Saturnovi obroči morda mlajši, kot so menili do zdaj. Je planet 'raztrgal' kakšno luno?

Washington, 30. 08. 2017 13.49 |

Sonda Cassini skuša v zadnjih dneh delovanja stehtati Saturnove obroče, da bi tako določili njihovo starost. Zdaj kaže, da so morda precej lažji od prejšnjih ocen, kar bi pomenilo, da so tudi relativno mladi. Sonda bo sicer čez dobra dva tedna načrtovano strmoglavila v atmosfero planeta.

Cassini se počasi poslavlja, a še pred tem znanstvenikom ponuja zanimive podatke. FOTO: NASA

Spektakularni Saturnovi obroči so morda relativno mladi, stari le okoli 100 milijonov let, kažejo prve analize podatkov sonde Cassini, ki je v sklepnih mesecih delovanja obiskala še neraziskano praznino med planetom in obroči.

Če se te analize potrdijo, Saturn opazujemo v zelo posebnem času glede na starost Osončja, so zapisali pri BBC. Sonda Cassini se sicer poslavlja, saj sta pred njo le še dva bližnja mimoleta ob Saturnu, 15. septembra pa bo načrtovano strmoglavila v atmosfero in tam povsem zgorela.

Sondo bodo na tak način uničili, da bi izničili vse možnosti onesnaženja morda za življenje (mikroskopsko življenje) primernih lun.

A še pred dokončno ''smrtjo'' je sonda opravila več letov skozi praznino med planetom in obroči in na Zemljo poslala izjemno zanimive podatke. Med temi so tudi podatki o gravitacijskem polju, ki vpliva na oblikovanje ogromnega planeta.

Cassini bo zadnje fotografije svojega doma posnel 14. septembra, napovedujejo pri Nasi. Slikal bo planet in luni Titan in Enkalad. Nato bodo plovilo rekonfigurirali za smrtonosni potop v atmosfero, pri čemer bodo nekatere znanstvene instrumente za zbiranje podatkov pustili prižgane. V atmosfero bo Cassini strmoglavil s hitrostjo več kot 120.000 km/h. Kontakt s plovilom naj bi izgubili ob 01:54 v soboto 16. septembra.

Cassini, kot navaja BBC, skuša predvsem stehtati obroče, da bi tako določili njihovo starost. Bolj kot so masivni, bolj so stari. Nekateri znanstveniki menijo, da so se oblikovali ob nastanku planeta pred 4,6 milijarde let. Da bi zdržali do današnjih dni, bi morali biti masivni, da jih čas in trki z drugimi nebesnimi telesi ne bi razjedli oziroma razbili.

A zdaj kaže, da so precej lažji od prejšnjih ocen. Če se izkaže, da je res, bi to lahko pomenilo, da je nekaj v okolici Saturna relativno malo časa nazaj razpadlo.

''Za mlajše obroče, bi morda zadostovalo, da bi šlo za komet ali pa skupino manjših ledenih kosov ali pa morda, da se je luna preveč približala planetu, njegova gravitacija pa bi jo raztrgala. Ostanki pa bi se združili v obroče,'' je kot morebitne razlage ponudila znanstvenica pri misiji Linda Spilker

Morda niti ni šlo za enkratni dogodek, ampak je v bližini plinskega velikana večkrat razpadel kakšen kos, še meni. Spilkerjeva je opozorila, da vendarle gre za zgodnje analize novih podatkov in so na mizi še vedno številne uganke.

• krovni2
  • PRALNI STROJ
  • SESALNIK
  • ČISTILEC
  • klima
  • tv
  • ura
  • skiro
  • kosilnica
  • krovni

scipio
01. 09. 2017 13.48
ja, Saturnus je bila včasih tovarna v LJubljani. NIso delali obročev temveč svetila za avtomobile. Danes so globalizirani. Sicer pa imam od teh raznih planetov in satelitov najraje Holstov "The Planets" in med njimi Jupiter, the JoyBringer na prvem mestu. Veselja je dandanes itak premalo, vsaj tazaresnega. narediti si ga moraš sam, ne pa čakat, da ti ga da kakšna kmetija.
Boryy
31. 08. 2017 20.40
Seveda, vidite vsakič odkrijejo kaj novega. Jutri lahko odkrijejo da Daturn sploh ni planet. In podobno. Jaz na primer sedim a terasi zdaj in opazujem Luno. Dejstvo je, da je ta na prvi sferi cca 300 km daleč.
HorstWiesel
01. 09. 2017 11.14
Boryy
01. 09. 2017 15.15
g.noj
01. 09. 2017 19.39
DonDonDan
31. 08. 2017 17.13
Ta slika je kompilacija iz fotošopa oziroma samo "simbolna", da je bolj jasno za kaj se pri vsem tem gre: planet + sonda + obroči. Vendar to ne pomeni, da satelit ni naredil tistega kar piše!
Entropy
30. 08. 2017 19.37
Kdo je slikal Cassini zraven Saturna?!Nihče,ker je to ZF pravljica ala Arthur C Clark.
igorli
30. 08. 2017 21.32
Cmrlj3
30. 08. 2017 22.13
mulc-slo
31. 08. 2017 09.40
entropy a si kdaj videl smešne turiste, ki imajo kamero na palici in se slikajo/snemajo? zakaj misliš da Cassini tega nebi mogel imet? To je imel že apolo 11. Kaj pa misliš da sta tisti dve palici na sliki?
User1063544