Tujina

Veste, koliko denarja so požrle banke? Avstrijci bi z njim zgradili mesto

Dunaj, 14. 11. 2014 09.08 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Avstrijski študenti so na Dunaju postavili maketo mesta, ki bi ga lahko zgradili z denarjem, ki ga je država namenila reševanju bank. V njem bi lahko živelo več kot 100.000 ljudi, mesto pa bi imelo celotno infrastrukturo.

Mesto Hypotopia je bilo na Dunaju v oktobru razstavljeno tri tedne.
Mesto Hypotopia je bilo na Dunaju v oktobru razstavljeno tri tedne. FOTO: Reuters

Zadnjih pet let so prestolnice evropskih držav zaradi finančne krize ohromili številni protesti in demonstracije. Skorumpirani politiki, prijeti šefi bank in domnevna povezanost politikov z mafijo na Balkanu za Avstrijo predstavljajo veliko katastrofo.

Kljub temu pa so ljudje precej pasivno sprejeli dejstvo, da je bilo treba banke reševati z 19 milijardami evrov davkoplačevalskega denarja. In ta pasivnost je dala navdih skupini študentov arhitekture, gradbeništva in urbanizma.

Izdelali so model mesta, ki bi ga lahko zgradili z omenjeno vsoto denarja. Za izdelavo modela so potrebovali štiri mesece, postavili pa so ga na enem izmed glavnih dunajskih trgov (Karlov trg - Karlsplatz) in s tem pritegnili pozornost države.

Hypotopia - 2
Hypotopia - 2 FOTO: Reuters

Mesto so poimenovali Hypotopia. Ime je sestavljeno iz imena banke, ki so jo reševali ter iz besede utopija. Samo ime se je zelo prijelo v Avstriji in je v ožjem izboru za avstrijsko besedo leta. V takšnem mestu bi lahko živelo 102.574 ljudi, kar pomeni, da bi bilo šesto največje mesto v državi.

Za izdelavo modela niso potrebovali nobene finančne podpore, s projektom pa so želeli ljudem pomagati vizualizirati ogromne razsežnosti reševanja bank. Študent gradbeništva Lukas Zeilbauer, ki je tudi financiral projekt, je povedal, da je Hypotopia več kot le arhitekturni projekt. "To je stvaren protest," je dejal.

"Spletna peticija, ki je pozivala k uradni preiskavi ni dobila veliko več kot 150.000 podpisov. Če bi ljudje vedeli, koliko denarja nam je bilo odvzetega, potem bi bilo teh podpisov veliko, veliko več. Pri tem ima izobrazba zelo pomembno vlogo," še pravi študent.

Model mesta je zgrajen iz betonskih in lesenih blokov, ki so jih darovala podjetja, tri tedne pa je bil postavljen pred slovito Karlovo cerkvijo. Projekt je pritegnil pozornost več deset tisoč obiskovalcev. Med njimi so bili tudi visoki funkcionarji, kot je naprimer tudi predsednik Heinz Fischer.

Hypotopia - 1
Hypotopia - 1 FOTO: Reuters

Višek pa je razstava dosegla med protestom 30. oktobra, ko je skupina okoli tisoč protestnikov marširala po mestnem središču do parlamenta. Med protestom so nosili razstavo in si pri tem pomagali z vozički in samokolnicami, glavni pa je bil transparent z napisom: "Nosimo breme prihodnosti!"

Protestu se je pridružil tudi ustanovitelj in predsednik liberalne stranke Nova Avstrije Matthias Strolz. "Pred parlamentom smo odvrgli šesto največje mesto v Avstriji - po velikosti med Celovcem in Innsbruckom - ki bi ga lahko zgradili z denarjem Hypo katastrofe," je dejal Strolz in dodal, da je to spomin na politično inkompetenco in signal politikom, da se bo to še nadaljevalo.

Banka Hypo Alpe Adria je bila leta 2009 nacionalizirana, s čimer je bil po seriji koruptivnih škandalov preprečen njen kolaps. Za kritje slabih kreditov so morali nemudoma vložiti 5,5 milijarde evrov, ostale luknje pa so pokrili z dodatnimi 10 do 14 milijardami evrov.

Želeli so ljudem predstaviti, koliko denarja je šlo za banke

Kar 65 odstotkov Avstrijcev se ne strinja z državnim načinom reševanja te banke in meni, da bi bilo bolje, če bi banka bankrotirala, kot pa da bi vanjo vložili denar. Kljub temu so avtorji Hypotopie čutili, da je za javnost izguba tolikšne vsote denarja še preveč sprejemljiva.

Hypotopia je sestavljena iz 1200 komponent, vključno s sežigalnico smeti, elektrarno in prometno infrastrukturo v vrednosti 2,15 milijarde evrov. "Za vse smo uporabili dejanske stroške. Vsak lesen ali betonski blok, ki ga vidite, prestavlja zgradbo," je pojasnil Zeilbauer. Dodaja, da za vsako zgradbo vedo, koliko ljudi živi v njej in koliko bi stala gradnja vsakega kvadratnega metra. "Vključili smo vse, kar mesto potrebuje - boste pa videli, da v Hypotopiji ni nobene banke".

Čeprav so mesto podrli med omenjenim protestom pa avtorji želijo širiti njegov sloves. Večino betonskih blokov bodo reciklirali, nekaj pa so jih zadržali in jih bodo razstavili na Dunajskem bienalu prihodnje leto.

  • krovni2
  • PRALNI STROJ
  • SESALNIK
  • ČISTILEC
  • klima
  • tv
  • ura
  • skiro
  • kosilnica
  • krovni

KOMENTARJI (32)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

ONniON
17. 11. 2014 00.55
-1
v avstriji kriza ? od kdaj
glej ovega
14. 11. 2014 20.35
+4
Kaj bi te pri nas zgradli glede na kolicino pokradenega cekina..
Ramzess
14. 11. 2014 15.47
+7
Banke so samo orodje velikih.
pokersonn
14. 11. 2014 13.24
-3
ne zamerit bankam če na šišajo
pokersonn
14. 11. 2014 13.23
+5
ovce so za strič
felix58
14. 11. 2014 12.31
+20
pa dajmo ukinimo že enkrat te požrešne bande eh banke, stalno se zmotim pol pa mislijo da sn namerno napisal
tankopiš
14. 11. 2014 20.47
+3
Če bi protestirali tako kot proti Janši,bi nam bilo boljše,kolko je ovc v Sloveniji?
Mb128
14. 11. 2014 12.31
+2
Ja, na svojega Heiderja pa so pozabili!! Ta je vse to sploh omogočil, pritiskal na Hypo bank. Mimogrede, a so se že poravnali z Nemci?!
alicante123
14. 11. 2014 12.10
+9
To je drobiž, največja nemška banka ima za 54000 milijard EUR finančnih derivatov, kar predstavlja 20-kratni BDP Nemčije ali 6-kratni BDP celotnega Euro območja. Vse banke Euro območja naj bi imele za 879 milijard EUR "slabih" kreditov. Svetovne centralne banke pa vsako četrtinko leta "načrpajo" v sistem 200 milijard USD, da ne pride do finančnega kolapsa. Seveda gre vse na pleča davkoplačevalcev in finančni sistem je že prišel do te mere, da je nepopravljiv.
Misija1
14. 11. 2014 12.29
+8
najvecja fora pa je v tem, da je vse to le navidezna slika, katero hitro izbrise svetovna vojna. Samo poglej kolikokrat v zgodovini je svet dozivel popoln kolaps, kolikokrat je prisla ogromna kriza in bankroti drzav. In kaj je bilo? Vedno boljse, vedno se je vse porihtalo se na boljse. Denar je navidezna valuta, danes v casu digitalizacije se bolj pasiven, saj se ob kolapsu sistema oziroma velike svetovne vojne, vse odpove, vse izbrise. Vse, tudi nase place so samo digitalne stevilke, nobenega papirnega dokazila vec ni, vse je digitalno. Ena jedrska vojna in unicenje bancnih centralnih serverjev in vse gre v maloro. Sej mogoce pa to svet potrebuje. Reset na nulo. Se iz cisto vsake vecje vojne se je clovestvo dvignilo in pobralo, tudi vedno na boljse.
beowulfsam
14. 11. 2014 13.01
+3
Pa slabi krediti gor al dol, kar se mene tiče so derivati, vzvodi in špekulacije prvi največji problem, drugi (al pa prvi, kokr se vzame) pa to, da folk krade levo in desno, sam da eni to počnejo v obsegu, da si nek normalen človk niti ne predstavlja.
Blaška
14. 11. 2014 11.32
+3
pri nas so si nekateri lepo oplemenitili številko na svojem računu, tudi to je nekaj : )))
felix58
14. 11. 2014 12.32
+3
tudi ta drek bo priplaval na vodno površino
beowulfsam
14. 11. 2014 13.02
+9
Ah Felix, še ohranjaš optimizem al kaj? Lepo, vsaj nekdo. Krade se že od leta 1991 pa do danes...pa kok so jih pohopsal? Bore malo.
VolkBrenin
14. 11. 2014 11.25
+11
v oči vedno znova bode....PASIVNOST ljudi...in čisto vseeno je ali je to v slo, avstriji ali v kateri drugi državi...mogoče lahko vsaj delno izzvzamemo islandce....
beowulfsam
14. 11. 2014 13.14
+3
In kaj bo folk? Tud če jih pride 100 tisoč na cesto, kaj bo? Pa npr zahteva, da se zaprejo določeni direktorji al pa politiki, ki so nas zafrknil, al pa uni k so miljarde od avtocest pospravl nekam? Legalno jih ne moreš zapret, ker so že zakoni taki, da se vedno nekak zmažejo, al so pa "kaznovani" z nekaj mesecih hišnega zapora za nakradene milijone. Pol pa sam še linč ostane, kot druga možnost... pa tudi to bi se slej ko prej sprevrgl v lov na čarovnice al pa policija prot folku pa štale. Volitve pa tudi vidš kako je, al so ovce k skoz za ene in iste slepo voljo, pol maš folk k probava nove ljudi (ki se izkažejo, da so isti ko oni prej), preostali pa vidjo, da je itak brezveze in se niti ne trudjo več volt.
mackon08
14. 11. 2014 11.01
+44
Naši bi s tem denarjem komaj projektno dokumentacijo uredili, če sploh.
korintos22
14. 11. 2014 10.55
+7
A so kaj naše Patrije pripomogle k temu v Avstriji, se je Riedl preveč zakreditiro?
DarthMalgus
14. 11. 2014 10.40
+34
Če bi to mesto gradili naši gradbinci, bi bila 10x večja cena, kakovost pa taka, da bi ob prvem dežju že vse stene plesnele...
beowulfsam
14. 11. 2014 13.29
+5
Pa sred Cerkniškega jezera bi nardil, pol se pa čudil, zakaj poplavlja.
1xy
14. 11. 2014 10.25
-2
ha.......soudeležba Slovenije........Skorumpirani politiki, prijeti šefi bank in domnevna povezanost politikov z mafijo na Balkanu za Avstrijo predstavljajo veliko katastrofo.
korintos22
14. 11. 2014 10.54
-1
Toti so pa tvoji štajerka a? Lepo kradejo Avstrijci, še več kot naši!
kameltrajbar
14. 11. 2014 10.55
-1
aja....:)))).....spet glumiš...twoji avstrijci so isti pofl.....:)))
kameltrajbar
14. 11. 2014 10.55
-1
Kajtimar
14. 11. 2014 21.48
JestPaTiPaMiVsi
14. 11. 2014 10.19
+47
Z našim pokradenim denarjem sem siguren, da bi zgradili še eno slovenijo oz. obnovili to, bogo, ki jo imamo.
Borut Novak 1
14. 11. 2014 10.18
+3
V bistvu bi bilo treba prepovedat kredite, ohranit samo hranilnice in borze (tam se naj zakreditirajo z vzvodi če želijo) pa nebi bilo teh problemov. Nebi bilo tako silovitih rasti in padcev, bi pa bilo vse skupaj stabilneše. Vendar to je pod državnimi regulativami. Spet je za vse kriva politika saj oni postavljajo pravila igre. Zakreditiraš se lahko samo v lastni valuti če imaš lastno tiskarno denarja (čeprav je tudi to nemoralno, nepošteno in na dolgi rok škodljivo).
DarthRevan
14. 11. 2014 10.41
+9
Kredit je stvar ki je stara, stara. Oderuštvo pa tudi. Oboje je obstajalo že davno preden so se formirale države. Skoraj bi rekel da je posojanje denarja (po možnosti z oderuškimi obrestmi) druga najstarejša obrt.
bandit1
14. 11. 2014 10.51
+11
S kreditom te privežejo nase in delajo s tabo kar hočejo. Zato ti znižujejo plačo, ti pa delaš za tisto kar dobiš, da odplačaš kredit in da te ne deložirajo. Postaneš praktično njihova last
beowulfsam
14. 11. 2014 13.28
Eh, borze so isto s*ranje k banke, če ne še hujš. Velik direktorjev gleda samo na ceno delnic pa svoje opcije, špekulante dobiš zravn, notranje informacije, manipulacija cen, razrpšitev odgovornosti lastnikov/direktorjev korporacij itd itd.
Misija1
14. 11. 2014 10.17
+37
Ja, sej to je najbolj zalostno! Za 2,15 milijarde eurov se dejansko da zgradit celotno mesto skupaj z vsemi pomembnimi infrastrukturami. In kaj je 2 miliajrdi za drzavo? Bore malo, samo poglejte koliko se zapufamo vsako leto, koliko smo zmetali v nase banke (vsaj dobro milijardo in pol). Predstavljajte si v Sloveniji 100 tisoc novih stanovanj, katere bi lahko ljudje naselili in recimo drazvi odplacevali z majhnimi najemninami! Namesto da mecejo denar skozi okno v drugih dragih najemniskih stanovanjih, od katerih nikoli ne bodo imeli cisto nic! Koliko vec bi teh 100 tisoc ljudi zapravilo, ko bi jim mesecno ostalo vsaj 100 do 200 eurov vec po osebi, ker ne bi rabli placevat oderuskih najemnin, pa se stanovanja bi jim po odplacilu ostala v lasti. Skoda zgubljat besede, nikoli se nobena drzava, tudi Avstrija, ni tako delovala in nikoli nobena ne bo. Nihce ne razmislja sirse, za celoten narod dobrobit.