FIT 24UR

Moški pozor! Tudi vaša biološka ura tiktaka

Washington, 28. 10. 2015 10.18 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

Ne le ženskam, biološka ura tiktaka tudi moškim, ko gre za spočetje otroka. Čeprav nekaterim uspe spočeti otroka celo v svojih 60-ih letih in pozneje, ko se ženska biološka ura že ustavi, pa naj bi bila prav starost očeta tista, ki vpliva na mogoče bolezni pri otroku, in ne starost matere, kot vsi mislimo.

Vsi mislimo, da so ženske pod večjim pritiskom, če odložijo nosečnost v starejša leta, že zaradi biologije. Po 35. letu naj bi ženske namreč težje zanosile, ko pa zanosijo naj bi bila večja možnost, da bo otrok imel zdravstvene probleme. Tako razmišljanje skoraj ne vključuje moškega, saj naj bi moški lahko zaplodil otroka tudi v zrelih letih.

Ampak to pravzaprav niti ne drži, piše The Washington Post. Raziskovalci namreč trdijo, da imajo tudi moški biološko uro, čeprav je večina ne sliši tiktakati. Študija je namreč pokazala, da starost tudi pri moškem vpliva na spočetje otroka, podobno kot pri ženski, čeprav je časovnica drugačna. Starejši moški težje zaplodijo otroka, njihovi potomci pa bi lahko imeli resne zdravstvene težave. Nove raziskave namreč kažejo, da je večina težavnih genetskih bolezni tesno povezana s starostjo očeta in ne matere.

Število genskih mutacij v moški spermi s starostjo počasi in vztrajno narašča.
Število genskih mutacij v moški spermi s starostjo počasi in vztrajno narašča. FOTO: Thinkstock

Tako ženske kot moški imajo otroke vedno starejši. Število otrok, rojenih staršem v njihovih 20-ih letih strmo upada, vedno več otrok pa se rodi staršem v njihovih 30-ih in 40-ih letih. To je močno pogojeno tudi z ekonomskim stanjem in izobrazbo. Bolj sta moški in ženska izobražena, bolj verjetno je, da bosta imela otroka pozneje. ''Veliko žensk odlaga rojstvo do svojega 30. leta, potem pa, ko ne morejo takoj zanositi, jih zajame panika,'' je povedala Liberty Barnes, sociologinja, ki študira medicino in spol.

Kolebanje med kariero in družino je spodbudilo nastanek ideje o ženski biološki uri, kot jo poznamo. Danes ta besedna zveza označuje žensko reprodukcijsko staranje, je pa ideja o moški biološki uri slabše sprejeta. So pa različne študije v prejšnjem stoletju pokazale povezavo med očetovo starostjo in reprodukcijskimi težavami. Znanost je jasna. S staranjem se tako moški kot ženske soočajo z upadom plodnosti, zmanjševanjem ravni hormonov in povečanim tveganjem za zdravstvene zaplete pri otroku – vse stvari na katere pomislimo ob besedni zvezi 'biološka ura'.

Raziskave kažejo, da staranje pri moškem vpliva na njegovo plodnost na treh ravneh:

1. Starejši ko je oče, težje bo par spočel otroka
2. Starejši očetje bodo verjetno pogosteje priča, da se bo nosečnost končala s spontanim splavom
3. Starejši očetje lahko potencialno sprožijo zdravstvene težave pri otroku.

Starejši očetje lahko potencialno sprožijo zdravstvene težave pri otroku.
Starejši očetje lahko potencialno sprožijo zdravstvene težave pri otroku. FOTO: Thinkstock

Za razliko od žensk, ki se rodijo z določenim številom jajčec, moški tekom celega življenja proizvajajo spermo. Nekaterim uspe spočeti otroka celo v svojih 60-ih letih in pozneje, ko se ženska biološka ura že ustavi. Pri večini moških s starostjo testosteron upada, kar lahko privede do zmanjšanja libida in erektilne disfunkcije. Ko se starajo, upada tudi količina njihove sperme in njena genetska kvaliteta.

Veliko je nesoglasij o tem kdaj natančno se pri moških in ženskah pojavijo te spremembe; številni strokovnjaki in raziskave navajajo različna leta in časovna obdobja. Vendar številni trdijo, da pri ženskah rodnost upada od srede do konca 30-ih let, nato pa drastično do 40-ih let. Pri moških pa naj bi se spremembe začele pri njihovih 40-ih in 50-ih letih. Vendar lahko nekatere te spremembe moški ozdravijo oziroma se jim izognejo. Pri pretežkih moških je večja verjetnost, da bodo imeli nizko raven testosterona. Prav tako so moške težave s plodnostjo pogosto povezane z drugimi zdravstvenimi težavami, vključno z rakom, hipertenzijo, boleznimi srca in ledvic.

Ključno je, da moški spermo proizvajajo celo življenje. Obstoječa sperma posname svojo DNK in jo nato razdeli na dva dela, vedno znova in znova. To se morda zdi kot fontana mladih mož, vendar je dejansko bolj kot igra 'telefon' - vsakič, ko se postopek ponovi, obstaja možnost, da se bo DNK malo spremenila.

Zaradi tega število genskih mutacij v moški spermi s starostjo počasi in vztrajno narašča. Islandski raziskovalec Kári Stefánsson meni, da je rezultat tega večje število genetskih bolezni, ki so povezane s starostjo očeta, vključno z zgodnjim razvojem raka, shizofrenijo in avtizmom, kot s starostjo matere.

V primerjavi z 20-letnim očetom, 40-letni oče prinaša dvakrat več novih mutacij otroku in je dva do trikrat bolj verjetno, da bo spočel otroka, ki lahko sčasoma razvije shizofrenijo ali avtizem. Raziskave tudi kažejo, da povezave med starostjo metere in temi mutacijami ni. 

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (37)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

MaunelNeuer
29. 10. 2015 00.31
+4
tk je pač če ne morš imet otroka prej al pa če si ga ne morš prej privoščit
BULDOH
28. 10. 2015 18.25
+1
Rana ura-zlata ura....
otocanka
28. 10. 2015 16.55
+20
Otroke je potrebno imeti, ko si mlad, ko si star še sam zase ne moreš poskrbeti, ne pa še za otroka, ki te za vse potrebuje. Stvar pri nas je pa taka, da študiraš do 25-ga leta, nato ne dobiš službe, ker si ženska in bodo porodniške, bolniške itd. Leta pa tečejo in ko vidiš kako je s službami, se odločijo ženske za otroka. Ko ga pa enkrat imajo, pa jih spet nihče ne vzame v službo, ker imajo majhne otroke in bodo spet primorani bolniške plačevati. In namesto, da bi zdrave ženske mlade imele službo, morajo 65 letnice/ki delat namesto njih. Zakaj se to splača državi? Ker mladim ni treba plačati zavoda, če ne delajo, država nima izdatkov z njimi, ti stari, pa če bodo delali do 70 leta, bodo penzijo prejemali le leto, dve. nekateri pa ne bodo penzije niti dočakali, ker ne bodo živeli do 70 leta. In državi se to splača, ker ji ne bo potrebno plačevati penzije. Pogled iz kapitalizma in denarja. Zdrave pameti tu ni. Ampak tako se dela v tej naši državi. Zakaj bi delal mlad ćlovek in bi država plačevala 20 let penzijo starejšemu človeku, če lahko gre na to, da mlademu brezposelnemu ne plača nič, staremu pa tudi ne, ker ne bo dočakal penzije.
xes
28. 10. 2015 20.23
+21
Zadnjič je ena pametna javna uslužbenka na eni tiskovki predstavljala uvoz beguncev z otroki kot rešitev za slovenijio, ker imamo premajno rodnost ... toliko o tem, koliko ta država ceni lasten narod!
MaunelNeuer
29. 10. 2015 00.23
+5
še sami sebe ne znamo cenit kak naj nas potem drugi
Generacija56
28. 10. 2015 14.15
+16
Raziskava je od kod? Čigava? Danes lahko kupiš strokovno mnenje, da odraščanje v homoseksulani skupnosti ne povzroči psihičnih travm.. Zdrava pamet pa govori: Če si toliko star, potem je tudi tvoja partnerka iz rodnega obdobja. Če si omisliš mlajšo, ker se ti je sfuzlalo v predstavah, kaj si mlada ženska želi, potrebuje in ji napraviš pomotoma otroka, si tako za odpad! Ker nisi dovolj zrela, inteligentna oseba, ki bi zaznala, kaj se okoli tebe dogaja... Postaneš tarča posmeha in tako tudi otrok, ki si ga ustvaril. To so težje posledice, saj sem navedel razlog v prvem stavku... S tem se ta "raziskava" ne ukvarja, ker takšne raziskave lahko kupiš, kot ponošene hlače na bolšjem sejmu... Na takšne "raziskave" vsak zrel človek gleda le s prezirom do intelekta, ki danes ustvarja novice za poptv in ostale... Dejstva, statistika o potomcih pa govorijo tudi nekaj drugega. Če si zanič, si zanič od rojstva. Če si v stanju ustvariti nekaj pametnega, boš to počel do 100. leta!
Mladen sir
28. 10. 2015 14.06
+4
Ni problem otroka naredit problem je otroka v SLO spravit k kruhi,.Ker mu moraš nudit topel dom do konec šolanja.To pa v SLOVENIJI ni mogoče tako da v slo nikoli nebi imel otroka,ker bi bil revež.Za 20€ če bi dobila pomoč nima dosti niti za pampers plenice da ji kupim.
4krogci
28. 10. 2015 13.15
+16
Dejmo to vse skupaj povedat bolj razločno: Od starih jajc se dobi salmonelo. Treba še karkoli dodat?
Ricin
30. 10. 2015 12.09
+5
janezpodre
28. 10. 2015 12.24
+5
Nekoč so delali podobno, ampak statistično raziskavo. Pokazalo se je ravno nasprotno - geniji so imeli starejše starše. Pa še nekaj je-biologi se lahko motijo, številke pa ne.
crazy but true
28. 10. 2015 12.32
+5
Številke se ne motijo, če hočeš najti objektivna dejstva. Znanstvena metoda pa to. Če pa hočeš en narativ forsirat, potem pa se da tepst številke toliko časa, da pokažejo točno to kar hočeš da pokažejo. Potem pa je treba to samo še objaviti kot "produkt raziskav znanstvenikov"... Resnica in objektivna dejstva niso pomembna, važna je ideologija in narativ, mar ne 24ur?
Indigo Pingvin
28. 10. 2015 11.36
+7
Hmmm... moja draga je za uradno medicino neplodna. Jaz sem bil star 40, ko sva tisti vikend samo enkrat, pa še to sva kao nekaj pazila. Otrok je bolj zdrav od kateregakoli drugega otroka. Res pa je, da ni cepljen. Kar v članku manjka sta vsaj omembi dveh raziskav. Ena, ki je delala epigenetične raziskave z gensko modificirano hrano na živalih in ki pravi, da so v tretji generaciji vsi potomci postali neplodni, ter druga, ki je delala epigenetično raziskavo cepilnega urnika na zajcih, kjer je 50% potomcev četrte generacije bilo neplodnih, hkrati pa je umrlo 75% le teh. Rodne dobe pete generacije ni dočakal nihče.
crazy but true
28. 10. 2015 11.33
+12
Glede na to da smo v dobi "enakopravnosti" je otrok toliko kot jih hočejo ženske in so takrat ko jih hočejo ženske. S tem strašenjem o eni "moški biološki uri" ne boste nič spremenili glede samomorilske demografske slike. Nehajte promovirat nonstop ta idiotski feminizem, pa ne bo potem tolk disfuncionalna družba..
kraljicavesolja
28. 10. 2015 12.36
+1
Aja, ti bi rad, da so ženske stroji za rojevanje otrok, od kje mi je že to znano.
crazy but true
28. 10. 2015 12.46
+6
Ženske ste stroji za rojevanje otrok. Razen, če misliš, da se otroci kupijo v trgovini in so narejeni v tovarni na kitajskem.. Če se jih ne rodi 2,1 na eno žensko, dolgoročno družba propade.
slice2
28. 10. 2015 13.19
+5
Do sedaj so se vse patriarhalne oblike življenja v skupnosti pokazale kot okrutno neuspešne na več nivojih. kaj je narobe z "idiotskim feminizmom"?
crazy but true
28. 10. 2015 13.37
+6
Ja, tako zelo neuspešne, da nas je 7 miljard na svetu.. Narobe je, da je posledica premal otrok in nestabilne družine.. Eno je kaj hočemo, drugo je kaj dobimo. Ljudje nismo nepopisan list papirja in v praksi deluje feminizem ravno tako dobro kot deluje komunizem v praksi..
kraljicavesolja
28. 10. 2015 13.42
+2
Crejzi, poglej si folk z otočja Palao, maš en dokumentarc o njih.
crazy but true
28. 10. 2015 13.51
+3
kaj točno bi me moralo prepričati na primeru Palaota, da bi sprejel idejo da je feminizem nekaj pozitivnega?
ivan80kralj
28. 10. 2015 11.18
+13
s takšnim pristopom vam ne bo uspelo zvišati rodnost med mladimi. boste morali narediti kot so danci...
macro
28. 10. 2015 13.53
+1
METKA102
28. 10. 2015 11.01
+7
Še vedno se vse slabe stvari pripisujejo ženski. Včasih nihče niti ni pomislil, da je možno, da bi bil moški neploden, za zakon brez otrok je bila vedno kriva ženska. Če je narava poskrbela za plodno obdobje, bi bilo normalno in prav, da imajo ljudje v tem času otroke, ne pa da ne veš ali je z otrokom mamica ali babica ali pa oči ali dedek. Prihajajoči imajo otroke že od 15. leta naprej, imajo jih po 8 ali več, torej nas bodo ti zamenjali čisto po naravni poti.
emilzapata
28. 10. 2015 11.24
+3
Izbor vrst po naravni selekciji_ je rekel Darwin. Tako kot so se v nekaj stoletjih izrodile vladarske dr
crazy but true
28. 10. 2015 11.31
+4
Ja, ker pri njih dajejo poudarek na funkcionalno družbo, torej otroke. Pri nas pa nas mediji pumpajo samo s tem kar je profitabilno za korporacije.. Otrok pa potem ni-ni, ker so vse ženske "močne, neodvisne ženske", ki mislejo da je pravi čas za prvega otroka pri 40ih, prej pa se morajo fukariti okrog v iskanju "popolnega moškega".. Sam, hej, sej ni problema.. bomo pa pri nas naselili begunce pa bo problem rešen, mar ne?
emilzapata
28. 10. 2015 11.37
+3
dobil si plus od mene: moji albanski gradbeni delavci so mi nekoč dejali: pri vas v Sloveniji se v vsaki drugi družini prepirajo ali ločujejo zaradi fuka........, enega partnerja ali drugega, pri nas imamo to rešeno z našimi nepisanimi zakoni, pa imamo toliko zdravih krepkih otrok, da ne vemo kam z njimi, prej ali slej jih boste dobili vi, ki ne spoštujete zakonov narave.
crazy but true
28. 10. 2015 11.43
+8
Tako je. Slovencem je bolj pomembna barva avtomobila kot lastni otroci ali stabilna družba v kateri živijo. Tako družbo pa ustvarjajo predvsem mediji.. Da pa se ne bi moški uprli tem korporacijam, pa promovirajo feminizem.. deli in vladaj (prodajaj nepotrebno stranje potrošnikom).. čez 100 let bodo pa pri nas živeli samo albanci, ki bodo še vedno spoštovali svoje nenapisane zakone..
METKA102
28. 10. 2015 12.19
+16
cbt, razen avtomobilov so še psi. Tu okrog nas živi kar precej "deklet" nekaj čez 30, vse so čedne, dobro situirane in vsaka ima svojega psička. Moških ob njih ni videti.
crazy but true
28. 10. 2015 12.36
+5
Ja, kužki ubogajo, moški pa se naveličajo enega samovšečnega "dekleta", ki zna samo manipulirat in biti oblečena po zadnji modi.. Da noben noče biti s tako pa so krivi moški, ker.. no, zaradi nečesa so že, patriarhat al neki.. In medtem, ko ona dela selfije za na facebook, delajo drugje otroke..
kraljicavesolja
28. 10. 2015 12.37
+3
Metka, in, kaj jim bodo deci, če jih ne rabjo. Crejzi, ti si pa zih že zaseden, a.
crazy but true
28. 10. 2015 12.47
+2
Ne rabijo jih dokler se jim ne zlomi noht.. Ja, sem ja, ne skrbi zame..
kraljicavesolja
28. 10. 2015 12.54
+2
Kul, kaj pa kej tvoja prav na te tvoje teorije pa resnice.
crazy but true
28. 10. 2015 13.01
+1
Opaža, da se ujema z vsem kar tudi ona vidi in izkusi.
kraljicavesolja
28. 10. 2015 13.04
+4
crazy but true
28. 10. 2015 13.11
+4
In zakaj je to pomembno? Ali misliš, da je "iskanje objektivne resnice" tekmovanje v popularnosti? A misliš, da če bo 7 miljarde ljudi verjelo da je zemlja ravna, da bo zemlja zaradi tega kej bolj ravna?
kraljicavesolja
28. 10. 2015 13.37
+3
Crejzi, sam pogovarjava se, ne bova midva sveta rešila, čeprov, nikol se ne ve.
crazy but true
28. 10. 2015 13.44
+2
Pogovarjanje je dobro, če vodi v boljše razumevanje sveta in tega kako funkcionirati v svetu. Tvoje razmišljanje tebi mogoče deluje, kako pa vzgajati svoje otroke, da bo njim delovalo? Ali jim je potrebno lagati in jih manipulirati? Ali jim bo to koristilo? Komu to koristi? Ko nas mediji pumpajo z ideološkimi "pol-resnicami" to praviloma ni narejeno zaradi tega ker bo koristilo NAM. Razumevanje objektivne resnice pa lahko vodi v boljšo sposobnost posameznika za delovanje. Če razumeš npr, da svet ni raven, potem se odpre opcija za potovanje v nasprotno smer da prideš na drug konec sveta.. Če razumeš, da biologija obstaja, potem se lahko začneš obnašati bolj v stiku z njo, namesto proti njej. Sploh, če to vodi v boljše odnose in življenje, zate. Škoda edino, da srečni ljudje niso dobri potrošniki, za korporacije škoda seveda..
nemojte
28. 10. 2015 10.52
+3