njim ki so dali grozo 2vojne cez!
patogen
04. 07. 2021 17.18
-5
Mišo Lemenić: Balkan je konglomerat ras in nacij, od katerih je težko reči, katera je primerna za napredek in civlizacijo. Marx in Engels, teorija zgodovine.
Malinha
04. 07. 2021 17.25
+2
Zveličani Ibro Šetać, zakaj ne sprejmeš beatifikacije, ki jo je sam papež predlagal? Zanikuješ samo Božjo Besedo, ki prihaja iz papežovih ustec. Sram te bodi. Ste vsi komunisti v komuni Vatikan tako pokvarjeni?
Bolfenk2
04. 07. 2021 16.43
-3
Cenim partizane, ker so se borili proti belim izdajalcem. Cenim Janšo, ker se bori proti današnjim KUL izdajalcem.
Millady
04. 07. 2021 17.35
+6
AntiMarksist
04. 07. 2021 17.40
-4
Ja, tezko je slediti kdo je proti kom. No, za zacetek je tako.. "ali si za tujce ki hocejo nam skodovat?".. ce si ZA, potem si ti "the bad guy"..
Malinha
04. 07. 2021 15.23
+4
Antimarksistek, napiši stavek, dva o teoriji Marxa. Lahko tudi tri stavke. Ali pa samo enega.
Millady
04. 07. 2021 15.44
+4
Napisal bi, če bi bil ProMarxist, tko pa....
Malinha
04. 07. 2021 15.49
+4
Če je pa tako posrečeno zapisal: "Ce vrzes levicarsko idejo o "cloveku kot nepopisanem listu" oz njegovo izpeljanko "spol je socialn konstrukt"", ter "Logika ni subjektivna", me pač zanima kaj bo še skvasil.
AntiMarksist
04. 07. 2021 16.01
-2
Kaj uporabljate profesorji na vasem faxu kot definicijo me ne zanima. V praksi je delitev na skupine, podpihovanje konflikta med skupinam in potem "deli in vladaj". Trenutno so "zrtve" LGBTIP++, prej so bile zenske, romi in "ubogi begunci".. Kdo je pa "preganjalec" je pa jasno.. beli moski.. svojo komunisticno propagando pa kar lepo razlagaj svojim studentkam..
Malinha
04. 07. 2021 16.17
+5
😂😂😂😂 Oprosti, saj sem vedel, da nimaš pojma. Delno si odgovoril prav z "V praksi je delitev na skupine", delno, kajti v ozadju te "delitve" stoji nekdo, ki to deli. Kdo, seveda spet nimaš pojma, ker ga iz tvojih misli ni moč razbrati. Agitacija podpihovanja je pa pravšnja za vsakršnega trola. Da ne omenjam kakšen špeh je tvoj predikat, performativ, koncept "komunistične propagande." Logika pri tebi pa res ni subjektivna ampak intersubjektivna, podvržena jokajočemu signifikantu. Ta jokajoči steguje roke tudi po študentkah. Pa lahko noč.
AntiMarksist
04. 07. 2021 16.27
-2
Jest sem ze velikokrat povedal koga sumim, da stoji za delitvami. Delno so globalisti, elite v ZDA, silikonska dolina, demokrati, "cabal" kot so sami sebe oznacili v Time clanku, se bolj pa "pravi verniki v progresivno prihodnost". Woke propaganda ki jo nonstop propagirate in to kar se dogaja z Trumpom se dejansko dogaja. Ostalo nakladanje pa prisparaj za fax..
Malinha
04. 07. 2021 16.48
+6
Spet si seveda vse kiksnil. Poslušaj, dajva zaključit na kratko: tvoj nick je 'Antimarksist'. Če imaš tak nick, simbolično ime, potem se od tebe pričakuje, da boš do potankosti poznal Marxa, ter argumentirano zanikal (skoraj) vsak njegov stavek. Ampak ne poznaš teorij Marxa, torej, kako si lahko antimarksist?? Kako si lahko proti nekomu, če ga niti ne poznaš, da bi bil lahko njegov nasprotni, anti pol? Tvoja vržena raztrgana rokavica "komunistične propagande" in antimarksizma se vrne v tvoj obraz. Če je pa raztrgan, je pa to tvoja stvar.
patogen
04. 07. 2021 17.12
-3
Jaz, Jaz, Mišo Lemenić. Zadnji kapitalist, ki ga bomo obesili, bo tisti, ki nam bo prodal vrv. Karl Marx. Churchill je kasneje pripomnil, da bodo pa verjetno potem ostali brez vrvi.
AntiMarksist
04. 07. 2021 17.12
-3
Od mene TI pricakujes da bom zagovarjal Marxa. Je sicer par stvari pravilno oznacil, vendar ga jest dajem med tretjerazredne filozofe. Vecina kar je napisal je traparija, kar pa ni ustavilo komunistov da so zagrabili njegov "razredni boj" z vsemi stirimi. Kako se je v praksi koncalo, bi ti kot "profesionalni filozof" moral razumeti, tako da nimam kaj veliko o njem debatirat s tabo, zato ker ali razumes in ignoriras ali pa ne ves o cem govorim. "Kulturni marksizem" je tudi priblizna oznaka tako kot je "woke". Samo, a ni nenavadno... vsi vedo kaj je "woke" kljub pomanjkanju definicije.. hmmmmmm... saj bi rekel, da je unicevanje jezika in definicij taktika levice, samo sej ves, kaj pa "ekstremni desnicarji" vedo o tem.. to spada med "konspiracijske teorije"..
patogen
04. 07. 2021 14.58
-4
Že dolgo nazaj sem bral knjigo Tunel, francoskega avtorja. Odprto ostaja vprašanje, ki ga je avtor zastavil v knjigi, namreč zakaj nista ne Kokrški ne karavanški odred poskusila rešiti taboriščnike, saj je bila straža taborišča maloštevilna. In sta ga imela ves čas pred nosom. Tako pa je bilo taborišče ukinjeno šele z koncem vojne.
ivan z Doba
04. 07. 2021 14.54
+6
4.julij, Dan borca! Hvala vsem, ki so se borili zoper ikupatorja in domače izdajalce. Zaradi njih danes slovenski narod svobodno diha.
patogen
04. 07. 2021 15.02
-6
Seveda si namerno izpustil 45 letno okupacijo, ko so kolaboranti leta 1945 pričakali komunistične hercegovce iz Juga, ki so jim ustoličili Komunističnega diktatorja iz Juga. Ta jim je že po mesecu dni Komunističnim partizanom ukinil slovenščino v Jugoslovanski armadi.
patogen
04. 07. 2021 15.04
-5
Četrti julij pa obeležuje datum, ko je slovenec, začel streljati na Slovenca.
ivan z Doba
04. 07. 2021 19.32
+3
patogen
04. 07. 2021 20.04
-1
Prokleta Zima
04. 07. 2021 12.41
-4
Ta svet vrtijo stvari, ki ponavadi obvisijo v zraku. Zakaj? Zaradi tega, ker bi se morali dotakniti vrednostnega sistema. Narava je že sama po sebi tekmovalna, človek je pa vse skupaj samo še spotenciral do te mere, da se je znašel v lastni pasti. Trditev, za hlapca rojen in za hlapca vzgojen pač ne pije vode. Zaradi tega se vedno najde nekdo, ki razžaljene in oškodovane potegne na skupni imenovalec in naredi kar pač naredi. Ne poznam rešitve, žal.
AntiMarksist
04. 07. 2021 12.46
-2
Resitev je, da nehamo vzgajati drzavljane, ki so sposobni biti samo hlapci. V OS bodo otroke naucili "kaj je 5. najdaljsa reka na svetu", ne bodo pa jih ucili logike, retorike, morale, etike..
Prokleta Zima
04. 07. 2021 12.57
-2
Etika pomeni vrednotenje nečesa, kdo je ta brezmadežen, da lahko to počne.
AntiMarksist
04. 07. 2021 13.03
-4
Ja, seveda, treba uniciti lasten jezik ker potem ne bo nihce sposoben misliti. Cudovita ideja. Crno je belo, belo je crno..
Capone42
04. 07. 2021 13.07
+6
Logike, retorike, morale in etike po sds priročniku? Za reko se vsaj ve koliko vode pretoči, globino, dolžino, itd. Skratka je oprijemljiva, sds reke fantazij ležijo v nekem paralelnem svetu
AntiMarksist
04. 07. 2021 13.16
-6
Ja, ker logika je "ideolosko obarvanana", mar ne.. skupaj z matematiko je "rasisticna, del patriarhata" in je nevarna za ljudi.. no, sej levi imajo prav, je nevarna za nekoga - njihove ideje..
Capone42
04. 07. 2021 13.21
+6
Svečko, sem ti spodaj že vsaj 3x obrazložil kako gledam na tole tvojo predstavo o stvarnosti in tvojem prepričevanju ostalih z njo, pa očitno ne boš dojel, četudi bi živel 1000 let.
AntiMarksist
04. 07. 2021 13.37
-8
Debatiranje z levicarji je tako kot bi igral sah z golobom. Pometal bo vse figurice, posral mizo, potem pa hodil gor pa dol ponosno kot da je zmagal..
Capone42
04. 07. 2021 13.50
+4
Odvisno katero pod-zvrst logike gledaš. V več primerih (vsaj kar se tiče našega razmišljanja) pa igra vlogo neizbežni človeški faktor in pojmi (morala, etika, vrednote) o katerih govoričiš, kateri so soodvisni od nje ali pa popolnoma neodvisni. Odvisno od interpretacije. Ja, in tudi v znanosti in ob zgodovinskih odkritjih, danes lahko takratno logiko lahko upravičeno postavljamo pod vprašaj (in to se lahko dogaja še danes le v drugačnem zgodovinskem kontekstu). Tako so recimo včasih sežigali 'čarovnice' na podlagi drugačnosti, obsojali na smrt in zapor tiste, ki so na glas povedali, da zemlja ni središče vesolja in ni ravna, tiste, ki so podvomili v to, da nas je ustvaril bog po svoji podobi, nacisti so s svojo logiko večvrednosti tako čutili moralno odgovornost, da svet očistijo 'manjvrednih' ras, itd...
Capone42
04. 07. 2021 13.58
+4
Anti# te vaše sektaške blodnje in prispodobe z živalmi, so patetične in več povedo o vas samih kot o tistih, ki jih žalite..ko ne gre več z razmišljanjem, ko od njega boli glava in ne morete več prodajati svojih nabuloz ljudem, ki vas presegajo in ne morete parirati drugemu, kot Rudiju iz iste vasi, začnete s takim brezpredmetnim kruljenjem. Ampak hej, bolje biti prvi na vasi, kot zadnji v mestu ane 😉
AntiMarksist
04. 07. 2021 14.02
-2
In.. zakaj mislis da non-stop pljuvam po "levicarski woke logiki"? Jest zagovarjam dolocene pravice posameznikov in zakone, ki temeljijo na teh pravicah. Zagovarjam sposobnost razumevanja okolice, kar vkljucuje tudi razumevanje manipulacij. Ne podpiram pa "logike", kjer nonstop prebiram o dolocenih "skupnostih" ki so "zrtve" in drugih, ki jih "preganjajo". TO je identicno retoriki nacional-socialistov in vodi v isto smer. To ni "logika", to je levicarski gaslightning..
Capone42
04. 07. 2021 14.14
+3
Ja, toliko pljuvaš po 'levičarski woke logiki', da te je popolnoma zaslepilo in očitno nisi sposoben zaznati (ali pa preprosto nočeš), vedno speče in prežeče zveri skrajno desnega populizma, rasizma, homofobije,..ki samo čaka, da izkoristi ugoden trenutek in za to dojemljive ter naivne ljudi
Capone42
04. 07. 2021 14.28
+2
Pa še glede tiste prispodobe o golobu in igranju šaha..pozabil si povedati kdo sedi na nasprotni strani igralne površine, kdo je soigralec (predvidevam, da imaš v mislih sebe)? Svinja, ki se ima za biser morda?
AntiMarksist
04. 07. 2021 14.35
-3
Saj ves kaj pomeni ideja "ne meci bisere svinjam"? Ah ne, itak da ne..
AntiMarksist
04. 07. 2021 14.44
-3
Hitler je prisel po Weimarski republiki. Naj uganem: ti ne vidis nobene paralele.. jest jo in NOCEM, da se ta del zgodovine ponovi.. toliko o zaskrbljenosti nad ekstremizmom. Samo, sej "vasi" ste "the good guys", ane, tako da je vse kar naredite povsem ok in ne bo vodilo v kontra-reakcijo..
Capone42
04. 07. 2021 14.46
+3
Ne, seveda ne..ta ideja je bajeslovno zrasla na tebi ljubemu Hojsovem zelniku. Očitno ne znam dovolj ceniti modrosti in lepote, ki nam jo dnevno servirate sektaši in sem zato svinja, vi pa biseri
Capone42
04. 07. 2021 14.57
+2
Dobro vem kako se je zgodil Hitler. Iz ene najbolj 'demokratičnih' republik, vsaj kar se tiče urbanih naselij, podeželje je zgodba zase (tam je dobil največ glasov) Vem tudi, da se brez podpore Hindenburga (precej spominja na Pahorja) nebi zgodil nikdar (morda bi se kak drug norec, glede na plodna tla takrat, pa vendar). Na čigavi strani pa sem jaz? Obsojam komunizem, fašizem in vidim kam pelje janšizem (tudi fajonizem, če sem iskren). To je to! Se zavedaš kdo je boljševikom pomagal na oblast in jih tam utrdil, da bi se rešil V fronte v 1.sv.vojni? Samo boj za oblast, moč, denar. Vedno..
AntiMarksist
04. 07. 2021 15.16
-2
Kot sem predvideval ne ves kaj pomeni. Ja, tam so bili tako zelo "napredni" da so Hitlerju ploskali, ko je "naredil red". In da ne bos prevec vesel.. ce bo prisel novi Hitler bo mene docakala ista usoda kot tebe..
Capone42
04. 07. 2021 15.46
+2
Hahaha🤣😂 kot miška okoli vrele kaše se svečko potika 🤣😂 daj nas prosim razsvetli o vseh 'resnicah' tega sveta in o tem kje se skriva sveti gral, ker očitno ste ti, Hojsl in Janez, pojedli vse znanje tega sveta, katerega v vsej svoji mistiki, ki jo premorete nočete ali ne znate obče deliti 😆 veš kaj ste? Navadni bleferji-šarlatani, brez glave in repa!
AntiMarksist
04. 07. 2021 16.02
-2
Capone42
04. 07. 2021 16.11
+1
Anti# se bo razjasnilo nebo ali boš še kar meglo mešal in izvajal slepilne manevre?
AntiMarksist
04. 07. 2021 16.47
+0
Ce imas kaksno resno vprasanje ga kar postavi, drugace pa verjami karkoli hoces verjeti. Kar se mene tice lahko gres tudi v Venezuelo, komunisticen paradiz. Pa vzami tistega profesorja z rdeco zvezdo s sabo, lepo prosim..
Capone42
04. 07. 2021 18.18
Če imaš kaj resnega za povedati potem povej, v nasprotnem primeru pa ne flancaj neumnosti, kot si jih do sedaj. Mislim, da boš moral ti prej vzeti pot pod noge, z miselnostjo, ki te očitno pere kot malo ovčko, nato pa via tebi ljuba Mađarska. Pa Hojslna in Janeza ne pozabi vzeti s seboj. Ivan ti bo spotoma odpredaval še kakšno 'političko nastavo' iz svojih zlatih časov, ko je vodil pohod v Jajce
DonNnn
04. 07. 2021 12.29
+1
veste kaj je žalost,da v tržicu vsaki stavbi strehe odpadajo in par mimojedočih ze ogromno poškodivali,pa drzava ne more ponuditi pomoč. fujin sramota!!!
Šmarčan123
04. 07. 2021 12.17
-4
Ja in kdo zaj tak nastavla ,da bo spet sranje po evropi levi navlačli so na miljone arbcev Ursoli je Turk jasno pokazal kje je ženski mesto v arabskem sveti ona še kar ni odprla oči, mesec,fajonka,kordiš... kar lepo čim več prišlekov nevem pa kaj majo v glavi mislijo vanda da se bojo arabci šli klanjat na kumunistične proslave pa vence polagat padlim borcem enkrat ,ko jih bo dovolj bojo vse te kipe podrli in upam ,da to še včakam da vidim njihove levičarske ksihte prepozno se zavedajo koga zagovarjajo in branijo pač oprani možgani.
Blallka
04. 07. 2021 12.26
-4
Komunizem je spletka islama, ker drugače ni načina, da bi lahko izvedli povojni masaker in plenjenje po celi vzhodni EU (nad pravoslavci in kristjani), kot so ga leta 1915 nad armenskimi pravoslavci. Niso bili dovolj močni, da bi šli direktno v napad, kot v Afriki ta trenutek, zato so morali uporabiti pač spletko. Komunisti so še vedno samo janičarji in zato ničvredni.
Šmarčan123
04. 07. 2021 12.36
-5
Blallka Ja zna res biti tak kot praviš nekam preveč jih zagovarjajo levičarji in pokle so desni izdajalci desni so bli in bojo branik evropske kulture in načina življenja.
Blallka
04. 07. 2021 12.54
-5
Ja, vse je logika, kdor je ne vidi, pomeni, da pač ni najbolj brihten.
AntiMarksist
04. 07. 2021 13.04
-5
..ali pa ne razume logike in retorike. To se da naucit..
Blallka
04. 07. 2021 11.59
-2
Ko berem o obglavljenju skandinavk, so bili Nemci amaterčki.... Zato so pa popušili.
AntiMarksist
04. 07. 2021 12.00
-3
Ja, zidje vsaj niso ploskali lastnemu genocidu..
PinkoPilinko
04. 07. 2021 11.22
+11
Zelo dober članek, ko prebereš človeka kar zmrazi kaj so morali ljudje včasih use pretrpeti
AntiMarksist
04. 07. 2021 11.29
-8
Ja, prevec lepo nam je.. zaradi tega pa nihce ne reagira ko nam rusijo temelje vsega,brez da bi pomislili kam to vodi.. V ZDA so izvedli drzavni udar zoper demokraticno izvoljenega predsednika, ekstremni levicarji izvajajo teroristicna dejanja z blagoslovom politikov in medijev, sestavljajo sezname "ekstremnih desnicarjev" ki jih zapirajo brez sojenja v samicah in.. to je OK?
Capone42
04. 07. 2021 11.36
+12
Anti# hahahaha🤣😂 kakšen brezpredmetni, nestvarni in manipulativen desnaški, propagandni pano na dveh nogah si..
AntiMarksist
04. 07. 2021 11.39
-7
Da, da.. sedaj pa povej kaj od napisanega ni res in kako manipuliram pa kaj hocem naresti s tem..
Capone42
04. 07. 2021 11.47
+4
Kako naj ti napišem, kar zahtevaš od mene, če pa je vse kar si napisal navaden desnaški blef?
AntiMarksist
04. 07. 2021 11.52
-3
Torej.. lazem? Hmmm.. ni bilo "nepravilnosti" na volitvah.. antifa in BLM niso pozigali crnskih predmestji.. "uporniki" niso ze pol leta v samici, kljub temu da je najvecji zlocin da so delal selfije?
Capone42
04. 07. 2021 12.01
+5
Seveda so bile nepravilnosti, med njimi tudi Rusko vmešavanje v volitve, da bi ostal Trump na oblasti- vidiš takšne 'malenkosti' ljudje tvojega kova radi pozabljate. Vzpon skrajne desnice povsod, tudi v zda je privedel do povečane segregacije in nestrpnosti do črncev in sedaj do Aziatov, kar pa se mene tiče, se je BLM izjalovil..povej za enega redneka, ki je še v kakšni celici prosim?
AntiMarksist
04. 07. 2021 12.11
-3
Saj ves, da so par let raziskovali "rusko vmesavanje" pa niso nasli nic, ja? In ne, nestrpnost do crncev ni posledica republikanskih idej, temvec levih.. ugani kdo hoce spraviti CRT v sole in kdo hoce locevati ljudi na "identitete"? BLM je dosegel svoje - Biden je "izvoljen". V DC celicah je 450 Trumpovih protestnikov, ki jih nimajo cesa obtozit.. ne beri in slepo verjami samo MSM...
Bolfenk2
04. 07. 2021 10.57
-2
Nekaj sem se naučil. Ne moreš današnjih politikov soditi po tem koga podpirajo zgodovinsko. Partizani so bili borci za svobodo, Fajonka, ki se rada slika na partizanskih proslavah, pa je najhujša izdajalka slovenskega naroda. Domobranci so bili izdajalci, Janša, ki jim polaga vence, pa je en večjih domoljubov in je za slovenskega delavca naredil več kot vse leve vlade skupaj.
AntiMarksist
04. 07. 2021 11.36
-1
Hej, "moderatorji".. ali vam gre malo prevec v nos ko pisem stvari, ki rusijo vase narative in manipulacije? Treba cenzurirat "napacno razmisljanje", mar ne..
samuray1
04. 07. 2021 11.50
+2
No pa zaupaj nam skrivnost,kaj bi naj Janša naredil za slovenskega delavca? Razen skoraj 100 tisoč delovnih mest v tujuni.
AntiMarksist
04. 07. 2021 12.22
-3
Rezultati sistemskih sprememb se redko pokazejo zelo hitro. Nekatere se sele po zelo dolgem casu (generacije)
Capone42
04. 07. 2021 10.46
+10
Pukljastemu posr..u, toplo priporočam kakšen pogovor s tem pokončnim in modrim možakarjem..enem izmed 60.000 Slovencev, ki so jih domobranci s pomočjo okupatorja razselili in poslali v taborišča smrti..taisti domobranci, katere Janezek tako rad prikazuje s svojim enoumjem, potvarjanjem zgodovinskih faktov in za katere si tako zelo želi rehabilitacije.
AntiMarksist
04. 07. 2021 10.59
-1
Moje prednike so izselili tabeli, oni so pa sli v partizne. Zelis da se z mano JJ pogovori?
Capone42
04. 07. 2021 11.07
+4
AntiMarksist
04. 07. 2021 11.15
-2
Ja, sej bi rekel da se pogovoris z mojimi strici - bivsimi partizani, pa so ze pokojni ker je od takat minilo ze 80 let.. tako da, ali zelis da se JJ "pogovori" z mano?
Capone42
04. 07. 2021 11.27
+5
Govorim o dotičnem gospodu iz članka. Na način o katerem ti govoriš, pa se Janezek lahko pogovori kar z mano. So mi bili blizu ljudje, ki so bili internirani v taborišča in na fronto, pa je nekaterim uspelo prebežati nazaj- v partizane
AntiMarksist
04. 07. 2021 11.32
-2
Ja, kar razlozi mu da je nekaj zelo slabega ce ljudje razumejo logiko in retoriko.. mogoce bo ratal potem dovolj woke, da bo slepo verjel vse kar mediji pisejo..
Capone42
04. 07. 2021 11.38
+3
Anti# A si ti sploh prebral, oziroma še bolje, dojel kaj sem ti spodaj glede tega napisal? Očitno ne..sej bo, lepo črko za črko, besedo za besedo, pa ti na koncu morda celo uspe. Ko pa boš osvojil veščine logike in retorike, predvsem pa vpliv in moč le te, v napačnih rokah, pa se ponovno javi, do takrat pa..
AntiMarksist
04. 07. 2021 11.48
-3
Razumevanje logike in retorike je BISTVENA za razumevanje lazi, manipulacij in logicnih napak. Ko enkrat razumes te "prijeme" lahko zavrnes manipulacije in lahko prises do logicnih odgovorov glede tega kar je prav in narobe. Morala, etika, filozofija temeljijo na teh temeljih. Ce tega nimas, te bodo lahko drugi manipulirali kakor jim bo pasalo in bos njihov "uporabni idiot".. edini, ki nocejo tega so tisti ki HOCEJO manipulirat.. p.s. jest sem ZA uvedbo tega v solah..
Sputnik8
04. 07. 2021 12.02
-2
Anti Marksist. Na žalost imava enako zgodovino in si deliva enako usodo. Ko se je stari ata vrnil iz partizanov ga je 3 leta kasneje iskala UDBA. Ta ista U ni imela veze s NOB ali partizani. To je komunistična policija levih strank. In to nam sedaj levičarji prodajajo kot nasledništvo boja proti okupatorjev.
Capone42
04. 07. 2021 12.20
+2
Se načeloma strinjam kar si napisal, a stvari žal niso tako enostavne kot jih želiš ti prikazati in je potrebno biti previden..Uvedba logike in retorike v OŠ, na pot kot gob vpijajočih in preveč dojemljivih otrok, za vsakršno morebitno okoriščanje s tem je dvorezni meč. Kar se sliši na prvo žogo enkratno, lahko po drugi strani postane orodje v napačnih rokah za širjenje nevarnih idej, manipulacijo itd. osebnostno neizoblikovanih množic, s strani določenih vplivnih in škodljivih sfer..Toliko kot so ti pojmi soodvisni drug od drugega, so tudi povsem ločeni. In tako lahko npr. etika ali morala, povsem odpove, ko gre za napačno logiko ali retoriko. Razumeš, da logika in moralne vrednote v realnosti vsaka stran-ideološko (oblast) dojema po svoje, s svoje perspektive? No, zakaj oz. kje bi bile potemtakem varovalke, da nebi vsakokratna oblast, pumpala svojo mladino s svojo logiko, moralo, itd.?
Capone42
04. 07. 2021 12.22
+2
Predvsem pa se poraja vprašanje ali ti pojmi obstajajo kot'popolni in univerzalni'
AntiMarksist
04. 07. 2021 12.34
-4
Logika ni subjektivna. Ne verjami progresivnim traparijam da je vse subjektivno. Iz tam pa prihaja ves tale woke sranje.. mlade BI MORALI obvezno uciti retorike, ker je alternativa temu, da BODO tisti ki so na oblasti manipulirali in potem ni nobene varovalke da se ne premakne druzba v ekstrem. To kar se dogaja v ZDA bo prislo tudi k nam in edino cepivo je da DRZAVLJANI razumejo in recejo "ne!" ce tega ne zelijo.. se enkrat.. 1984 NI "navodilo za uporabo" temvec opozorilo..
Capone42
04. 07. 2021 12.51
+3
Odvisno o kateri pod-zvrsti logike in v nadaljevanju retorike govoriš, ker imajo nanje vpliv ravno pojmi o katerih razpredaš- človeški faktor! In prosim ne prepričuj nas o nekih 'univerzalnih' neo- desnaških 'pravilnih in resnicoljubnih' pogledih ter resnicah..ne pije vode
AntiMarksist
04. 07. 2021 13.00
-5
Ce vrzes levicarsko idejo o "cloveku kot nepopisanem listu" oz njegovo izpeljanko "spol je socialn konstrukf" v smeti in zacnes upostevati, da imamo ljudje evolucijsko razvito custovanje, lahko potem prides zelo hitro do enih "univerzalnih pravil" ki so se izkazale skozi zgodovino da delujejo. Niso popolne, vendar vsaj delujejo dobro. Sej ves.. Moski se mora obnasati kot moski, Zenska kot zenska, druzina je nekaj dobrega za otroka, pedofilija je slaba, laganje je slabo, posteno delo je dobro, zaupanje je pomembno in tako naprej.. dones je baje to "ekstremno desnicarsko" razmisljanje..
Capone42
04. 07. 2021 13.16
+4
Ja, razmišljanje morda, delovanje v reali pa povsem nekaj drugega..zato pa tisti, ki najbolj nasprotujejo istospolnosti in jo v svojih državah prepovedujejo, v Bruslju bežijo iz gej klubov, tisti ki v cerkvah s polnim trebuhom in obdani z zlatom pridigajo o skromnosti in ponižnosti, nadlegujejo otroke, tisti ki ne delajo razlik med migranti in bi jih najraje utopili v žlici vode, ali pa komplet familiji prebodli čoln sredi morja, poveličujejo zgodbe o migrantski familiji Jožefa, Marije in Jezusa, pa še bi lahko našteval..Skratka polna usta so vas nekih kvazi moralnih naukov in vrednot, ampak videti tega žal ni..dvoličnost na kvadrat in sveta preproščina!
AntiMarksist
04. 07. 2021 13.24
-5
Ce delajo "moji" nekaj narobe ne pomeni da bom to podpiral ali bil tiho. Noben sistem ni popoln in vedno se najdejo slaba jabolka. Treba je resevati stvari, ni pa resitev v woke scenah..
Capone42
04. 07. 2021 10.42
+5
Pukljastemu posran..u, toplo priporočam kakšen pogovor s tem pokončnim in modrim možakarjem..enem izmed 60.000 Slovencev, ki so jih domobranci s pomočjo okupatorja razselili in poslali v taborišča smrti..taisti domobranci, katere Janezek tako rad prikazuje s svojim enoumjem, potvarjanjem zgodovinskih faktov in za katere si tako zelo želi rehabilitacije.
ivan z Doba
04. 07. 2021 10.09
+9
Desnuharji omenjate povojne poboje. Povojni poboji domosrancev so posledica njihovega medvojnega delovanja. Sodili so jim tako kot so oni sodili 85.000 umrlim zavednim Slovencem. In prav je tako! Zakaj bi oni imeli.pravico do sojenja, njihove žrtve pa te pravice niso imele!? Na eni strani 85.000 umrlih in pobitih domoljubov in na drugi 14.000 mrtvih izdajalcev , morilcev lastnega naroda! Številke so neizprosne, vsaka smrt pa tragična!
AntiMarksist
04. 07. 2021 10.34
-6
Zato ker ce zelis trditi za sebe da si "dober", moras to dokazati z dejanji. Ce bi komunisti izvedli "fer" sojenja, kjer bi krive spoznali za krive (pa magar potem postrelili) ne bi nihce mogel govorit o tem.
Sputnik8
04. 07. 2021 12.05
-2
Komunisti in partizani ni nobene povezave. Je pa res, da so komunisti v partizanih pobili veliko Slovencev, ki jim komunizem ni bil blizu.
slim386
04. 07. 2021 12.14
+3
Torej... domosranec se nad tabo izživlja ti v taborišče spravi celotno družino od katere se morda vrne eden izmed članov ali preživi samo eden izmed članov družine... domosranec pa si zasluži sojenje? Veš da... dejstvo je da so domosranci izdajalci in neglede na to koliko jih akutalna kimalicija hoče rehabilitirati pod pretvezo da so bili domoljubi to ne spremeni dejstva da so izdali lastno domovino ko so se klanjali okupatorju. Po vsem trplenju ki so ga povzročili nemškutarski klečeplazniki je zanimivo da so sploh komu sodili... tudi ducetu niso sodili itailjani pa nihče ne pomisli da bi ga poskušal rehabilitirati na tak način kot to počne aktualna oblast. Bolano
AntiMarksist
04. 07. 2021 12.18
-3
..ce so krivi po zakonu in je to predpisana kazen..
Capone42
04. 07. 2021 12.31
+4
Glej Anti# tudi jaz gledam na povojne, izvensodne poboje kot na črni madež naše zgodovine. Kar pa ne opravičuje še enega, izvirnega greha, za pravi razkol (pa ne po ciciban zgodovinarju Možini) prav tako meni nič, tebi nič poslanih v smrt s strani kolaboracije in njihovih sodelavcev
AntiMarksist
04. 07. 2021 12.42
-5
Razkol je bil ideoloski. Lazi in manipulacije. Levi proti desnim, oboji pa so bili ekstremni, brez varovalk kot so "vladavina zakona" "nedolzen dokler ni spoznan za krivega" "demokraticna volja ljudstva doloca voditelje" in podobne stvari.. ce tega ni, potem tece kri.. MORAJO BITI TA PRAVILA, ker ce jih ni BO tekla kri..
Capone42
04. 07. 2021 13.03
+5
90% partizanov je bilo kristjanov (zabeleženo po takratnem preštevanju verske pripadnosti), nekaj seveda privedenih pod prisilo, večina pa takšnih, ki so znali pravilno razsoditi in oceniti, pod katerim režimom ima slovenski narod vsaj nekaj možnosti za preživetje. Hitler in njegova sekta so bili povečini nekakšni okultisti prepričani v večvrednostno germansko raso, kateri so dolgo časa po ustanovitvi stranke NSDAP odločili, da v svoj načrtovani rajh vključijo tudi kristjane in njihovo 'zemeljsko kraljestvo', zaradi vzpona in utrditve na oblasti, ter širjenja svoje ideologije drugod po svetu. V vsakem primeru, če bi se vojna 'sreča' obrnila v drugačno smer, za kristjane in Slovane, v njihovem tisočletnem rajhu nebi bilo prostora. Kaj tu ni jasno?
AntiMarksist
04. 07. 2021 13.11
-5
Seveda. Stric je rekel "vsi pametni so sli v partizane".. problem je, da je bila hkrati tisto tudi drzavljanska/ideoloska vojna med belimi in rdecimi. Striktno gledano so imeli beli bolj prav, samo na napacni strani so bili. Ce bi nas napadli komunisti namesto nacisti, bi "pametni sli k belim" pa potem ne bi bilo te zmede.. komunisti niso bili veliko boljsi v tistih casih. Pobili so desetine miljonov ljudi..
HauSSer
04. 07. 2021 10.04
+10
Glede na vse napore s katerimi bi radi stranki SDS in NSi potvorili zgodovino in manipulirali s podatki je splošno znano kdo je zmagovalec in kdo poraženec WW2.....
AntiMarksist
04. 07. 2021 10.16
-3
Problem v Sloveniji je, da so bili levi na pravi strani zgodovine. Proti genocidnim tujcem se je treba borit zaradi ocitnega razloga. Dones pa je levica tista, ki podpira tujce..
ivan z Doba
04. 07. 2021 10.01
+3
Država se je spremenila "v zelo netolerantno državo", v kateri je dandanes veliko ksenofobije. "Imamo glasno manjšino idiotov, ki zatirajo vse dobro v državi in uničujejo naš ugled v svetu ter naš odnos s prijatelji in partnerji v Evropi."...
ivan z Doba
04. 07. 2021 10.02
+3
...Joel Hughes o VB. Pri nas je situacija še hujša. Pri nas taki vodiko državo! Podporniki pa ploskajo Tretjemu reichu čeprav je od konca vojne že skoraj 80 let.
AntiMarksist
04. 07. 2021 10.06
-1
Jest ne vidim v Hitlerju nic cemer bi lahko ploskal. Razumem zgodovino, samo to je nekaj drugega kot podpiram. Nasprotujem pa cetrtemu woke rajhu ki bo prisel ce ga ne bomo ustavili..
Gozdni joza
04. 07. 2021 09.53
+13
Hvala vam Partizani, da ste pregnali tujca iz naše zemlje in da lahko svobodno živimo.
AntiMarksist
04. 07. 2021 09.58
-2
Ja, se strinjam. Samo teli woke levi niso tisti levi od takrat. Teli nasi levi sedaj uvazajo tujce..
CocoLoco
04. 07. 2021 09.50
+4
Domobranci so zaradi poraza in sramote sami poskakali v jame...nihče jim ni hotel hudega...🙂