Slovenija

Iztekel se je rok za pripravo odškodninske sheme za izbrisane

Ljubljana, 26. 06. 2013 07.40 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Iztekel se je rok, do katerega bi morala Slovenija sprejeti odškodninsko shemo za izbrisane, a zakon, ki predvideva shemo, je še v pripravi, vlada pa naj bi ga obravnavala šele sredi julija. Nevladne organizacije so nezadovoljne z reševanjem problema izbrisanih.

Izbrisani-8
Izbrisani-8 FOTO: Damjan Žibert

Kot je znano, je pred letom dni Evropsko sodišče za človekove pravice v Strasbourgu v zadevi Kurić in drugi odločilo, da Slovenija še vedno ni zadovoljivo rešila vprašanja izbrisanih, zato je šestim pritožnikom določilo po 20.000 evrov odškodnine za nepremoženjsko škodo. Hkrati je sodišče določilo, da mora Slovenija v enem letu pripraviti celovito odškodninsko shemo za vse izbrisane.

Ker je v začetku letošnjega leta postalo jasno, da Sloveniji omenjene sheme ne bo uspelo sprejeti pravočasno, je vlada evropsko sodišče zaprosila za podaljšanje roka, vendar ji sodišče ni ugodilo.

Virant predlog koaliciji

Osnutek zakona o povračilu škode izbrisanim, ki predvideva omenjeno shemo, je trenutno v koalicijskem usklajevanju. Sprva so na ministrstvu predvidevali, da bo vlada zakon obravnavala jeseni, zdaj pa so na ministrstvu pojasnili, da bo zakon v obravnavi na vladi predvidoma že sredi julija. Kot je v ponedeljek dejal minister za notranje zadeve in javno upravo Gregor Virant, naj bi bil osnutek zakona čez približno dva tedna tudi objavljen na portalu e-demokracija. Virant pa je danes zakonski predlog predstavil vodjem koalicijskih poslanskih skupin. Ti so glede predloga po njegovih besedah "načeloma usklajeni", vsebine pa javnosti še ni želel razkriti.

Na osnutek zakona so na srečanju z ministrom Virantom 27. maja pripombe podali tudi predstavniki izbrisanih. Na ministrstvu so jih, kot navajajo, temeljito preučili in nekatere izmed njih tudi upoštevali pri osnutku zakona. Se bo pa Virant, kot je povedal, glede zakona z izbrisanimi najverjetneje sestal še enkrat.

Besedilo osnutka zakona predvideva rešitev vprašanja odškodnin s pavšalom v preprostem upravnem postopku. Pogoj za upravičenca bo, da si je uredil status oz. vložil napor v urejanje statusa. Število upravičencev v zadnjem znanem osnutku ni bilo navedeno, a naj bi jih bilo okoli 8000.

Po shemi, ki so jo predstavili izbrisanim, je bila država pripravljena posamezniku izplačati po 30 evrov za vsak mesec izbrisa. Največja odškodnina bi tako znašala dobrih 7500 evrov, če si je na primer posameznik status uredil šele letos. Ob tem bi bila odškodnina lahko višja, če bi imel izbrisani stroške z zdravljenji ali šolnino, a bi te stroške moral dokazati.

V osnutek naj bi na novo vpisali tudi možnost individualne tožbe, če se posameznik z odškodnino ne bi strinjal.

Nevladne organizacije nezadovoljne

Amnesty International Slovenije, Civilna iniciativa izbrisanih aktivistov, Mirovni inštitut ter Zveza izbrisanih Slovenije so ogorčeni nad tem, da se po dolgih enaindvajsetih letih nereševanja ter odrivanja izbrisa na družbeni in politični rob tudi po opozorilu evropskega sodišča sistematične kršitve človekovih pravic ne obravnavajo resno.

Ob tem navedene organizacije opozarjajo, da so si številni izbrisani po odstranitvi iz države življenje že uredili v tujini in o vrnitvi niti ne razmišljajo, so pa vsekakor upravičeni do ukrepov odprave posledic, vključujoč odškodnino.

Nesprejemljiva pa je za organizacije tudi "izjemno nizka in za izbrisane žaljiva višina odškodnine v višini 30 evrov za mesec izbrisa oziroma evro na dan". Ta mesečni znesek ustreza le tridesetim odstotkom zadoščenja, ki ga je izbrisanim za enako časovno obdobje življenja brez pravnega statusa priznalo evropsko sodišče, in je zato nesprejemljiv, menijo.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (79)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Roman Hren
26. 06. 2013 20.18
+11
Prav nič ne verjamem, da je bil izbris le napaka! Za to "napako" so odgovorni ljudje, ki še danes zasedajo visoke funkcije v državi, EU in politiki! Za tako "napako" mora nekdo odgovarjati, saj jo bomo morali plačati mi! Ne zanikam, da so nekateri tudi kalkulirali, manipulirali, ampak nihče od nas si verjetno ne želi biti na mestu večine teh ljudi, ki v tistem trenutku niso imeli ničesar več!
binebaline123
26. 06. 2013 22.02
+6
Tako je, če je država Slovenija po sklepu evropskega sodišča plačati odškodnino, naj se tudi pokliče na odgovornost akterje, ki so takrat vladali.
cilemilebrate
26. 06. 2013 19.59
+5
Spet bodo komentarji v stilu »Zakaj niso sprejeli slovenskega državljanstva?«, »Prebrisani«…Preberite nakaj dejstev: Tretji odstavek 82. člena Ztuj, ki je obravnaval osebe tretjih držav, se je glasil: “Dovoljenja za stalno prebivanje, izdana po Zakonu o gibanju in prebivanju tujcev (Uradni list SFRJ, št. 56/80, 53/85, 30/89 in 26/90), veljajo še naprej za vse tujce, ki so imeli ob uveljavitvi tega zakona stalno prebivališče na območju Republike Slovenije.“ Nasprotno pa zakon ni vseboval takšne ureditve za osebe iz drugih republik nekdanje Jugoslavije, ki so imele v Sloveniji prijavljeno stalno prebivališče, kar pomeni, da so bili slednje slabše obravnavane kot državljani tretjih držav z dovoljenjem za stalno prebivanje in s tem diskriminirane, kot je leta 1999 v odločbi (U-I-284/94) zapisalo ustavno sodišče. Državljanom tretjih držav (npr. Nemčije, Italije, Švice itd.), ki so v tistem času prav tako imeli v skladu s tedaj veljavnimi predpisi urejeno dovoljene za bivanje, ni bilo v tem oziru treba storiti prav nič – po poteku roka so avtomatično postali tujci s stalnim prebivališčem v Republiki Sloveniji. V izjavi o dobrih namenih (Uradni list RS, št. 44/1990) Republika Slovenija »…zagotavlja vsem pripadnikom drugih narodov in narodnosti pravico do vsestranskega kulturnega in jezikovnega razvoja, vsem s STALNIM PREBIVALIŠČEM v Sloveniji pa, da LAHKO pridobijo državljanstvo Slovenije, ČE TO ŽELIJO«. NE GRE ZA DRŽAVLJANSTVO, GRE ZA IZBRIS IZ REGISTRA STALNIH PREBIVALCEV.
binebaline123
26. 06. 2013 22.00
+3
No, in kdor je bil takrat na oblasti oz. je to zakuhal, naj tudi plača
vialli9
26. 06. 2013 18.41
-2
na vlake z njimi pa v bruselj,banda nehvaležna
RDE?I_APOSTOL_IZ_MURGELJ
26. 06. 2013 17.08
+3
izbrisanci so eni navadni vojni dobičkarji!! Najprej so mislili, da jih bodo Srbi nosili po rokah in da bodo dol lagodno živeli, ko se jim je ta scenarij svižil, ko so videli, da bo treba tudi v Srbiji delat za ljubi kruhek, so se pa vrnili v SLO in želijo, da jih SLO nagradi za svojo dvoličnost !! Malomorgen !!
binebaline123
26. 06. 2013 17.05
+6
Samo za primerjavo: Interniranci od leta 1941 do 1945 kot prisilni delavci v Nemčiji so dobili leta 2003 takratnih 2500DEM,taboriščniki par sto mark več in to za vsa 4 leta. V primeru izbrisanih, pa so naši voditelji očitno zanemarjali evropsko sodišče, zato je sploh prišlo do tega problema. Obvezno bi bilo potrebno raziskati, kateri politiki so zakrivili izbris in tudi neustrezno obrambo pred evropskim sodiščem, ter jih odškodninsko in kazensko ovaditi, ker so s svojim malomarnim delom oškodovali državo.
vialli9
26. 06. 2013 18.42
-2
kaki izbris-sami so se zbrisali,ko si niso zrihtali papirjev-lenuhi
drdra
26. 06. 2013 18.46
+0
naši nesposobneži niso znali bruslju povedat da je 6 mesecev dovolj za ureditev papirjev.Toliko kot je raznih komisij v Sloveniji bi lahko kontrolirali zakaj se niso prijavili.
kratkovidni
26. 06. 2013 16.52
-1
PA SAM 2 EURA JE KOŠTAL
EricCartman
26. 06. 2013 16.10
+2
Dajte mi šmajser pa jih jaz izbrišem za zmerom
binmister
26. 06. 2013 16.16
-5
RDE?I_APOSTOL_IZ_MURGELJ
26. 06. 2013 17.01
-3
Uporabnik2015
26. 06. 2013 15.58
+4
ne zaslužijo si nobene odškodnine! So imeli takrat opcijo izbrati državljanstvo, če so pa cincali med Slovenijo in Jugoslavijo je pa njihov problem. Je Jelinčič prav rekel, to niso izbrisani ampak ubrisani, lahko tudi prebrisani.
RDE?I_APOSTOL_IZ_MURGELJ
26. 06. 2013 17.04
-2
Prej so prebrisani, SLO državljani in davkoplačevalci bomo pa vse te jugo-prebrisance še nekaj let plačevali !! Takrat so se pa norce brili iz osamosvojitve in bili na strani napadalcev SLO !!
RDE?I_APOSTOL_IZ_MURGELJ
26. 06. 2013 17.08
-3
izbrisanci so eni navadni vojni dobičkarji!! Najprej so mislili, da jih bodo Srbi nosili po rokah in da bodo dol lagodno živeli, ko se jim je ta scenarij svižil, ko so videli, da bo treba tudi v Srbiji delat za ljubi kruhek, so se pa vrnili v SLO in želijo, da jih SLO nagradi za svojo dvoličnost !! Malomorgen !!
antonino
26. 06. 2013 15.51
+8
čudno, če niso upravičeni do odškodnin, zakaj pa potem nobeden ne zna v Strasbourgu dopovedat, kaj so naredili narobe, da so bili izbrisani. Menim, da tisto sodišče ni slo sodišče - vprašajte pa bavčarja in ostale osamosvojitelje, zakaj so jih izbrisali, saj so še živi, imajo dovolj nakradenega denarja, pa naj svoje grehe oni plačajo, ne pa da se pri nas vse dela in plačuje v imenu ljudstva, samo krade se v last posameznika
SLOISTRA
26. 06. 2013 15.47
+1
Tole je sramota za Slovenijo in Bruselj, nagrajujemo tiste lenuhe, ki črpajo in rušijo našo državo, mnogi od njih so nas napadali z orožjem ob osamosvojitvi, res brlijanta poteza nove vlade namesto, da bi našla pravna sredstva, ki bi ohranila prrepotrebna sredstva v proračunu.
antonino
26. 06. 2013 15.46
+2
mene pa nekaj zanima, ko pogledam dokumente ki jih kažejo izbrisani ali prebrisani - odvisno kaj je kdo, me zanima, zakaj je na njih žig poništeno in ne izbrisano, če smo v slo, ali pa kažejo druge listine
Terezinka
26. 06. 2013 15.29
+7
Še ekrat želim povedati, da izbris ljudi, ki so bili na delu v Sloveniji izt matičnih knjig bivanja nima v osnovi nič z državljanstvom. Ti ljudje so me celo v nekdanji Jugi motili, ker so imeli pri prihajanju pravice biti sprejeti v vrtec pred mojimi otroci, ker so imeli pravico prej dobiti stanovanje in druge "privilegije". Toda v momentu izbrisa je stvar drugačna. Čez noč so vse to izgubili. Ne moreš pričakovati, da bi se vsi zdomci odločili postati Slovenski državljani. Mnogi med njimi nikoli niso niti pomislili, da ne gredo nazaj domov. Ne moreš zahtevati od ljudi, da se zaradi razpada neke skupne države odločijo, da njihova domovina ni več rodna gruda. Sedaj pa lep dan in več tolerance. Če bi jo imeli pred 22 leti bi danes odškodnin ne bilo
Jaz sem tvoja vest
26. 06. 2013 17.15
+4
si ena redkih, ki razume celotno tematiko in razmišlja trezno. Velik +
nightangel
26. 06. 2013 17.26
-2
Terzinka,ne mešaj tistih zdomcev,ki so prišli k nam po zaslužek in teh,ki bi si radi na naš račun pridobili veliko denarja,med vojno pa so molili,da bi nas JLA porazila.
abigail
27. 06. 2013 01.03
+1
Sem imela čast na lastne oči se prepričati, kako so v večnem strahu pred legitimacijami živeli ljudje brez državljanstva v Sloveniji, kako so v obupu vsak teden obiskovali Urad na Mačkovi in zbirali vedno nove dokumente, ki jih nikdar ni bilo dovolj ali pa niso bili pravi ali v pravem jeziku... To je bila bitka živciranja in brezveznega manipuliranja. Verjetno ne za vse in zelo verjetno so bile tu posredi tudi kakšne podkupnine, da so se papirji zrihtali??? Tudi moj mož, po svoji osnovni naciji Hrvat, je želel po postopku naturalizacije dobiti državljanstvo in je izpolnjeval vse pogoje; študiral je v Ljubljani že več let. Tudi tečaj slovenskega jezika je opravil in nestrpno čakal, da bo dobil državljanstvo in se po normalnem postopku zaposlil, ker je moral delati po pogodbi na moje, ženino ime, kar je bilo tvegano. In mu rdečelasa pravnica na Mačkovi pribije, da mora prinesti iz hrvaškega matičnega urada izpis, oziroma neke vrste odpoved hrvaškemu državljanstvu. Gre on v svoj rodni Varaždin, kjer ga je občasno celo iskala vojna policija na domu, da bi ga vtaknili v bojne linije. Na njihovem uradu so ga debelo gledali in mu zagotovili, da mu tega izpisa ne morejo izdati, ker bo zanje prenehal biti Hrvat, ko bo umrl. Ko je to poročal na Mačkovi rdečelasi pravnici, pa je ta od njega zahtevala, da ji naj prinese iz Hrvaške potrdilo, da je tam umrl!?!? Uf, še dobro, da sem imela sorodnico, ki je bila v dobrih odnosih z ženo zelo pomembnega politika, da se je zadeva vendarle uredila, sicer bi mož končal v Polju ali pa kje drugje...Po celem svetu hodijo in bivajo ljudje, ki imajo tudi po več državljanstev in ne samo dva, samo v Sloveniji jih ne sme biti? No, zdaj pa pomislite, kako so lahko na razne načine zafrkavali še bolj uboge, predvsem tudi starejše, neiznajdljive upokojence različnih narodnosti in koliko jih je umrlo prej, preden so prišli do državljanstva ali pa odškodnine. Slovenija bo imela srečo, če ne bodo odškodnine zahtevali njihovi dediči. In zakaj je bilo to potrebno???
Suckass
26. 06. 2013 15.10
-4
sami so si krivi meli so možnost da bi vse porihtali, pa so raje lupili denar od slovenije, eni so še v avstijo hodili pa so gra izkoriščali, sm tam so to pogruntali pa so jih pregnali v sloveniji jim pa vse pustijo, js ttim ljudem nič nebi dav, najprej izkoriščajo pole se pa še bunijo podn od podna
ROMELS
26. 06. 2013 15.09
+1
Najprej je potrebno poplačati oškodovance druge svetovne vojne. Izbrisani naj se postavijo v vrsto in čakajo naslednjih sedemdeset let, kot že čakajo prej omenjeni.
Terezinka
26. 06. 2013 15.22
+0
Katere iz II. svetovne vojne pa sedaj? Kaj ste totalno nori? Če se tako nadaljuje je res treba zbežati na stara leta
ROMELS
26. 06. 2013 18.53
+1
Obstajajo ljudje s spominom in ljudje, ki spomina nimajo.
strel?ek
26. 06. 2013 14.52
+7
drekači,i podobni,ne ločijo mesto bivanja od državljanstva,če bi izbrisali še druge,nemce,čehe,poljake,italijane,mađare,itn bi razumel,a samo izbrisati balkance ki so to državo Slovenijo gradil 30 in več let je to bila politična odločitev tedanje vlade,in oni bi morali vračati ,a ne država.
Terezinka
26. 06. 2013 14.47
+9
Mislim, da med zagrizenimi nasprotniki zakonitih postopkov obstaja veliko takih, ki ne veste kaj pomeni biti delavec nekje v tujini. Zavedajte se, da vsak, ki gre s trebuhom za kruhom v tujino, tam ni nek zaželjen človek. Povsod, tudi na nas Slovence, v tujini gledajo kot na neke prišleke, ki odjedajo kruh domačim in so nebodi ga treba. Ko si v tujini si tujc, ki opravlja tista dela, ki jih domači ne marajo, si neke vrste južnjak Ni vse zlato kot od daleć mogoče izgleda
dreko123
26. 06. 2013 13.56
+0
Zakonsko predpisat vsakemu od samooklicanih izbrisanih, opravljanje izpita iz slovenskega jezika (tako kot moraš to narediti v drugih razvitih državah če zaprosih za državljanstvo, izpit mora biti opravljen v nulo, če ga ne opravi, se lahko samo obriše in se pobere od koder je prišel! Večina teh prevarantov naj bi živela v slovenji po več kot 30 let pa ne znajo ali nočejo govorit slovensko!
Foglof Tunek13
26. 06. 2013 14.11
+5
Ka ti misliš SdS ofce na vagon, pa vozi miško na jug? ... ja ja ja, strinjam se!
Terezinka
26. 06. 2013 14.39
+8
dreko123, tu ni problem izbrisa iz državljanstva. Tu je problem izbrisa iz stalnega bivališča. Napaka je bila tukaj. Kako bi šlo dalje je stvar vseh postopkov. Lagali so nam, da govorimo o pravicah državljanov. Nikjer po svetu namreč zdomci praviloma niso državljani držav v katerih so na začasnem delu. To so ljudje, ki se vračajo v penzijo domov. Tudi državljani drugih republik nekdanje Juge niso prišli v Slovenijo za vedno
jjanban
26. 06. 2013 13.53
+4
moj predlog odškodnine je, brca v rit, pa na živinski vagon, pa vozi miško za jug, naj gredo tja ker so bili med vojno, prevaranti!!!!
Terezinka
26. 06. 2013 14.40
+5
jjanban, med našo 10 dnevno vojno so bili verjetno tukaj, pri nas. Večina z udeležbo v vojni ni imela nič.
Terezinka
26. 06. 2013 14.41
+5
Sedaj bi radi, da se postopa kot 45 brez sodb?
nightangel
26. 06. 2013 17.22
-1
Terzinka,dobro si napisala:verjetno,kar pa ne pomeni,da so tudi bili.
dreko123
26. 06. 2013 13.49
+3
če bo treba te izdajalske prevarante ki niti slovensko ne znajo na roke nalagat na vagone, me pokličte da jih pošljemo tja od koder so se ušunjali!!!
Foglof Tunek13
26. 06. 2013 13.56
+2
Ka ti misliš SdS ofce na vagon, pa vozi miško na jug? ... ja ja ja, strinjam se!
nightangel
26. 06. 2013 17.21
-2
Tunek,lahko greš z njimi,da jim ne bo dolgčas.
binmister
26. 06. 2013 13.25
+8
Njihova odškodnina so samo brezplačni vagoni z nepovratno karto za Beograd bre .
dreko123
26. 06. 2013 13.49
+1