Miley Cyrus je bila kot hčerka slavnega očeta, country zvezdnika Billyja Raya Cyrusa, pri rosnih devetih letih "vržena" v serije na televiziji, pri petnajstih je izdala prvi album. Sedaj pri 21 pa ima za seboj štiri albume, štiri glasbene turneje in več kot desetletno turnejo na televiziji.
Glasbeno je šla čez različne faze, saj je bila na prvem albumu Meet Miley Cyrus še krepko v liku Hannah Montana iz istoimenske Disneyjeve serije, nato se je na albumu Breakout (2008) od tega lika umaknila, a še vedno ostala "sladka mala Miley", Na tretjem Can't Be Tamed (2010) pa se je Miley predstavila v bolj odrasli in resni podobi, njena turneja Gypsy Heart pa bi bila primerljiva s spektakli starejših kolegic, kot sta Britney Spears in Christina Aguilera. Tik preden je tudi po ameriških zakonih postala polnoletna (stara 21 let), pa je izdala četrti, lahko bi se reklo prelomni, album Bangerz (2013), na katerem je Miley krepko stopila na plin, pokazala jezik, se slekla, povsem izbrisala "sladko" preteklost in se pokazala kot razigrana starleta, ki stavi na seks, goloto, vulgarnost in "umazana" besedila. Končno inkarnacija, ki ji je prinesla želeni svetovni uspeh in veliki bum. Edini "problem" pa je morda, da so bile njene oboževalke še vedno dekleta, okvirno od deset do petnajst let, katerim pa v besedilih pripoveduje o seksu, marihuani, skratka, album ima oznako "parental advisory explicit content" (opozorilo staršem, eksplicitna vsebina). A zdi se, da starši niso kaj prida trznili, nič jih ni zaskrbelo. In Bangerz turneja jo je prinesla tudi k našim severnim sosedom, na Dunaj. A pojdimo lepo po vrsti.
Pred dvorano Stadthalle vrsta, vstopnic menda prodanih okoli 12 tisoč, povprečna starost v občinstvu pa plus/minus 15 let. Napovedana je bila za ob 19.30, pričakovana okoli dvajsetih, a je nato zamudila debelo uro, saj je prišla na oder šele ob 21. uri. Svoje hčerke so na koncert pripeljali številni starši, ki so se po uri in pol čakanja že krepko prestopali na svojih mestih, zbegano pogledovali na uro, redko pivo so že zdavnaj spili, vedno bolj zdolgočasene najstnice in tiste malo starejše, nekatere močno potetovirane, druge s pričesko Miley, tretje popisane s flomastri, pridno čakajo, nekateri pa imajo boljše ideje in se preprosto usedejo na tla ali celo uležejo. Morda pa je vse skupaj le trik, tako da se pred koncertom poje (ali strese po tleh) čim več pokovke, se spije čim več mehurčkaste pijače in vode (po pet evrov) in poči kakšen pisan balon, s katerimi je bila ovešena celotna dvorana? Morda. Celo otroci številnih priseljencev so prišli. Vsi želijo biti "in". Dobrodošli v Mileywood. Majice krepkih 30 evrov, jopica oderuških 90, a mnogi so si jih privoščili. Kdo pravi, da glasba ni dober biznis? Ali pa vsaj vse, kar je okoli nje? Vprašajte le milijonarske "top-shop" rockerje Kiss, pa vam bodo razložili, da je glasba, ne glede na kvaliteto, zagotovo dober biznis.
Pravzaprav si je Miley (morda po vzoru Madonne, Christine, Britney ali Kylie) vzela precej preprost recept, kako na glavo obrniti celotno podobo in tako kariero poslati v nove višave oz. nase usmeriti pozornost celotnega sveta. Seveda pa ga ja še po svoje nadgradila. Je hčerka slavnega očeta, ki je od malih nog pred kamerami in za mikrofonom, za seboj ima uspešno serijo (Hannah Montana) in želela si je odrasti že pred dvajsetim letom. Za videospot Wrecking Ball je najela "starega perverzneža", fotografa Terryja Richardsona, da ji je posnel vulgarno-seksističeno vizualizacijo in preobrazba je bila popolna. Na YouTubu je naredila veliki bum, na MTV-ju pa so jo cenzurirali. Iz sladke najstnice, ki poje o zabavah in dekliških zadevah, se je prelevila v seksi kratkolasko, ki prisega na seks, izzivanje, tetovaže, marihuano in poje vulgarna besedila. Da pa se ne bi kdo preveč vznemirjal, pa so ji pripeli oznako "eksplicitna vsebina". Najstniške oboževalke so jo sprejele, a sprejeli so jo tudi številni drugi, starejši, geji, lezbijke, Miley je postala nekakšna ikona svobodnega izražanja, seksualnosti in žuriranja. Dober recept, ki vžge, ni dvoma.
A ljudje se po debeli uri zamude že krepko dolgočasijo in ležijo po tleh kot živina. Nič kaj lep prizor. Večina živčno tapka po svojem mobilnem telefonu, pozornost pa je, se zdi, vse bolj razvodenela. Vse do trenutka, ko vsi bliskoma skočijo kvišku in vročine v dvorani okoli 21. ure ne preseka bučno vreščanje, ob katerem pridejo prav ušesni čepki. Velikanska podoba glave Miley se počasi dvigne na zaslonu, ona mežika, dokler ne začne odpirati ust, kjer se odpre tudi odprtina iz katerega se začne spuščati njen jezik, pardon, tobogan, po katerem se v velikem slogu na oder končno "pridriča" zvezda večera.
SMS (Bangerz) je prva pesem, nora produkcija, svetlolasi travestit, Miley v dresu z velikim svetlečim jezikom, ki je njen t .i. zaščitni znak. Nadaljevanje takoj naprej s 4x4, nekaj ameriškega country stepanja in Love Money Party, v kateri se pevka v svoji oblekici z Miley dolarji predstavi na zlatem "pimp mobilu", z zlato verižico in obeskom z listom marihuane. Miley uprizori nekakšen "lap dance" na pokrovu avtomobila, čeprav je bilo grabljenja za mednožje občutno manj kot na njenih londonskih koncertih. Pri tej pesmi ji pomaga tudi raper Big Sean, ki pa je v bistvu precej realistična lutka z veliko glavo. Za končni efekt pa razmetavanje z Miley dolarji, ki si jih je manično tlačila v usta in tako požela veliko navdušenje občinstva v neposredni bližini. "Kako se je*eno počutite?" je dahnila pevka, ki si je tudi tokrat privoščila igrico škropljenja vode iz ust po prvih vrstah. In kajpak, besedica "fuck" je bila v vsakem stavku po nekajkrat. Kejr Miley pač "tako sede".
V pesmi Adore You je pozvala vse zaljubljence, naj se "zaližejo", in to tudi pokazala. Punci neposredno pred menoj je premamila strast in sta to izvedli dokaj prepričljivo, števila dekleta pa so se, ker je to pač rekla Miley, samo bežno cmoknila ali pač sledila "ljubezenskemu valu", ker so bila ravno na velikem ekranu, ko jih je ujela kamera. V nekem trenutku koncerta se je na odru pojavila velikanska napihnjena lutka njenega pokojnega psa Floyda, ki ga, kot je povedala, še vedno zelo pogreša, posvetila pa mu je (solidno odpeto) priredbo pesmi Lucy in the Sky with Diamonds legendarnih Beatlov. Ko se je na odrskem ekranu odvijal fetiš filmček z Miley v glavni vlogi, so pevko po hitrem postopku (ne da bi kdor koli vedel) kar v škatli za opremo odpeljali na drugo stran odra, na mini oder, kjer je ob akustični spremljavi zapela tri pesmi, tudi priredbi Hey ya! (dua Outkast) in Jolene country zvezdnice Dolly Parton. Miley na par metrov? Zakaj pa ne. Navdušenju občinstva v zadnjem delu dvorane ni bilo konca.
Za zaključek uradnega dela koncerta je zapela še pesmi 23, On My Own in Someone Else. A vsi so čakali še na tisto, kar je manjkalo. Najprej We Can't Stop in nato še največji hit Wrecking Ball. Ki pa je bil, v primerjavi z videospotom, vizualistično minimalističen. Mnogi so se napotili že proti izhodu, najbolj vztrajni pa počakali še na ultimativni žurerski zaključek s Party in the U.S.A. In skoraj dve uri dolga najstniška pop norija je bila končana.
Pravzaprav super šov, nora produkcija, ki je morda za par korakov bolj napredna kot koncerti njenih starejših kolegic. Toda kje je pri vsem skupaj glasba kot glasba? Miley, ki ima pravzaprav krepak glas, čeprav je nekaj potarnala, da je spet nekoliko bolehna, je cel koncert odpeljala dokaj solidno. Dekle ima potencial in glede na izkušnje in dosedanje uspehe bo treba z njo še kako računati. Bo postala nova Madonna? Morda.
A kaj nam sporočajo podobe spolnih pripomočkov, LSD-jevskih pokrajin, vodne pipe, kajenja, mečkanje med črnci, pritlikavkami v velikanski roza postelji, kaj si najstnice (in predvsem njihovi starši) lahko mislijo o modrčkih z listi marihuane, šalu v obliki dojk, vžigalnikih in džojntih, ki skačejo po odru, kakšna sporočila s tem dobivajo mlade glave v občinstvu? Miley pravi, da dela pač po svoje, taki so tudi naslovi pesmi npr. Do My Thang. In očitno se imenitno zabava. Njena koncertna knjižica spominja na foto-življenjepis kakšne porno zvezde, saj skoraj ni fotografije v ličnem A3 snopiču, ki ne bi bila seksualna eksplicitna. A kaj zato, Miley si je pač sama nadela oznako "eksplicitna vsebina". In morda je prav, da se o tej vsebini tudi razpravlja. In prav je, da morda kdo otrokom v občinstvu kakšno stvar pojasni. Bolj zaskbljujoče je, če gredo te zadeve mimo povsem neopaženo in da se stoično in neprizadeto sprejmejo brez kritične distance. To zagotovo ni nikoli bil Mileyjin namen. A naj ne bo razumljeno, da se gremo pri vsem skupaj čistunstvo in da obsojamo seksi in namigujoči imidž, ki si ga je izbrala Miley in očitno izvrstno deluje pri njenem ciljnem občinstvu. Problem je morda le v tem, da najstnice, rosno mlade punčke, dobivajo ideje in predstave v smislu, "več tatujev, več gole kože, več omamnih substanc, več vulgarnosti, več umazanega besedičenja, več vsega" – bolj bomo podobne Miley, bolj bomo kul.
Če se na vse skupaj pogleda z distance, dekle pravzaprav (pre)dobro ve, kaj dela. Miley se pač super zabava (tako kot njen sotrpin Justin Bieber), kaj z vsem tem spogledovanjem z marihuano, malodane porno estetiko, raperskim preklinjanjem in ostalimi perverzijami sporoča, pa očitno ni njen problem. Ali pač? Glavna perverzija v njenem primeru je morda dejstvo, da je Miley vmes postala polnoletna, opustila je videz sladke najstnice, medtem ko njene največje oboževalke ostajajo mladoletnice, ki pa jim njihova junakinja sporoča, da je vse najslabše pravzaprav najbolj kul. Ali je to prav ali ne, pa naj presodi vsak sam, vsak starš posebej. Zagotovo je vse skupaj dober šovbiznis. In šov se mora (kot vedno) nadaljevati ...
KOMENTARJI (106)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.