Tujina

Veselje in opozorilo iz Cerna: Velik napredek – da, a rabimo še več dokazov

Ženeva, 13. 12. 2011 11.53 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

Znanstveniki iz Cerna so našli znake Higgsovega bozona, manjkajočega člena fizike osnovnih delcev. Bomo zdaj končno izvedeli, kako je nastalo vse, kar nas obdaja?

Množica znanstvenikov je danes v Ženevi pričakala rezultate iskanja Higgsovega bozona. V Cernu je tudi okoli 15 Slovencev.
Množica znanstvenikov je danes v Ženevi pričakala rezultate iskanja Higgsovega bozona. V Cernu je tudi okoli 15 Slovencev. FOTO: Reuters
Po teoriji fizike osnovnih delcev ta delec pomeni, da mi smo, ker se vsem delcem, ki nas sestavljajo, s Higgsovim bozonom dobavi maso. Brez Higgsovega bozona bi si morali izmisliti nekaj drugega, saj mi očitno smo. prof. dr. Marko Mikuž, vodja skupine slovenskih raziskovalcev

Oči svetovne javnosti so bile danes uprte v Ženevo, kjer so se v raziskovalnem središču Evropske organizacije za jedrske raziskave zbirali znanstveniki z vsega sveta. Prišel je namreč težko pričakovan dan, ko naj bi svet končno izvedel, kako je nastalo vse, kar nas obdaja. Fiziki so natanko ob 14. uri po našem času začeli s predstavitvijo rezultatov lova na tako imenovani božji delec oziroma Higgsov bozon.

Kot je bilo razvidno iz prvega dela predstavitve, ki ga je vodila predstavnica delovne skupine ATLAS v Cernu Fabiola Gianotti, so znanstveniki resnično našli znake Higgsovega bozona, manjkajočega člena fizike osnovnih delcev. Dva različna preizkusa sta namreč pokazala, da ta z veliko verjetnostjo res obstaja, saj sta dala zelo podobne rezultate o njegovi masi. Kljub temu pravijo, da z uporabo besede "odkritje“ ne gre pretiravati ter bo treba počakati še na druge in predvsem še bolj zanesljive dokaze.

Guido Tonelli, eden od vodij projekta, je potrdil, da so pri meritvah dosegli pričakovane vrednosti in da rezultati najbolj ustrezajo hipotezi Higgsovega bozona. Kljub temu pravi, da še ni dovolj statističnih dokazov, da bi lahko odkritje stoodstotno potrdili. Na slednje bo potrebno počakati vsaj še leto dni, je zaključil.

Marko Mikuž
Marko Mikuž FOTO: POP TV

Dokaz obstoja božjega delca predstavlja eno največjih znanstvenih odkritij minulega stoletja, saj bi lahko omogočil razumevanje nastanka in delovanja vesolja ter odgovoril na vprašanja glede vesolja, skritih dimenzij, črne snovi v vesolju in podobno. Ti delci naj bi bili namreč nosilci Higgsovega polja, za katero se predvideva, da prežema vse vesolje in daje delcem maso. Da tak delec resnično obstaja, do zdaj še ni uspel dokazati nihče, prav s tem namenom pa je bil v Švici zgrajen tudi več kot 7,5 milijarde evrov vreden Veliki hadronski trkalnik.

Navdušeni tudi slovenski raziskovalci

Kot so nam sporočili z Instituta Jožef Stefan, so slovenski raziskovalci in vsa druga zainteresirana javnost današnji velik dogodek spremljali preko neposrednega spletnega prenosa v prostorih inštituta. "Ta delec v teoriji obstaja že preko 30 let. Danes smo videli, da smo z eksperimenti zelo blizu temu, da ga nedvoumno dokažemo, pokažemo ne le da je, pač pa tudi kje je oziroma kakšno maso ima," je po predstavitvi povedal vodja skupine slovenskih raziskovalcev Marko Mikuž. Kot je pojasnil, po teoriji fizike osnovnih delcev ta delec pomeni, "da mi smo, ker vsem delcem, ki nas sestavljajo s Higgsovim bozonom dobavi maso. Brez Higgsovega bozona bi si morali izmisliti nekaj drugega, saj mi očitno smo"

Higgsov delec je na veliko obstajal v zgodnjem vročem vesolju, kar pomeni, da bi lahko več izvedeli o nastanku in o  vesolju samem, je še dodal.

Obstoj bozona je leta 1964 napovedal škotski fizik Peter Ware Higgs. Higgsovih bozonov do zdaj še niso eksperimentalno potrdili.
Obstoj bozona je leta 1964 napovedal škotski fizik Peter Ware Higgs. Higgsovih bozonov do zdaj še niso eksperimentalno potrdili. FOTO:

Znanstveniki: Pričakujte veliko, a ne preveč!

Kljub velikemu navdušenju so predstavniki projekta včeraj opozorili na dejstvo, da za zdaj še ni dovolj podatkov, da bi na današnji predstavitvi podali stoodstotno potrditev o odkritju Higgsovega bozona. "Nam veliko pomeni že dejstvo, da smo tako zelo blizu," je po poročanju tujih medijev dejal Joe Incandela, fizik in predstavnik projekta v Cernu. Lov za dokazi je ponazoril z uporabo očal: "Pred letom dni je bil pogled znanstvenikov na Higgsov bozon zelo zamegljen, čez leto dni pa se bo ta pogled izostril. Trenutno smo nekje vmes," je dejal.

"Tudi dejstvo, da tako imenovanega božjega delca ne bi našli, bi bilo zanimivo," pravi Stefan Soldner Rembold, fizik z univerze v Manchestru. "Če je odkrit, vemo, da teorija drži. Če ga nismo odkrili, vemo, da mora obstajati nekaj, česar še nismo utegnili doumeti," še dodaja. Odkritje božjega delca bi bil v zadnjih 400 letih največji dosežek človeštva, je prepričan Gordon Kane, direktor raziskovalnega središča v Michiganu.

Bodo danes v Cernu znova nazdravljali?
Bodo danes v Cernu znova nazdravljali? FOTO: Reuters

Več o trkalniku:

Kot je znano, so trkalnik v Cernu zgradili z namenom opravljanja trkov med dvema nasprotno potujočima snopoma protonov. Velja za največji pospeševalnik delcev na svetu, saj do 175 metrov pod površjem premore kar 27 kilometrov obsega. Zgrajen je bil ob sodelovanju več kot 10 tisoč raziskovalcev in inženirjev iz več kot 100 držav, uradno pa so ga zagnali desetega septembra 2008. Kot smo že omenili, so ga zgradili prav z namenom potrditve še zadnjega neodkritega delca, ki ga napoveduje standardni model teorije delcev – Higgsovega bozona. To naj bi osvetlilo problematiko razpada šibke električne simetrije, preko česar naj bi delci pridobili svojo maso.

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (714)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

prezimovalec
14. 12. 2011 10.08
-1
Znanstveniki ne govorijo o tem in onem, njihova naloga je raziskovati in poiskati odgovore na osnovi »eksaktnih-matematično dokazljivih« rezultatov teh raziskav! Tako so,namreč, v trkalniku.enostavno, trčili skupaj »mitološke-mitske-mistične bogove« ter proces trčenja z matematično natančnostjo izkazali, kot fizični dokaz o obstoju nečesa drugega - to lahko imenujemo tudi »BOG« vendar ne tisti trije v enem: »oče, sveti duh in sin ali Alah ali Manitu ali Hindujska ali, ali......«
stermyyyyy
14. 12. 2011 09.30
+4
huuh...veliko izmed vas pravi da je to odkritje boga oz dokaz da bog obstaja! hmm.. potem je BOG=higgsov bozon.. se pravi da vsi verniki verujejo v nek osnovni delec, ki ga napoveduje standardni model fizike delcev, le da do sedaj tega niso vedli.....no sei kul... samo ta bog je malo drugacen kot ga uci cerkev oz. upodablja -->bog je ustvaril clovek po svoji podobi... mhm...my ass!!
prezimovalec
14. 12. 2011 10.05
+2
Ne, tvoj Bog bo še vedno, samo, tvoj Bog...Znanstveniki so pustili dovolj prostora za različne Bogove-saj brez njih ni mogoče MANIPULIRATI z ovčicami...
tedo974P8medo
14. 12. 2011 10.05
+3
Človek je ustvaril boga, saj so rabili nek izgovor za vse pojave, ko jih še niso mogli raziskati. Zadnjih 1000 let je pa bog (™ in ®) poslovna dejavnost, saj vsi vemo, kaki bogataši so v Vatikanu in Meki.
prezimovalec
14. 12. 2011 10.07
stermyyy, le posluši porka.malorko-on že prosi....
stermyyyyy
14. 12. 2011 12.02
+3
tedomedo... se strinjam...sam razmisljam, kako se boodo s tem sprijaznili zagreti verniki, ki so trdno prepricani, da je vesolje nastalo tako kot uci sveto pismo..itd..
Raztezje
14. 12. 2011 08.20
+0
Znanstveniki govorijo o morju delcev, v katere naj bi bilo vse potopljeno, torej bi lahko rekli, da vesolje plava, gravitacija pa je posledica vzgona. Hecno, da lažji predmeti plavcajo na vodi, je pravzaprav mogoče celo prva sila, ki jo je spoznalo človeštvo in to zastonj, zdaj pa toliko stane. Sem pa vesel, da se bodo končno nehali smejati vsem nam, ki raziskujemo motor na podlagi vzgonskega pulza, ker da je to znanstvena fantastika. Če je prostor sam poln nečesa, je mogoče izpodrivati prostor, da bi se premikali. Ne gravitacija, kaj je torej vzgon? Lepo pri takšnih alternativnih eksperimentih je tudi, da ne rabimo doma pospeševalnika delcev in nekaj TEŠ termoelektrarn, ki bi ga oskrbovale z energijo, balon potopimo v ajmer vode in akcelerator deluje. Problem je seveda ustvariti tak balon, ki bi bil lažji od Higsovega polja, ker to pa menda ne gre, saj naj bi bili to osnovni delci. Vse potone v Higsu, celo svetloba. Vendar je Einstein ugotovil še nekaj drugega, da je posepešek ekvivalenten z gravitacijo oziroma učinka obeh včasih ni mogoče ločiti med sabo. To bi pomenilo tudi, da se s spremembo hitrosti, spreminja tudi prostor in čas teče drugače, hitreje kot potujemo, počasneje se za nas dogajajo interakcije, ko pa bi dosegli svetlobno hitrost, se naj ne bi nič več spreminjalo, čas bi se za nas ustavil. Takšne finte naj bi omogočala manipulacija s temi bozoti, te naravne omejitve so problem v teoriji. Razen, če obstaja še kaj drugega ali še bolje, kaj če si vse predstavljamo narobe? Znanost očitno ne raziskuje nič več snovnega, ti delci niso nekaj, kar bi lahko kdaj videli in si predstavljali, vse to je čista matematična abstrakcija. Nimajo kaj videti, vse odčitavajo senzorji in vizualizirajo računalniki, ki seveda delujejo še po starem, na podlagi klasične mehanike vzrokov in posledic, kaj je več ali manj ter lepo počasi, do malce. Ta pospeševalnik simbolizira hierarhijo človeškega znanja, deluje le zato, ker je vse lepo zloženo eno na drugo. Nemogoče je edino, da ne bi nič našli, manjka le še Higsov bozo, da bi deloval. Prvič v zgodovini, bo človeštvo ustvarilo znanost, svoje lastno vesolje, sestavljeno iz čisto nič. Drugega nam več ne preostane, ker je zadnje čase ves čas kriza. Mogoče je tako nastalo tudi pravo vesolje, kar vidimo obstaja zato, ker je obstajalo nekaj že prej, pred tem. Ker tisto ni imelo smisla, so nastala pač nova vesolja, vsako bolj komplicirano in močnejše kot prejšnje. Iz enega bozota je nastal drug bozo in tako naprej, vendar vsakdo nekoliko drugačen. Bozo seveda misli, da je nastal iz istega bozota, ampak oni bozo je bil nekaj čisto drugega kot ta današnji. Kljub temu, se bozo spomni le bozota, v svojem Cernskem templju sprašuje, če so še kje v vesolje tako inteligentna bitja, kot je on sam in kaj bi se zgodilo, če bi za goro denarja skrajno pospešili in trčili skupaj par brihtnih buč. Bodo nastali kaki delci božje pameti, ne ve nihče, odgovor čaka ves svet.
prezimovalec
14. 12. 2011 09.33
+2
Znanstveniki ne govorijo o tem in onem, njihova naloga je raziskovati in poiskati odgovore na osnovi »eksaktnih-matematično dokazljivih« rezultatov teh raziskav! Tako so,namreč, v trkalniku.enostavno, trčili skupaj »mitološke-mitske-mistične bogove« ter proces trčenja z matematično natančnostjo izkazali, kot fizični dokaz o obstoju nečesa drugega - to lahko imenujemo tudi »BOG« vendar ne tisti trije v enem: »oče, sveti duh in sin ali Alah ali Manitu ali Hindujska ali, ali......«
Ana Verdnik
02. 01. 2012 13.04
poimenovanje delca se ne na naša na verovanje saj ga je hotel teoretik poimenovati "od boga prekleti delec". ime pa mu je spremenil založnik pri katerem je bila higgsova knjiga izdana. delec bi bil poimenovan "od boga prekleti" zaradi tega ker daja vsem ostalim delcem maso.
Jimi1
14. 12. 2011 07.40
+3
Če prav razumem logiko, je menda vesolje v seštevku 0 oz nič.... Koliko je materije, toliko je antimaterije, torej temu svetu parirajo vzporedni svetovi,nekakšne obrnjene zrcalne slike....katerih seštevek je z nami vred NIČ.... Torej to dejstvo dokazuje lahko obstoj vzporednih dimenzij, vesolja, bitij.... Na koncu torej še res obstaja možnost, da je dejstvo, da živimo na zemlji podobno nekemu realnostnemu showu, ki ga nekdo ali nekaj opazuje podobno, kot mi opazujemo obnašanje bakterij v neki koloniji v laboratoriju. Vse je na koncu produkt neke energije(bozona), ki določa + in - status dveh polj, ki sta v seštevku med seboj uravnoteženi.... Torej je energija (toplota) posledica razpada materije zgolj posledica prehoda potenciala stanja (bozona +) na stanje (bozona 0) kar je ekvivalentno prehodu npr. potencialnega energetskega stanja iz enega potenciala(višjega) na drugi potencial(nižji) in pridobivanju energije v prehodnem stanju.... Torej bi v Tem stanju razumel Teslo, ki je ugotovil, da nas obdaja neizmerna energija in nekaj delal tudi na koriščenju le te, ob tem pa se srečaj z novimi dimenzijami.... Verjetno zgolj filozofsko.... Fizika je vsaj za me čudovita !
Jimi1
14. 12. 2011 07.49
+2
Ker je značilnost vsakega tipa energije, da se pretaka iz višjega proti nižjemu energetskemu potencialu, torej proti nevtralnemu stanju okolice (ki je verjetno 0) je torej vesolje časovno omejeno, in bo, ko bo prišlo do stanja 0 najverjetneje prenehalo obstajati, saj se skladno z materijo proti 0 vzporedno nekje pretaka tudi antimaterija, ki ima nasprotni predznak potenciala (zato vsrkava energijo in materijo-črne luknje) da z njo postaja 0 (nič).... Torej ne gre za srkanje energije in mase zaradi gravitacijske privlačnosti, pač pa zaradi - statusa materije in težnje k vzpostavitvi ravnotežja, ki je v resnici neobstoj oz potencial 0....
Geronemo
14. 12. 2011 09.08
Jaz pa mislim in tudi verjamem da je gravitacija vibracijska koherenca v materiji. Pomeni če velik objekt začne vplivati na na nek drugi objekt ni primarni vzrok vzrok masa ampak prevzem in prilagoditev vibroelektričnega nihanja objektov. In še ena, magnetizem oz. privlčanost ni ločen pojav ampak je vrsta svetlobe ali sevanja ali kakorkoli si lahko zamislite da vam bo lažje.
smehec
14. 12. 2011 07.14
+13
tle je komentarjev mal manj, ker je o fiziki težje razglabljati kot če nekdo uporabi besedo trenirka, kar je širši javnosti bolj poznano. :)
slovan33
14. 12. 2011 08.10
SilverBullet
14. 12. 2011 09.15
luckyss
14. 12. 2011 06.58
+2
Ko nam govorijo o starosti vesolja, se mi zdi enako, kot bi vernikom zatrjevali, da je Bog še v puberteti... Mogoče pa je oboje res :) Ljudje nismo" krona stvarstva" in nekaterih stvari preprosto ne moremo dojeti - morda imamo vgrajeno blokado in živimo v "Truman Showu" ... Sicer pa, če bi bile stvari končne, potem nas ne bi bilo - preprosto, mar ne ?! :D
crnkamn
14. 12. 2011 03.30
-11
1. kaksno korist bomo zdej od tega imel, ker so zapravil miljarde? 2. ko mediji nakladajo da bomo sedaj vedeli kako je nastalo vesolje itd. naj raje razlozijo kdo je sprozil to reakcijo oziroma odkritje katerega se gredo v Zenevi pred miljoni let v samem vesolju?
Dejan Obradovi?
14. 12. 2011 04.30
+9
nic, nula, 0... ne pomeni nic osebi kot si ti, hvala bogu za Cern, tam so dokazali da je vse narejeno na nicni bazi (antimaterija), po tvoje bi bilo to nekako tako, ti si stevilo 3 in v Cernu so odkrili da obstaja tudi stevilo -3, rezultat je 0... vse je narejeno iz nic, po odkritju higgsovega bozona so znanstveniki izvedeli da je njegova vloga energija, ki zdruzuje bozone skupaj, ali potem obstaja antienergija? se ne vemo, ce pa izvemo tocno kako bozoni delujejo, lahko pridemo do kvantne formule, ki bi jo lahko uporagili na skoraj vseh podrocjih, od energije, medicine, pa vse do nastanka vesolja..
Geronemo
14. 12. 2011 08.22
Ja... hvala bogu za cern in denar je bil zelo dobro vložen saj pa ni več vojn, suše, bolezni in lakote... Kaj pišeš neke bedarije... nič, nula hehehe... me zanima koliko nul pametuje tukaj na tem netu...
Geronemo
14. 12. 2011 08.28
+1
VSE je čista energija in ni nič kot trdiš, in da bomo to dojeli bomo mogli malo pobrskat v lastni zavesti ne pa risat in pisat neke formule in teorije pri tem pa iskati neke x-e da bodo zapolnili neko spisano idejo.. Ko bomo mi ljudje razumeli naravo, njeno delovanje, njen nagon in željo k neskončni rasti, potem se lahko pogovarjamo o bosonih. Vse kar pa se dogaja pred tem pa je napačno vložena energija in trud. Pa še nekaj; Antimaterija ni nič je antimaterija in je nasprotna polarnost materije. in t anič ki ga na tako veliko prodajaš se navetzuje na samo dimenzijo, raven, obstoj, oz. neobstoj.. Predlagam da ne vpiješ vsake teorije kot osebno dejstvo ker za vsako razlago boš našeli proti ali antirazlago... ;)
mitja3012
14. 12. 2011 02.45
+17
vse kar sem izvedel iz posnetkov da je philips brivnik zelo dober, da morem kupit in gledat filme na voyo.si, da ima hervis poceni jakne za 60€ in da so znansteniki prišli do novega odkritja (( zadnje kaj sem naštel sploh ni pomembno))
SilverBullet
14. 12. 2011 09.18
+3
In končno si zaštekal poanto teh strani...
bitnabit
14. 12. 2011 02.09
+0
marš z tako stranjo, ko nemoreš nekaj napisat, pa da bi mogo obvezno to kopirat, ker se mi ne da spet celega bistva na novo napisat, ker sem porabo pol ure:(
bitnabit
14. 12. 2011 02.15
+2
vaš server zgleda da ne zdrži več kot 20 besed, aja_diski so dandanes dragi, to je to pomoje.
Jamallllll
14. 12. 2011 02.21
+5
za tist voyo pa tut rabiš 3h da se kaj zgodi, če se...
Jamallllll
14. 12. 2011 02.34
+3
ne bi smel bit pretežko.....sam da je rumeno...
bitnabit
14. 12. 2011 02.39
+1
bitnabit
14. 12. 2011 02.40
+2
kaj če svojo rit gor dam, bo vredi reklama, me bote meli radi, samo vprašam?
bitnabit
14. 12. 2011 02.41
+2
bitnabit
14. 12. 2011 02.48
+0
da mi več nedate takšnih člankov gor, raši vidim vaše bedarije ki nimajo ne glave ne repa in seveda reklame morjo bit... res niste resni, še v vrtcu se lepše obnašajo,pa to bom lepo kopiral da vam prej server ne padne na kolena.
2fast4m3
14. 12. 2011 01.23
-3
O temle sm pa delu referat na faksu par let nazaj, in me vec al mn skor noben ni posteku. Ampak tole je kr orng hhuda zadeva. Neki bol zanimnivega v nasem zivljenju ne bomo odkrili. Iz tega se bomo pa naucil vec kokr smo se v celem clovestvu. Uglavnem tolje je zadevca za spremlat=)
Nimivseeno
14. 12. 2011 01.39
Prosim kopiraj sem gor, kar si napisal, ne morem it skozi 700 postov, da te najdem. Hvala.
bitnabit
14. 12. 2011 00.44
-5
meni nebo nikol v glavo stoplo kak je nekaj nastalo iz nič pa da se lahko v to stanje tudi spremeni nekaj.
bitnabit
14. 12. 2011 00.50
+0
naj mi eden to prosim razloži, ker če bom o tem preveč razmišljal bom še ki res pogruntal:)
Nimivseeno
14. 12. 2011 00.58
+2
Saj ni nastalo iz nič, iz E je nastalo. Spremenilo se pa mislim tako, ne bo spremenilo nazaj v E, ampak trenutne raziskave govorijo o pospešenem širjenju vesolja, čaka nas črna, mrzla, temna prihodnost na nekem drugem planetu, ker našo zemljo bo prej uničilo Sonce v fazi rdeče velikanke.
_dzeko
14. 12. 2011 01.01
+2
PejtGaPogledatBrane
14. 12. 2011 01.10
-3
bitnabit
14. 12. 2011 01.41
bitnabit
14. 12. 2011 01.43
Nimivseeno
14. 12. 2011 01.44
+6
Znanost je pot resnice, bolj globlje kot greš, več raziskav kot pogledaš, bolj vidiš iskanje resnice. Resnica temelji na poizkusih. O tem govorijo metode znanstvenega dela. 1.Hipoteza, 2.poizkus, ki se trudi ovreči hipotezo. 3. postavitev teorije, hipoteze, ki je potrjena s strani eksperimentov. Vse dogajanje, ki sem ga opisal o našem soncu smo opazovali in spoznali od drugih sonc z enako maso.
mitjasen
14. 12. 2011 01.46
Nimivseeno
14. 12. 2011 01.47
+7
To, da se vesolje pospešuje nam pa povedo tip 2 supernove. To so supernove, ki vedno svetijo (eksplodirajo) z enako svetilnostjo in enako valovno dolžino. Če se galaksija v kateri opazimo to supernovo oddaljuje, potem se njena valovna dolžina elektromagnetnega valovanja postavi k daljšim valovom, bolj prodi rdeči (red shift), če se galaksija približuje pa se postavi bolj k modri (blue shift). Tako vemo.
Nimivseeno
14. 12. 2011 01.48
+2
Nimivseeno
14. 12. 2011 01.59
+6
Za teorijo strun smo že slišali, problem pa je, ker ni podprta z eksperimenti. Težka in lepa matematika, če bojo dokazal supersimetrijo ima lahko še lepo prihodnost. Edina teorija, ki združuje teorijo relativnosti z kvantno fiziko in je lahko teorija vsega. M teorija, 11 dimenzij ...
ekskluziv.scena
14. 12. 2011 02.06
+0
@nimivseeno Na kratko... Objekti v vesolju naj bi se med seboj vse bolj oddaljevali. Po tej logiki naj bi čez čas vse razpadlo na prafaktorje... Si že slišal kaj o tem?
Jamallllll
14. 12. 2011 02.25
+3
ja s tem širjenjem je tako....baje se celo vedno hitreje širi....in baje je ta hitrost odvisna od kozmološke konstante, ki pa je zeeelllooo fina številka, takrat je Einstein rekel da ne verjame v kockanje Boga.... Tako da lahko res zaključimo s tem da nimamo nobenga pojma kaj se dogaja s tem našim balonom...
Jamallllll
14. 12. 2011 02.33
+1
no tisto da razpade....če se prostor tako razvleče,potem je tudi med elektronom in jedrom lahko en km daleč in je vse dokaj redko:)
Nimivseeno
14. 12. 2011 02.36
+3
2za3 ja sem. Vesolje naj bi se širilo, galaksije odaljevale. Ne bi razpadlo na prafaktorje, samo s časom bi bila naša galaksija vse kar bi videli in če bi se širjenje nadaljevalo, bi se tudi zvezde naše galaksije tako oddaljile, da jih s prostim očesom ne bi več videli.
Nimivseeno
14. 12. 2011 02.40
+2
Naš atom je zelo redek. Če primerjamo jedro atoma in elektronsko ovojnico
Nimivseeno
14. 12. 2011 02.42
+2
(1.75×10−15 m jedro) in ovojnica je 1x10-10m. Torej je jedro 100.000x manjše od ovojnice, v kateri so elektroni.
Nimivseeno
14. 12. 2011 02.46
+3
Pojav širjenja imenujeno črna sila, ne vemo zakaj se širi, samo opazujemo, da se širi. Sila naj bi ustrezala energiji
Nimivseeno
14. 12. 2011 02.46
+3
Nimivseeno
14. 12. 2011 00.27
+2
mitjasen 14.12.2011 00:16:14 Kaj pa če v vesolju enostavno kazalci hitreje tik-takajo :) ? Nimivseeno 14.12.2011 00:23:15 Naredili so poizkuse in ti poizkusi ne potrjujejo tvoje hipoteze.
PejtGaPogledatBrane
14. 12. 2011 00.52
+0
tisto noč sm začutu v sobi začutu prisotnost neke temne sile in od takrat spim s prižgano lučjo. od tega je minilo že 8 let. vem kaj sm vidu in začutu, stekel ven iz sobe, zelen v obraz, ne bled, zelen od šoka, drl na ves glas, cel blok sem zbudu...če obstajajo temne sile, obstajajo tudi svetle in tudi Bog. to mi nihče ni povedal, začutu in vidu sm sam.lahko noč
Nimivseeno
14. 12. 2011 01.04
+5
Verjamem ti. Če si to doživel, je to zate resnica in nočem in ne bom tvoje izkušnje metal v nič. Saj tudi sam verjamem v obstoj višje zavesti, samo ne verjamem, da je pot v instituciji prava. Obstaja veliko različnih ver in nemalokrat so se vojskovali zaradi razkoraka v indoktrinaciji, ko bi jih lahko družile globalne vrednote priznane po vsem svetu, dobrota, spoštovanje ...
SERAPHIN
14. 12. 2011 01.13
-1
dark matter ni temna sila o kateri govoris in nima nobene povezave med seboj
PejtGaPogledatBrane
14. 12. 2011 01.30
mi2 sva imela prej eno debato...tko da Bojan, narobe smo se razumel zdj
Nimivseeno
14. 12. 2011 00.26
+2
mitjasen 14.12.2011 00:19:14 In kajjih žene da delajo vse to?Kaj žene življenje?Kaj ga sili da se razvija? Zakaj se sploh razvija? Nimivseeno 14.12.2011 00:22:06 Naravna selekcija. Poglej si Darwina.
mitjasen
14. 12. 2011 00.43
+1
Naravna selekcija pri virusih in bakterijah?Celicah?Hormonih?
ekskluziv.scena
14. 12. 2011 00.44
ekskluziv.scena
14. 12. 2011 00.45
-1
Ali pa tako... Dam ti posušeno vejico. Naredi, da bo spet ozelenela. Zaženi "naravno selekcijo".
Nimivseeno
14. 12. 2011 00.51
+2
Točno tako, naravna selekcija celo pri zgradbi DNA, tako kot sem razloži. Citozi-gvanin bazi imata trojno vez, kar je selekcionirano v termofilnih organizmih zaradi boljše stabilnosti.
Nimivseeno
14. 12. 2011 00.53
Glede posušene vejice je čisto enostavno.
Nimivseeno
14. 12. 2011 00.53
+2
Primer nespolnega razmnoževanja rastlin. Na tak način lahko razmnožujemo ribez. Poznamo več oblik nespolnega razmnoževanja: delitev celice (najpogosteje pri enoceličnih organizmih) brstenje (na matični rastlini se pojavi brst, ta se odlomi in lahko zaživi kot samostojna rastlina) vegetativne oblike razmnoževanja (o njih govorimo takrat, kadar se rastline razmnožujejo z vegetativnimi organi: list, steblo ali korenina): s potaknjenci (lahko so stebeljni ali listni, nediferencirane celice se pretvorijo v celice nadomestnih korenin); s čebulicami; z zarodnimi brstiči; z gomolji (lahko so pretvorjene stranske korenine ali stebla)
mitjasen
14. 12. 2011 01.01
Nimivseeno
14. 12. 2011 01.06
ekskluziv.scena
14. 12. 2011 01.06
+2
Ok. Najprej, da ne bo pomote... Ne predstavljam si, da za vsem stoji nek starček s sivo brado ali kak alien. Definitivno je v vsem nek red. Pa mu recimo naravna selekcija. Kako to, da vse tako štima? Kje je bistvo? Je bistvo kaos? Naklučja? Kreacija?
ekskluziv.scena
14. 12. 2011 01.08
Elektronov okrog jedra ne žene pospeševalnik.
Nimivseeno
14. 12. 2011 01.10
Vsak topli delec (pomeni, da ima T nad -273°C) se giblje. Temperatura je odraz, kako hitro se ti delci gibljejo, oz. kakšno kinetično energijo imajo. Hitreje kot se bojo gibali, večja bo T.
Nimivseeno
14. 12. 2011 01.12
Elektroni so posebni, ker imajo prav tako kot foton dvojno naravo. Lahko jih dojemamo kot valovanje ali kot delec. Heisenbergov princip nedoločljivosti.
mitjasen
14. 12. 2011 01.12
Jaz mislim da v centru vsega je ena nepredstavljiva sila,energija iz katere vse izhaja.Potem iz tega pa dalje en red,sistem ki skrbi za druge sisteme.
Nimivseeno
14. 12. 2011 01.14
Brownovo gibanje govori o gibanju delcev prahu v zraku, posledica neurejenega gibanja molekul v zraku, ki se trkajo v delce prahu in mu s tem spreminjajo smer gibanja.
Nimivseeno
14. 12. 2011 01.15
Zaenkrat so nam znane 4 sile: gravitacijska, elektromagnetna, šibka in močna.
mitjasen
14. 12. 2011 01.20
Mislim da sta še 2 neodkriti :) ki bosta pojasnili vse kar do zdaj ne štima :)Recimo zakaj pri galaksijah gravitacija ne deluje po pričakovanjih.Po newtonowih zakonih. Če pa deluje v primeru sončnih sistemov
Nimivseeno
14. 12. 2011 01.27
Točno tako. Lahko bi rekli, da Newton ne drži, lahko pa rečemo, da obstajajo neki delci, ki jih mi ne zaznamo, ampak v velikih količinah povzročajo gravitacijski efekt. Odločili smo se za slednjega. Sedaj iščemo Wimps (weakly interacting particles), ki bi povzročali tak gravitacijski efekt. Zaenkrat jih še nismo našli. Bozoni so šibki delci.
Nimivseeno
14. 12. 2011 01.31
+2
Se popolnoma strinjam. Poznam pa tudi protiargument, ki je zelo prepričljiv. Recimo, da bi vrgel tisočkrat kocko. Vsakič bi jo vrgel drugače, vse v nekem zaporedju. Vse naključno. Potem bi pa imel nalogo metati kocko tako dolgo, dokler ne bi ponovil vsakega meta posebej v točnem zaporedju. Oba se strinjava, da bi metal zelo dolgo, da bi ti uspelo ponoveno enako zaporedje vseh metov.
Nimivseeno
14. 12. 2011 01.54
To se strinjam, po veliko metih se povprečje približuje matematični verjetnosti. Zaporedje metov se pa ne bo, oziroma zelo zelo zelo redko enako.
Nimivseeno
14. 12. 2011 00.25
Naravna selekcija.
adamadam
13. 12. 2011 23.54
+9
V umobolnici se pri večerji prepirata dva bolnika kateri od njiju je Napoleon, naenkrat en od njiju razburjeno udari po mizi:" Meni je sam BOG potrdil da sem JAZ Napoleon!" Nakar vstane tretji pri sosednji mizi in začudeno vpraša." Kaj sem ti jaz potrdil?"
Raztezje
13. 12. 2011 23.57
+0
Če nekaterim tega ne bi povedali in še posebej opisali ter obrazložili, bi sploh vedeli, da so živi?
thumbsupsi
13. 12. 2011 23.48
+10
nič ne štekam anpak ziher je kul:)
Nimivseeno
14. 12. 2011 00.16
+3
drekec_pekec.
13. 12. 2011 23.44
+0
zakaj iščete moje delce?
PejtGaPogledatBrane
13. 12. 2011 23.49
+3
Raztezje
13. 12. 2011 23.42
-2
Ne obstaja materija, ne obstaja energija, ni prostora, ni časa, pred kratkim so znanstveniki dokazali celo, da še Boga ni treba. Kaj vam to pove?
adamadam
13. 12. 2011 23.45
+19
dj laško
13. 12. 2011 23.32
+0
Že če se samo vprašamo kako to da smo sploh na svetu ker nismo po naključju.
adamadam
13. 12. 2011 23.42
+17
Ne nismo. Ata pa mama sta sigurno vsaj enkrat seksala....
Nimivseeno
14. 12. 2011 00.13
+2
ekskluziv.scena
14. 12. 2011 00.32
Nimivseeno
14. 12. 2011 00.36
ekskluziv.scena
13. 12. 2011 23.26
+4
Zrno modrosti se skriva v naslednji prispodobi, ki ni direktno na to tematiko, ampak vseeno... Nekdo bi vprašal, zakaj neka super inteligentna bitja ne vzpostavijo kontakta s človekom. Najverjetneje je zadeva enaka, kot, da bi pristopili k mravlji in dejali: "Pozdravljeni, jaz sem predstavnik človeške vrste. Dal vam bom znanje o jedrski energiji." Pa recimo - ...in tako dalje do angelov, demonov in Boga.
Šansa Fašun
13. 12. 2011 23.44
-1
Jamallllll
13. 12. 2011 23.45
+2
no to ma kar smisel:) in obratno, mogoče nas lahko vidijo a bi bilo tako kot da bi pričakovali da ti mravlja nekaj pove..
adamadam
13. 12. 2011 23.45
+2
Jamallllll
13. 12. 2011 23.49
+6
@adamadam: dejstvo da imamo znanje o atomih je nekaj drugega kot njegova zloraba, primer: -a je tisti ki je odkril ogenj kriv za vse požgane žrtve? -a je tisti ki je odkril eksploziv kriv za vse pobite? (predstavljaj si premoge, kamnolome, rušenja itd) -a je tisti ki naredi avto kriv za vse povožene? -a je kemik, ki odkrije novo spojino kriv za vse zastrupljene? itd. tako da ne mi s primitivnimi
ekskluziv.scena
14. 12. 2011 00.04
@adamadam Gledal sem fantastičen dokumentarec o mravljah. Nekako me je prešinilo, da se bo človek, če bo šlo v napačno smer - "spremenil v mravlje". Zame je največji dosežek evolucije - usmiljenje, sočutje.
ekskluziv.scena
14. 12. 2011 00.07
-1
@adamadam Mravlja je tako preprosta, da je in bi preživela vse to. Kaj šele bakterije ali virusi... Torej, gre za preprostost organizma in ne inteligenco. Vidim pa mravlje kot mrtvo-hladne robote.
adamadam
14. 12. 2011 00.10
...."extraterrestrial intelligence" obrnila prav na nas?
adamadam
14. 12. 2011 00.21
+1
Medtem ko nekatere vrste že več 100000 let živijho v ravotežju s seboj in okolico (očitno uspešno), mi še vedno iščemo sistem, ki nas bo obdržal na tem planetu vsaj še kakšnih 1000 let. V Sloveniji pa bomo srečni če ga bomo našli za naslednja 4 leta. Kaj je potemtakem "ineligentno", za koga in čemu?
mitjasen
14. 12. 2011 00.29
+1
Ne pridejo ker smo rasa v experimentu:) Opazujejo pa nas ves čas... Experiment bi se sfižil če bi vanj posegel nekdo tretji.
Nimivseeno
14. 12. 2011 00.33
mitjasen, to se pa strinjam. Disclosure project lepo govori o tem in še mnogo drugih virov.
ekskluziv.scena
14. 12. 2011 00.39
@adamadam Saj si pameten, ampak vseeno moj point postavljaš na glavo, da bi lahko izpadel frajer.