Tujina

VIDEO: Milijarde let v dobri minuti: nastanek galaksije

Pasadena, 29. 05. 2013 11.13 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

Strokovnjaki ameriške vesoljske agencije so z visokozmogljivimi računalniki sestavili simulacijo, kako so se iz plinov oblikovale galaksije. Na podoben način je nastala tudi naša Mlečna cesta.

Milijarde let, stisnjene v le nekaj minut – strokovnjaki ameriške vesoljske agencije Nasa so z visokozmogljivimi računalniki sestavili simulacijo, ki prikazuje, kako so se iz plinov oblikovale prve galaksije.

Galaksija
Galaksija FOTO: NASA

Iz simulacije je razvidno, da so se plini – gorivo za nastanek zvezd – spiralno vrteli v jedro. Ko se je to oblikovalo, so se plini oblikovali v nove zvezde in tako so galaksije postajale vse težje.

Kot je povedal vodja raziskave Kyle Stewart, je oblikovanje galaksije zelo kaotično. Na način, kot ga prikazuje simulacija, je nastala tudi naša Mlečna cesta.

Po standardnem modelu nastajanja galaksij le-te nastanejo tako, da se vroč plin potopi v središču rastoče galaksije. Oblaki plina tam trkajo drug ob drugega, tako da nastajajo udarni valovi, ki segrejejo plin. Proces je počasen in traja do okoli osem milijard let. Nedavna raziskava pa je tej teoriji oporekala, češ da se plini ne segrevajo. In tako se je Stewartova ekipa odločila teorijo preveriti še s simulacijo.

''Simulacije so kot igre šaha,'' je dejala Alyson Brooks, strokovnjakinja za simulacije na univerzi Wisconsin. ''Za vsak trenutek je treba ugotoviti, kako se posamezen delec – naša šahovska figura, premika in kako to vpliva na vse preostale delce,'' je razložila.

V videosimulaciji je vodik obarvan sivo, mlade zvezde modro, stare pa rdeče.

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (59)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Ramzess
30. 05. 2013 12.17
-1
Vse kar obstaja je plod naših misli, miselnih form, brez njih ne bi obstajalo nič. Vse kar obstaja je oblika gravitacijskih valov, pod vplivom misli, uma.
resssssss
29. 05. 2013 23.23
+0
Nekje sem prebral in bil (malo) potolažen. Bil je hrošč ki je videl samo dve dimenziji. širino in oddaljenost. Mislim tako kot da bi priprl oči do te mere da ne bi videl ničesar v višino. Vse predmete je tako videl, lahko šel okoli njih, jih otipal... ampak videl jih je samo kot črte. Torej če si pred njega postavil cev, jo je videl kot črto. Sedaj pa ti njemu razloži kaj pomeni da je cev visoka... Mislim da se nekaj takega dogaja tudi z nami in dojemanjem našega vesolja...
Ramzess
30. 05. 2013 11.59
+0
Res je. Ironija je, da samo namenoma postavljeni v tak položaj, skozi globalno manipulacijo in kontrolo. Še težja je predstava in dojem večine ljudi o tem, kdo nas je postavil v ta položaj oz. stanje, in z nami manipulira in nas kontrolira.
nevseverjet
29. 05. 2013 22.34
-3
miljarde let ??? ja če živiš na zemlji, kjer so nam vse sposobnosti odvzete. čas in prostor sta samo na našem planetu, v vesolju tega ni ! kar je pa okrog našega planeta , je pa hologram , da nas imajo pod kontrolo.
motika
30. 05. 2013 08.03
+4
Ramzess
30. 05. 2013 12.10
+0
Vse sposobnosti ne, le omejene so. Posledica manipulacije DNK, razbitja DNK, ti. junk deli niso odpadni in ali nepotrebni deli DNK, še kako so potrebni, in so tisto kar nam manjka, in brez njih nismo celostni. Zaradi tega so bile odvzete, poleg znanja, tudi nadčutne, oz. višje umske sposobnosti. S kemijo nam je bila onemogočena raba tretjega očesa, večina nima delujočega priželjca. Čas ne obstaja, nikjer v kozmosu, kar je dojemamo kot čas, je le naša percepcija časa, nič več. Prostor je povsod, oz. bolj stanje kot fizični prostor, številne dimenzije, znotraj enega ali določenega prostora. Res je da živimo v umetno ustvarjenem svetu, hologramu, ali natančneje realmu, oz. dimeziji, skratka svetu, ki je za neko določeno frekvenco zamaknjen od resničnega sveta. Smo v času prebujenja, in rešitve iz vsega tega, a nam gospodarji s pomočjo kemije in tehnologije, kemtraili, harrp, ipd. to onemogočajo, oz. bolj zavlačujejo, saj preprečiti tako ne morejo. Pri vsem tem nismo sami, pomoč je na poti, in nam bo nudena.
revolt1
29. 05. 2013 22.24
-3
to nastajanje vesolja so cikli in v teh ciklih je obstajala zemlja in clovestvo ki se razvijalo in prisli smo do stopnje ko smo zacel raziskovat vesolja odkrili smo izvenzemljska bitja itd itd potem cez nekaj casa je nasa galaksija umrla in s tem tudi konec cikla potem se je spet zacelo vse od zacetka nastane ponovno galaksija in cikel se ponovi nova zemlja nov razvoj itd itd in to se bo neskoncno dogajalo. vse to kar se zdaj dogaja se je ze zgodilo!
resssssss
29. 05. 2013 22.07
+3
če je neskončnost , ne vem zakaj bi bil začetek ??
resssssss
29. 05. 2013 22.09
+0
Po mojem samo ne moremo razumeti vseh dimenzij ki so v vesolju ( baje 14 ali nekaj takega) Na našem malem planetu smo obkroženi s štirimi dimenzijami in predvsem z minljivostjo. Vse ostalo nam bo vedno težkko razumeti...
resssssss
29. 05. 2013 22.10
+1
pa hvala za članek, sem enega po dolgem času celege prebral !!
nevseverjet
29. 05. 2013 22.38
+0
dimenzij je več kot 14, informacijo imam do 25, samo so sigurno še naprej
resssssss
29. 05. 2013 23.14
+0
Obstaja končnost v neskončnosti, neskončno število končnosti. "(Teoretično obstaja tudi neskončno število neskončnosti v neskončnosti...samo pustimo to )" :) So samo 3 "dimenzije" lahko rečeš da ji je 100...ampak na koncu vedno rezultirajo v 3." minimalno št. da se nekaj dogaja" Čas ni dimenzija, čas je opis. :D Veliko uspeha in glavobolov. pa lp.
"mihevc"
30. 05. 2013 11.06
zakaj bi enostavl če lahko zakompliciramo
Ramzess
30. 05. 2013 12.12
V šoli je vse dovolj zakomplicirano, so že nekateri ugotovili, ...zato pa tudi od tam ni pravega znanja.
luckyss
29. 05. 2013 18.13
+13
Vse naše "znanje" o vesolju temelji na teorijah. Relativno dobro je znanje o bližnjem vesolju..osončje in deloma naša galaksija. Vse ostalo (big-bang, širjenje, velikost "starost"itd.) je čisto ugibanje..Celo Stephen Hawking je kljub vsem svojim teorijam na koncu vrgel puško v koruzo in povedal, da človeški um preprosto ne more doumeti vesolja... Sicer pa isti znanstveniki vsake nekaj let ovržejo lastne teorije in jih nadomestijo z novimi... kar seveda ni nič slabega - najslabša je pasivnost ali pa vse pripisati bradatemu bitju tam nekje gori.. Sicer pa je vesolje tolikšno kot smo ga sposobni dojeti.....in ne mi neke cifre ven metat (14,5 milijarde let itd,:))
brencl
29. 05. 2013 17.24
+1
"RAW HEAD AND BLOODY BONES je napisal; Ste se kdaj sploh vprašali? Prej je bilo NIČ, NIČ! Sploh si ne moremo predstavljati, fak :D Kako je blo nič, kr nič? Kako NIČ?" Niča ni. Zato pa obstaja vesolje (prostor-čas oz materija energija). Vesolje, katero ni nikoli nastalo in tudi ne bo nikoli izginilo (preteklost, sedanjost in prihodnost so enakovredni). Na neki poziciji v vesolju (evolucija) pa je kombinacija atomov (homo sapiens), katera se sprašuje kaj sploh je in zakaj nekaj sploh obstaja in zakaj raje ne nič (nič je nemogoče stanje). V primeru nerazumevanja zgoraj napisanega se posvetujte s svojim fizikom ali pa si omislite kakšen drug hobi :)
nevseverjet
29. 05. 2013 22.12
+3
nič ni in nič ni bilo in nič ne bo je samo en nič - NIČ ne vemo ! zavedanje, da nič ne vemo je evolucijski napedek.
Glavavtorbi
29. 05. 2013 13.57
+7
Vesolje je prelepo, čudovito, sploh v simulacijah, ampak ko pogledam v nočno nebo, vidim predvsem ogromno praznino. Meni je lahko, sedim v parku in se pogovarjam sam s sabo, gledam naravo in nikjer ne vidim nobene praznine, nobenega vesolja, planetov in galaksije, pod mano mrgoli življenje, na nebu je polno različnih oblakov, ki jih vetrovi stapljajo med sabo in rišejo zanimive vzorce, razne oblike, kot bi gledal cele kontinente, gore in reke, vendar obrnjene na glavo. Kako nastane oblak, kaj je veter? Spomnim se naše Sunite, astronavtka je videla vesolje, bila je sredi črnega oceana praznine in zrla v modro kroglo, tako majhno, da jo je lahko zastrla z dlanjo. In ko je izginila še ta, ni bilo okoli nje več ničesar. Ali je to smrt vesolja, a edino to bo ostalo okoli mene, ko bom umrl? Skušam si zamisliti absolutno praznino, ko bodo okoli mene ugasnile še drobne lučke in ne bo več ničesar, predstavljam si, da bom ostal sam sredi tiste teme in se nikoli več ne bo nič spremenilo. Vsi so že zdavnaj umrli, le jaz bom preživel, varno zaprt v jekleni kapsuli, ki me bo varovala pred popolnim izničenjem. Niti čas se ne bo več premikal, ker se nima več kam, ničesar ni več, jaz pa si srčno želim le, da bi umrl. Pa ne morem, ker nima v kaj umreti, nič me noče, atomi mojega telesa se ne morejo posloviti in raziti vsak na svojo stran, ker nimajo kam. Ne morem živeti, ne morem umreti, še časa ni več, da bi lahko vsaj čakal in upal. Spomnim se, da sem živel. Mogoče bom sanjal. Najprej je bilo življenje. Od takrat vesolje umira in puča za sabo grobove, iz atomskega prahu nastaja spomenik Njemu v večno čast in Njegovi veličini. Da ga ne bomo nikoli pozabili in nihče več ne bo umrl sam. Prepričan sem, da lahko tudi to simulirajo vaši omnipotentni stroji, ampak mene je vseeno strah vaše neskončne praznine, popolne empatije in absolutnih neumnosti.
Glavavtorbi
29. 05. 2013 13.57
+0
Vesolje je prelepo, čudovito, sploh v simulacijah, ampak ko pogledam v nočno nebo, vidim predvsem ogromno praznino. Meni je lahko, sedim v parku in se pogovarjam sam s sabo, gledam naravo in nikjer ne vidim nobene praznine, nobenega vesolja, planetov in galaksije, pod mano mrgoli življenje, na nebu je polno različnih oblakov, ki jih vetrovi stapljajo med sabo in rišejo zanimive vzorce, razne oblike, kot bi gledal cele kontinente, gore in reke, vendar obrnjene na glavo. Kako nastane oblak, kaj je veter? Spomnim se naše Sunite, astronavtka je videla vesolje, bila je sredi črnega oceana praznine in zrla v modro kroglo, tako majhno, da jo je lahko zastrla z dlanjo. In ko je izginila še ta, ni bilo okoli nje več ničesar. Ali je to smrt vesolja, a edino to bo ostalo okoli mene, ko bom umrl? Skušam si zamisliti absolutno praznino, ko bodo okoli mene ugasnile še drobne lučke in ne bo več ničesar, predstavljam si, da bom ostal sam sredi tiste teme in se nikoli več ne bo nič spremenilo. Vsi so že zdavnaj umrli, le jaz bom preživel, varno zaprt v jekleni kapsuli, ki me bo varovala pred popolnim izničenjem. Niti čas se ne bo več premikal, ker se nima več kam, ničesar ni več, jaz pa si srčno želim le, da bi umrl. Pa ne morem, ker nima v kaj umreti, nič me noče, atomi mojega telesa se ne morejo posloviti in raziti vsak na svojo stran, ker nimajo kam. Ne morem živeti, ne morem umreti, še časa ni več, da bi lahko vsaj čakal in upal. Spomnim se, da sem živel. Mogoče bom sanjal. Najprej je bilo življenje. Od takrat vesolje umira in puča za sabo grobove, iz atomskega prahu nastaja spomenik Njemu v večno čast in Njegovi veličini. Da ga ne bomo nikoli pozabili in nihče več ne bo umrl sam. Prepričan sem, da lahko tudi to simulirajo vaši omnipotentni stroji, ampak mene je vseeno strah vaše neskončne praznine, popolne apatije in absolutnih neumnosti.
Ramzess
30. 05. 2013 12.14
"vidim predvsem ogromno praznino" Praznine v resnici ni. Vidimo le del spektra.
Glavavtorbi
29. 05. 2013 13.21
-3
Pojma nimam, koliko atomov je v žarnici, verjamem pa, da se da to preprosto izračunati, ker atomi so praktično gledano, najmanjši delci vsega in lahko imajo pri nekem določenem volumnu in pritisku, nek končni obseg. Ne more jih biti bistveno manj ali več, torej je lahko atomov vodika le toliko in toliko in jih teoretično lahko preštejejo ter posledično tudi simulirajo s super računalniki. Zavedam pa se tudi, da sem še vse kaj več kot razmeroma preprosta žarnica, moje telo sestavlja ogromna količina različnih elementov in molekul, ki ves čas reagirajo med sabo, v meni tečejo prave reke različnih snovi in se zlivajo v morja, kjer plavajo koristne bakterije in virusi, ljudje smo cel kvantni mini planet, ki bi ga danes težko simulirali, vsak atom posebej. Samo pomislim in prst se premakne točno tako kot sem pričakoval, vse celice se v hipu prilagodijo moji misli, da lahko izvedejo že tako preprost gib. In spomin, spomnim se vsega, skoraj od trenutka spočetja oziroma odkar sem se zavedel prvih konceptov in besed, da sem lahko ločil objekte med sabo in razliko med praznim prostorom med njimi, naučil sem se razpoznavati občutke, različne valovne dolžine posameznih barv in vonjave kemičnih vezi, do vsega lahko dostopam hitreje kot se lahko tega sploh zavem, še hitreje od svetlobe, za vsa leta nazaj. Obstajajo nijanse, ampak spomina nič ne more spremeniti, kot bi bil fizično zapisan nekje v praznini, kamor seva moje telo svetlobo in kjer ostane ta za večno, tudi po moji fizični smrti. Ali lahko izdelajo računalnik, ki bo simuliral le mene? Kaj pa cel planet in vsa bitja na njemu, lahko vse to preštejejo in zbašejo v čipe? Pa ne le površje Zemlje, ukvarjamo se z galaksijami, kaj se dogaja pa v osrčju našega planeta, kamor nihče ne vidi? Kaj šele sonce, tista ogromna luč na nebu, ki ji dolgujemo življenje, prosim simulirajte sonce, ker rad bi nosil enega v žepu, da bo svetilo le zame in mi delalo družbo povsod, kamor bom šel, nekam daleč od tod in še naprej, v večnost.
QAnonim
29. 05. 2013 13.34
+2
Student filozofije, ki misli da razume bistvo vsega.
threep
29. 05. 2013 13.42
+14
atomi pa defenitivno niso najmanjši delci vsega
resssssss
29. 05. 2013 22.03
+1
aink
29. 05. 2013 13.20
-8
da mi je sam vedt kaj konzumirajo te znanstveniki sam bluzijo pa prodajajo neke teotije
draghci
29. 05. 2013 13.14
+9
Ja, seveda, brez dvoma, točno tako je bilo. Po drugi strani pa ne vemo, kako nastane nekaj kar imamo pred nosom. Naj si te svoje simulacije nekam zataknejo
SMRDIsmrdiSMRDI
29. 05. 2013 13.10
+3
Če zavrtiš v rikverc pa lahko vidiš kako hitro nas lahko zmanka.
resssssss
29. 05. 2013 22.04
+1
Glavavtorbi
29. 05. 2013 12.50
-3
Odlična risanka, kdaj bo novi stardrek?
Elias47
29. 05. 2013 12.43
+0
pozabili so napisati, da je bila najprej čista energija, ki se je skondenzirala v pline... in sedaj se dogaja obraten proces (sproščanje energije materije (planeta) sonca - svetloba - čista energija)... Proces Stvarstva je Stvarjenje (kondenzacija svetlobe - čiste energije) - Evolucija materije (kemičnih elementov) nazaj v čisto energijo (svetlobo), nato sledi obdobje mirovanja... nato pa s proces zopet in zopet in zopet ponavlja v neskončno.... V tem procesu pa Stvarstvo - Vesolje razvija svojo zavest (preko manjših delčkov ki tvorijo Stvarstvo - Vesolje), preko doživljanja v fizični realnosti... In mi smo le del tega procesa... del Stvarstva.... To je v bistvu že starodavno znanje, ki so ga poznali že naši, daljni daljni predniki... a dandanes hoče biti človek bolj pameten in ponovno odkriva toplo vodo...
kameltrajbar
29. 05. 2013 12.54
+3
resssssss
29. 05. 2013 22.05
včasih so tudi padali na kolena ko je bil sončni mrk... to vse pove
Elias47
30. 05. 2013 10.36
@The_rien ti si jih že očitno vzel... one tardeče...
empx
29. 05. 2013 12.42
+6
meni se pa zdi, ceprav smo v zadnih par letih naredili kr razvojn a podrocju fizike, da se nemoremo upostevat vseh sil ki delujejo v takih razmerah oz se nismo dovol razviti na podrocju fizike, da bi z gotovostjo lahko trdili da se je zgodilo na tak nacin kot so nam ga prikazali v videu.
resssssss
29. 05. 2013 22.05
+1
kaj pa temna snov o kateri sedaj na veliko razpredajo ??
nevseverjet
29. 05. 2013 22.21
+1
tema odhaja, zato pa tolk razpredajo, ker bi jo na vsak način radi obdržal. lahko, samo ne na našem modrem planetu, ki je že ušel, še malo. ;)
roaddogg
29. 05. 2013 12.22
+0
Kaj je blo pa pred plini? To so vse neke domneve....
frako
29. 05. 2013 12.38
+9
Nič je "explodrialo" in nastalo je napše vesolje katerega skupna energija je tudi nič.
kameltrajbar
29. 05. 2013 12.55
+1
fafajonka
29. 05. 2013 13.23
-1
tale simulacija sam kaže kako se je u enem trenutku bogec špilu.
Hard1234
29. 05. 2013 12.09
+2
Milky Wayyyyyyyyyyyyy
pinocio
29. 05. 2013 12.06
+4
kokojambo
29. 05. 2013 11.57
+1
Jaz ne verjamem ! Naj mi praktično dokažejo =)
resssssss
29. 05. 2013 22.06
+1