Tujina

Evropska komisija glede Monsantove 'supergensko' spremenjene koruze še ni dokončno odločila

Washington/Bruselj, 20. 08. 2013 07.18 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min
Avtor
N.Š./G.G./STA
Komentarji
862

Evropska komisija je sporočila, da Monsantu še niso podelili dovoljenja za prodajo "ekstra gensko spremenjene koruze" SmartStax na območju EU. Minister Židan pa je dodal, da gensko spremenjene koruze v Sloveniji ni.

Monsanto
Monsanto FOTO: Reuters
Evropska komisija bo najpozneje oktobra ameriški družbi Monsanto dovolila izvoz gensko spremenjene koruze SmartStax v Evropo, je dopoldne za nemški Die Zeit potrdil tiskovni predstavnik evropskega komisarja za varstvo potrošnikov Tonia Borga in zagotovil je, da je bil pred odločitvijo opravljen "strog, znanstveni proces vrednotenja".

Iz Bruslja pa so pozno popoldne sporočili, da Evropska komisija in države članice junija in julija ob obravnavi morebitnega dovoljenja za uvoz koruze SmartStax niso sprejele nobene odločitve, Evropska komisija naj bi zato svojo odločitev sporočila jeseni.

SmartSax je "super koruza" Monsanta in Dow Agroscience. V ZDA jo gojijo od leta 2011. Združuje dve gensko spremenjeni sorti koruze. Gre za zelo kontroverzno rastlino, ki ni odporna le na dva – seveda Monsantova – herbicida, ampak tudi sama proizvaja strupe proti šestim vrstam žuželk. Monsanto kmetom obljublja občutno višje hektarske donose in enostavnejšo pridelavo.

Kritiki pa opozarjajo na iste težave kot v primeru vseh drugih gensko spremenjenih organizmov: ni jasno, kakšne so dolgoročne posledice za naravo in ljudi. "Poleg tega še nobena že odobrena rastlina ne vsebuje toliko dodanih genov," je kritičen Christoph Then iz svetovalnega podjetja Testbiotech.

Boj med Monsantom, oblastmi in kritiki gensko spremenjenih rastlin poteka že vse od leta 2008, ko je Monsanto prvič zaprosil za dovoljenje za prodajo koruze SmartStax na tleh EU. Takšna prošnja pomeni, da koruze ne bi sejali na evropskih poljih, bi jo pa uvažali kot silažo, krmo za živino in uporabo v prehrambni industriji.

Testiranje gensko spremenjenih organizmov.
Testiranje gensko spremenjenih organizmov. FOTO: Reuters

Slovenija je glasovala proti

Minister za kmetijstvo in okolje Dejan Židan je povedal, da gensko spremenjene koruze v Sloveniji ni. Opozoril je, da so proti dovoljenju za uvoz koruze SmartStax poleg Slovenije glasovale le še Madžarska, Avstrija, Francija, Ciper in Luksemburg. Ker je bilo glasov premalo, lahko Evropska komisija o dovoljenju odloča sama, je povedal.

Tudi dovoljenje Evropske komisije za uvoz t. i. "super" gensko spremenjene koruze še ne pomeni, da bo ta koruza lahko rasla v Evropi, je izpostavil Židan.

V tem trenutku ima namreč v Evropi po njegovih besedah dovoljenje za rast le gensko spremenjena koruza mon810, pa še ta se trenutno proizvaja le znotraj petih držav članic EU - na Portugalskem, v Španiji, na Češkem in Slovaškem ter v Romuniji. Drugod so jo že izločili.

Kot je poudaril, pa v Sloveniji ves čas potekajo monitoringi. Četudi ni podatkov, kakšno koruzo pripeljemo v Slovenijo, poročila uvoznikov in vzorci meritev za zadnjih pet let kažejo, da v našo državo gensko spremenjena koruza ne prihaja. Tudi sicer Slovenija večino manjkajoče koruze pripelje iz Madžarske, ki ima tako kot Slovenija negativno stališče do genetsko spremenjenih organizmov v svojem prostoru.

Koruza
Koruza FOTO: Thinkstock

Evropska agencija za varnost hrane EFSA je leta 2010 v študiji zapisala, da je koruza SmartStax enako varna kot konvencionalna koruza – tako z vidika zdravja ljudi in živali kot varovanja okolja. Leto pozneje je študija spet prišla do istih ugotovitev, a končni predlog je bil vseeno enak – dovoljenja za promet ni bilo.

Then pa opozarja na sumljivo testiranje. V Evropi dolgotrajna študija testiranja na živalih ni bila opravljena. Menda zato, ker se jim pri EFSA to ni zdelo potrebno. Then zato sumi, da bo dovoljenje bolj kot posledica odličnih testnih rezultatov odraz uspešnega lobiranja agrarnih koncernov. Odločitev komisije pa je po njegovem mnenju dokaz, da EU bolj kot varnost potrošnikov, skrbijo interesi industrije.

Pri Monsantu konkretnega primera odobritve sporne koruze, ki se ponaša s kar osmimi dodanimi geni, čeprav je njihovo število v primeru gensko spremenjenih organizmov običajno tri, niso želeli komentirati, dejali so le, da so takšne odobritve njihovih izdelkov "v interesu splošne svetovne trgovine" in da varnost njihovih proizvodov podpira veliko študij.

Medtem ko je gojenje gensko spremenjenih poljščin v ZDA norma, se jim je Evropa doslej spretno izogibala. Na tleh EU je trenutno dovoljeno sejati le Monsantovo gensko spremenjeno koruzo MON810 in krompir Amflora proizvajalca BASF. Kljub temu se je ogromno držav odločilo za lastne prepovedi teh poljščin, med drugim Nemčija in Francija.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (862)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Bismarck
05. 10. 2013 10.04
-1
Tistim, ki Monsanto zagovarjajo bi v štartu ponudil "Agent Orange" blagovno znamko in logotip Monsanta! Tale Asad iz Sirije je prestopil mejo! Ubija svoje prebivalce s kemičnim in biološkim orožjem! Kdo pa si misli da je??? Monsanto?! - Bill Maher :)
galop
23. 08. 2013 10.01
+0
jst tega ne bom jedu....raje ne grem nikoli več v štacuno.Zakaj za to sranje ni referenduma ?
Bismarck
05. 10. 2013 09.58
ker vemo kakšen bo rezultat, zato ga tudi ni za reševanje bank
SAF1
22. 08. 2013 12.29
+0
Dokler bomo dovolili gensko spremenjeno hrano, lahko kar skočimo pred avtobus, vlak itd. bomo hitreje umrli.
Profet
21. 08. 2013 09.25
+8
Tale Bohanec je očitno na plačilni listi Mosanta...pozabil je namreč omeniti da Mosanto raziskave daje tja kjer že prej doniral mione $ in seveda ustanove ne bodo škodovale rokam ki ga hrani...tako kot Bohanec ki ima nalogo da laže ljudem.
dragobabi
21. 08. 2013 08.16
+19
2 točki: - GSO poljščina je bolj odporna, zato naj bi bil pridelek višji in lakote manj - zakaj potem z vso silo tiščijo s tem v Evropo eno bolj gosto poseljenih področij, kjer lakota sicer je, a je stvar rešljiva na nivoju družbe. - GSO je odporna na škodljivce tako da sama proizvaja 6 strupov - ok niso strupi, pač pa beljakovine, ki škodljivcem ne ustrezajo - torej gledano logično, če je škodljivec živ organizem in nanj vpliva beljakovina tako da ga uniči, če pustimo ob strani življenjski krog živih bitij ekosistema, kdo lahko garantira, da ta beljakovina ne vpliva škodljivo na organizem človeka. Trenutno ga ni junaka razen lobistov in proizvajalca ter podkupljenih uradnikov, ki so to spustili v EU. So me pa učili še ta stari, ki so preživeli vojno in lakoto, tisto česar se žužki ognejo in ne jedo, tisto je običajno strupeno tudi za človeka in ni za jest.
User1063544
21. 08. 2013 08.22
+12
Se spomniš pregovora: Si to kar ješ? :) In če povlečeš komparativ: Tudi žuželke so za človeka užitne, torej če ješ hrano ki je za žuželke strup po kakšni logiki lahko rečeš da je ta ista hrana zdrava za človeka???? NORO :) In točno to je, če opazuješ naravo, predvsem ptice, čebele, čmerlje, te lahko nauči kaj vse v naravi je užitno zate.. Tudi barve plodov ti pove ogromno o vsebnosti določenih elementov ki so nujno potrebni za telo... Narava je najboljši učitelj in genetik..
antifa4321
21. 08. 2013 07.49
+23
Dokler ne bomo začel delat na samooskrbi se nam slabo piše.
cirenij
21. 08. 2013 07.57
+12
Glede na vse kam pes taco moli boš imel samooskrbo z GSO. In vsako leto kupoval njihovo strupeno seme. Če se res ne upremo.
antifa4321
21. 08. 2013 08.02
+6
Imaš prav, že zdavnaj bi se bilo treba upreti in to za vsako ceno. Moral bi striktno prepovedat kakršenkoli uvoz GSO in se začeti zanašati zgolj na lastno seme, pridelavo in samooskrbo.
User1063544
21. 08. 2013 08.04
+5
Samooskrba ni rešitev problema.. Gensko čista kulture v samooskrbi so... In najprej se moramo rešiti teh megakorporacij ki nam pod vso silo hočejo dati strup na krožnike šele potem lahko razmišljamo o bilo kaki oskrbi v kolikor se želimo iti neodvisne in zdrave prehrane...
antifa4321
21. 08. 2013 08.11
+5
Samooskrba je pomembna, da te drugi, sosedje,...od katerih uvažaš življensko nujne potrebščine, ne morejo držati v šahu. Lahko uvažamo mercedeze, računalnike, tablice,.... in ostalo šaro, ki ni nujno potrebna za življenje. Hrana pa je nujna in na tem področju bi moral biti povsem samooskrbljeni in neodvisni od drugih.
Boschtjan Zupanchich
11. 09. 2013 09.23
cirenij
21. 08. 2013 07.47
+9
Že sumljivo je to, da ne sprejmejo zakodaje o obveznem označevanju pridelave GSO. Tako, da si ne moremo nič pomagat in nimamo izbire. Vsilijo nam svoje genetske strupe.
kozlarija2
21. 08. 2013 07.10
+7
zgleda da bo kmet iz evropskih držav propadu ker ne bo konkurenčen monsantu z dumping cenami (namerno nižaš ceno da konkurenca propade potem ne more noben več proizvajat tega in dvigneš ceno koliko ti paše) pa govorimo o dviganju gospodarstva in samooskrbi........
cirenij
21. 08. 2013 07.35
+5
To je interes teh velikih korporacij.Da obubožajo svetovno populacijo in da zavlada peščica. Kot ZDA, ki si hočejo podredit celotno Zemljo. In naši izvoljenci bodo to dovolili, ker sprejmejo vse, kar jim predlagajo in vsilijo. Brcnit vse v r. Take zadeve pomenijo propad domačega kmetijstva, drago, strupeno hrano in nepredvidljive posledice za naše potomce. Tistega intervjuvanega "strokovnjaka" (sem pozabil ime) sinoči na 24ur pa takoj iz službe in ročno prekopavat našo rodno grudo.
pesnitev
21. 08. 2013 08.02
+1
Menim, da je Židan dovolj moder in izobražen, da Slovenija ne bo slepo sledila poveljem EU glede genasko spremenjene hrane. Sicer pa delomo Zemljo na neke omejene predele, voda, ptice, žuželke tega ne poznajo in tako se bo prenešala gensko spremenjena kuga po vsem planetu...
pesnitev
21. 08. 2013 08.03
Menim, da je Židan dovolj moder in izobražen, da Slovenija ne bo slepo sledila poveljem EU glede genasko spremenjene hrane. Sicer pa delimo Zemljo na neke omejene predele, voda, ptice, žuželke tega ne poznajo in tako se bo prenešala gensko spremenjena kuga po vsem planetu...
cirenij
21. 08. 2013 08.11
+1
Saj v tem je velik problem. Tudi če ne sprejmejo, bodo žuželke in veter opraševale naše domače rastline. Ta strup se bo raznašal po vsej zemlji. In na koncu bomo vsi v istem zosu. Vedno bolj verjamem napovedim o koncu današnje človeške rase. In to prav kmalu.
Boschtjan Zupanchich
11. 09. 2013 09.24
cirenij
21. 08. 2013 07.06
+20
Minister Židan je povedal, da je Slovenija glasovala proti. Pa kaj nam pomaga, če ostali EU poslanci lezejo v r velikim korporacijam, katerim je interes samo dobiček in podreditev celotne zemeljske krogle njihovim bolanim nebulozam in kovanje neprecenljivih dobičkov. Farmacija ne zaostaja veliko. Glede na to, kar se dogaja, me instinkt ne vara, da čez 20, 30 let naši potomci ne bodo samo neplodni ampak se bodo rodili brez uhljev, nosov, trepalnic in vek....Ljudje Božji. Pa veste, kaj pomeni popolno sprevrženje naravnih zakonitosti? Še na svojem vrtu ne bomo mogli gojiti normalnih pridelkov, ker nam bodo tile vse seme onesnažili? In kaj lahko storimo? Kljub vsej sprejeti EU zakonodaji v Sloveniji to prepovemo!!!! Ne glede na posledice!!! Na svoji zemlji smo mi gospodar!!! Uprimo se!! Prepričan sem, da so naše nekdanje skupne države istega mnenja. Povežimo se v boji proti najhujšemu okupatorju.
kozlarija2
21. 08. 2013 07.13
+6
ne nismo EU je gospodar vidiš kako se vse hitro sprejme ko EU stopi noter mimo naših zakonov sploh nimamo pravice do odločanja, pa svarim pred EU že lep čas
Kolbrin
21. 08. 2013 07.52
+4
Če skup stopimo, imamo mi zadno besedo.. pa če se barabe na glavo postavjo
kozlarija2
21. 08. 2013 06.51
+11
Zlo na kratko monsanto je korporacija in korporacijo zanima samo dobiček tko da sanjajte o končanju lakote tu ni dobička in se ne bo končala. Bo pa monsanto če sprejmemo gensko hrano najmočnejši/najbolj vpliven na svetu si predstavljate da eno korporacija obvladuje vso hrano? Hrana ki jo dandanes poznamo bo izginila. Ko bojo imeli čez vso prehrano bojo lahko izsiljevali države za več keša ali pa jih preprosto odrezali od prehrane slaba letina....če jim to ratalo bojo močnejši kot bog :) cena hrane pa x 10
tron3
21. 08. 2013 06.45
+17
Bohanec s takim žarom zagovarja, novo koruzo, oziroma njenega proizvajalca, da bi bilo dobro, da se mu prepreči nadaljne delovanje na Biotehniški fakulteti, ker vrli g. dobi plačo iz proračuna oziroma, njegovo zaplankanost plačujemo davkoplačevalci. Pametnjakoviča bi treba bilo vreči iz službe, ter mu onemogočiti kakršnokoli zaposlitev v JS.
cirenij
21. 08. 2013 07.09
+8
Se v celoti strinjam. Zamerim pa Pop TV, da ni intervjuval nekoga s protiargumenti. Kar sem pričakoval. Tale Bohanec je zrel za brezposelnost brez nadomestila.
pesnitev
21. 08. 2013 08.05
+1
Pa na izključno gensko spremenjeno hrano. Da mu bodo zrasle dlake na jeziku...
pesnitev
21. 08. 2013 08.06
Se tudi jaz popolnoma strinjam! Tudi glede POPTV! Bohancu poleg brezposelnosti še izključno gensko spremenjeno hrano, da bo vedel, kaj zagovarja!
NerdIRL
21. 08. 2013 06.44
+7
Sej bi blu vse lepu in prov, vendar takim GS rastlinam itak vzamejo kaljivost in če doma sadiš, moraš vsako leto kupt semena. Jih ne moreš iz pridelka pridelat. Zato pa je treba bit proti.
User1063544
21. 08. 2013 08.06
-1
AMPAK.. obstajajo raziskave koliko vem na paradižniku, da je nekje 7. generacija ta istega paradižnika spet normalna... Je pa res da pred tem ne moremo pričakovati kakihkoli pridelkov. Dokaz da narava zna popravljati naše napake in se zdravi popolnoma sama.
Kolbrin
21. 08. 2013 06.16
+20
Glede na rezultate testiranj je GS prehrana popolnoma varna. Teste so opravili pri Monsantu. ... Moj luli v dolžino meri prib. 30cm. Merjenje sem izvedel sam. LP .)
Xedor
21. 08. 2013 08.19
+1
aghr
21. 08. 2013 01.48
+19
Kaj bojo naši pravnuki? Homo sapiens zombiensis? Če bo na trgih še samo gensko spremenjena hrana.
drfuzbaler
21. 08. 2013 02.44
-18
Kar bodo pa bodo. Znanstveni napredek je treba upostevat. Nasi pradedki tud mislijo da smo mi zonbiji
drfuzbaler
21. 08. 2013 03.27
-10
Sicer pa genetika je super stvar. Z njo bi lahko resili svet pred lakoto. Spremenili gensko zasnovo ljudi in ustvarili novo popolno druzbo.
drfuzbaler
21. 08. 2013 03.28
-4
Verjamem pa da je ljudi tega strah, ker si ne znajo razlagat oz. ker ni naravno.
Kolbrin
21. 08. 2013 06.02
+5
fuzbaler, ne deluješ mi ravno znansvenik. O kemiji očitno nimaš blage veze.. Lej, tle je sam denar vzadi, boli une za tvoje zdravje. Boh ve kakšne čudne aminokisline lah fašeš s tem srajem. Človek je danes po kapitalističnem principu brez vrednosti.
Kolbrin
21. 08. 2013 06.03
+9
Aja, pa rakava obolenja so dans eden največjih biznisov
pesnitev
21. 08. 2013 08.09
+2
Še dobro, da komentatorja, ki zagovoarjata "znanstveni napredek" nista študirala genetike in zato nista škodljiva z dejanji, bla bla pa tako ostane na papirju!
pesnitev
21. 08. 2013 08.10
Še dobro, da komentatorja, ki zagovarjata "znanstveni napredek" nista študirala genetike in da ostaja njuno mnenje le na papirju...
Jurkos
21. 08. 2013 01.41
+17
neokusna, nevarno hranilno koruzo želijo upeljat v naš svet da se je nebi rešli več in postali njihovi sužnji sajenja in prehranjevanja. Narava sama skrbi za uravnoteženost vsega kar raste, naj bo tudi tako naprej. Dvomim pa da Monsantova zadeva skrbi za pravo uravnoteženost. Vsi vemo kam pade vaga pri Monsantu. Ne dovolite da postanemo Zombi proizvod Amerike!!!
pohec =)
21. 08. 2013 01.48
+15
NE DOVOLIMO VLADI DA NAM UVAJA KAR KOL OD NE NARAVNEGA ! Zaradi kemije bomo vsi pomrli slej k prej zrd narave pa ne. a ni to dost logično?
pesnitev
21. 08. 2013 08.11
+1
Kje pa je napisano, da stvar ni genetsko spremenjena, ha?
Ana Hleb
21. 08. 2013 01.30
+16
Tito je rekel: " Gradite tvornice, da će ljudi imat posla, sadite kukuruz, da ne bude narod nikada više gladan. Ako nećemo sami, niko drug neće umesto nas!" EU pa pravi:" Ne smete sadit sladkorne pese, sadite lahko samo s semeni, ki vam jih damo mi, jejte gensko koruzo - domače ne rabite. Tovarne pa zaprite, da ne boste konkurenčni našim." Čas bo pokazal kdo je imel prav.....
kuzmax6
21. 08. 2013 01.20
+0
Jaz bi rad gensko spremenjeno MARIHUANO!
Peter Drau?baher
21. 08. 2013 07.45
-2
Marihuana je verjetno že tako gensko spremenjena, da ni ostalo od orginala popolnoma nič... Zakaj pa misliš da uspeva v omarah ipd... Tu pa res ni zakonov in tist ki zna lahko za denar naredi karkoli...
User1063544
21. 08. 2013 08.08
+3
Peter: križanci in mutatnti so velika razlika... :) Kolikor vem, je indor samo koktail križancev in ni problem da raste v omari gre se za to da v omaro paše, je pač kultura ki ne raste visoko in raste samo v cvet... To sadjarji delajo z slivami, jabolkami ipd... nič strupenega..
Boschtjan Zupanchich
11. 09. 2013 09.26
VolkBrenin
21. 08. 2013 01.05
+22
monsantu odvzet vse patente in razstrelit...vse kar obstaja v tej navezi-----.trajno prepovedati take dejavnosti...
Boschtjan Zupanchich
11. 09. 2013 09.26
PA dra
21. 08. 2013 00.42
-7
kva se bunte krnekej, je pač treba od nekej umret. Najbol blesav je če zdrav umreš.S tako koruto mo saj sit....
drfuzbaler
21. 08. 2013 00.26
-2
Hrane je potrebno pridelat cimvec in cim ceneje. Se lahko zgodi da si je mi na socialni ne bomo mogl vec privoscit. Drugac pa ni bolsega kot zmrznjeni panirani zreski, iz generik piscancev! Se mi ze cedijo sline.
pesnitev
21. 08. 2013 08.16
Ja, s tako hrano bodo tisti, ki jo uživajo, vedno siti, a ne za dolgo: njihovi potomci bodo že gensko spremenjeni in se ne bodo mogli več množiti....