Tujina

Vir zla ni v Siriji in Iraku, ampak v Savdski Arabiji in Zalivskih državah: Tokrat niso morili 'od daleč' z bombami in letali, ampak iz neposredne bližine

Ljubljana, 15. 11. 2015 06.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 5 min

"Napad ni presenečenje, saj so se takšni napadi že dogajali. Gre za model sodobnega terorizma, katerega želja je povzročiti čim večjo škodo in sejati strah in teror v sodobnih odprtih družbah, katerih del smo tudi mi," o terorju v Parizu meni strokovnjak za geostrateška vprašanja Klemen Grošelj.

O terorističnih napadih, ki so pretresli Pariz, Evropo in svet, so v TV Klubu spregovorili strokovnjak za geostrateška vprašanja Klemen Grošelj, nekdanji direktor obveščevalno-varnostne službe Marjan Miklavčič, nekdanji direktor SOVE Andrej Rupnik in državni sekretar na ministrstvu za notranje zadeve Boštjan Šefic.

"Napad ni presenečenje, saj so se takšni napadi že dogajali. Gre za model sodobnega terorizma, katerega želja je povzročiti čim večjo škodo in sejati strah in teror v sodobnih odprtih družbah, katerih del smo tudi mi," je o napadih dejal Grošelj.

IS je že napovedal, da bodo izvajali psihološko vojno. Za njih so najbolj uporabni ljudje, ki že živijo pri nas. Trudijo se jih radikalizirati preko spletnih medijev in nekaterih mošej in pričakovati je, da jih bodo prej uporabljali za napade, kot da bi sem pošiljali svoje ljudi. Na dolgi rok IS ne bo obstal. Andrej Rupnik, nekdanji direktor SOVE
Miklavčič meni, da bi v primeru Pariza težko rekli, da so obveščevalne službe zatajile. "Še nekaj dni nazaj so ravno te službe uspešno izvedle akcijo in prijele 17 skrajnežev, ki so želeli napade izvesti na Norveškem." "Prekletstvo dela obveščevalnih služb je ravno to, da so uspešne akcije javnosti prikrite, neuspehi pa so obsojanja vredni."

Napadalci so bili dobro izurjeni, koordinirani ... Kako je torej mogoče, da na njih ni nihče postal pozoren? Rupnik pravi, da te organizacije delujejo po istih pravilih kot obveščevalne službe in se znajo zaščititi: "Ne uporabljajo običajne komunikacije in jih je težko zaznati."  Kot je dejal, je za pripravo takšnega napada potrebne kar nekaj organizacije, za samo izvedbo pa je "potreben zgolj človek, ki je dovolj radikaliziran". Izuriti ga, da bo znal uporabiti orožje, je po mnenju strokovnjaka relativno lahko.

Kot je dejal Šefic, v Evropi oblasti razpolagajo s številkami o radikaliziranih ljudeh. "Še posebej zanimivi so tisti, ki se vračajo z bojišč, ti so predmet določenega nadziranja." Čeprav je o natančnih številkah teh ljudi po mnenju Šefica težko govoriti, pa je zaskrbljujoče dejstvo, da je teh ljudi vse več. "Več kot bo teh borcev, ki se vračajo, večja bo stopnja tveganja." O tem, koliko jih je pri nas, pa je dejal, da jih zaenkrat ne beležijo, niti jih niso zaznali med migracijskim tokom, ki teče skozi Slovenijo.

Šefic je še pojasnil, da preverjanje, ali je oseba, ki bi naj domnevno bil napadalec, v EU pa bi naj kot begunec vstopil v Grčiji, šla tudi čez Slovenijo, še poteka. Da pa pri 200.000 ljudeh, kolikor jih je zdaj šlo čez Slovenijo, ni izključeno, da se kdo v EU ne prebije mimo kontrol.

Žalovanje v Parizu
Žalovanje v Parizu FOTO: Reuters
Do novih napadov bo še prihajalo. Priča smo migrantskemu toku, ki prihaja v Evropo. V Evropi je določeno število ljudi, ki niso evidentirani v schengenskem informacijskem sistemu, ljudje na neki točki ne bodo dosegli svojega osebnega zadoščenja, in to bo predstavljalo neko obliko kadrovske baze za te ekstremne teroristične organizacije. Marjan Miklavčič, nekdanji direktor OVS
Grošelj je ocenil, da je najbolj zastrašujoč del tega napada način izvedbe. "Napadi kažejo neko "osebno noto". Posamezniki, ki so izvedli napad, so ubijali iz neposredne bližine in na koncu je šlo še za samomorilski napad, medtem ko smo bili doslej večinoma priče napadom z bombami in 11. septembra z letali. Gre za neko novo obliko, na katero zahodne obveščevalne službe niso bile najbolje pripravljene. Take napade smo doslej videvali na Bližnjem vzhodu in drugje, ne pa v tem prostoru."

Na vprašanje, kako se zoperstaviti napadalcem, ki so pripravljeni umreti za to, da ubijejo čim več ljudi, je Miklavčič dejal, da obveščevalno varnostne službe skušajo odkrivati celice džihadistov, njihove mreže ... "Samemu terorizmu se ne bo mogoče upreti tako, da do terorističnih akcij sploh ne bi prihajalo. Če gledamo leto 2001, ko je prišlo do ekstremnega terorističnega napada na ZDA, smo potem videli, da so se kljub napovedani globalni vojni proti terorizmu ti teroristični napadi še nadaljevali."  Po njegovem terorizem sicer dobiva nove oblike: "Pravzaprav zdaj IS dobiva globalno vlogo pri motiviranju ljudi in je Al Kaida postavljena na drugi tir."

O tem, ali bodo obveščevalne službe po novih napadih poostrile nadzor in se bo treba odpovedati še kakšnemu kosu svobode, je Rupnik dejal, da bodo službe gotovo delovale intenzivneje, "bodo pa morali poleg tega, da se uporabljajo metode kot je nadzor komunikacij, tudi zelo intenzivirati klasično obveščevalno delo na terenu". Slovenija pa bo  morala imenovati svojega koordinatorja za protiterorizem. "Takšnim napadom se namreč popolnoma izogniti ni mogoče, drugi problem družbe pa je ta, da se po takšnih napadih zna postaviti nazaj na noge."

O tem, zakaj je bil reakcijski čas policistov tako dolg, na koncertu bi naj napadalci streljali tudi več kot 10 minut, je Šefic dejal, da je francoska policija ena od najboljših, zato je težko oceniti, kaj se je zgodilo. "Seveda pa se vse policije pripravljajo tudi na tovrstne dogodke, enote imajo posebna navodila, kako ravnati v takšnih primerih, pomembna pa je tudi opremljenost in ustrezna kadrovska struktura ter pretok izkušenj policij, ki so se s takšnimi primeri že srečale."

Ocenjujemo, da je pri nas varnostna situacija dobra, smo pa že sprejeli ukrepe, da bo tako tudi ostalo, in ukrepe bomo še dopolnjevali. Boštjan Šefic, MNZ

Grošelj je ocenil, da je pomembna lekcija dosedanjih izkušenj v Evropi ta, da so se evropske obveščevalne službe doslej preveč opirale na elektronsko obveščevalno dejavnost, izkušnje od drugod pa kažejo, da je ključno, da se infiltrira v te mreže.

Glede vprašanja, kako na napade v Parizu reagirati, ali se naj Francija umakne iz vojaških napadov ali ne, je Grošelj dejal, da je edina alternativa Zahoda "popravni izpit" - da se oblikuje mednarodna koalicija, ki se bo sposobna boriti zoper korenine terorizma. "Korenine pa niso v Siriji in Iraku, ki sta bojišči, ključni vir je v Saudski Arabiji in Zalivskih državah. Mi Saudsko Arabijo prištevamo med "normalne države", hkrati pa njihovo fevdalno plemstvo še vedno intenzivno podpira prav te napadalce, ki na koncu povzročajo pokole, kakršnemu smo danes priča."

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (138)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

AlternativeFacts
15. 11. 2015 10.06
In kaj bo EU naredila glede tega vira zla? JAh nič, Mercedesi, BMW-ji, Ferrariji itd potrebujejo bencin, bogataši pa davčne oaze.....
polimer
15. 11. 2015 10.03
+6
Rad bi slišal izjavo naših rahločutnih pisateljev. Živijo pač v nekem svojem nerealnem pravljičnem svetu.
El Koronito
15. 11. 2015 10.02
-1
Kadar je potrebno lastne frustracije stresati nad begunci in migranti ste glasni ... ko pa vam sistematično kratijo človekove pravice, vas ropajo in puščajo v bedi pa ste tiho kot riti. Kdo bi vas razumel ... Itak gre večinoma za strahopetno bevskanje frustriranih ksenofobov in nacionalistov, ki ne vidijo dlje od svoje zidanice al pa plota.
FoglTunek
15. 11. 2015 10.07
+0
oblikovana realnost
15. 11. 2015 10.11
+1
Jaj kje bi bili če bi naši predniki razmišljali kot ti Niet Che?
ficfiric 1
15. 11. 2015 09.42
-1
A francozi so ze poravnal dolgove do libije? Aja sej res so prej gadafija potamanil..ni treba...
El Koronito
15. 11. 2015 09.35
-13
Na mojem koncu je muslimanska skupnost cenjena in spoštovana. Nikoli nobenih problemov - ravno nasprotno, prvi so pripravljeni sodelovati in priskočiti na pomoč, ko je to potrebno. Nihče nima pravice obsojati celotne nacionalne ali verske pripadnosti samo zaradi tega, ker so drugačni. Ravno drugačnost nas bogati in izpolnjuje. Pokažite, da zmorete preseči nacionalistične in ksenofobne okvirje, ki vas po nepotrebnem dušijo. Pokažite, da ste Ljudje in da se ne pustite manipulirati. Predvsem pa ne dovolite, da vas ponovno izkoristijo za svoje izkoriščevalske namene. Zapomnite si - vi ste tisti, ki boste umirali in krvaveli zaradi njihovega profita.
VolkBrenin
15. 11. 2015 09.45
-2
oblikovana realnost
15. 11. 2015 09.46
+4
Kristjanov, judov, ateistov, gejev na bližnjem vzhodu, razen v Izraelu, ni več, zgodil se je genocid. Jaz odgovor za ta zločin, od kje npr. islamska država opraviči tako dejanje, na žalost najdem v verzih iz knjige.
soba666
15. 11. 2015 09.49
+2
saj kot posamezniki so dobri, če jih je več skupaj pa se en drugega bojijo, tudi na tebe prežijo in čakajo, da boš najbolj ranljiv in ti bodo ponudili svojo roko oz. vero; in kaj boš naredil takrat?
ochi
15. 11. 2015 09.54
+1
mene moti predvsem dvoličnost v državah z dominantnimi omenjenimi verskimi skupnostmi. zakaj moraš ti v AE spoštovat zakon in ne držat reda, njim pa pri nas ne? to ni po regelcih, katere ti omenjaš zgoraj.
Jager_za_vedno
15. 11. 2015 09.55
+1
Strinjam se s komnetarjem. Dodal bi samo, da med begunci niso samo muslimani, temveč vse religije. Problem ki ga vidim so pridruženi begunci iz Afganistana, Irana,.... ki predstavljajo večino ljudi ki jih gledamo po TV. Ti gredo v Evropo za zaslužkom in imaginarnim boljšim življenjem. Ko bodo ugotovili, da se ne cedita med in mleko bodo razočarani izvajali teroristične napade po izdajalski Evropi. In spet bodo muslimani krivi. Kriva je Merklova, ki jih je vabila v Nemčijo.
El Koronito
15. 11. 2015 10.00
Tudi naši ljudje množično migrirajo v Avstrijo, Nemčijo ...
juwel
15. 11. 2015 09.33
+7
Beseda KSENOFOB-IJA , je novodobni verbalni način za spodjedanje suverenosti ter identiteto določene države ter njenih prebivalcev !
canelo
15. 11. 2015 09.32
+7
Vir zla se je začel v 7. stoletju!
oblikovana realnost
15. 11. 2015 09.35
+3
FoglTunek
15. 11. 2015 09.28
+16
Čujte, ni pa jasno, kako je domnevni udeleženec napadof v Parizu prišo iz Hrvačke v Afstrijo???... Zelo enostavno: FSloveniji je povedal izmišljeno ime, dokumente je izgubil, rodil se je 1.1.95... Mi pa solze v očeh "joj kak si je bogi"... In tako še mnogo drugih, ki nimajo poštenih namenof v EU... Kak dugo še bomo to dopuščali???
Basmach
15. 11. 2015 09.35
+2
Mi smo bili prizadeti, ker reveži prihajajo iz območij kjer ne praznjujejo rojstnih dnevov in tako nihče ne ve kdaj je v resnici rojen ( vsaj tako so nam obrazložili )
VolkBrenin
15. 11. 2015 09.47
Foglov. ..sej veš ...Dokazano je v našem popisu teh ljudi izjavilo. ..roj.sem ....1.januarja 1995 ...čez 80 % jih je evidentno dalo ta podatek ...
grozd19
15. 11. 2015 09.22
+9
Evropo čim prej očistiti na najbolj učinkovit način!! (brez sodišč)
El Koronito
15. 11. 2015 09.20
-9
Aja pa ta je tud dobra ... terorist, ki se je odpravil na masaker novinarjev je v avtu pozabil osebno in isisov propagandni material. Razumem, da janševiki kupijo take nesmisle ... ostali pa dajte malo s svojo glavo razmišljat. Za naše težave (se jih še spomnite) so krive IZKLJUČNO bankirsko politikantske "elite" ne pa ubogi ljudje, ki bežijo ravno pred posledicami grabežljivosti omenjenih elit. Videti je, da jim mir in kriza ne prinašata dovolj dobička in rabijo eno konkretno vojno, da še malo zaslužijo. V jarkih boste crkovali in krvaveli vi, medtem ko bo njihova gnada srebala šampanjček in kazala s prstom po zemljevidu.
1xy
15. 11. 2015 09.24
+1
tvojih jajc NIHČE ne prebira......-, pa gotova maša......
oblikovana realnost
15. 11. 2015 09.33
+10
Za Niet Che so krivi vsi drugi samo islamska država ne, oni so baje žrtve, baje da jih zahodnjaki kar sami prisilijo da se derejo allah akbar medtem ko pobijajo Evropejce.
User1063544
15. 11. 2015 09.35
+1
1xy, in ker vas tak razmišlja večina, bo pa pokalo po ulicah, ti pa se boš čez kakšnih pet let obračal proti meki in prosil Alaha da boš preživel do jutri. Vse je inscinirano, samo vaši piščančji možgančki tega niso sposobni premlet. ISIS je rezultat novačenja Posebnih enot ki bi naj vrgle ASADA.. Financiral in zalagal z opremo pa nihče drug kot CIA in ostale vpletene arabske države... Še tako lepo živo se spomnim kako je Carey hodil na sestanke v arabijo, takoj za tem je začela padat cena nafte in pojavljat skrajne proti Sirske skupine ki so se imenovali osvobodilna vojska Sirije...
1xy
15. 11. 2015 09.38
+5
aha......na Charlie Ebdo so vsi pozabili v roku 14 dni, potem so si umislili novo strategijo, ker je 22 mrtvih pač premalo.....je potrebno v milijone......od prvega dne sem PROTI vsaki nelegalni migraciji v Evropo, verjetno ravno zato, da se bom lahko obračala proti vzhodu.....še en zarotnik, BREZ kančka logike!!!
User1063544
15. 11. 2015 09.44
+2
Ja... res imaš, Merklca jim je že obljubila 120 mošej po celi nemčiji.... Vse ob svojem času... Bi pa res rad videl da se EVROPA upre vsem tem evrokratskim trikom ki jih izvajajo nad nami...
1xy
15. 11. 2015 09.45
+3
Merklova je glavni krivec in vsi ostali kimavci vzporedno z njo.....upam, da jim nekega dne sodijo LASTNI narodi......
User1063544
15. 11. 2015 09.46
Charlie Hebdo je bil samo poovod da je francoska vlada dobila vzvod za izgovor da ne bo zapustila vojnega delovanja v zahodnih državah.. Daaaaaaaaaa..... Kako so že amere zorganizirali da so napadli Afganistan???
DonDonDan
15. 11. 2015 09.20
+1
Že od nekdaj so se bojevali in pobijali za življenjski prostor pod tem soncem, ko je bilo ljudi še bistveno manj in zato prostora na posameznika bistveno več. V arabskem svetu, kjer ljudje večinoma živijo od tiste nafte in plenijo en drugmu, je ljudi enostavno preveč in so jih muslimani "uporabili" kot trojanske konje za islamizacijo Evrope.
sniffff
15. 11. 2015 09.23
+3
Izraelu vsekakor to paše, saj so Sirski sosedje in potrebujejo prazna mesta za svoj nadaljni razvoj, ameriki pa pašejo sirska naftna polja, sedaj imajo oboji odprto pot z celim svetom. Se je za zamislit kaj se dogaja danes, vključno s kalergijevim planom.
sniffff
15. 11. 2015 09.19
+6
No pa da še slišim naslednji komentar gejše ala Makarovič in njenih hlinjencev o žici. Ženska nima pojma o pojmu in ji tv dovoljuje komentarje, ki jih sama ne razume. Vse kar je v življenju počela je to, da se je futrala in se še futra na naš račun. BEDA.
Principat
15. 11. 2015 09.16
+5
to tako vidi Grošelj ,, večji strokovnjaki vidijo povsem drugače ,, tretji pa ki vejo dejansko pa se sploh ne upajo izrekat ,, pravzaprav je to novo zapolnjevanje časa , ko nima človek kaj delat ,, ustvarja se strah , pa če je to 1000 km vstran , učinek je enak
zof4
15. 11. 2015 09.10
+14
od kje Savdski Arabiji državi terorizma sploh pravica,da sodeluje na pogajanjih na Dunaju in celo zahteva odstop Asada z oblasti
Berdem
15. 11. 2015 09.19
+4
Odkod skrajnežem denar za preživetje in orožje se ve. Vojna zahteva ogromno denarja
Berdem
15. 11. 2015 09.10
+13
Saudska Arabija se pogosto skriva za vsem
Banion
15. 11. 2015 09.07
+8
Razne mirovnike in druge kvazi humnaniste oziroma borce za človekove pravice bi vprašal kje so človekove pravice pobitih. Tuljenje proti Aeriškemu prisluškovanju je bedariae raje bi se dogovorili da delijo tako pridobljene podatke. Pošteni se prisluškovanja ne boji lopove je treba pa tako ali tako poloviti
Janez_53
15. 11. 2015 09.02
+15
Gospod Grošelj očitno povzema ameriško propagando! Najprej je bil "vir zla" Afganistan (najprej so jih "reševali" Rusi oziroma bivša SZ, nato še Američani), nato Irak, pa potem Iran, Libija, nato Sirija! Sedaj so torej na vrsti Zalivske države in Saudska Arabija! Ja - tam je nafta, ki diši Američanom! Kaj, ko bi enkrat prenehali "osvobajati" države, ki nimajo "demokracije" in jim vsiljevati zahodnjaški način življenja??? Kaj je prineslo dobrega dosedanje vmešavanje Amerike in nekaterih evropskih držav v življenje teh držav (in tudi nekdanje SZ v Afganistan)? Zrušitev gospodarstva, državljanske vojne, bedo, smrt in na milijone beguncev! In sedaj se vsi čudimo, ko so nam pričeli vračati milo za drago!
El Koronito
15. 11. 2015 09.08
-7
Ko so nekoč Kitajci na veliko prodajali začimbe na Staro celino, se denar ni vračal nazaj v Evropo, ker Kitajci niso dosti rabili in kupovali od njih. Zato so si vladalci izmislili dober načrt in z opijem zasvojili polovico Kitajcev ter na ta način dobivali nazaj denar. Zakaj to pišem? Afganistan je največji pridelovalec opija na svetu in kdor obvladuje Afganistan obvaduje Kitajsko. Sam tok ...
Morana7
15. 11. 2015 09.29
+1
Janez pa kakšna logika vračanja mila za drago?? A si ti koga ubil? Naročil kak bombni napad? A nas je NATO kaj vprašal preden je začel z ZDA skupaj "ustvarjat demokracijo" na bližnjem vzhodu??Zakaj naj bi delili neko kolektivno krivdo za početje, ki ga mi navadni ljudje tudi pod slučajno nismo orkestrirali?? Upravičeno bi bilo, da bi v takšnem napadu umrli poveljujoči tem akcijam na bližnjem vzhodu, vodilna politika, ki je za napade glasovala, vojaki ki so napade izvajali.Tile ki so umrli v Parizu dejansko nimajo nobene veze s tem....in tudi nič od tega....
Morana7
15. 11. 2015 09.31
-1
Glede na to, da se folk dejansko čuti krive moram rečt, da je to režija najmanj za Oskarja....
Janez_53
15. 11. 2015 09.48
+1
Morana7, seveda se strinjam s tabo! Ampak navadni ljudje smo na "svetovni šahovnici", kjer igrajo "veliki", popolnoma nepomembni in mrtvo civilno prebivalstvo je za njih kolateralna škoda, o kateri se tem "velikim" niti ne zdi vredno izgubljati besed. In seveda si lahko nehamo domišljati, da nas bo kdo kaj vprašal.
FoglTunek
15. 11. 2015 09.01
+5
RESNO OPOZORILO SLOVENIJI: Čujte, teroristični napadi islamskih fanatikof v Parizu spreminjajo odnos do beguncef, ki prihajajo v Evropo. Poljska je zaprla vrata za begunce, podobne poteze lahko pričakujemo tudi od drugih evropskih voditeljef... Ka pa Slovenija??? Samo fprašam!
El Koronito
15. 11. 2015 08.58
+12
Še malo pa ne boste smeli odločat več prav o ničemer, človekove pravice pa bodo samo še bled spomin. Odvzeli so vam možnost referendumskega odločanja o zadevah fiskalne narave, policija in vojska bosta imeli vedno večja pooblastila, prepovedano je javno zbiranje in demostracije. TTIP bo prej kot slej sprejet, privatizacija vodnih virov tudi. A res ne vidite, kam vse to vodi? To so vaši pravi problemi ... Pomanjkanje delovnih mest zaradi avtomatizacije in cenenene delovne sile z vzhoda, revščina, deložacije in kup debelih krapov, ki se mastno redi na stroške davkoplačevalcev. bankirji, ki so pokradli vaše milijarde ....
VolkBrenin
15. 11. 2015 09.06
+1
vrtnar01
15. 11. 2015 09.19
+3
ja drži,to v bistvu je prava slika "demokracije"
El Koronito
15. 11. 2015 08.52
-6
Ejga ... menda ja ne mislite, da je infiltracija "teroristov" med begunce edini način, da pridejo v EU. Vsakega terorista lahko pripelje podmornica al pa letalo KADARKOLI. Ne širite panike in ne širite nesmiselnih izjav. NE DOVOLITE, da vas naščuvajo proti ljudem muslimanske VERE, KI NIMAJO ABSOLUTNO NIČESAR z nastankom in načrti ISIS-a. Poiskati je treba tiste, ki ISIS podpirajo in financirajo za svoje umazane načrte. NE BODITE NAIVNI. Vedno, kadar človek dvigne roko nad sočloveka je v bližini prisotna bankirska hijena, ki si od tega obeta dobiček, zato je potrebno v prvi fazi iztrebiti prav njih, ki so dejansko zakrivli vsa večja zla na svetu.
VolkBrenin
15. 11. 2015 09.05
+2
rg24
15. 11. 2015 09.05
+2
Tako kot je rekel Grošelj, Saudijci so med glavnimi financerji, ampak oni so tudi zavezniki zahoda...
El Koronito
15. 11. 2015 09.10
+0
Zahod pa je glavni financer ISIS-a ... torej ... kje je problem?