FIT 24UR

Šest let od uveljavitve protikadilskega zakona: kadi manj ljudi kot pred letom 2007

Ljubljana, 05. 08. 2013 09.27 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Od 5. avgusta 2007 je v Sloveniji prepovedano kaditi v vseh zaprtih delovnih in javnih mestih. Po prepovedi se je delež kadilcev pomembno znižal, po letu 2008 se je sicer znova zvišal, a izhodiščne ravni ni dosegel.

Kajenje
Kajenje FOTO: Reuters

Od 5. avgusta 2007 je v Sloveniji prepovedano kaditi v vseh zaprtih delovnih in javnih mestih. Raziskave kažejo, da se je delež kadilcev med odraslimi v Sloveniji po prepovedi kajenja pomembno znižal, po letu 2008 se je spet pomembno zvišal, a ni dosegel izhodiščne ravni, so za 24ur.com pojasnili na Inštitutu za varovanje zdravje (IVZ).

To dokazuje primerjava raziskav iz leta 2007 in let 2011–2012. Raziskava iz leta 2007 kaže, da se je delež kadilcev med prebivalci, starimi od 15 do 64 let, pomembno znižal z 29,3 na 24 odstotkov. Delež se je znižal skupno in pri obeh spolih, a ne v vseh starostnih skupinah (ni se spremenil med prebivalci, starimi od 15 do 24 let), so navedli na IVZ. Med 2008 in 2012 pa se je delež pomembno zvišal, a kot že omenjeno, izhodiščna raven ni bila dosežena.

Še vedno kadi več moških

Delež kadilcev se je od 2008 do 2012 pomembno zvišal, in sicer predvsem na račun zvišanja deleža kadilk med ženskami. Raziskave sicer kažejo, da je delež kadilcev še vedno višji med moškimi kot med ženskami.

Kadi petina 15-letnikov

Med mladostniki je slika malce drugačne. Pri njih je obseg kajenja pomembno upadel med letoma 2002 in 2007. Pozneje (od 2006 do 2010) se obseg kajenja med fanti ni spreminjal, medtem ko je med dekleti delež kadilk narasel. Zadnji podatki iz raziskave Z zdravjem povezana vedenja v šolskem obdobju kažejo, da vsaj enkrat na teden ali pogosteje kadi približno petina 15-letnikov, med spoloma pri tem ni razlik.

Na IVZ sklenejo, da so deleži kadilcev med odraslimi nižji, kot so bili pred prepovedjo kajenja v vseh zaprtih javnih in delovnih prostorih, a naraščajo, in sicer med ženskami. Med mladostniki se je obseg kajenja znižal pred prepovedjo, pozneje pa se med fanti ni spreminjal, medtem ko se je med dekleti delež kadilk zvišal, vendar v nobenem primeru ni dosegel izhodiščne ravni pred zniževanjem.

Vsako leto zaradi posledic kajenja umre 3600 Slovencev

Odvajanje od kajenja
Odvajanje od kajenja FOTO: Thinkstock

Raba tobaka povzroča zasvojenost in številne bolezni. Vsako leto je vzrok smrti skoraj 3600 Slovencev, od tega skoraj 900 ljudi umre že pred 60. letom starosti. Med prebivalci, starimi od 30 do 44 let, zaradi kajenja umre skoraj 100 oseb, med starimi od 45 do 59 let pa skoraj 800.

Raba tobaka je v Sloveniji vodilni dejavnik tveganja za smrt in tudi vodilni dejavnik tveganja za izgubljena zdrava leta življenja zaradi prezgodnje smrti in eden najpomembnejših dejavnikov tveganja za številne kronične bolezni (med drugim za različne vrste raka, srčno-žilne in pljučne bolezni).

  • krovni2
  • PRALNI STROJ
  • SESALNIK
  • ČISTILEC
  • klima
  • tv
  • ura
  • skiro
  • kosilnica
  • krovni

KOMENTARJI (243)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

sprint
12. 08. 2013 23.29
+2
Ne vem no,če je temu verjeti. Meni osebno se zdi,da število kadilcev narašča. Madonca. Pa saj že skorajda vsak otročaj s prvim puhom pod nosom kadi. Isto velja za dekleta. Mislim, da v tej državi kadi vsak drugi človek in se število preveša kadilcem v prid. Ne verjamem tem prirejenim statistikam in analizam.
Alexxsaso@yahoo.ca
07. 08. 2013 13.05
+6
in zdaj se država po prsih tolče češ, sprejeli smo ful dober zakon in zaradi njega je zdaj en kup ljudi nehalo kadit... ah, kaj pa še... tudi sam sem nehal kadit pred leti, a ta moja odločitev nima ama čisto nobene zveze s sprejetim zakonom. Vsak sprejema svoje odločitve iz tega ali drugega razloga. Država pa s svojimi zakonu samo omejuje pravice. Kot je napisal stri joze naj dovolijo, da bodo doloceni lokali kadilski, da bomo vsi imeli izbiro, kam boš šel. Kadilci je zdaj nimajo in to ni pravično.
stevica
06. 08. 2013 22.25
ko je največja sila, usedi se u kot in pokadi enga...
Kjegavidissss
06. 08. 2013 12.17
+2
Mene pa zanima, če bi državljani sprejeli še dodaten dvig DDV ja za 2%, če nehamo vsi kaditi.
Tadej Skof
06. 08. 2013 07.25
-1
VSAK ZA SEBE VE
a1b2c3d4e5f6
05. 08. 2013 20.28
+7
Prav tako se mi ne zdi smiselno, da se kot največje zlo in zdravstveno problematiko šteje cigarete. Res je, da so daleč od tega, da bi bile zdrave, vendar debelost ubije bistveno več ljudi (več kot polovica ljudi v naši državi ima prekomerno težo), največji problem pa je ALKOHOL- trda droga, primerljiva s heroinom, od katere je odvisnih 10% prebivalstva, 30% pa ima že probleme s prekomernim uživanjem. Medtem ko kadilec in debeluh škodita izključno svojemu telesnemu zdravju škodi alkoholik vsej svoji okolici (tako ali drugače ima posredno probleme skoraj polovica naroda!!!)- prometne nesreče, nasilje, nezmožnost funkcioniranja v družbi itd. Pa vendar se po medijih najbolj vlači cigarete, razmišlja se, kako bi jih skrivali v trafikah pod pult ,kako bi na škatlice lepili slike zažganih pljuč itd. Saj bi to podpiral, samo naj prvo nalepijo slike ciroze in možganov na cesti na flaše potem pa še slike zamašenih arterij na mcdonaldsove reklame.
a1b2c3d4e5f6
05. 08. 2013 20.23
+13
Sam sem bivši kadilec, sem se pa tudi takrat strinjal s prepovedjo kajenja v zaprtih javnih, ker s svojim dimom nisem hotel nikogar motiti. Ni mi pa jasno, zakaj ni dovoljeno imeti lokalov za kadilce (kjer bi se tudi zaposleni s tem strinjali, saj itak 95% kelnarjev kadi) in tudi ne zakaj so prepovedani povsem ločeni prostori (z zaprtimi vrati in zračenjem). Popolna neumnost. Prav tako mi ni jasno, zakaj naša država ne pokaže "jajc" in se upre splošni prepovedi prodaje snusa v EU (snus= fuga= tobak ki se ga tlači pod ustnico, bistveno manj škodljiv kot cigareti), ki je izključno posledica pritiska cigaretne industrije. Na račun snusa se je število kadilcev zmanjševalo in tudi sam priznam, da bi brez tega težko nehal!
derus
14. 08. 2013 22.21
-1
jej nikorete žvečilni gumi, isto jih gre pod ustnico in manj škoduje kot tobak za žvečenje.
lluckyss
05. 08. 2013 19.14
+17
" kadi manj ljudi kot pred letom 2007"....Hkrati pa je obolelost za pljučnim in ostalimi raki vse večja - dejstvo ! P.S. Mene tudi motijo debeluhi, ki se mastijo z nezdravo hrano, pa ne zahtevam, da nesejo svoje žretje sredi zime na teraso. Čeprav njihova razvada povzroči 5x več smrti kot moja....
ice4ever
05. 08. 2013 19.20
-8
Če se nekdo nažira sam sebi škodi, če pa ti kadiš pa škodiš tudi drugim.. A je to tako težko dojet???
LaFemme
05. 08. 2013 19.30
+7
Če starši svoje navade prenesejo na otroke (kar običajno jih), potem lahko enako škodijo. Govorim iz lastnih izkušenj, ker sem vzgojena v družini kjer se iz roda v rod prenaša prenažiranje in pri 23ih letih mi je gastroskopija pokazala močno povešen želodec, gastrolog je rekel, da zaradi prenajedanja. Ne zagovarjam kajenja (čeprav sem sama kadilka), ampak prosim, ne mi govorit, da zasvojenost s hrano ni problematična.
ice4ever
05. 08. 2013 19.37
-2
Absolutno je... Se strinjam... Pa vendar s hrano vsak zastruplja sebe... Ti lahko svoje prehranjevalne navade spremeniš in tudi svojega otroka naučiš pravilno živeti... Pri kajenju žal ni tako...
Pjeva? Tuge
05. 08. 2013 21.37
+0
Ice4ever dokler boš ti meni s svojim avtom pod nos kadil odnosno drugim se nimaš kej za oglašat o zastrupljanju drugih.
Bolha Velikanka
05. 08. 2013 23.04
+0
LaFemme
05. 08. 2013 19.00
+10
Ljudje so napačno prepričani, da kadilci nehajo kadit zaradi visokih cen cigaret, Spomnim se, ko so bili cigareti še 380sit... Kadilci smo bili šokirani nad visokimi cenami cigaret v tujini in smo govorili "če bojo cigareti kdaj 500sit pa sigurno ne bom kadil/a"... Zdaj so veliko več od tega, pa kadilci še vedno vlečejo... Odvisnost je zaj.ebana stvar, žal te tud visoka cena ne odvrne od tega da nehaš.
ice4ever
05. 08. 2013 19.22
-5
Zaradi mene če dvignejo DDV še za 5%, če bo zaradi tega manj kadilcev, bom že nekako preživel tudi z 100€ manj na mesec...
LaFemme
05. 08. 2013 19.32
+6
In zakaj bi jih bilo manj? Če sem ti ravno napisala, da cena cigaret ni povezana s prenehanjem kajenja.
ice4ever
05. 08. 2013 19.42
-3
Verjemi da je... Če ima nekdo 300€ pokojnine ne bo dal 100€ na cigarete... Če pa bo, pa ne morem reč nič drugega kot pa da je navaden *
ice4ever
05. 08. 2013 20.13
-1
Pjeva? Tuge
05. 08. 2013 21.41
-2
LaFemme cena bo zame bistvenega pomena da bom če kdaj bom nehal kadit, in nikakor ne zaradi opozoril na škatlici in ostalega sranja ki ga stalno ponavljajo o škodljivosti kajenja.
Bolha Velikanka
05. 08. 2013 23.06
-2
Cena je fejst povezana. Ogromn jih poznam ki niso nehal zarad zdravja ampak zarad denarja. No, sej za oboje je pozitivno :D
BaGr67
05. 08. 2013 18.27
+1
Kajenje, če se je se je zmanjšalo zaradi cene cigaret ne pa zaradi zakona! Glede na škodljivost le tega so pa po mojem mišljenju še prepoceni!
bandit1
05. 08. 2013 18.10
+2
Po tem zakonu se je zmanjšalo tud ta pravih pušačic, hudo
Götterdämmerung
05. 08. 2013 17.27
+14
Vse več ljudi kadi tobak in uvožene tuje poceni cigarete, najbrž tudi to prispeva k državni statistiki.
otocanka
05. 08. 2013 18.10
+3
tombabomba
05. 08. 2013 16.50
+3
zakon je pač neustaven, lastniki lokalov bi se morali sami odločiti ali se pri njih lahko kadi ali ne, tukaj se sploh ne gre za cigarete pač pa za poseganje v privatno lastnino državljanov
otocanka
05. 08. 2013 18.04
+4
A nekadilce pa vi kadilci vprašate ali jim lahko kadite pod nosom...npr. na nekem javnem kraju, na zunanji veselici, na prazniku, ki se odvija na prostem? A preden prižgeš cigareto, vprašaš sosede, če jih moti? Jih ne, kajne? Ti kar mirno prižgeš in puhaš mimoidočim.
otocanka
05. 08. 2013 18.08
+1
A ti vprašaš sosede, če jih moti ali lahko prižgeš? Jih ne vprašaš, kajne? Bi te motilo, če bi te nekdo oblil s katramom? Bi, kajne? Vidiš, pa tega nihče ne počne, ker vsi vemo, da bi te to motilo. Ti pa vseeno kar puhaš in puhaš v ljudi.
F12
05. 08. 2013 18.35
-3
če je lokal kadilski, imaš izbiro: greš not ali pa ne. kadilec zdaj nima izbire. preprosto ne more not.
ice4ever
05. 08. 2013 18.45
+3
Lahko pa izbiraš da ne boš kadil... Ti lahko greš v lokal kjer so nekadilci in pač tam ne prižgeš cigarete, nekadilec pa ne more v lokal in tam ne dihat, zato da boste kadilci kot lokomotive puhali...
Pjeva? Tuge
05. 08. 2013 21.48
+2
Otocanka na kakšno razdaljo pa vi meni utrujate s svojo govejo musko na veselicah pa me tudi nihče nič ne vpraša če sem vas željan cele ure pozno v noč prenašat, tko da vas je veliko ki tudi drugim grenite življenje in povrhu vsega se še vtikate v druge.
otocanka
05. 08. 2013 16.46
-3
Kaj spet kadilci govorite o vaših pravicah? Kaj pa pravice nekadilcev? Tako ste nemarni, da še lastnim otrokom kadite v obraz, da o tem kako radi puhate dim v otroke drugih ljudi sploh ne govorim, celo v dojenčke! Popolnoma brez obrazni! Greš v lokal na teraso nekaj popit, pa ti sosed kadi v obraz, potem pa ti pij, da ne omenjam kako divje kadijo, ko se usedeš, da boš kaj pojedel. Namesto koščka pice, dobiš v odprta usta znatno emisijo cigaretnega dima. Nič nimam če nekdo kadi v lastni hiši, na lastnem dvorišču, ko pa nekdo kadi 5 mesečnemu otroku v obraz, je pa to čisto nekaj drugega. Glavno pravilo je ne škodi drugemu. Bi morali vsi nekadilci, ko bi nam kdo od kadilcev puhnil dim v obraz, njemu pošpricati lak za lase ali pa modro galico ali pa peroksid v obraz.....potem bomo lahko šele govorili o enakopravnosti. Potem so tu še čiki, ki jih ne pospravljajo ampak mečejo po tleh.
pehtaa
05. 08. 2013 17.57
+9
haha pol se pa nekadilec oglaša.KJe pa ste sedaj nekadilci zakaj vas ni v lokalih, zakaj je velika vecina lokalov prazna zakaj gostinci jokajo da ni folka ...... Valda oni vejo da smo kadilci tisti ki smo delali vecino dobicka. Pa kdo ti je kriv da hodis z otrokom po lokalih a je lokal primerno mesto za otroka.Jaz sem svojega otroka peljal samo v lokal kjer imajo igrišče da lahko jaz v miru spijem kavico prelitsam novice itd medtem pa otrok uziva na iogralih in po moznosti z vrstniki. Ce pa ti nimas pameti kateri lokal je primeren za otroke pa tvoj problem
PanterSLO
05. 08. 2013 17.58
+5
Peroksid v obraz? pa si ti normalna? dim se pac kadi kam se kadi in nekakon se ga ne da usmerjat, cist tak ane. Za tvoje radikalne ideje pa je ocitno potrebno bit mal umsko poseben.
otocanka
05. 08. 2013 18.42
-3
panterslo, če bi bil ti pameten, bi ne kadil v druge ljudi.
ice4ever
05. 08. 2013 18.42
+3
Dimu se pač da izognit tako da cigarete ne prižgeš, čist tak ane??? Zdravstvenim posledicam se pač ne da...
otocanka
05. 08. 2013 18.44
-1
pehtaa kadilci kadite povsod, tudi na klopci ob otroških igralih in tam tudi dim nese v otroke.
ferkoti
05. 08. 2013 18.48
+2
Live and let live. Meni pri vsem skupaj edino ni jasno, kako človek, ki sicer pri požaru beži pred dimom, tega s čiki mirno spušča vase. :-) Ta logika mi ne bo nikoli štimala. :-)
ice4ever
05. 08. 2013 16.33
-15
Treba je potrojit cene cigaret, pa bo mir... Jokate da nimate za kruh, a za šteko cigaret se pa vedno najde??? Med drugim ste kadilci tisti, ki najbolj praznite zdravstveno blagajno in država bi morala to fajn zaračunat... Uvesti bi morali zakon, da kadilci pokrivajo svoj zdravstvene stroške sami !!! Prav tako bi moral biti zakon, ki prepoveduje kajenje na javnih površinah, osebnih avtomobilih, stanovanjih kjer so prisotni otroci - kajenju v prisotnosti otrok je ubijanje... otrok ima lahko hude posledice zaradi motenj staršev... Nekadilci so žrtve kadilcev... Mi ne želimo dihat usran zrak zaradi vaših cigaret... S tem ko kadite v prisotnosti nekadilcev nas zastrupljate, uničujete naše zdravje... in to bi zakon moral prepovedovati... Kadilci naj se zastrupljajo v svojih brlogih, stran od drugih... Če bi le zakon to omogočal, bi tožil vsakega, ki bi cigaret prižgal poleg mene in bi zahteval odškodnino za uničevanje mojega zdravja... Država je v banani, zakon nas nekadilce ne ščiti dovolj oz. nas sploh ne ščiti... Ste mi pa kadilci že tak na živce stopili da bom enkrat enemu sred ceste čik iz roke vzel pa mi ga na čelu ugasnil...
otocanka
05. 08. 2013 16.48
-10
The0ne
05. 08. 2013 17.52
+5
Večino kadilcev cigareti pomirjajo in glede na to v kakšnih časih živimo, se mi ne zdi da se bo število kadilcev zmanjšalo.. Se pa strinjam da moramo bit obzirni do nekadilcev. In obratno!
ice4ever
05. 08. 2013 18.47
+0
Nimam nič proti če se kadilci pomirjate doma, zaprti me 4 stene... Me pa zelo moti če hodim po cesti in moram ta dim vdihavat ko mimoidoči pridno vlečejo cigaro...
LaFemme
05. 08. 2013 19.34
+8
Ja, a ne, ker je vonj po smogu in izpušnih plinih veliko bolj zdrav za tvoja pljuča.
ice4ever
05. 08. 2013 20.11
-3
Glej, temu se pač ne moremo izogniti in to uničuje naše zdravje... Ampak zakaj bi ga še dodatno uničevali s cigaretami, če se temu lahko izognemo??? *****************Torej če itak vdihavamo izpušne pline, dajmo še kadit, vsake tolko cajta kak joint prižgat... No ja saj če že na ta način uničujemo naše zdravje, zakaj se ga nebi še malo zadeli??? Kak shot heroina, al pa mal koke posnifat... ---> Tako je tvoje razmišljanje LaFemme... popolnoma nezrelo*****************
Flying spaghetti monster
05. 08. 2013 23.05
+9
Napisal si: "Med drugim ste kadilci tisti, ki najbolj praznite zdravstveno blagajno in država bi morala to fajn zaračunat" To je mogoče res, vendar kadilci umirajo mlajši in s tem nižajo stroške pokojninske blagajne. Sam sem proti kadilcem, vendar kadilci prinesejo veliko več denarja v državno blagajno kot pridobjo iz zdravstvene blagajne!
pannini
10. 08. 2013 12.35
+1
ice a te kdo sili, da si zraven tistih ki kadijo? če ti kej ni prav se pač prestavi stran od kadilca, ne da stojiš 10cm od njega in se čudiš ker se kadi v tebe. problem rešen.
RoccoS
05. 08. 2013 15.57
+18
to je bil dan, ko je crknila polovica gostiln po sloveniji! V avstriji so deljeni prostori, in glej zanimivost... za kadilce so vedno polni, za nekadilce pa prazni!!!
1940
05. 08. 2013 15.52
-8
zgrozim se,ko na blagajni ženska z malima otrokoma kupi pol kile kruha in šteko ta dragi cigaret,če bi jo dal na tehtanje ,bi imela s posteljo 40 kil, če bi se kadilci lahko samo ovohali kako smrdijo, bi verjetno vsi nehali kadit
Jožajoža
05. 08. 2013 16.05
+14
se vidi, da si bil nekoč kadilec alkoholik in sedaj si na SPIZU, ker si se pijan ponesrečil ali v fabrki ali doma. vsi pijanci ste imeli srečo
ice4ever
05. 08. 2013 16.18
-7
@Jožajoža - ne filozofiraj... Kadilci zastrupljate nekadilce...
Ataaufbix
05. 08. 2013 15.19
+8
Poznam veliko lokalov, kjer se še vedno kadi in tisti imajo največje zaslužke!
ice4ever
05. 08. 2013 18.56
-2
Povej mi kje da jim pošljem inšpekcijo...
freakica123
05. 08. 2013 23.14
+5
@ice4ever - nekateri lokali imajo kadilnice, v katerih je tudi po zakonu dovoljeno kajenje, če le ustrezajo pogojem. sicer sem nekadilka, ampak kadilnice me ne motijo.
Ataaufbix
06. 08. 2013 00.27
+9
@ice Je prišla inšpektorica. Pobasala je liter viskija, pršuta pa ni hotela, ker da je vegetarijanka.
nikolay666
05. 08. 2013 15.19
+8
Ma nikol jih ne kadi majn vedno je isto sam vam se zdi
Ataaufbix
05. 08. 2013 15.17
+0
Kajenje ne škoduje zdravju, mladina pa naj se zaveda, da kdor ne kadi, sploh ni frajer!