Tujina

Pokopali jih bodo 15 let po smrti

Srebrenica, 09. 07. 2010 17.37 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

Ob 15. obletnici pokola v Srebrenici bodo pokopali ostanke 775 žrtev genocida. Med njimi bodo tudi ostanki najmlajših žrtev, 14-letnih Rijada Gabeljića in Mehmeda Varnice. Že v četrtek pa so opravili 'pohod smrti – pot miru'.

Preživeli intenzivno spremljajo sojenja obtoženim za zločine v Srebrenici.
Preživeli intenzivno spremljajo sojenja obtoženim za zločine v Srebrenici. FOTO: Reuters

V nedeljo bo minilo 15 let od genocida v Srebrenici, najhujšega pokola v Evropi po drugi svetovni vojni. Ob žalostni obletnici bo v spominskem parku v Potočarih slovesnost, na kateri bodo pokopali ostanke 775 od več kot 8000 žrtev pokola. Udeležilo naj bi se je več kot 10.000 ljudi; med mnogimi državniki tudi slovenski predsednik Danilo Türk.

Na letošnji slovesnosti bodo pokopali posmrtne ostanke največ žrtev pokola v Srebrenici doslej, med njimi tudi najmlajših žrtev Rijada Gabeljića in Mehmeda Varnice, ki sta bila v času genocida stara 14 let. Potekal bo tudi katoliški pogreb za Rudolfom Hrenom, prebivalcem Srebrenice, ki je prav tako izginil poleti 1995.

V spominskem centru Potočari so od odprtja leta 2003 pokopali 3749 identificiranih trupel žrtev iz Srebrenice. Doslej so skupno identificirali ostanke okoli 6500 žrtev, ostale še iščejo v množičnih grobiščih, ki jih vedno znova odkrivajo na vzhodu BiH. Konec junija so pod smetiščem v kraju Zalazje blizu Srebrenice tako odkrili verjetno največje množično grobišče z ostanki žrtev tega genocida doslej.

Fotografije žrtev Srebrenice
Fotografije žrtev Srebrenice FOTO: Reuters

V Potočarih ob obletnici pričakujejo okoli 10.000 ljudi. Med njimi bodo tudi številni svojci žrtev, med katerimi mnogi 15 let po tragediji še vedno ne vedo, kje so pokopani njihovi najbližji.

Slovesnosti se bodo udeležili tudi številni visoki predstavniki iz tujine. Iz Slovenije se bodo komemoracije med drugim udeležili predsednik republike Danilo Türk, ki bo predvidoma imel krajši nagovor, ter evropska poslanca Tanja Fajon in Jelko Kacin.

Udeležbo na slovesnosti sta napovedala še srbski predsednik Boris Tadić in zunanji minister Srbije Vuk Jeremić, iz Hrvaške pa bosta prišla predsednik Ivo Josipović in premierka Jadranka Kosor. Slovesnosti se bodo udeležili tudi makedonski in črnogorski predsednik Gjorge Ivanov in Filip Vujanović ter predstavniki Turčije, ZDA, Francije, Nizozemske in Sveta Evrope.

Pohod smrti – pot miru

Srebrenica
Srebrenica FOTO: Reuters

Organizatorjem slovesnosti je letos povzročala preglavice finančna kriza. Slovesnost v Potočarih bo kljub temu potekala, so pa odpovedali nekatere spremljevalne prireditve. Že v četrtek se je v spomin na žrtve pokola okoli 500 ljudi odpravilo na 110 kilometrov dolg "Pohod smrti - pot miru" iz kraja Nezuk v Potočare, kamor naj bi prispeli ob nedeljski slovesnosti.

Tragedija v Srebrenici se je zgodila, ko so bosanski Srbi pod poveljstvom Ratka Mladića in Radislava Krstića zavzeli to muslimansko enklavo na vzhodu BiH, ki je bila formalno pod zaščito Združenih narodov, in 11. julija 1995 ubili okoli 8000 Bošnjakov. Krstića je haaško Mednarodno sodišče za vojne zločine na območju nekdanje Jugoslavije zaradi sodelovanja v genocidu leta 2004 obsodilo na 35 let zapora, Mladić pa je 15 let po pokolu še vedno na begu.

Haaško tožilstvo je zaradi zločinov v Srebrenici doslej obtožilo skupno 21 posameznikov, a pravnomočno obsodilo le tri – poleg Krstića še nekdanja vojaška častnika, bosanska Srba Vujadina Popovića in Ljubišo Bearo. Slednjima je sodišče pred mesecem dni izreklo dosmrtni zaporni kazni zaradi sodelovanja pri pokolu.
Sojenja nekdanjemu predsedniku Republike srbske Radovanu Karadžiću, nekdanjemu vodji vojaške tajne službe bosanskih Srbov Zdravku Tolimirju ter nekdanjemu vodji srbske obveščevalne službe Jovici Stanišiću in njegovemu pomočniku Franku Simatoviću pa v Haagu še potekajo.

Karadžića, ki je bil z Mladićem glavni snovalec tega najhujšega pokola med vojno v BiH, v kateri je bilo med letoma 1992 in 1995 ubitih 200.000 ljudi, so pred dvema letoma prijeli v Beogradu. Marca je pred haaškim sodiščem dejal, da so številke o žrtvah genocida močno pretirane in da je v pokolu umrlo "2000, največ 3000 Bošnjakov".

Genocid v Srebrenici je pustil velik madež na ugledu Združenih narodov, ki so se takrat izneverili upanju desettisočev Bošnjakov. Ti so se zatekli v Srebrenico kot t.i. varovano območje pod zaščito ZN, ki ga maloštevilne in slabo oborožene nizozemske modre čelade niso mogle zaščititi, hkrati pa so ljudem ustvarili iluzijo varnosti.

Carla del Ponte na slovesnosti v Potočarih.
Carla del Ponte na slovesnosti v Potočarih. FOTO: Reuters

Nemška nevladna organizacija Center za politično lepoto iz Münchna je v pismu generalnemu sekretarju ZN Ban Ki Moonu napovedala tožbo proti ZN, ker organizacija ni naredila ničesar, da bi preprečili genocid. "ZN so edini instrument, ki ga imamo za preprečevanje genocidov," so poudarili v pismu.

Omenjena organizacija je ob 15. obletnici tragedije v Srebrenici tudi organizirala zbiranje 16.744 čevljev v spomin na 8372 žrtev pokola. Iz njih naj bi zgradili "sramotilni steber" v obliki kratice UN.

Tožbe je napovedalo tudi več društev iz Srebrenice, med njimi Ženske Srebrenice, ki tožijo nekdanjo haaško tožilko Karlo del Ponte zaradi uničevanja dokaznega gradiva za genocid v Srebrenici.

Srebrenica je danes del Republike srbske, večina nekdanjih prebivalcev pa se nikoli ni vrnila na domove. Srbi predstavljajo okoli 60 odstotkov prebivalstva.

  • Kou Kou
  • Kou Kou
  • Kou Kou
  • Kou Kou
  • Kou Kou
  • Kou Kou
  • Kou Kou

KOMENTARJI (34)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

hollabackgrl
22. 07. 2010 11.51
prosm vs...vsi ste neki pametni vsi mate velik za povedat...ampaknben od vs ni biv tm in neve kaj se je tocn dogajala...za teh 8000 zrtev mora nekdo odgovarjat...in dj si samo zamislte...da v enmu dnevu pobijes tolk ljudi. crnigavran govoris o 14 letni zrtvi?moj stric je biv v casu vojne v bosni in je vidu dojencka prbitga s kolom na vhodna vrata,enga strica so mi ubil,sele par let nazaj smo lahko pokopal njegove ostanke, ki so jih najdl skupi z ostalimi 700 pogresanimi....za vse ki so bili brutalno umorjeni v vojni bi morala obstajat kazen,ne glede na to ali je umorjeni srb,hrvat ali musliman.js nvem kr neki se kregate vsi pametni....bodte samo veseli da niste to doziveli in da niste obcutl posledic te vojne....
Theo
22. 07. 2010 01.13
Misij1 Me veseli, da si priznal da so vse zakuhali Srbi. Moraš pa tudi vedet, da je ne malo število Rusov in Ukrajincev prišlo pomagat Srbom ( ˝Pravoslavnim bratom˝ ), kateri so prav tako delali grozne stvari ( poglej si posnetke na internetu ). Za bombo na tržnici se ve, da so srbi krivi o tem ni dvoma, samo kakor vedno spet dokazujete nasprotno in to da niste vi krivi. Saj vi niste krivi za nič.
Misija1
11. 07. 2010 11.45
Glej Theo, vsi so delali svinjarije. Res pa je da so vse skupaj zakuhali Srbi, ki to dandanes radi pozabijo. Tako kot je tudi res da je v Bosno takrat prislo neznano stevilo, ki pa ni majhno, borcev iz vseh moznih muslimanskih drzav, ki so delali grozne stvari. Tudi ni dokazano da je tista bomba na trznici bila krivda Srbov, tako da nikoli ne bomo resnicno vedeli kdo je vse skupaj zacel. Ker ce ti mislis, da takrat vodilni v Bosni niso bili pripravljeni zrtvovati tistih ljudi za samostojnost, potem pa se motis. Ljudje so podli.
Theo
11. 07. 2010 03.20
Misija1 in crnigavran Kdo pa je govoril za photoshop ? Jaz sem rekel, da je sprska propaganda, prosim še enkrat preberi moj text in pol komentiraj. Crni gavran, zanimivo je , da je genocid nad Bošnjaki izmišljen, čeprav je srpski vojak v Hagu izjavil, da je samo njihov bataljon pobil okoli 1200 Bošnjakov a da ne govori o drugih, a za genocid nad Srbi za katerega prvič slišim ( seveda mislia za genocid v Srebrenici, da nebo pomote ) pa ni izmišljen. Zanimivo zelo.
crnigavran
10. 07. 2010 19.44
theo. ne seri in ne žali nedolžnih srpskih žrtev katerih je bilo po uradnih na območju Srebrenice svidentiranih kar 3600 ,požganih vasi pa kar 192,najmlajša žrtev je bila stara 14 let ki je bila zaklana v postelji skupaj z starši.Za te zločine tvojih nedolžnih iztrbkov ni še nihče odgovarjal,tako da bodi kar tiho. v nadaljevanju ti povem da genocida ni bilo in je izmišljenzato ker vaši rabite vaš osebni genocid za politične potrebe, a kljub temu s tem nikoli ne boste zasenčili svoj divjaški 500 letni pohod islamističnih krvolokov nad srbi in na srpski zemlji.
Misija1
10. 07. 2010 18.56
@ Theo: No no, nekatere slike so vec kot prepricljive. Kot tista na kateri moski ki je dalec od evropskega videza, drzi v roki glavo. To vsekakor ni delo fotoshopa. Dejstvo je, da je 10 000 vojakov v bosni nosilo bela pokrivala na katerih je z zeleno pisalo - Jihad je nasa pot. Seveda v Arabscini. To pa niso pravljice in bajke ampak fakti.
Theo
10. 07. 2010 11.32
NI355F2 in kerryslo Tako bom rekel. 2 svetovna vojna nima nobene veze z vojno na bakanu, to je spet le ena od sprskih propagand ! Kdo pa je rekel, da so bili Ustaši kraljeva vojska ? Ti veš brat ali si nepismen ? Rekel sem, da četniki niso bili nič kaj boljši od Ustašev ( vsaj po klanju ne ). Ubit Francoz ni tvoje področje, zato ker sem dal enak primer kot si ti dal za morijo na Balkanu ( ubica srpskega svata ). Če se vrnemo nazaj, se je vojna v Bih začela, ko so se Bošnjaki odločili za samostojnost in ko ste Srbi začeli oblegati Sarajevo ( se mar nespomniš bombe na sarajevski tržnici ?! ). Kakšne uničene 192 srbske vasi, res nemorem verjet kje jih pobereš ? Ti veš, da Real Srebrenica Genocide, je dokazano srpska propaganda, kjer so hoteli opravičiti svoj zločin v Srebrenici ? Torej Srbi ko ste naredili zločin v Srebrenici, ste iskali razloge zakaj ste to naredili, v kar ste umešali celo 2 SVETOVNO VOJNO ? Mar ni to res absurdno in BOLANO ? In prosim pokaži mi, slike uničenih teh ˝˝192 srpskih vasi˝˝ in če mi podaš konkreten dokaz, ne pa nek blog od nekega Srba kateri si izmišlujeje dokaze.
kerryslo
10. 07. 2010 08.36
NI355F2 Pošteno. Se podpišem pod tvoj komentar.
NI355F2
10. 07. 2010 02.21
Theo; sprva naj ti dam jasn o vedet, da sem Slovenec in ne navijam za nobeno stran; upam da smo tukaj razčistila. Pri tebi pa vidim, da v postih nekako bolj čustveno deluješ, kar je popolnoma NEpravilno za dodatno spuščanje v teme kot je tale... Si vsaj prečekiral blog (vpišu v google) THE REAL SREBRENICA GENOCIDE? To ni moj edini argument, ampak dokler tega ne boš prebral temeljito, potem se nimam jaz s teboj kaj velik pogljabljat, ker vidim, da si zelo zelen na tem področju. Ne boš verjel, ampak 2. sv ni tako daleč kot se zdi. In je VSE povezano; zlasti na Balkanu. Misel, da se je oblika vladanja v državah spremenila po 2. sv, je napačna, kajti je popolnoma ista, samo prikazana v drugačni luči. Ustaši niso bili kraljeva vojska, ker niso imeli kralja; kar pomeni, da tvoja trditev, da so Ustaši in Četniki bili isti, ne ustreza. Žalostno je to, da državo, kot je Srbija že najmanj 20 let dobesedno vodijo nogometno-navijaška družba; Crvena Zvezda in Partizan. Na Hrvaškem ni nič manj nedolžno. Primer, ki si ga dal; ubiti Francoz v Srbiji; to ni moje področje in se ne bi spuščal v to, ker se nisem pogljabljal v ta primer in ga tudi ne poznam. Žalostno je to, da gre to sovraštvo do sosednjega naroda iz roda v rod; in verjemi da je rod, ki čuti posledice svoje družine iz 2.sv ZELO povezan z poboji v 90ih. Če se vrnem na temo Muslimanov; uničili so točno 192 bosansko-srbskih vasi; prebivalce so poklali (dobesedno), vse stavbe pa zažgali. To je naredila 28. muslimanska divizija pod vodstvom Naserja Orića; ta divizija se je poimenovala tudi Džamijski Golubovi. Točne številke vojakov ne poznam; ampak po vojaških poročilih sodeč jih je bilo okoli 10.000. Imenovali so se TUDI "El Mujahedeen" enota. Imeli so parado v vasi imenovani Zenica; na glavah so nosili zelene trakove in z belim v arabščini napisano: "Naša pot je Jihad" Srebrenica je bila pa center muslimanskega terorizma; center iz katerega je enota izvrševala napade na tistih 192 vasi, ki sem jih prej omenil. Mislim da sm zaenkrat povedal dovolj in se bom umaknil iz tega neumnega portala, ker opažam, da tukaj ljudje jemljete zadeva čustveno, ne pa na podlagi podanih dejstev. Še enkrat ponavlja; ne opravičujem nobenega maščevanja in nobeno stran. Vsi so delali pokole oz. strašne zločine; sem pa presenečen, kako nekateri ne poznate dejstev iz obeh strani. Imate internet, kjer najdete veliko virov in dejstev, če ste pa še povezani s tem v stroki, tako kot sem jaz, potem pa imate na razpolago še veliko več ZANESLJIVIH virov dejstev in poročil.
enopitar@hotmail.com
10. 07. 2010 02.20
NI355F2: zelim reci,da je vam laganje vrhunska moralna vrednost srpskega naroda in da je to temelj srpstva
NI355F2
10. 07. 2010 02.00
Enopitar, tole si odlično kopiral, ampak ko bi še razumel samo sporočilo tega citata, ne vem če bi ga objavil tukaj. ;)
NI355F2
10. 07. 2010 01.39
Theo; očitno si napačno informiran, žal. Tukaj se (upam) da noben ne dela žrtve, ker ni nobena stran nedolžna. Vse temelji na jasni dejstvih, samo UPOŠTEVATI moraš vsa, ki jih lahko najdeš in jih razvrstiti po časovnem redu; ni tako težko. Za Jasenovac že veš, in kaj se je tam dogajalo; Ustaši so pobijali tako Muslimane, Srbe (pravoslavce) kot tudi svoje Hrvate, ki so bili proti nacizmom. Upam, da pa tudi veš, kdo je v 90ih začel z morijo; Muslimani. In upam, da veš da so Muslimani bili tisti, ki so klali. In upam, da veš da država, ki najbolj podpira medije, da je tem istim Muslimanom tudi sponzorirala ogromno orožja in jih opremljala ter nad njimi vršila propagando za pobijanje bosanskih Srbov IN Hrvatov. Ne pobija se nedolžne ljudi, to se popolnoma strinjam, pobija oz. kaznuje se zločince.
Theo
10. 07. 2010 01.30
Srbena, kaj ti misliš resno z takimi tvojimi izjavami ? Švercali prek Mađarske orožje za Hrvate ? In kje je bilo to orožje v Obrambi Vukovarja, kjer je 60 tisoč Srbov 88 dni osvajalo mesto katero je branlo 1200 Hrvaških borcev ? Kje se jo porazgubilo to orožje ? Izpade, kot da ste Srbi bili žrtve, kar enostavno nemorem verjet. Da so se dogovarjali kako bodo pobijali Srbe ? Pa kje so tej Srbi pobiti ?!! Kje ? Pa če so vas vsi pobijali ni mi jasno kako je bilo tolko Bošnjakov zaklanih. Aja točno to je vse PROPAGANDA in vi Srbi ste žrtev. Kako lahko sploh rečeš, da ste vi bili prisiljeni it v vojno ? Je kdo ogorzil vaše ozemlje, je imel kdo apetit po Srbiji ? So Hrvati in BOšnjaki načrtovali napast Srbijo ? NISO ! So se le hoteli odcepit po mirni poti, kar pa vam sploh ni ugajalo in pasalo ! Kakšen ubica srbskega svata te prosim, tako dejanje po prineslo do 4 letne vojne v kateri življenje izgubi 300.000 ljudi in to zardi ubice svata. Slaba vam je ta propaganda, torej Francozi bi vas rabili zravnat z zemljo, ko ste v Beogradu do smrti pretepli njihovega navijača. Kakor sem rekel zločine so delali vsi, vendar je treba ločit kdo je to morijo in klavnico začel in to so Srbi. Kakor, da nekdo napade Slovenijo in mi sedimo križem rok in gledamo, ma te prosim !
NI355F2
10. 07. 2010 01.21
Karanfill; popolnoma se strinjam s tabo, ampak žalostno, da mediji poročajo samo o enostranskem genocidu; s tem naše otroke filajo z (ne)pravime informacijami. Theo; Če boš že štel kdo je začel, potem začni šteti genocide pred 90'; recimo začni pri 2.sv vojni, kjer so Muslimani imeli SS enoto, Hrvati pa Jasenovac; Srbi so imeli četnike, ki so pa takrat bili na isti strani kot Partizani; samo da so se bojevali za kralja, ne pa za narod. Kar je pa potem Milošević delu in pa Delije, nima pa popolnoma nič s tapravimi četniki, ki so bili med 2.sv. Četniki, ki so bili v 90ih, so bili kriminalci, zaporniki in največji nacionalisti, ki jih je Milošević LASTNOROČNO skupaj spravil; takšne ljudi, ki so bili željni samo krvi. Ampak ljudje; genocid ni noben odgovor in to je sramotno kar so počeli eni in drugi; Srbi so pa imeli vsaj toliko človeške zavesti, da so tiste, ki so jih ubili, ubili z enim "udarcem" - metkom, ne pa Muslimani in Ustaši (2.sv), ko so prav tako nedolžne ljudi pobijali z najbolj krutim načinom mučenja. Če bi že moral umreti na tak način, raje umrem z metkom v glavo, kot pa da mi na živo izparajo srce in me pustijo izkrvaveti v največjih mukah.
Theo
10. 07. 2010 01.21
Srbenda ne palaumdi te prosim, to pomeni, da vas bojo Francozi zdej napadli, ker ste v Bogradu ubili njihovega navijača ? Res ne bodi pameten !
vucjak
10. 07. 2010 00.23
ok. tto bojo pokopal 15 let po! grozno! se bol grozno je pa to da je ogromno ljudi ki naj bi bili pobiti v srebrenici so bili pokopani ze pred 18-17 let nazaj! in da cela eu,un,nato,... zatiskajo oci pred tem...
tutankhamun
10. 07. 2010 00.03
Ma vi niste normalni tuki. Kaj se imate za kregat in zagovarjat kogar koli, ker ne bo nič drugače. Drugače pa naj o tem razpravljajo "drugi pametnjakoviči" in ne vi, vam je lahko razpravljat o tem, ker ste itak vsi informirani na svoj način. Genocid je bil in pika. Ne pa mi govorit da je bil razlog za vojno ubit svat, to je bil samo povod, kakor je bil atentat na prestolonaslednika Franca Ferdinanda pred 1. sv. vojno, katerega je ubil član Mlade Bosne (sestavljena iz Hrvatov, Srbov in Muslimanov iz Bosne), ker so hoteli samostojnost izpod Avstro-ogrske. Tudi če ne bi bilo tistega uboja bi vojna prišla, vse je bilo pripravljeno z obeh strani, vsi so se že odločili...Muslimani so hoteli samostojnost, Srbi so hoteli Veliko Srbijo. Naser Orić je pa izkoristil vojno v svoje namene, človek je danes eden najbogatejših v državi, kar pomeni da je lopov. elzan ne rabiš tega pisat, kar je blo je blo, ne vbijajte svojim otrokom v glavo nepotrebnih nacionalističnih bedarij. Najbolj je pa žalostno videt tiste ljudi v Bosni, kjer zmagujejo nacionalisti, ki se preveč ukvarjajo z nepotrebnimi stvarmi, s tem da na vsakem koraku vidiš nacionalistične simbole. Sem bil še otrok med vojno tako da sem se bolj malo nalezel tistih tenzij, moji starši pa se tudi ne ukvarjajo s temi stvarmi. Ko grem v Bosno gremo prijatelji Muslimani in Srbi v Banjaluko in Sarajevo.
elzan
09. 07. 2010 23.53
hvala usem slovencem za spodbudo ki mi dajate
elzan
09. 07. 2010 23.40
islam!:(! R.I.P USM , ki so urmli TELI SRBI UBIJAJO MALE LJUDI JOOJ KKO JIM NI ZOU..
patriot007
09. 07. 2010 23.38
Le za koga so to občutljive teme SRBENDA?, očitno samo za tebe in tebi podobne. Dokler ne bo iskrenega opravičila ne bo sprave. vsaj to bi lahko zmogli, pa očitno niti tega niste sposobni!