Tujina

Ciper skušal doseči spremembo dogovora

Nikozija, 17. 03. 2013 08.34 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

Ciper bi moral v zameno za finančno pomoč sprejeti izredni ukrep – poseben davek na bančne vloge. Davek je sprožil proteste in množično dvigovanje denarja. ''To je kraja,'' se sliši med besnimi prebivalci. Lahko tak ukrep doleti tudi Slovenijo?

Bankomat - 1
Bankomat - 1 FOTO: Reuters
Ciprski parlament je odložil razpravo o davku, ki je razburil prebivalce. O tem bodo razpravljali v ponedeljek. Vsa potrebna zakonodaja mora biti sprejeta do torka zjutraj, ko se po podaljšanem vikendu zaradi praznikov banke znova odprejo.

Ciper bi moral v zameno za finančno pomoč sprejeti izredni ukrep – poseben davek na bančne vloge, ki je takoj dvignil ogromno prahu in denarja. Ljudje so namreč začeli na bankomatih množično dvigovati denar.

Za depozite, nižje od 100.000 evrov, bo veljal 6,75-odstotni davek, za depozite, višje od 100.000 evrov, pa 9,9-odstotni davek. Ta ukrep naj bi prinesel 5,8 milijarde evrov, kar je približno 33 odstotkov ciprskega BDP. Z davkom želijo pred propadom zavarovati bančni sistem. V ciprskih bankah je okoli 68 milijard depozitov, od tega imajo tujci v lasti 40 odstotkov tega denarja, največ je ruskega.

O zakonu o novem davku bi moral ciprski parlament razpravljati že danes, a so zasedanje parlamenta preložili na ponedeljek in tako dali čas pogajalcem za morebiten drugačen dogovor. Danes so se ciprski politiki glede na besede sicer neimenovanega vira namreč skušali z Brusljem dogovoriti, da bi davek na depozite do 100.000 evrov znižali na 3 odstotke, na depozite višje od omenjenega zneska pa povišali na 12,5 odstotka. Izid dogovora pa za zdaj ni znan.

Ciprski finančni minister Michalis Sarris je že v soboto v Bruslju pojasnil, da bodo tisti, ki jih bi udaril davek na depozite, dobili delnice v svoji banki v enaki vrednosti.

Predsednik Nikos Anastasiades je v nagovoru državljanov dejal, da se bo Ciper z uvedbo davka na bančne depozite izognil bankrotu. "Rešitev, ki smo jo dosegli, ni tisto, za kar smo se zavzemali, a je v danih okoliščinah najmanj boleča," je povedal.

Naval na bankomate

Prebivalci v vrstah čakajo pred bankomati, a to še ne pomeni, da bodo prišli do celotnega zneska svojega denarja. Član izvršilnega odbora Evropske centralne banke Jörg Asmussen je pojasnil, da bo obdavčena vsota na računih zamrznjena, ko se bodo banke odprle pa bodo znesek odšteli z računa. V ponedeljek so banke na Cipru zaprte, a to ni povezano z zakonom, ampak s praznikom.

Bankomat - 2
Bankomat - 2 FOTO: Reuters
Ciper je peta država v območju evra, ki bo prejela mednarodno finančno pomoč. Pred njo so morale zanjo zaprositi Grčija, Irska, Portugalska in Španija. Država bo prejela 10 milijard evrov pomoči, v programu pa bosta najverjetneje sodelovala še Rusija ter Mednarodni denarni sklad.

Napoved vlade za ta ukrep je sprožila proteste in že omenjena dvigovanja denarja z bankomatov. ''To je kraja. Prav rad bi slišal nekoga, ki bi mi pojasnil, da ni tako,'' se je jezil eden izmed Ciprčanov. V mestu Limassol je besni prebivalec pred eno izmed bank zapeljal kar buldožer in zagrozil, da bo zapeljal v banko.

Opozicijski vodja George Lilikas pa je ljudi pozval na proteste, ki naj bi potekali v torek. Po njegovem mnenju je predsednik, ki so ga izvolili komaj pred mesecem dni, izdal svoj narod.

Finančni strokovnjaki opozarjajo, da bi lahko ukrep imel negativne posledice za celotno Evropo oziroma njen bančni sistem. Varčevalci bi se lahko ustrašili, da bodo takšen ukrep sprejeli tudi v njihovi državi in zato bi lahko začeli množično dvigovati denar. To pa bi seveda pomenilo katastrofo za banke, opozarjajo.

Lahko tak ukrep doleti tudi Slovenijo?

Bankomat - 3
Bankomat - 3 FOTO: Reuters

Pogajalci pravijo, da je to enkratni primer in da se v državah, ki so že prejele pomoč, ni treba bati, da bi jih doletel podoben ukrep, je za oddajo 24UR pojasnil ekonomist Andraž Grahek.

Je pa vprašanje, kaj je to unikaten primer, je nadaljeval Grahek in pojasnil, da če bi se kriza zelo zaostrila in bi bil problem v bančnem sektorju tako velik, da ga država ne bi mogla pokriti, bi se lahko ta model v določenih primerih uporabil. ''Zelo odvisno je od tega, kako velika je težava glede na bruto družbeni proizvod,'' je dodal.

V Sloveniji je ta težava relativno majhna v primerjavi z Irsko ali Ciprom in tako je tudi možnost za tak ukrep majhna, je dejal. ''Četudi bi Slovenija zaprosila za pomoč, je možnost za tak ukrep majhna. Prej bi se zgodilo, da bi morala država privatizirati podjetja, ker naša država ima premoženje. Prej bi se tako osredotočili na ta konec,'' je pojasnil Grahek in dodal, da na dolgi rok, če se situacija zelo zaostri, pa ne bi izključeval za države v težavah niti te možnosti.

Simič: Na Cipru ni veliko slovenskega denarja

Nekdanji direktor davčne uprave Ivan Simič pa je za oddajo 24UR povedal, da prav veliko slovenskih podjetij verjetno ukrep na Cipru ne bo močno prizadel, saj je prepričan, da na ciprskih bankah ni veliko slovenskega denarja. Ob tem poudarja, da je že dve leti mogoče na spletnih straneh Urada za preprečevanje pranja denarja videti vsa nakazila iz države na ciprske banke.

Po njegovih besedah je trenutno na svetu veliko drugih držav, v katere je bolje nalagati denar. Ena izmed takšnih je Brazilija, dodaja.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

SORODNI ČLANKI

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (499)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

MICLA
18. 03. 2013 16.33
ta ukrep je lahko ne za slovenijo , to doleti lahko le jankoviće in njemu slične in upam da bo tako ,mislim da jankoviči in njemu slični že stojijo v vrsti na cipru da bi hitro dvignili nakredeno.in še to malo opazujte koliko takih slovencev bo kar naenkrat imelo službeno pot na ciper da bodo imeli še to plačano.
bingo 1
18. 03. 2013 06.26
+7
Našli se ta pravi ljudje kateri so vedeli kje bodo mogli vzeti denar in je čist prav, bravo Bruselj,in še da poberejo vse denarje na požeruški način pridobljen,ker ti požeruhi mislijo da bodo vse v grob nesli in mogoče da bodo živeli večno-----------------------------------------------------------bingo x Ljubljana-----------------------------------------------------------------
joco46
18. 03. 2013 06.01
+13
danes bom prvi na banki da zaprem varcevalni racun in iz njega poberem tisto malo kar sem privarceval spet bojo štumfi aktualni
KORUPCIJA
17. 03. 2013 23.50
+7
V Sloveniji se kaj takega ne more zgoditi,saj ima denar le peščica ljudi!
donat323
17. 03. 2013 22.50
+12
jest sm pa že mislu, da je tista desna na bakomatu 24hr banking Hilda, nej v Dobu preverjo, če ni ušla.
Vladimir Pa?nik
17. 03. 2013 22.42
+12
Tak scenarij se lahko pričakuje tudi v Sloveniji
odgovorje42
18. 03. 2013 11.27
+1
Če pri nas obdavčijo depozite za 10% profitirajo za 60 miljonov, ne 6 biljonov. To je naš problem. Ciper je pač davčna oaza. Ukrep podpiram za vse podobne parkirne hiše premoženja, sam čudno mi je da niso potegnili neke črte in recimo ne šli v obdavčitev depozitov rezidentov ki so pod kaj vem 100k. Tiste oligarhe in ostale "biznismene" naj se pa le udari.
perik
17. 03. 2013 22.02
+13
Sem samozaposlen in delam kolikor se da, seveda zato nimam kakšnega posebnega dobička, v banki pa puščam le toliko denarja kolikor je potrebno da mi poslovanje teče. Že pred leti sem dojel da bančni sistem vsaj pri nas ne deluje, v tem sistemu imajo dobiček samo tisti ki so pri koritu ki lahko zavajajo normalne delavne ljudi.Ti tajkuni s krvavimi rokami pa hočejo še več in nikoli jim ne bo dosti. Mislim da bo treba pobrati denar iz bank vsaj do junija bo treba izprazniti svoje račune, ker se mi zdi da bo CIPER tudi pri nas ali pa bo še slabše, vsaj tako kaže zadnje desetletje v naši politiki in gospodarstvu.
wizeman
17. 03. 2013 21.42
-5
Končno nek pozitiven ukrep. Vendar je nepopoln. potrebno bi bilo še uvesti ukrep, da tudi doma ležeči denar izgublja vrednost. Samo in izključne le to lahko reši svet pred propadom. Denar mora krožiti. Hireje kroži, bolje se živi. Denar naj bi bil le menjalno sredstvo, ne pa instrument za ustvarjanje dobičkov preko obresti, ki so vir vsega zla.
ak64
17. 03. 2013 21.07
+16
avion za ciper je že polno zaseden
nan?iban?i
17. 03. 2013 21.29
+16
Hilda bi tudi rada šla pa ji dopusta ne dajo.
donat323
17. 03. 2013 22.41
+6
upam, da bo nazaj grede dol padu, gnar pa v "črni skrinici" z napisom VRNITI PREBIVALCEM SLOVENIJE
Boschtjan Zupanchich
17. 03. 2013 20.39
+6
skrajni ČAAAS !!!
Miha Piha 1
17. 03. 2013 19.40
+10
bo jurček denar prinesel na ciper in njegov atek zoran heheh
Jimi1
18. 03. 2013 09.39
+2
Hudo je lopovu, ki na bolj spretnega od sebe naleti....
mamovam
17. 03. 2013 19.30
+21
glohbalizacija in pohlep posameznikov- tega noče nihče slišat. moderno suženjstvo se že dogaja- glej agencije za izposojo delavcev- pa ne samo v SLO ampak po celem zahodnem svetu.
Robin Gunner
17. 03. 2013 19.53
+6
mamovam
17. 03. 2013 19.56
+6
no ja, ne bi se glih vedno strinjal s to izjavo. glej kaj se dogaja- multikulti firme selijo tja ker je ceneje- zakaj? zaradi profita ne glede na žrtve.
KisloZelje333
17. 03. 2013 19.19
+11
da ljudem še danes ni jasno, da je povsem isto, jankovič, kučan kot janša, da korupcija vlada svetu in velike korporacije, kdaj se mislite prebudit? Potem pa jamrate kako slabo nam gre!!
ne rabimo predsednika
17. 03. 2013 21.01
+0
LJUDEM NE BO NIKOLI JASNO.Sedaj bo Alenka vse rešila, potem ko bo zarila-ker drugače ne more biti-jo bojo vsi šimfali, in zgodba gre naprej...
Robin Gunner
17. 03. 2013 18.38
+16
Ciper bi moral v zameno za finančno pomoč sprejeti izredni ukrep – poseben davek na bančne vloge. Davek je sprožil proteste in množično dvigovanje denarja. ''To je kraja,'' se sliši med besnimi prebivalci. Lahko tak ukrep doleti tudi Slovenijo? Za depozite, nižje od 100.000 evrov, bo veljal 6,75-odstotni davek, za depozite, višje od 100.000 evrov, pa 9,9-odstotni davek. Ta ukrep naj bi prinesel 5,8 milijarde evrov, kar je približno 33 odstotkov ciprskega BDP. Z davkom želijo pred propadom zavarovati bančni sistem, Ne samo da to lahko doleti Slovenijo to je ze napovedano z podpisom koalicijske pogodbe, kjer so se stranke trenutne vlade pod Bratuskovo PS, SD, DL in Desusom z podpisom zavezali da se bodo dvignili davki, to pa zato ker je vecja prioriteta te drzave resevanje priviligirancev, tajkunov in bankirjev ki so naredili miljardni primankljaj.
mamovam
17. 03. 2013 19.01
+5
in? z vstopom v EU smo si to zaslužili. ne zdaj druge krivit. vedeli smo, da EU in NATO stanejo miljarde in da smo izgubili suverenost.
puspan
17. 03. 2013 19.33
+0
Ker imamo v Sloveniji mnozico mamovamov, smo zaradi takih in njemu podobnih zal ravno tam, kjer smo.
Robin Gunner
17. 03. 2013 19.45
+3
mamovam: ti res nimas pojma. za NATO dajemo 2%, in imamo kolektivno obrambo, v Jugoslaviji smo dajali 20%. in Slovenija je zaradi slabe razvitosti v EU se vedno neto prejemenica, in nam tujina placuje, ne pa mi njim. ce bi mi danes tiskali tolar, ob dejstvu da nam drugi dolocajo valutni tecaj menjave, tolar ne bi bil vreden le 250:1 ampak ze 2500:1. zakaj? zelo preprosto, ker smo v 21 letih, naredili 50 miljonov evrov plusa, in 16 miljard evrov minusa. in taksno gospodarsko sliko bi nasi resevali z tiskanjem denarja, to pa pomeni hiperinflacijo to je realna slika nasega gospodarstva in previsokih odhodkov javnega sektorja ter proracunskih porabnikov.
mamovam
17. 03. 2013 20.06
+8
robin gunner in knecka pamet, ja, jugoslavija je bila zadolžena za 20 milijard USD pa smo se vsi križali kako smo zapufani. koliko pa imamo pufov danes v SLO? kaj nam prinaša EU? nadzor in birokracijo kot je še ni bilo niti v jugi, ki je bila leglo birokracije. pohlep posameznikov pa ostane- glej konjsko meso namesto govedeine- kljub zakonodaji, nadzorom... kolektivna obramba NATO? ha, ha, ha. kakšne interese ščiti NATO in pred kom nas varuje NATO?! - glej zadnje vojne kjer je sodeloval NATO.
civitasstain@gmail.com
17. 03. 2013 21.05
+6
Eni so mislil EU bo vse probleme rešil. Ha,ha. V španoviji še pes crkne. Merklova je rekla:"propade Grčija, propade EU!" Torej še naprej Grčiji plačevat! Tudi Slovenija!
puspan
17. 03. 2013 21.57
-2
Zanima me, kaksno alternativo bi mamovam ponudil, ce mu nase clanstvo v obeh organizacijah tako hudo smrdi?
Follow me
17. 03. 2013 23.48
+2
Uvedemo novo valuto ki se bo klicala EURA, ki ga tiskamo v Sloveniji za nas in za nobenega drugega. 1EURO = 1EURA ok, kaj zdaj ga lepo tiskamo, dolžni bomo sami sebi in nobeni tuji banki. Kaj se zgodi, znižamo davke za podjetja, skrajšamo JS, za nova podjetja te 2 leti ne vprašam niti centa potem pa postopoma X% naredimo izračun kolko je prišlo noter in koliko ven in videmo kje smo. Zavedat se moramo da državo ubiva dolg, in s tem narod. Jaz hočem državo ki ti pomaga, ne državo ki te zatira. In ne mi govorit da se ne da, se da samo drugače mišljenje treba imeti imeti drugo vizijo. Obstajajo samo dve ali je ideja dobra ali je ideja slaba.
binglec123
18. 03. 2013 07.44
+2
sicer nisem mamovam, kmecka pamet- v kateri organizaciji pa je švica? in joj, kako jim gre slabo zaradi tega... kmečka pamet, kdo ima koristi od raznih organizacij? vsi ali samo posamezniki? prej je gunner omenjal jugo... juga je bila zapufana malenkostno, imela je porihtano socijalo, šolstvo in vse ostalo. kaj pa imamo mi v velecenjeni EU? zdravstvo na psu, samoplačništvo, gospodarstvo v talonu, najvišje davke na plače itd...
Indigo Pingvin
17. 03. 2013 16.31
+9
Informacija, ki jo imam iz tujine je, da je to šele začetek, vlada se pripravlja na podoben način zasesti pokojnine, varčevalne račune in zlato. Zanimivo bo danes zvečer videt, kako bodo odreagirale cene valut in zlata. Najverjetnejša pot je ta, da bo japonski jen zelo zrasel, zlato pa padlo. Vse je odvisno od velikosti panike v celi evropi.
Indigo Pingvin
17. 03. 2013 16.59
+3
Baje, da so nemci predlagali kar 40% rez in ne samo 10%. Kakorkoli, večino ruskega denarja menda izvira iz dobičkov plina in nafte, ki sta bila prodana evropi. Ali bodo sedaj sledili povračilni ukrepi v smislu zmanjšanja dobave ali mogoče zvišanja cene? Dvomim tudi, da bodo veliki varčevalci svoj denar še naprej hranili na Cipru. To bi znalo sprožit domino efekt in ciperske banke ostanejo brez kapitala. Še več, če bo panika totalna lahko pričakujemo še eno (tokrat zaresno) krizo, ker če so ciprčanom to naredili čez noč. kaj nam garantira, da tega ne bodo storili tudi nam. Videti je, da nihče nima prave ideje, kako rešiti krizo in karkoli storijo situacijo samo še poslabša.
Adolph
17. 03. 2013 17.41
+0
Indigo Pingvin
17. 03. 2013 18.05
+2
Ja seveda :) saj to se dogaja tam nekje daleč stran, to ni pri nas, kaj se pa to nas tiče...Mogoče se boš zbudil, ko se bo to zgodilo naslednji državici, pa katerakoli že to bo. Do takrat si pa poglej članek v Financah pod naslovom: Ukrep EU na Cipru je šok.
Dobri Ivek
17. 03. 2013 16.24
+17
V Švicarsko banko je vstopil Jurček Janković in povedal bančnemu uslužbencu, da želi odpreti račun in položiti denar. "Koliko boste pa položili na račun?" ga je vprašal bančnik. "Tri milijone evrov!" je zašepetal Jurček. "Saj lahko govorite glasneje!" mu je rekel bančnik. "V Švici revščina ni sramota!"
Sophie B
17. 03. 2013 20.13
+14
Ja , prav bedni štos tistih, ki ne razumejo niti tega kaj so tukaj naklobasali.... Seveda v Švici revščina ni sramota, ker je sploh ne poznajo. Je pa sramota, da takšni balk anski jureki povzročajo revščino v Sloveniji, z odtujevanjem - ropanjem vsega, kar je slovenskega.......
OBK
17. 03. 2013 16.12
+17
Vsi se postavijo za sebe sam Slovence bodo čist zasužnjili. Tudi jaz dvigujem ves denar iz banke, saj vsak cent na računu šteje pri otroških, štipendijah, dohodnini, itd...
Tajkun Pirc Musar
17. 03. 2013 16.11
+1
Jurček v preobleki na prvi fotki.
VolkBrenin
17. 03. 2013 15.50
+19
največ denarja na cipru ima nekaj deset ruskih bogatešev, ki so ga večinoma uspešno oprali...seveda s pomočjo ciprskih zakonov... zanimivo je, da so cipračani lepo živeli na račun tega denarja in pranja...ker imajo tudi sami "primerno" korupcijo...je največji absurd...da jim da na koncu pomoč cela eu...kot bi bili nagrajeni za nečedne posle v financah... elita se s pomočjo bruseljskih birokratov norčuje iz vseh prebivalcev eu-ja...pa še kdo bi se našel..
Dobri Ivek
17. 03. 2013 16.18
+7
El + Dobro si to povedal ... in nekaj deset slovenskih bogatašev in politikov, ...... ... potem si pa tudi mi lahko "obetamo" pomoč eu .... pa to ...
est
17. 03. 2013 15.44
+5
Na Cipru je veliko slovenskega denarja, ki so ga spretni poslovneži prenesli tja, da nebi plačevali davko v Sloveniji. Naša premjerka pa naj ne pomošlja na kaj takega, saj bo v tem primeru njen mandat zelo kratek.
Sophie B
17. 03. 2013 20.16
+5
Ne , naša šivilja diplomirana iz zašvicanih cot, nebo razmišljala o tem, kaj "spretni poslovneži" nosijo na Ciper, Švico ali kamorkoli, saj jo bo vendar vodil veliki opa nkar, ki je zelo izkušen v vsem tem! Zato jo je tudi nastavil, sebe pa zamrznil.....(finte za duševne reveže).... Sicer pa ona ni nastavljena na to mesto za "razmišljanje", ker je predpogoj, da nekdo razmišlja, da ima tudi vsaj normalne - ne mon goloid ne možgane...