Avtorja predstave obsodili zaradi obscenosti
Arthur Schnitzler je bil priznan dunajski zdravnik, ki je svojo popularno dramo Vrtiljak v svoji prvi verziji napisal leta 1897, prvič pa je bila uprizorjena v Berlinu, in sicer šele leta 1920. Na krstno uprizoritev je moral čakati kar dvajset let in po premieri v Berlinu se je sprožil val javnega zgražanja, obtoževanja in moralističnih obsodb, ki so se mešale z naraščajočim antisemitizmom. Zato je Schnitzler prepovedal uprizarjanje Vrtiljaka na nemškem govornem področju. Po nekaterih podatkih je policija ob dunajski premieri leta 1921 uprizoritev prepovedala, Schnitzlerja pa so obsodili zaradi obscenosti. Tri leta pred tem se je končala prva svetovna vojna, propad srednjeevropskih monarhij pa je drastično spremenil zemljevid Evrope. Ko so Schnitzlerja po premieri Vrtiljaka na Dunaju leta 1921 obsodili kot pornografa, mu je njegov someščan dr. Freud v nekem pismu napisal: "Ne morem se znebiti občutka, da ste intuitivno (četudi je to pravzaprav rezultat občutljive introspekcije) spoznali vse, do česar sem se moral sam prikopati preko trdega dela z ljudmi."
Pogled na družbene sloje Dunaja na prelomu v 20. stoletje
V igri Vrtiljak se vse vrti okoli erotičnih dogodivščin. Deseterica kratkih žgečkljivih prizorov razgrne pogled na vse družbene sloje Dunaja na prelomu v 20. stoletje, katerih posamezniki se, čeprav čez dan živijo drug mimo drugega, nazadnje srečajo med rjuhami, in sicer tako, da se vsak izmed njih zaporedoma znajde v objemu dveh partnerjev. Deset epizod okoli postelje povezuje ista prostitutka na začetku in na koncu.
Viktorijina vrnitev na odrske deske
V predstavi nastopajo: Bernarda Oman, Jure Henigman, Tina Potočnik, Jaka Lah, Tanja Dimitrievska, Gaber K. Trseglav, Ajda Smrekar, Nik Škrlec, Viktorija Bencik Emeršič in Boris Kerč.
Za režijo je poskrbel Marko Čeh, za prevod Lučka Jenčič, za dramaturgijo Petra Pogorevc, za scenografijo Marko Turkuš, za kostumografijo Branka Pavlič, za glasbo Laren Polič Zdravič in Miha Petric, za oblikovanje svetlobe pa Boštjan Kos.
Režiser Marko Čeh je bil v zvezi s procesom nastanka predstave zelo skop. Povedal nam je le, da so pripravili projekt in ga nato poskušali izpeljati na najboljši možni način. Delo z ekipo pa je opisal kot zelo dobro.
Za Viktorijo je bila to prva vloga po rojstvu drugega sina Oskarja (z možem, igralcem Bojanom Emeršičem, imata še sina Tiborja). Igralki se sicer zdi, kot sploh ne bi ničesar prekinila. "Jaz se zelo rada vračam v MGL. Zdaj že drugič. Tukaj imam zelo dobre prijatelje, kolege. Tu se zelo dobro počutim. Tu rada ustvarjam. V bistvu je to leto minilo, kot bi mignil, in evo, sem že nazaj," nam je povedala igralka, delo z 'vrtiljaško' ekipo pa opisala kot super. "Veliko nas je bilo, živahni smo bili, veliko pozitivne energije je bilo. Zdi se mi, da smo bili kar ustvarjalni," nam je povedala Viktorija. Med vsakimi pripravami se zgodi marsikaj smešnega in zabavnega, tokrat pa se je igralka še posebno zabavala z Nikom, ob tem, ko sta dobila kostuma kužka. Študij na predstavo je bil sicer zaradi njene narave, v kateri sta na odru le po dve osebi (ena s prejšnjega prizora, druga pa nova), precej poseben. "V bistvu si na odru res samo delček predstave. Nič ni odvisno od tebe razen konkreten prizor. Je pa v bistvu neka posebna vrsta koncentracije, ker moraš biti pa pripravljen, ne glede na to, kdaj prideš na oder. V bistvu je kar malo stresno – mogoče celo bolj, kot če si od začetka predstave lepo prepleten," nam je povedala igralka.
Ustvarjalci so s prikazanim dodobra nasmejali občinstvo, to pa jih je za to na koncu nagradilo z dolgim aplavzom. Z reakcijami obiskovalcev je bila zadovoljna tudi Viktorija. "Mislim, da so nas kar v redu podprli, tako včeraj na predpremieri kot danes na premieri," meni igralka. Režiser pa odzivov občinstva po premieri ni mogel komentirati, saj ga ni bilo na premieri, na predpremieri pa so bili ti drugačni, kot je pričakoval, da bodo, zato so – kot nam je povedal - stvari še malo popravili.
Znani obrazi o predstavi
Predstavo si je ogledalo tudi nekaj znanih obrazov, med njimi igralec Demeter Bitenc, upokojeni vrhovni sodnik Vasilij - Vasko Polič in igralka Saša Pavlin Stošić.
"V prvem delu oziroma do zadnje imenitne bravure mi je manjkalo tega dunajskega šarma, te frivolnosti. To je konec stoletja, to je bilo obdobje pred 1. svetovno vojno. Ta dunajski šarm še vedno obstaja. To mi je manjkalo v prvem delu – to bi moralo biti čez vso predstavo. Prvi del je bila malo kranjska varianta. Drugače pa predstava na komičen način predstavlja življenje družbe iz polpretekle dobe," nam je povedal legendarni igralec Demeter Bitenc.
Videno in slišano pa je bilo zelo všeč upokojenemu vrhovnemu sodniku Vasiliju - Vasku Poliču. "Erotika je bila odlična. Jaz sem pisatelj erotike in mi je zelo pri srcu ta tematika. Ženske, ženske, menjava žensk, moški … Ena tipična sodobna komedija brez nasilja, z veliko ljubezni, skokov čez plot, a na koncu se vse konča v eni ljubeznivi niansi, ki je topla pri srcu človeku in gledalcu," nam je povedal Polič.
Saša Pavlin Stošić je v predstavi zelo uživala. "Predstava se mi je zdela zelo simpatična. Igralci so bili super. Predstava me je spominjala na odlomke iz filmov. Jaz sem se zelo zabavala," nam je povedala igralka.
'Pravi flirt ne onesrečuje zakoncev, ženskam pa daje velike priložnosti za veselje in srečo'
Znane obraze smo povprašali tudi, če se je in na kakšen način se je po njihovem mnenju od časov nastanka predstave do dandanes spremenil pogled na spolnost.
Po mnenju Demetra Bitenca je ta povsem drugačen, kot je bil na prelomu v 20. stoletje. "Takrat so moški zapeljevali žensko, danes pa je seks napadalen – razširiti noge – bum, bum, bum, pa gremo. V tem teksu in v dunajskih predstavah, ki sem jih gledal, je to zapeljevanje strašno duhovito, ni tako direktno, kot tu. Ampak, dobro. Časi se spreminjajo. Takšni smo danes, pa naj bo tako," nam je dejal Bitenc.
Viktoriji se zdi, da se je pogled na spolnost od tistih časih spremenil. "Če bi bil enak kot takrat, bi bili mi zdaj na sodišču se zagovarjali, zakaj smo to igrali," je svoje mnenje ponazorila igralka.
Poliču in Čehu se zdi, da se pogled na spolnost od tistih časov ni spremenil. "Menjava žensk in moških je tudi v sodobnosti zelo znana v vseh državah. A to je en tak ta pravi flirt, ki ne onesrečuje zakoncev, ženskam pa daje velike priložnosti za veselje in srečo," meni Polič. "Po mojem se pogled na spolnost od takrat ni spremenil. Nismo pa niti toliko polagali na spolnost," nam je dejal Čeh.
Saši se zdi predstava zelo aktualna, kar se tiče spolnosti. "Hecno je, kako ene stvari lahko prepoznaš, ene stvari, ki jih nekako slutiš, pa neke stvari, ki jih nekako pričakuješ v svojem življenju, se nekako slikajo v tej predstavi," nam je povedala Saša.
KOMENTARJI (3)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.