Esa in Roskozmos pristajata na Marsu: pred misijo ključni trenutki

Pariz, 16. 10. 2016 06.30 |

Orbiter ExoMars Trace Gas je skupaj z landerjem Schiaparellijem prispel do Marsa in zdaj je čas, da se ločita. Dan D bo v sredo, ko bo Schiaparelli začel pristajati, Trace Gas Orbiter pa se bo vtirl v orbito rdečega planeta. Misija je namenjena iskanju življenja.

Mars Express
Mars Express FOTO: ESA

Evropska vesoljska agencija (ESA) skupaj z rusko Roskozmos je znova na trnih, kako tudi ne, ko pa so pred veliko preiskušnjo, ki jih bo (predvidoma) pripeljala do prvega uspešnega pristanka na Marsu. Orbiter ExoMars Trace Gas je skupaj z landerjem Schiaparellijem prispel do Marsa in zdaj je čas, da se ločita.

Plovili sta v vesolje poleteli marca letos in prepotovali okoli 496 milijonov kilometrov. Danes popoldne, ob 16:42 po našem času, nastopi ključni trenutek, saj se morata plovili ločiti. 3,7 tone težko matično plovilo nosi 577-kilogramski modul, ki ima nameščene ključne tehnologije za pristajanje v pripravi na Esino misijo leta 2020, ko bodo na Marsu skušali pristati z roverjem (ta bo do površja prispel 2021). Lander Schiaparelli bo nato v sredo skušal pristati, matično plovilo pa bo začelo z misijo kroženja okoli planeta.

''Zdaj sta na hitri poti proti površju Marsa, kar je dobro za lander, ki bo ostal na tej poti, saj bo načrtovano pristal. A matično plovilo bomo morali spraviti v orbito, zato bo treba 17. oktobra narediti majhen, a ključen popravek, da se bo izognilo planetu. 19. oktobra pa mora natančno ob ustreznem času prižgati motorje, da se bo uspešno zaustavilo in vtirilo,'' je pojasnil vodja poleta Michel Denis.

Zaviranje bo potekalo več kot dve uri in v tem času bo plovilo zaokrožilo na nasprotno stran marsa od nas, zato komunikacija ne bo možna. ''Ne bomo vedeli, če je dobro v orbiti, dokler ne bo na drugi strani prišel ven,'' je dejal. ''Imamo eno priložnost.''

Dan D bo sreda

Tako bo pristajal modul.
Tako bo pristajal modul. FOTO: ESA/ATG medialab
Lander je ime dobil po italijanskem astronomu Giovanniju Schiaparelliju, ki je doprinesel znanosti s svojim opazovanjem Marsa. A zapletlo se je pri prevodu besede 'canali'. On je namreč govoril o naravnih koritih (angleško channel), prevajalci pa so besedo prevedli v canal (kanal), ki v angleščini velja za umetno tvorbo. In tako se je odprla razprava o inteligentnih bitjih na Marsu.

Pred landerjem je dramatičnih šest minut. V atmosfero bo vstopil na višini 121 kilometrov nad površjem s hitrostjo 21.000 kilometrov na uro, sonda v obliki diska bo morala preživeti temperature visoke okoli 1500 stopinj Celzija. Po treh minutah od začetka spusta se bo odprlo padalo, po petih se bodo prižgali potisniki, takrat se bo hitrost že zmanjšala na okoli 250 kilometrov na uro. Po skoraj šestih minutah se bodo potisniki ugasnili, saj bo hitrost zmanjšana le na štiti kilometre na uro, še kako sekundo kasneje pa bo lander pristal. Nežen pristanek mu omogoča poseben material na trebuhu plovila. Lander bo pristal na ravnici Meridiani Planum ob ekvatorju. Pristal bo predvidoma v sredo ob 16.48 po našem času.

Lander je pravzaprav testno plovilo, tako da bo deloval le dokler se mu baterija ne bo spraznila, bo pa ob spustu posnel nekaj fotografij. Ključne bodo ugotovitve pri pristajanju.

Poleg ZDA, Sovjetske zveze in današnje Rusije ni še nobena država na površje rdečega planeta spustila delujočega landerja oziroma roverja. Evropa je bila najbližje uspehu leta 2003, ko so na površje poslali Beagla 2 (misijo je vodila Velika Britanija). Lander je pristal, a se ni več oglasil. Beagla je lani vendarle našel Nasin Mars Reconnaissance Orbiter. Iz fotografije so razbrali, da je pristal, a ni odprl solarnih panelov. Izkazalo se je, da je lander pristal na pravem mestu in da se ni raztreščil. Tokrat seveda upajo na boljši razplet.

Misija osredotočena na življenje

Misija ExoMars je sicer ena boljših možnosti, da najdemo življenje na Marsu. Orbiter Trace Gas Orbiter (TGO) bo namreč ''vohal'' za metanom, ki bi ga laho proizvajali podzemni mikrobi. Še bolj se bo v iskanje življenja poglobil prihodnji rover, ki bo po načrtih zavrtal kar dva metra globoko luknjo v površje planeta. A seveda rover mora tja šele priti ...

Še bosebej bodo znanstveniki pozorni na ogljikove izotope. Če je metan posledica življenja, ima drugačen delež ogljika 12 v primerjavi z ogljikom 13, kot pa če je metan posledica geoloških procesov.

ExoMars je prva misija v zadnjem času, ki se osredotoča predvsem na znake življenja. Nasini roverji namreč iščejo predvsem vodo na Marsu in so seveda tudi že prišli do neverjetnih odkritij, a kljub temu niso jasno odgovorili na vprašanje o življenju.

BURGA
17. 10. 2016 21.15
Lex, Svalbard, Dragon, Samos Lucki, verjetno mislijo, da pišejo za kakšen humoristični časopis ali pa so v resnici tako zavedeni, da verjamejo v to kar pisarijo. Ali pa so preprosto nori in butasti.
18. 10. 2016 10.33
Mah bogi si nimaš kej. Še minimalca dostojanstva ne premoreš.
BURGA
18. 10. 2016 17.59
Treba je reči bobu bob. Še enkrat preberi, kakšne neumnosti pišeš in priznaj sam sebi, da si nor.
18. 10. 2016 20.57
17. 10. 2016 14.29
in spet bodo prišli intelektualci... da vam malce pomagam.. "kako se lahko utiriš v orbito ploščatega planeta??" ker če je zemlja ploščata, pol je tudi mars, pa luna.. aja ne.. luna ni planet.. :)
Squares
16. 10. 2016 20.58
Spet ne bo nihče verjel kje vi živite se ne zavedate kaj je NASA kaj je njihovo delo in kaj so sposobni pa nobene laži ni.
17. 10. 2016 10.05
Nekateri se resno zavedamo Kaj je NASA. Njihova dela so same laži za zavajanje ovc enako kot to počne Vatikan. Ti kar verjemi lažem in živi v laži. Ignoranca je žegen za ovce. Papež in predsednik sta ponosna nate.
17. 10. 2016 10.19
Točno tako,in za tem zavajanjem se skriva to,da nam s tem zakrivajo pravo obliko Zemlje,ki pač ni kugla! Ampak zaslepljenci tega nikoli ne bodo dojeli...
17. 10. 2016 11.04
Spet ste tukaj "flat earth" sanjači...ni mi jasno kako moraš biti primaknjen, da nekaj takega verjameš...
17. 10. 2016 11.21
Mene recimo zanima, da mi tisti, ki verjamete v te teorije o ravni Zemlji, poveste, zakaj bi to nekdo skrival...? In zanimivo bi bilo, da bi izmed vseh planetov bila le zemlja ravna, vsi ostali planeti pa okrogli - zakaj naj bi po vašem bilo tako? A za fiziko ste že kdaj slišali - kako pa bi s fizikalnimi zakoni pojasnili eno ploščo v vesolju...verjetno tako, da jo nosijo ogromne želve na hrbtu...a ne? Sicer pa brez težav že na zemlji najdete dokaze, da je okrogla - a ste bili že kdaj na morju...?
17. 10. 2016 12.42
Ja,bil sem na morju in videl samo ravnino,ker morje ne more biti zakrivljeno! Planeti so pa itak samo svetloba,ne fizične zadeve---
Dragon_13
17. 10. 2016 15.00
Pa dej ne bluzi ti na vrhu, NASA je Židovska Zionistična organizacija, ki je ob ustanovitvi rekrutirala najboljše nacistične stokovnjake za manipulacijo in zavajanje ljudi zaradi točno takega namena, torej manipulacije in zavajanja ljudi in takšna je še danes, le da je na bistveno višjem nivoju...
17. 10. 2016 15.35
Aja, planeti so svetloba...? Pa mesec recimo, tudi a ne? Na morju si pa videl, kar si želel videt...skratka, vklopite možgane, če jih imate in se ne smešite...sicer pa nisem dobil odgovorov na vprašanja...najbolj zanimivo pa je, da se očitno precej ljudi strinja s temi fantazijami. To le kaže na kolektivno intelegenco Slovencev, kar se med drugi vedno lepo pokaže tudi na volitvah.
17. 10. 2016 16.04
ne,to kaže na tvoji naivnost...naprej razlagat ti je pa itak brezveze,ker si tako brainwashan da ti trenutno nič ne pomaga!
Madeni
16. 10. 2016 14.29
Nasa je lažirala pristanek na Mesec ...Nasa IN OSTALI so lažirali "vesolje". Nasa so zgrabili za jezik, da koristi ZERO GRAVITY PLANES kadar snemaju. Nasa so dobili na laži, da im astronauti niso umrli u exspoziji 1986 . Nasa so dobili z mehurčki v skafandrih u " vesolju" O posnetkih Lune in ostalih planetov, da ne govorimo. Vsi prikazujejo lažne slike zemlje, same slikanice, same laži in sedaj gremo spet in spet.. Dejte prvo povedat vse o ANTARKTIKI pa HUBLE usmerite proti zemlji in pokažite kakšna je.
Squares
16. 10. 2016 20.57
Kako veš,da je laž,če ni in kako vem jaz,da je vse res zato,ker je to njihovo delo in imajo tudi tehnologijo za to,da je vse to resnično bilo izvedljivo je bilo tudi vse prikazano nimate pojma.
17. 10. 2016 10.21
Hubble itak ne obstaja,kot ne obstajajo sateliti,niti vse možne mednarodne vesoljske postaje,vse je en sam nateg!
User1280007
17. 10. 2016 11.05
Zemlja je ravna. Sonce pa je na axsi ki je vzporedna z ravnino zemlje. Vse skupaj je uležajeno
17. 10. 2016 11.06
Lex - priporočam, da si kupiš teleskop, ni potrebno nekaj dragega, potem si malo poglej na googlu, kdaj in kje moraš pogledati in boš videl vesoljsko postajo...aja, možno pa je, da je slika projicirana na nebo...
17. 10. 2016 12.51
projekcija itak...a res misliš da tisto leti z 27.000 km/h okoli zemlje in da se astronauti sprehajajo pri tej hitrosti ven in not,hahaha :)
17. 10. 2016 14.31
lex... :) ubijaš me ... še malce prosim :)
17. 10. 2016 14.35
artikli o nasi in vesolju so najbolš na tejle internetni strani ... :) no, komentarji... ker prav vidi se da se ljudje tako trudijo, res trudijo uporabiti domišljijo... res umetniško delo je takšnole vijuganje med realnostjo in norostjo...
17. 10. 2016 15.39
Lex - a si ti na kakšnih drogah? Pa lepo prosim za odgovore na zgornja vprašanja...? Me zanima vaše razmišljanje.
17. 10. 2016 16.06
lej ggrr men je vseeno v kakšne pravljice ti verjameš...če še vedno kot naivni 5-letni otrok verjameš,da živiš na vrteči kugli,ki ima nase prilepljeno atmosfero in se vse skupaj vrti s 1.600 km/h...jah potem pač verjemi! Samo nam,ki uporabljamo zdravo pamet,ne pridigaj z neumnostmi,ki nimajo veze z realnostjo!
CRNALUKNJA
16. 10. 2016 10.41
Ramzess
16. 10. 2016 10.39
Tudi če bo kaj posnel ali našel, zna biti cenzurirano za javnost, ko v prejšnjih primerih, ali pa tudi ta tehnika utegne uradno mrkniti, za javnost, medtem ko jo bodo tajno še uporabljali naprej, na drugi frekvenci, kot že nekaj drugih primerov. Kaj je zdaj s tistim obrazom na Marsu, pa z slikami na katerih je humanid, ipd. Da, iskali bodo življenje, ... mar bi raje razkrili to kar so že našli, kar vedo, ne pa nadaljuje vesoljski program zavajanja svetovne javnosti. Uradni vesoljski programi niso nič drugega kot to, za zavajanje, med ko se za zaveso dogajajo povsem drugačne zadeve.
luckysss
16. 10. 2016 14.03
17. 10. 2016 10.21
Za zaveso zavajanja se skriva to,da pobašejo denar,hkrati pa s tem zakrijejo ljudem pravo obliko Zemlje,ki je ravna ploskev!