Tujina

Kladiva, bombe in buldožerji gradijo svet, o katerem sanjajo fanatiki in dobičkarji

Ljubljana, 26. 01. 2016 06.30 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 12 min
Avtor
Natalija Švab
Komentarji
259

"Vsako uničenje dediščine je uničenje delčka človeškega spomina – luknja v sivi substanci človeštva. V sedanjem obsegu uničevanja nam grozi totalna odpoved "spominskega" tkiva. Posledica tega sta človek brez vesti in družba brez identitete, ki je cilj skrajnežev in dobičkarjev," o uničevalnem pohodu IS meni strokovnjakinja.

Uničena kulturna dediščina - 11
Uničena kulturna dediščina - 11 FOTO: AP
Kdor gospodari s preteklostjo, obvladuje sedanjost in kroji prihodnost, je ugotovil že Orwel. Temu nizkotnemu namenu so od nekdaj služila porušenja mest. Verena Vidrih Perko
"Izbrisali bomo idole nevernikov." To si je za enega od ciljev še pred najhujšimi morilskimi pohodi, po katerih so svetu razkazovali obglavljene ali kako drugače usmrčene žrtve, za cilj zadala skrajna skupina Islamska država (IS).

In ni minilo prav veliko časa, da so "zapela" kladiva teroristov, nad zgodovinsko zapuščino so šli tudi z bombami in buldožerji. Padajo zgodovinske stavbe, kipi, svetišča, zgodovinski zapisi se spreminjajo v pepel. Seznam zgodovinskih krajev, ki so stoletja pričali o bogati zgodovini človeštva, nato pa so jih teroristi spremenili v prah, postaja vse daljši.

Če je bilo zgodovinsko mestece Palmira pred izbruhom sirske vojne ponos regije, ki je letno privabil okoli 150.000 turistov, je danes le še bleda razrušena senca nekdanje veličastne podobe.

IS si je za zgled pač vzel nekdanje najbolj surove osvajalce, ki so brez milosti pustošili po osvojenih ozemljih. A če so se nekdanji muslumanski osvajalci v zgodovini kdaj zadovoljili tudi s tem, da so cerkve spremenili v mošeje, freske in slike pa le preslikali po svoje, je cilj IS "temeljito čiščenje".

Tako pade tudi vse, kar sicer priča o zgodovini muslimanov, a  ne sledi skrajni interpretaciji Korana, ki je blizu IS.

Njihovo početje je hud udarec tudi za domačine, leta ponosne na svoje zgodovinske spomenike. Ker je večino življenja posvetil preučevanju, varovanju in svetovni promociji Palmire, so borci IS lani kar umorili 81-letnega "varuha Palmire" Khaleda al-Asaada.

Irina Bokova, generalna direktorica Unesca, je takrat dejala, da bo "njegovo delo odmevalo veliko dlje kot seže domet ekstremistov". "Umorili so izrednega človeka, a zgodovine ne bodo utišali," je dejala Bokova.

Je zgodovino – kljub uničevanju – res nemogoče utišati? O tem, kako se je uničevanje zgodovine v preteklosti odražalo v kasnejših obdobjih in od kod gnev IS nad zgodovinskimi kraji, smo se pogovarjali s strokovnjakinjo doktorico arheologije in doktorico muzeologije ddr. Vereno Vidrih Perko.

Uničena kulturna dediščina - 12
Uničena kulturna dediščina - 12 FOTO: AP

Le nekaj dni mineva, odkar je IS uničil najstarejši krščanski samostan v Iraku. Samostan svetega Elije ali Dair Mar Elia je stal več kot 1400 let kot trdnjava nad hribu nad Mosulom, danes je tam le še kup kamenja. Pred tem so svet osupnile podobe porušene Palmire, a to je le vrh ledene gore … Kaj so ti uničeni kraji predstavljali z zgodovinskega, kulturnega in arheološkega vidika?

Palmira je imela in še ima pasivno in aktivno politično vlogo. Je simbol evropeizirane, domala od Zahoda "olastninjene" preteklosti. Mesto Palmira, sodobni Tadmur, pa se lahko "pohvali" z eno najbolj zloglasnih ječ z jetniki, katerih glavni greh je nestrinjanje s sedanjim političnim režimom družine Asad. Podatek, da so v maščevanju za neuspeli atentat 27. junija 1980 na predsednika Hafeza al-Assada, v ječe vdrle brigade pod vodstvom Rifaata al-Assada (predsednikovega brata) in masakrirale okoli tisoč političnih jetnikov, je dovolj zgovoren. Verena Vidrih Perko

Poleg Palmire so bila uničena zgodovinska središča in spomeniki v mestu Homs, citadela in velika mošeja v Aleppu, Bosra, Damask, številna arheološka najdišča na severu, pa grad Crac des Chevaliers in Dura Europos, gotovo pa še mnogo drugega, kar bo prišlo na dan šele kasneje. Nihče ne pozna stanja v muzejih. Palmira je na primer izjemno pomembna dediščinska točka zaradi bogastva znanja, ki smo ga ustvarili na podlagi preučevanja tamkajšnjih ostankov antične in bizantinske arhitekture, grobnic, urbanega tkiva in obrambnega sistema. Na podlagi odkritij je svet spoznal izjemno podobo tega antičnega mesta, ki je za razliko od ostalih rimskih mest cvetelo zgolj na podlagi obrti in trgovine.

Palmira je bila postojanka ob prastari karavanski poti, bila je v nenehnem stiku s civilizacijskimi središči na Kitajskem, Indiji in drugje. Mesto je oblikovalo samosvojo multikulturno podobo, pridobilo si je za rimski imperij neobičajno stopnjo samostojnosti z vrhuncem v času Odenata in razglasitvijo samostojnosti v času kraljice Zenobije. Kazen za to je bil rimski obračun s Palmiro leta 272 po Kr., ko so mesto porušili  in zgradili manjšo, vendar strateško nič manj pomembno postojanko ob poteh in mejah z nevarnimi Perzijci.

Vendar kulturno bogastvo ni edina stvar, ki je Palmiro postavilo v srce evropskega zgodovinskega spomina. Mnoga podobna mesta so nastala ob starih trgovskih poteh, spomnimo se le Damaska, Petre, če zaledja z Mervom, Samarkandom in Buharo sploh ne omenjamo. Tisto, kar je Palmiro naredilo za "našo", so obsežne raziskave po prvi svetovni vojni, ko je Sirija prišla pod Francoze in se je ta nepopisno kulturno bogata dežela odprla zahodni znanosti, arheologiji, epigrafiki, numizmatiki, umetnostni zgodovini, zgodovini, jezikoslovju ...

Nedotaknjene grobnice, grobni pridatki, nagrobne upodobitve z napisi in imeni pokojnikov, nakit, orožje, posodje in drugo so omogočili, da svet pozna ta košček preteklosti zelo podrobno. Raziskavam pa so sledile bogate in vabljive objave, oddaje in seveda reke turistov.

Kdorkoli je obiskal Palmiro je – podobno kot v Petri – lahko začutil pristen, neponovljiv stik z zdavnaj izginulimi časi.

Puščavska mesta imajo za zahodnjake poseben čar. Tam ruševine ohranjajo avro, ki se je na zahodu že zdavnaj razblinila pod težo nenehnih sprememb. Palmira je postala na nek način simbol delca udomačene preteklosti v dediščinskem čutenju zahodnega človeka. Navsezadnje je v vsakem večjem muzeju na Zahodu katera od pomembnih arheoloških najdb iz Palmire. K temu je brez dvoma levji delež doprinesla arheologija, ki uteleša zatrto raziskovalno, naravo strast zahodnega človeka po odkrivanju neznanega.

Še več pa je k temu doprinesla imperialistična, kolonialistična narava dediščinskih znanosti, ki je zahodnjakom omogočala ekskluzivo pri interpretaciji (arheološke) dediščine in s tem (neupravičeno) doživljanje skupne preteklosti kot ekskluzivo "našega", zahodnega kolektivnega spomina.

Navsezadnje ne bom povedala nič novega, če rečem, da je bila od začetka Unescova dediščina prepoznana na zelo "zahoden", imperialistični način, kar sicer naj ne bi bil greh, brez dvoma pa budi odpor v ostalih delih sveta – in s tem moramo računati vsaj delno, ko gre za na videz nerazumna uničevanja dediščine. Kar pa je v vsakem primeru, slednje posebej poudarjam, zločin proti človeštvu, hkrati pa tudi odraz dediščine, ki je domačini ne doživljajo kot del svoje lastne preteklosti in identitete.

Uničena kulturna dediščina - 4
Uničena kulturna dediščina - 4 FOTO: AP

Govoriva torej o nekakšni nuji ekstremistov, da bi sebi neljube zgodovinske kraje in preteklost dobesedno izbrisali …

Brez "mnogostranskega" spominjanja in interpretiranja preteklosti se ne more razvijati pravična, demokratična družba. To pa ni le tihi cilj verskih fanatikov, temveč tudi tistih, ki te dežele vidijo le v luči naftnih vrelcev in kapitalskega dobička. Domnevam, da identitetno močna Sirija in druge dežele Bližnjega Vzhoda ne ustrezajo ne verskim fanatikom ne zahodnim politikom. Zato predvidevam, da bodo na ruševinah zrastle sodobne brezidentitetne, zahodne gradnje, spomeniki sodobnih arhitektov in politikov. Verena Vidrih Perko
Brisanje spomina preko uničevanja zgodovine je prastara in najbolj učinkovita, pa tudi najbolj zahrbtna metoda uničevanja nasprotnika. Kulturna dediščina je edinstven materialni dokaz o obstoju karkšnekoli preteklosti. Enkrat uničeno, za vedno uničeno. Z uničenjem izginejo iz zgodovine narodi, verske in kulturne skupnosti, znanja, jeziki …

Pomislite, kako malo vemo o ljudstvih, ki so pred Rimljani poseljevala Evropo in kako veliko vemo o Rimljanih, ki so si jih podvrgli. Ali kako malo vemo o judovski predvojni Evropi. Natančno temu je bilo namenjeno načrtno uničevanje judovske kulture in ljudstva.

Kdor gospodari s preteklostjo, obvladuje sedanjost in kroji prihodnost, je ugotovil že Orwel. Temu nizkotnemu namenu so od nekdaj služila porušenja mest, tudi razrušenje Palmire v času Zenobijinega upora, pa spreminjanje imen, prisilna razseljevanja in seveda uničevanja vsega, kar bi lahko še budilo nezaželena pričevanja ali spominjanje.

Rušenja, razstrelitve, požigi so – vem, da se sliši grozno –  zločesta človekova orodja prikrojevanja človeškega spominjanja. Skrajni primeri uničevanja so razstrelitve in razbijanje z macolami.

Ampak, zakaj se sprenevedamo, saj se je to isto dogajalo pred našimi nosovi le dobri dve desetletji nazaj na Balkanu in se sedaj tudi v Ukrajini.

In če kdo pozna uničenja, jih pozna prav Evropa. Francoska revolucija in uničenja med in po drugi svetovni vojni sodijo v sam vrh namernega uničevanja dediščine. Kako smo pa pri nas obračunali z ostanki fevdalizma? Požgali smo gradove in dvorce – Hrvatje jih naprimer niso – in sedaj skrbno varujemo ruševine, kar je seveda bolj ohranjanje spomina na revolucijo kot pa na srednjeveško grajsko kulturo.

Pri uničenju Palmire in drugih krajev, je bil v igri cel splet okoliščin, ki je na koncu, kot bi rekla Hannah Arendt, rezultiral kot absolutno zlo. Slednje je Evropo učilo krvavih beril, nisem pa prepričana, da smo se iz tega uspeli kaj prida naučiti, saj bi sicer kaj ukrenili, se zoperstavili uničujočemu zlu v svoji neposredni bližini in predvsem v nas samih.

Uničena kulturna dediščina - 10
Uničena kulturna dediščina - 10 FOTO: AP

Kakšne bodo dolgoročne posledice tega uničenja?

Zdi se, da smo se šele v ogledalu bližnjevzhodnih uničevanj zavedli katastrofičnosti dogajanj v sodobnem svetu. Uničevanj brez meja v imenu napredka. Primer je Kitajska in uničenje starega Pekinga, ki so ga "požrle" olimpijske gradnje. In cel svet se je čudil napredku, izginotje neprecenljive dediščine pa gladko prezrl. Verena Vidrih Perko
Vsako uničenje dediščine je uničenje delčka človeškega spomina. Je nekakšna majhna ali pač večja možganska kap, luknja v sivi substanci človeštva. V obsegu, kot si sledijo uničenja v zadnjih desetletjih oziroma stoletjema, k temu seveda ne štejem le vojn, temveč tudi brezobzirna rušenja in uničevanja okolja in spomenikov zaradi industrializacije in prometa, nam grozi totalna odpoved "spominskega" tkiva.

Posledica tega ni človekov odhod s prizorišča, temveč posledično njegovo popolno razčlovečenje. Človek brez vesti in sočutja. To neusmiljeno izpričuje prejšnje stoletje, ki ga nekateri imenujejo stoletje vojna. V resnici pa bi mu bolj pristajala oznaka stoletje človekovega razčlovečenja, stoletje velikega pohlepa. Stoletje holokavstov in totalitarizmov in po Joséju Ortegi y Gassetu doba kulture smrti.

Pospešeno uničevanje spomina je moč razumeti zgolj v kontekstu vseh nesmiselnih velikih uničevanj sodobnega človeka narave in okolja. Če ne bo prišlo do kopernikanskega obrata v človekovanju, je pred nami le še stoletje samouničenja.

Uničena kulturna dediščina - 9
Uničena kulturna dediščina - 9 FOTO: AP
Prodaja predmetov z arheoloških najdišč naj bi bila dobičkonosen posel za financiranje grozodejstev IS. Med kupci pa naj bi bili tudi muzeji in univerze ...

Nezakonita trgovina z dediščinskimi predmeti je seveda pomemben del tega skrajno zavrženega početja, vendar imajo od nje dobiček predvsem posredniki in zahodno tržišče, domačini pa predvsem kulturno škodo in uničenje.

Če bi ne bilo kupcev, torej bogate, skrajno nemoralne in kakopak zelo vplivne skupine najbogatejših zahodnjakov, ne bi domačini imeli komu prodajati svoje lastne dediščine. Bogatejše kot je tržišče, višje so cene. Rešitev je torej na zahodni strani.

Smo se pa s tem dotaknili tudi srčike problema, kajti če bi ti ljudje doživljali spomenike kot del svoje lastne preteklosti, kot lastno identiteto in bi bili nanjo ponosni, je ne bi uničevali.

Torej je drugi del problema v pristopu k raziskovanju, ohranjanju in varovanju dediščine, ki je bil in je še podvržen imperialističnim in kolonialističnim konceptom. Danes seveda se poudarja, da je dediščina last vsega človeštva, ne le peščice izbrancev. Nihče je nima pravice si lastiti in nihče ne uničevati. Vendar je kulturna dediščina dolgotrajen proces, ni stanje. Kulturna dediščina je prepoznana kot torišče izobraževanja, osveščanja in demokratizacije in je zato trn v peti tistim, ki potrebujejo hlapce in sužnje. Teh pa je, v nasprotju z vsesplošnim prepričanjem, več v sodobnem potrošniškem svetu kot v preprostih družbah.

Uničena kulturna dediščina - 7
Uničena kulturna dediščina - 7 FOTO: AP
IS torej ni iznašel uničevanja zgodovine kot "bojne taktike". Pa vendar strokovnjaki opozarjajo, da obstaja razlika med IS in prejšnjimi uničevanji.

Arheologija in muzeji so "zrasli" na ruševinah, redke so nastale po naravni poti. Večinoma je šlo za namerna, vojna uničevanja in kazenska rušenja. Kaže, da Katonove besede "Carthaginem esse delendam" (Kartagino je treba porušiti,) s katerimi je nagovarjal rimski senat pred 2300 leti, niso bile prerokba, ampak zgolj delček človekove uničevalne vedenjske matrice.

Razlika med nekdanjimi in sedanjimi uničevanji pa je predvsem v njihovi vseobsežnosti in intenzivnosti. Zdi se, da uničevanju danes (vojnega, namernega zanemarjanja, planskega uničevanja v imenu tehnološkega napredka itd.) ni konca, da nas nič več ne more ustaviti. In to je najbolj grozljivo.

Zdi se, da smo se šele v ogledalu bližnjevzhodnih uničevanj zavedli katastrofičnosti dogajanj v sodobnem svetu. Uničevanj brez meja v imenu napredka.

Primer je Kitajska in uničenje starega Pekinga. 97 odstotkov historičnega Pekinga so "požrle" olimpijske gradnje. In cel svet se je čudil napredku, izginotje neprecenljive dediščine pa gladko prezrl.

Potem imamo Tibet. Uničenja celih kulturnih krajin, ljudstev, jezikov in tradicionalnih, tisočletnih znanj. Da uničevanja rek in črnih lukenj v morjih niti ne omenjamo.

Uničena kulturna dediščina - 8
Uničena kulturna dediščina - 8 FOTO: AP

Kot ste nakazali že sami, je tudi zgodovinar Tom Holland pred časom dejal, da bodo Sirci, "ko se bo posušila kri, potrebovali simbole, okoli katerih bodo znova zgradili svojo družbo" – kako si narod postavi oziroma zbere simbole, če toliko dediščine konča v ruševinah? Kako bo rušenje zgodovine v Siriji, Libiji, Iraku, Afganistanu ... vplivalo na povojno obnovo družbe?

Italijani so na primer v znak žalovanja in kot protest ob obglavljenju arheologa Khaleda al-Asaada izobesili zastave na pol droga na vseh kulturnih ustanovah. V naših kulturnih ustanovah pa se obnašamo, kot bi se v svetu nič ne zgodilo. Kot bi naši starši ne bili – podobno kot danes Sirijci – begunci, kot bi bodeča žica ne bila več simbol človeškega trpljenja, holokavsta in fašizma. Verena Vidrih Perko
Uničena dediščina je uničena enkrat za vselej. Luknje v človeškem spominu ni moč popraviti in več kot jih je, bolj usodno je naše skupno človeško možgansko jedro, naše "kolektivno spominsko tkivo" poškodovano. Brez "mnogostranskega" spominjanja in interpretiranja preteklosti pa se ne more razvijati pravična, demokratična družba. To pa ni le tihi cilj verskih fanatikov, temveč tudi tistih, ki te dežele vidijo le v luči naftnih vrelcev in kapitalskega dobička.

Kakšna bo Sirija brez kulturne dediščine? Raje ne razmišljam. Pa vendar, ni težko ugotoviti, saj še ni daleč stran druga svetovna vojna in opustošenje nekoč visoko kulturno razvitih krajev. Zakaj so nekatere dežele in mesta do zadnjega kamna obnovile svoje spomenike, naj omenim npr. Gdansk, druge pa so rušenja nadaljevala tudi v povojnem obdobju. Ker je to ustrezalo tedanji družbi.

Domnevam, da identitetno močna Sirija in druge dežele Bližnjega Vzhoda ne ustrezajo ne verskim fanatikom ne zahodnim politikom. Zato predvidevam, da bodo na ruševinah zrastle sodobne brezidentitetne, zahodne gradnje, spomeniki sodobnih arhitektov in politikov. Ostanki dediščine pa bodo pristali v muzejih, kjer jih bodo po mili volji interpretirale politične elite.

Sodobni muzeji naj bi sicer bili stičišča kultur in središča demokratizacije sodobne družbe. Se pa tudi zlahka neopazno spremenijo v orodja establišmenta. Bojim se pa, da ko bo "umrl" kolektivni spomin (starega) Vzhoda, da bo človeštvo potonilo v temine Hada. No, se bom bolj sodobno izrazila, na Alzheimerjeve poljane.

Uničena kulturna dediščina - 6
Uničena kulturna dediščina - 6 FOTO: AP

Unesco je rušenje kulturne dediščine poimenoval "vojni zločin". Kaj pa odziv javnosti – se vam morda zdi preveč "mlačen"?

Unesco, čeprav sem velika zagovornica te organizacije in jo s strokovnim delovanjem prek ICOM in ICOMOS aktivno podpiram, je še vedno otrok zahodne civilizacije in sad zahodnih znanstvenih paradigem. To pomeni, da je storjenega mnogo, da se pa delovanje vedno (neopazno) zarisuje v okvirih političnih interesov. Uničevanje dediščine je dejansko označeno kot zločin proti človeštvu, kar pomeni, da ga izenačujemo z zlom, ki je storjeno ljudem. Unesco je storil veliko in brez dvoma bi lahko še kaj več.

Ampak vprašajmo se raje, kaj smo storili mi. Italijani so naprimer v znak žalovanja in kot protest ob obglavljenju arheologa Khaleda al-Asaada izobesili zastave na pol droga na vseh kulturnih ustanovah. Mi nismo spravili skupaj niti ene skupne izjave za javnost. In naprej. Kulturniki nimo predstavili Sirije Slovencem kot dežele najstarejših kultur, nismo pripravili niti ene muzejske razstave o Palmiri, o Damasku, o civilizaciji, ki se je rodila na tem delu sveta in jo danes živimo kot "zahodno". Nismo spregovorili o tisočletjih mestnih kultur, knjižnic, pisav, literature, zakonov, kmetijske tehnologije, namakalnih naprav … ali pa vsaj o čudovitih ljudeh, ki živijo na tej zemlji že od vsega začetka in so danes pregnanci s culami na ramah.

Če bi storili vsaj nekaj malega, bi lahko spremenili splošno ksenofobično vzdušje. Ne, v naših kulturnih ustanovah se obnašamo, kot bi se v svetu nič ne zgodilo. Kot bi naši starši ne bili – podobno kot danes Sirijci – begunci, kot bi bodeča žica ne bila več simbol človeškega trpljenja, holokavsta in fašizma. Je naša trdosrčnost odraz desetletja trajajočega brisanja spomina? Uničevanja dediščine v našem okolju? Morda! Kar pa ne pomeni, da nas to ne bi smelo na vso moč skrbeti.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (259)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Transformerji
27. 01. 2016 13.46
+1
S. Hawking je lani na Facebooku napisal: črne luknje ne obstajajo, je pa zelo velika verjetnost, da nas bodo napadli nezemljani. Kot da je svojo trditev obrnil, tako kot je narobe svet. Napadajo nas zemljani, dokončno uničenje človeštva pa bodo tudi povzročili zemljani - pogoltna elita, za katere pa obstajajo črne luknje!
Jimi1
27. 01. 2016 11.43
+3
V tisti puščavi med oazami in kamelami jim so bile te "ruševine" nekaj podobnega kot Božja roka, ki jih je hranila, te nezahvalneže.... Sedaj pa vse porušiti in razbiti, kar se je tisočletja delalo, da so ti Barbari Mohamedanski na koncu od tega živeli zadnje stoletje in imeli čas 3x na dan na tepihih moliti.... Če ne drugega, je popolnoma butasto gristi roko, ki te hrani, še sosedov cucek to ve, samo tile "mučeniki" tega niso v stanju dojeti, pa da pustim vse etične parametre, ki veljajo za ostali svet neomenjene....
Ricin
27. 01. 2016 09.45
+3
izvedeli so, da bo država uvedla davek na nepremičnine
pravica00
27. 01. 2016 08.51
+1
aja lastnike so pa ppbil
carevicmilic
26. 01. 2016 19.22
+1
Zgodovina se ponavlja,....morda bomo imeli "srečo" in ugotovili, zakaj ne vemo kako so zgradili piramide, Machu Picchu,itd....ker se je folk dobesno poklal med sabo, ostale pa so pomorile bolezni.... peščica pa je šla v jamo in se med sabo sparila, in gremo spet od začetka
jakec1575
26. 01. 2016 16.12
+1
Evropske, amerška in izraelska obveščevalna sluzba pa najbrz se kaksna so zaceli s podpiranjem protestov in razbijanjem Mocne Sirije. Kakrsna koli je ze bila. Ni razpadla sama ali sla skozi demokraticni proces. Vojna je bila injicirana. Zato je nasa odgovornost tudi da sprejmemo begunce, kakrsni koli ze da so tudi brez ifentitete, besni, brez etike in morale. Mi smo jih pomagali narediti. Ko človeku unicis vse. Mu ni tezko napasti druge, jih ropati. Nimajo vec kaj izgubiti. So ze izgubili vse. svoje domove, svoje druzinske clane, svoja mesta, svojo kulturno dediscino. Mi smo to storili. kot pise v interesu nam podrejene nove državne tvorbe s kvazi demokracijo, ki bo imela nadzor nad naftnimi vrelci. Vse to smo naredili za nas interes. Unicili kulturo starejso od nas. Tako je to. In cena je prisla. Zato nimamo kaj jamrati cez begunce. Prihajali bodo ce bomo imeli ograje ali pa ne. Samo pot bo drugacna.
ficfiric 1
26. 01. 2016 16.36
+4
Jakec....dopovej to izobrazenemu demokratu iz evrope..drgac pa ++++
bu?e24 1
26. 01. 2016 17.20
+1
Bravo lepo napisano in resnicno sam usi se obremenjujejo z posledicami a noben z vzrokom ce je ljudem dosti beguncev naj vec nepodperajo kvazi laznih vojn
Morana7
26. 01. 2016 18.33
+11
Jakec, če ti sebe smatraš ali celo dejansko si del tega ustroja, ki je to sprožil, tajne službe, politika, kapital, vojska potem se kar počuti krivo. Jaz kot povsem apolitična državljanka Slovenije imam pri tem samo toliko, da imam srečo, da sem rojena tu in ne tam. Prihajajo miljoni, ne par 100 oseb, ki bodo močno vsekali po naši socialni blagajni v katero plačujem tudi jaz... brez svoje volje rojena v Sloveniji. Buče a tebe so vprašali: Želite da v vašem imenu bombardiramo Sirijo?? Nehajte ga vendar srat to se ne dogaja ker smo na to pristali mi nepomembni faktroji akak davkoplačevalci ampak ker je to srčna želja določenega kroga grebatorjev.
LLLEPI
26. 01. 2016 19.00
+6
Jaz nisem odgovoren za te dogodke nisem imel od tega nobene koristi in nisem netil nobene vojne bom pa zaradi tega veliko igubil;Krivi za to so politiki tudi nasi in cvet eu politikov v Bruslju ki se ves cas sprenevedajo
appollyon
26. 01. 2016 15.46
+5
Uničujejo lastno zgodovino in preteklost, ko bomo pa naselili žide bodo pa trdili da imajo dokaze da so oni tam že dooooolgoooo. Sami sebi jamo kopljejo.
pravica00
26. 01. 2016 13.49
+1
ne rabmo da gremo do indijancev,al kaj meni ploter?
pravica00
26. 01. 2016 13.47
-4
ja no nic novega,na kocevskem se je tud veli cerkva in sakralni objektov rusilo in brisalo zgodovino. Ni velik casa nazaj,eni so se zivi ki so to poceli z navduaenjem.
jg57
26. 01. 2016 14.48
+1
da, preko 100 sakralnih objektov so podrli, med njimi veliko cerkva. To se lahko primerja s tem kar počne ISIS
Apostol1
26. 01. 2016 15.55
+5
Za mene ni razlike kdorkoli uničuje človeško dediščino ,pa naj bo to partizan ali domobran ali IS,to so iste sorte ljudje skratka barbari. In ravno tako bom obsojal vse tiste ki obsojajo ali pa ovirajo gradnjo đamije v Ljubljani . Ista sorta ljudi ,ki se jo jim včasih rekli barbari.
pravica5
26. 01. 2016 17.33
-6
Apostol niso ne partizani ne domobranci ne spet mešat , ampak takratna KP z titom in podobnimi na čelu takratne juge. Uničevali so pa z istim namenom kot danes IS. Aja pa tud pobijali so drugačemisleče in nasprotnike režima podobno kot IS le na bolj prefinjen način in ne tako javno.
Apostol1
26. 01. 2016 18.21
+10
pravica5 V času Tita in KP sem bil jaz rojen krščen ,sem bil pri prvem obhajilu ,hodil k verouku ,k maši bil birman in naša farna cerkev še danes stoji pa tudi vse ostale v okolici vključno z znamenji. Lahko smo govorili o vsem , skratka živeli smo bolje in bolj varne smo počutili ,kot danes jaz sem pa napisal zgoraj le to da so tisti ki počnejo to kar sedaj dela ISIS vsi enaki barbari in oprosti ne vem koliko si star ampak Tito je zapisan v zgodovino pozitivno ,ker je omogočil ljudem življenje in ne smrt kot praviš. Večina tovarn ,ki jih danes prodajajo so zgradili v tem času ,da ne omenjam induvidualnih gradenj ,ki so danes kljub tehnooškemu napredku utopija za navadne ljudi. Pa lep pozdrav
Kollerik
26. 01. 2016 19.23
+5
@apostol+++++, skrajno desne dezinformacije nekaterih ne presenečajo. Skrajno desne stranke bi morali prepovedati.
pravica00
27. 01. 2016 08.49
-2
preberta si zgodovino ali pa knjig Kocevska pusta in prazna in vama bo vse jasno.
pravica00
27. 01. 2016 08.51
-1
vecina tovarn je bilo zaplenjenih ali na silo vzetih od takratnih podjetnikov TAM ,LITOSTROJ,PEKO......zgradili so bor malo,bilo je pa kredito velik da ao drzali socialni mir
bubasvaba33
26. 01. 2016 13.36
+9
Vera miru in kulture! Ni kaj!
glava2
26. 01. 2016 13.23
-8
vse naj usujejo!
alko82
26. 01. 2016 13.09
+3
Kaksen potraten članek. Dejstvo je da bi Isli v trenutni situaciji že "onaniral" v damasku, če nebi bilo rusov. Trenutno je. Isli v navalu besa sprozil ofenzivo v deir ez zor. Brko naj vzdrži še malo... V Latakiji in Daari gre dobro.
plotter123
26. 01. 2016 12.52
+12
jah ameri in evropejci so pričeli UNIČEVANJE kulturne dediščine , najprej v Ameriki , kjer so pomorili na miljone indijancev zato, da so lahko poklradli na tisoče ton zlata in srebra , no sedaj se ja ta ZLOČINSKA INVAZIVNA VRSTA izobčencev lotila Afrike in Arabskega sveta ..IZROPALI so Bagdad , Tripoli itd..nahebemo pa v evropi ...in enkrat se bo tale pohod AMERIŠKIH KRIMINALCEV NAJBRŽE NEHAL Žal imajo pri nas v slo kar nekaj teh svojih pristašev .....ki sploh niso omembe vredni ....vemo pa da čisto vsi prihajajo iz DESNEGA političnega pola sieg JANSHA
bubasvaba33
26. 01. 2016 13.36
+6
glava2
26. 01. 2016 13.45
+4
ja, janša je kriv, da fanatični muslimani usuvajo vse povprek!!! res smo na dnu!
Kollerik
26. 01. 2016 14.38
-3
salabajzros
26. 01. 2016 17.42
-2
KardinalFrancRodeVKristusu
26. 01. 2016 12.49
+32
Se vam že kaj kolca po Sadamu, Gadafiju.... Ko so bili diktatorji na oblasti je bil red... Potem pa pride Amerika s širjenjem kaosa, omogoči proliferacijo ekstremistov, jih podpira in oborožuje, nastrada pa Evropa..... BANDA AMERIŠKA, V HAAG Z NJIMI!
plotter123
26. 01. 2016 12.52
+14
pravica00
26. 01. 2016 13.50
-8
ja saj ko je sel nas diktator po gobe je tud juga razpadla:)))))hvala bogu noo.
bu?e24 1
26. 01. 2016 17.29
+3
Res bogi so bli te ljudje v jugi toliko so naredili firm in ostvarili use pod diktatorjem titotom tok so bli bogi da se use neodvisne drzave se vedno prezivljajo z tovarnami iz yugoslavije
Dragon_13
26. 01. 2016 12.42
+26
Ampak Ameriške sanje so se pa le uresničile, ljudje več ne trpijo pod diktatorji, ker so jih Američani pobili, se pa zato bojujejo med seboj, ker so jih Američani izurili in oborožili, begunci pa bežijo v EU, kjer bo za njih pokrbela her. Merkel...
plotter123
26. 01. 2016 12.52
+7
vetlan
26. 01. 2016 13.53
+7
pa tudi EU je uničena, kmalu bo tudi evro ... to so tudi ameriške sanje
bu?e24 1
26. 01. 2016 17.32
-1
Treba narest atomsko se lepo odcepet od eu in ameriki pokazat sredinca in pol bi bla to neodvisna slovenija
jg57
26. 01. 2016 12.28
+8
Orwel je tudi napisal, da so bili na živalski farmi vsi enakopravni, le prašiči so bili najbolj enakopravni. Pri nas imamo veliko najbolj enakopravnih.
kiboko
26. 01. 2016 12.25
+1
"Domnevam, da identitetno močna Sirija in druge dežele Bližnjega Vzhoda ne ustrezajo ne verskim fanatikom ne zahodnim politikom." ---- Podlo podtikanje, zatem ko Zahod vlaga toliko sredstev v ohranitev kulturne dediščine vsepovsod na svetu. Čemu ta socialistični provincialni primitivizem?
plotter123
26. 01. 2016 12.54
+6
ameri kradejo KO SRAKE samo da dobijo priložnost ..od kje misliš je pa prišla kriza v Ukrajini ?
bubasvaba33
26. 01. 2016 13.39
Janša je naš
26. 01. 2016 12.25
+15
kako kaj napreduje center v Ljubljani? sem slišal da so jim zadnjič malico ponoči nastavili
Apostol1
26. 01. 2016 12.45
-3
In ti to podpiraš ,jaz ne ,ker se imam za kristjana ,,sicer ne hodim v cerkev , čeprav nimam nič proti njej oziroma ljudi kot je sedanji papež Frančišek globoko spoštujem. Muslimani pa pri nas v Sloveniji še nikomur niso s svojo vero škodovali in tudi ne vidim da bi od muslimanov ,kdo širil sovraštvo , prej obratno Slovenci predvsem pa tisti ,ki mislijo da so krona stvarstva v tem delu sveta se zelo nestrpno in sovražno obnašajo do muslimanov ,pa ne samo do muslimanov tudi do lastnih ljudi in to celo do ljudi ,ki so ime Slovenije že ponesli v svet v mislih imam blatenje in izražanje sovraštva do Jurija Tepeša res smo enkratni , na prvem mestu nevoščljivost potem sovraštvo do drugačne vere nato sovraštvo do drugačnih ljudi kot so istospolni in tako dalje. Če Prevc ponese ime Slovenija v svet potem večina skrb, da se ve da je to majhna deželica pa ne zaradi Petra on jo naredi veliko , ljudje pa .ki so polni nestrpnosti in sovraštva pa majhno
plotter123
26. 01. 2016 12.54
+1
siupamoizvedetiresnico
26. 01. 2016 13.33
+1
apostol, pojdi spat, potreben si počitka....
Peter Selan 1978
26. 01. 2016 13.34
-2
Apostol take k si ti čimprej potolct pa bo mer
Apostol1
26. 01. 2016 14.43
+5
platina1978 , najprej mene koga pa potem.Ne poznaš me pa me niti me nisi nikoli videl pa me že sovražiš in ravno to je nedopustno na tem portalu vsak lahko izrazi ali sovraštvo ali žalitev ne da bi bil za to odgovoren in ravno to je narobe na teh družbenih omrežjih , treba bo napisati komentar in se podpisati z pravim imenom , mene to ne skrbi , samo zaenkrat se ne mislim kot edini izpostavljati in tudi od tebe ta hip ne zahtevam , verjamem pa da ne bi bil tako korajžen , če bi to moral narediti , ker si glede na komentar po mojem ena navadna šleva. Izogibam se žalitvam ampak to ni žalitev to je resnica.
Pan1
26. 01. 2016 15.55
+3
Platina. Zakaj pa potolčt? Ali podpiraš vse to v današnjem času? Če ja, potem te sprašujem, čigav pa si.
salabajzros
26. 01. 2016 17.45
Dejanja,ki smo jim vsi prica v cloveku prebudijo sovrastvo ....Do sedaj tega nisem cutil...sedaj pa mi nobeden ne bo prepriceval,da ti ZOMBIJI lahko delajo,kar hocejo.Ce bi sprejeli nas nacin zivlenja z svojo vero,me ne bi motili....sedaj pa sem .....
Janša je naš
26. 01. 2016 12.24
+11
So ljudje , ki se hodijo klanjat kamnu, to vse pove o njihovi inteligenci.
kraljicavesolja
26. 01. 2016 12.35
-2
bubasvaba33
26. 01. 2016 13.40
-2
Pan1
26. 01. 2016 15.56
-2
salabajzros
26. 01. 2016 17.48
To ni kamen, je komet,ki je padel na zemlju v casu rojstva JEZUSA KRISTUSA.
mitrovski
26. 01. 2016 12.07
+15
modertaor, sej si že slišal za svobodo govora in tiska? Z brisanjem resnice samo dokazujete na kateri strani ste
general911
26. 01. 2016 12.09
+6
kraljicavesolja
26. 01. 2016 12.36
+0
A nimate Makedonci dost svojih problemov. Koga mate že za premiera.
mitrovski
26. 01. 2016 12.38
+3
ne vem od kdaj sem makedonc, a ti veš mogoče?
kraljicavesolja
26. 01. 2016 13.04
bubasvaba33
26. 01. 2016 13.42
+3
Gremo podat skupinsko prijavo zoper 24ur! Podpiranje terorizma, lažna propaganda, sodelovanje pri islamizaciji Evrope, itd. Kaj pravite na to?
mitrovski
26. 01. 2016 15.06