Na gala plesu v rovih pod starim Kranjem proslavljajo pričetek novega obdobja in novih političnih delitev. Nenadoma se zgodi umor prelepe žene mestnega trgovca, z njenega vratu pa izgine nadvse nenavadna in draga verižica, ki naj bi pripadala zadnji dinastiji Romanovih. Vsaj tako je prepričan morilec, ki jo je ukradel. Sledi še nekaj izjemno nenavadnih umorov, ki jih je treba razrešiti. Komu bo s pomočjo detektiva Paglavca uspelo razvozlati umore, rešiti uganko in priti ven iz Podzemlja umorov?
Tako domiselno obiskovalce na nepozabno dogodivščino v interaktivno sobo pobega globoko v rovih pod Kranjem 30. in 31. oktobra vabijo na Zavodu za turizem in kulturo Kranj. "Gre za interaktivno kombinacijo murder mystery/escape room, prvo takega tipa v Sloveniji, ki združuje elemente reševanja umora skupaj s sobo pobega. Še dodaten čar je v tem, da poteka v rovih pod Kranjem, torej nimaš kam pobegniti, ne poznaš poti in moraš, če hočeš priti ven, razvozlati uganko. Zgodba jemlje osnovo v resničnih zgodovinskih dejstvih, ki se prelivajo s fikcijo," pojasni Ajdin Huzejrović, idejni vodja in scenarist, ki v igri nastopa tudi kot eden od igralcev.
S prijatelji so redno obiskovali sobe pobega, tako v Sloveniji kot na Hrvaškem, v Beogradu, kjer je študiral, pa so celo ušpičili nekaj podobnega v stari meščanski hiši in naleteli na izjemen odziv. Ko se je pred štirimi leti preselil nazaj v Slovenijo, je idejo predstavil kranjskemu zavodu za turizem in dobil priložnost, da jo uresniči. "Murder mystery je simpatična zadeva, a ji manjka neke vznemirljivosti, akcije. Soba pobega pa je prežeta z neko akcijo, a ji manjka igralcev iz mesa in krvi. Če oba dogodka združiš, nastane nekaj posebnega, drugačnega, interaktivnega in zanimivega," je navdušen.
Letošnja igra Podzemlje umorov je tako že tretja takšna po vrsti, zgodba pa nikoli ni enaka. Medtem ko so obiskovalci prvo leto preiskovali prvo županovanje Kranja in so lani obravnavali izginotje zlatega križa na cerkvi Svetega Jurija v Kranju, pa letošnja zgodba zajema obdobje šestih mesecev pred Karađorđem, ki je prevzel Kraljevino SHS in jo preimenoval v Kraljevino Jugoslavijo. "Takrat so se dogajale zelo zanimive zgodovinske stvari in poznavanje zgodovinskih dejstev vam bo absolutno pomagalo pri reševanju ugank," namigne bodočim obiskovalcem.
Pri interaktivni igri sodeluje 15 igralcev, ki vam bodo pomagali ali pa otežili iskanje poti in izhoda iz rovov pod Kranjem. "Vsi so akademski igralci, tako domači kot tuji, in prihajajo iz gledališkega studia Dramatikon. Nastopajo pa v treh različnih vlogah. Nekateri so kot slike v muzeju in igrajo prizore, iz katerih morajo obiskovalci potegniti informacije, s katerimi bodo razrešili umore, našli morilsko orožje, našli morilca in prišli ven. Drugi igralci se interaktivno povezujejo s skupino – torej sodelujejo in so liki, ki jih obiskovalci lahko zaslišijo, se jim približajo, raziščejo njihovo sobano. Tretji sklop igralcev pa so statisti, ki po poti strašijo skupino, ki se poda v rove," našteva naš sogovornik.
Skupine bodo sestavljene iz 13 članov. Skozi celotno dogodivščino morajo sodelovati, napeti oči in ušesa ter biti zelo intuitivni, se prepustiti vodjem – detektivu in njegovemu pomočniku – zbrati vsa dejstva in razbrati odgovor, ki jih pripelje ven. "Rovi pod Kranjem so kot ogromna dolga podzemna cev s sobanami. Vsaka je opremljena v določenem stilu, iz vsake lahko prileti nekaj strašnega. Vsak odcep je opremljen z ambientalno glasbo, ki ustreza atmosferi – v kapeli se sliši odmev cerkve, na parketu igra orkester. Prostori so slabo osvetljeni, ni dovoljeno uporabljati bliskavice, signala tako ali tako ni, kar pomeni, da se ne da brskati po spletu in iskati izhoda. Vse, kar imate pri sebi, sta beležka in svinčnik. In tako se podate na avanturo," opisuje.
Huzejrović, ki je ljubitelj zgodovine in nerešenih primerov že od malih nog, zase pravi, da je hkrati tudi zaprisežen Kranjčan. "Kranj ima kup zanimivih zgodb in vsako leto se zapičim v neko obdobje, ki bi bilo meni kot ustvarjalcu navdihujoče. Nato napišem zgodbo, vanjo vključim like in jo povežem z zgodovinskimi dejstvi, ostalo pa postane fikcija. Če moj predlog odobrita Klemen Malovrh in Petra Žibert iz Zavoda za turizem in kulturo Kranj, napišem besedilo in se podam v lov za rekviziti in scenografijo. Naslednji korak je izbor igralcev – razdelimo si vloge, gremo na vajo, potem pride testna skupina, prav tako sestavljena iz igralcev, ki so člani našega gledališkega studia, le da v igri ne sodelujejo. Nato pa se dva ali tri dni zapremo v rove in postavljamo, zbijamo skupaj, obešamo, postavljamo luči, testiramo zvok in skrbimo za kostumografijo. Tukaj veliko narediva midva z Dašo Zupan, nekaj si izposodiva ... Predvsem sledimo temu, da če že pridete Kranj in vas popeljemo v rove, poskušamo biti kar se da profesionalni, ne pa kičasti, kar se tiče igre in pristnosti kostumov. To pomeni, da ne boste našli neke krinoline, ki spada v viktorijansko obdobje, če se gremo leto 1928," je jasen.
Sama organizacija dogodka je torej vse prej kot preprosta. In kaj lahko pričakujejo obiskovalci? "Obiskovalci lahko pričakujejo nek mini spektakel – od specialnih efektov, originalnih kostumov iz tistega obdobja, zgodovinske zgodbe, ki se razpleta v fikcijo, do neverjetno izurjenih igralcev, strašljivih elementov ... Če vam samo povem, da v rove peš privlečemo več kot 120 kosov scenskih elementov iz obdobja, v katerem se zgodba dogaja – mize, stole, lestence, vrata, stopnišče, celo pokopališče in kapelo – vse skupaj postavljamo napornih 72 ur in 2,5 kilometra rovov spremenimo v leto 1928, potem veste, da se res potrudimo," se smeji.
KOMENTARJI (7)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.