Tujina

FOTO in VIDEO: V spopadih v Egiptu ubit protestnik

Kairo, 27. 01. 2011 08.39 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min
Avtor
Reuters/STA
Komentarji
28

V Egiptu, ki so ga v zadnjih dneh zajeli protesti po vzoru tunizijske jasminove revolucije, je znova prišlo do spopadov med policijo in demonstranti, pri čemer je po navedbah očividcev umrl 22-letni protestnik.

V Egiptu, ki so ga v zadnjih dneh zajeli protesti po vzoru tunizijske jasminove revolucije, je danes znova prišlo do spopadov med policijo in demonstranti, pri čemer je po navedbah očividcev umrl 22-letni protestnik. Protestnik je umrl v kraju Šejk Zuvajid na severu Sinaja.

V tem kraju je že v sredo v spopadih s policijo umrl protestnik, doslej pa je v nemirih v Egiptu umrlo skupaj sedem ljudi. Protestniki na severu Sinaja, kjer večinoma živijo beduini, so danes zablokirali glavne ceste. Odnosi med sinajskimi beduini in egiptovsko vlado so že sicer napeti. Oblasti so v minulih letih aretirale več sto ljudi s tega območja.

Egiptovska vladajoča Narodna demokratska stranka (NPD) je medtem danes sporočila, da je pripravljena na dialog z javnostjo, hkrati pa ni nakazala, da bi bila protestnikom pripravljena popustiti pri njihovih zahtevah glede odprave revščine in uvedbe političnih sprememb.

Kot je na novinarski konferenci v Kairu dejal generalni sekretar NPD Safvat El Šerif, sicer dolgoletni tesni sodelavec egiptovskega predsednika Hosnija Mubaraka, je vladajoča stranka pripravljena na dialog z javnostjo, mladimi in zakonitimi strankami. "A demokracija ima svoja pravila. Manjšina ne more uveljaviti svoje volje večini," je poudaril.

V Egiptu se razmere še ne umirjajo.
V Egiptu se razmere še ne umirjajo. FOTO: Reuters

82-letni Mubarak, ki Egiptu vlada že skoraj tri desetletja, se vse začetka protestov v torek v javnosti še ni oglasil. Prav tako za zdaj še ni obelodanil, ali se bo na letošnjih predsedniških volitvah potegoval za nov šestletni mandat. Egiptovski parlament, v katerem ima večino NPD, je sicer leta 2005 sprejel ustavna dopolnila, ki neodvisnim kandidatom praktično onemogočajo udeležbo na volitvah.

Zažgali policijsko postajo

Protestniki na ulici vztrajajo že tretji dan. Zgodaj zjutraj so se protestniki zbrali pred policijsko postajo v mestu Suez in jo zažgali. Priča je povedala, da je policija zapustila postajo, preden so protestniki vanjo začeli metati zažigalne bombe. Še ena skupina se je zbrala pred drugo policijsko postajo in zahtevala izpustitev svojih sorodnikov, ki so jih priprli med protesti. Državni tožilec je sicer zoper 40 protestnikov podal kazensko ovadbo zaradi poskusa strmoglaviti režim. Izgredi pa se nadaljujejo. V mestu Ismailia se je s policijo spopadlo okoli 600 protestnikov, ki jih je policija poskušala pregnati s solzivcem.

V četrtek "ne bo počitnic", "začeli smo in ne bomo prenehali", so zapisali v prodemokratičnem opozicijskem Gibanju 6. april in ljudi pozvali, naj na ulicah vztrajajo, dokler njihove zahteve ne bodo izpolnjene.

V spopadih med policijo in protivladnimi protestniki je bilo v več egiptovskih mestih v sredo zvečer in ponoči ranjenih na desetine ljudi. Še posebej napeto je bilo znova v pristaniškem mestu Suez, kjer naj bi bilo v sredo zvečer ranjenih več kot 50 ljudi. Notranje ministrstvo je zato v tem mestu razglasilo policijsko uro. Nasilje v Suezu je sicer izbruhnilo, potem ko je policija prepovedala velik žalni shod v spomin na noč, v kateri so bili ubiti protestniki.

Protesti se nadaljujejo.
Protesti se nadaljujejo. FOTO: Reuters
Protesti, ki jih je spodbudil ljudski upor v Tuniziji in vladanje s trdo roko, so vse bolj nasilni. Policija v demonstratorje strelja gumijaste naboje, prav tako je uporabila tudi solzivec, protestniki pa jim vračajo s kamenjem in bencinskimi bombami.

V osrednjem Kairu so protestniki včeraj zažigali gume in policijo obmetavali s kamenjem, v Suezu pa so zažgali vladno poslopje. Nemiri so se nadaljevali tudi ponoči, nekaj protestnikov pa se je s policijo bojevalo tudi v zgodnjih jutranjih urah današnjega dne.

Sicer pa so protestniki obljubili, da najhuje šele prihaja. V petek, po tedenskih molitvah, naj bi bile največje demonstracije. ''Egipčanski muslimani in kristjani bodo odšli na ulice ter se borili proti korupciji, brezposelnosti, represiji in pomanjkanju svobode,'' je napisal aktivist na Facebook.

El Baradej pripravljen voditi tranzicijo

Mohamed El Baradej je pripravljen voditi tranzicijo.
Mohamed El Baradej je pripravljen voditi tranzicijo. FOTO: Reuters

Dodaten zagon naj bi protestnikom dal tudi Mohamed El Baradej, ki je danes zvečer že prispel v Kairo. Pred prihodom v egiptovsko prestolnico je na letališču na Dunaju, s katerega se je vračal v Egipt, danes povedal, da je pripravljen "voditi tranzicijo" v Egiptu, če ljudje tako želijo. Kot je še sporočil, se bo udeležil petkovih protestov. "Moram jim ponuditi duhovno in politično podporo ... Moj cilj je zagotoviti, da se bodo stvari razvijale na urejen in miren način ... Tam bom skupaj z njimi," je povedal bivši generalni direktor Mednarodne agencije za jedrsko energijo (IAEA).

Politično vrenje v Egiptu se odraža tudi na tamkajšnji borzi, kjer so vrednosti delnic dramatično padle. Indeks EGX 30 se je že v sredo znižal za šest odstotnih točk, danes pa že za več kot deset odstotnih točk. Oblasti naj bi si zato intenzivno prizadevale povrniti zaupanje glavnih delničarjev in jih pozivajo, naj se ne ustrašijo protestov.

Visoka zunanja predstavnica EU Catherine Ashton je medtem danes egiptovske oblasti pozvala, naj "polno spoštujejo in zaščitijo pravico" svojih državljanov do mirnih protestov ter pozorno prisluhnejo glasovom, ki jih pozivajo k spoštovanju političnih, socialnih in ekonomskih pravic.

Obžalovala je nasilje, ki je v minulih dneh spremljalo proteste in je terjalo šest življenj, na desetine ljudi je bilo ranjenih, okoli tisoč pa aretiranih. Vse strani je pozvala k zadržanosti, oblasti pa tudi k izpustitvi vseh pridržanih protestnikov.

KOMENTARJI (28)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Bolivar
28. 01. 2011 16.09
Glede Irana misliš na sufizem? V drugem odstavku praviš ,da Omar zlorablja vero a hkrati praviš ,da bi morale vse arabske države uvesti šeriatsko pravo??? Pa saj Omar Al-Bašir namerava ravno to oziroma je neuradno že v veljavi. Moje mnenje je ,da klerikalizem v religijah ni dober in šeriatsko pravo spada ravno med najbolj klerikalne prakse Islama. To je tako ,kot da bi v vseh krščanskih državah uvedli red kristjanskih vitezov ,ki je zelo nazadnjaški. Bog ne daj ,upam da se RKC sesede in hkrati tudi Pan-Islamizem.
bigich
28. 01. 2011 15.34
Iran je "islamska" drzava. Zakaj v "" zato, ker ... kako bi definiral ... verujejo v nekaj kar je na prvi vtis podobno islamu ampak ni islam pa ceprav je tudi ime tega islam. Tako, da za šije me ne zanima. Omar resnicno zlorablja vero se strinjam. Vse arabske drzave bi morale imeti serjatsko pravo in fetve za resevanje novejsih problemov.
Bolivar
28. 01. 2011 13.50
''TUKAJ VERA NIMA PRSTOV VMES. VSI DIKTATORJI SO DALEC, DALEC STRAN OD ISLAMA.'' Teoretično to drži. Predvsem zato ker islam kot ostale religije tega sveta učijo ljudi o konstruktivnosti ne destruktivnosti ,čeprav so največkrat ravno destruktivne ,seveda pa so v nekaterih stvareh koristne vsaj v razvoju kulture. Kar se tiče diktatorjev je splošno znano ,da ti kot so egiptovski Mubarak ,savdski kralj Abdulah idr. podobni le diktatorji ,ki niso strogo versko usmerjeni saj jo le uporabljajo kot sredstvo za nadzor svojih ljudi. Medtem ko sta diktatorja kot sta iranski Ahamdinedžad in recimo sudanski Omar Al-Bašir vedno bolj skrajna saj se zavezemata za najbolj konzervativne vrednote te religije ,čeprav bi se nekako dalo sem prišteti tudi savdskega kralja Abdulaha. Poseben primer je bil nekdanji iraški predsednik Husein ,ki je sicer bil absolutist ampak zelo ne-konzervativen in bolj levičarsko usmerjen ,čeprav v tradicionalno običajno desničarsko usmerjenih muslimanskih vladah Bližnjega Vzhoda.
Bolivar
28. 01. 2011 13.31
Annunaki 27.01.2011, 17:39 Seveda so bili upori po Evropi ,kot sem navedel kronološko. Napisal pa sem ,da ko upor enkrat uspe ,ni nujno da je bil zadnji potreben upor. Recimo to kar sedaj mi vidimo v Tuniziji ,Egiptu ,Jemnu in drugod po Bližnjem Vzhodu smo mi že videli desetletja nazaj. Prve evropske države pa že od nekaj stoletij do 50ih ali 60ih 20.stoletja. Prva stopnja upora je ,da se znebiš avtokratske vlade. Seveda ,ko je to mimo je potrebno še poskrbeti ,da demokracija zares deluje in ni le navidezna ,če to ni je potreben ponoven upor kot ga sedaj vidimo po Franciji ,Grčiji idr. To so stopnje razvoja ,ki ga je težko prehoditi od danes na jutri. Recimo Evropa ni tako demokratična kot je opevano ampak glede na svetovno povprečje je ena izmed najbolj demokratičnih regij sveta. Tudi znotraj Evrope so močne razlike v demokratičnosti posameznih vlad.
Bolivar
28. 01. 2011 13.21
Ferdox 27.01.2011, 14:18 Mogoče sem se napačno izrazil ampak dejstvo je ,da so ljudje ,ki so močno pod vplivom kake vere precej dojemljivi do pravljic ,ki jim jih goovrijo verski vodje. To je bistvo tega ,drugače pa hvala za popravek.
bigich
28. 01. 2011 08.29
vredu moje komentarje obijane z lucjo brisejo. Dobro ... sodil ne bom jaz, bo On. Torej kratek komentar, da ne bo zopet kaj izbrisano: TUKAJ VERA NIMA PRSTOV VMES. VSI DIKTATORJI SO DALEC, DALEC STRAN OD ISLAMA. Ce vam se vedno to ni jasno? Potem ... se bom vzdrzal, da ne bo izbrisa.
Crazy_Horse
27. 01. 2011 21.47
če so te demonstracije v potporo demokracije in bolšega življenja je to pozitivno če pa so v ozadju ekstremni verski voditelji ki bi radi islamske republike ki temeljile na strog širiatski zakon pa je to lahko skrb vzbujajoče
simon13
27. 01. 2011 18.09
arabski moški če protestirajo, se čutijo možati, pomembni, vplivni. Vedno delujejo le iz varnosti množice enako "mislečih". Individualizma ne poznajo. Proti čemu protestirajo, večinoma ne vejo in jim niti ni važno. Bistveno je le, da so proti. Čemurkoli že, kar tulijo horde na ulicah.
upornik007
27. 01. 2011 17.39
Bolivar pr nas in v evropi v danajsnem casu se sploh se ni zacel nek upor leta 91 so nas pa naokol prnesl in ja se vedno smo ovce in nismo se še osvobodili
upornik007
27. 01. 2011 16.16
kako lepo svet drvi v novo svetovno vojno...
janez6b
27. 01. 2011 15.23
ferdox to ni pomoč, pozanimaj se koliko dolga je danes nastalo iz teh 28 milijard, za te ˝pomoči˝ gospodje zaračunavajo oz IMF, drage obresti. Ferdox na spletu si lahko najdeš podatke koliko je v zadnjih 30 letih Afriki prispevala mednarodna skupnost, koliko tega dolga so odpisali mislim da leta 2008 ali 09, celih 50 %, pa je danes Afrika vse skupaj dolžna še vedno še 1x toliko kot je bil dolg afrike pred pomočjo, KI TO SPLOH NI.
Ferdo Crni
27. 01. 2011 14.25
Še tole - ZDA so Egiptu od leta 1975 dodelile kar 28 miljard dolarjev raznorazne pomoči. Egipt je torej precej odvisen od ZDA. Znesek je večinoma veliko večji kot pomoč, ki so jo ZDA namenile Izraelu v tem času, pa še v primeru Izraela je šlo v večini primerov za posojila. Egipt nima nafte ali drugih zemeljskih virov. Vse kar ima je turizem in Sueški prekop, kar pa je premalo za vso državo.
Ferdo Crni
27. 01. 2011 14.18
Bolivar pravi : "Ljudje (muslimani) se očitno počasi začenjajo zavedati ,da je vera le manipulativnega značaja in da izkorišča svoje vernike za svoje cilje." Sicer se z ostalim večinoma strinjam ampak tale stavek je pa tumpast sorry. Vera ni živo bitje ali stroj, ki manipulira in maltretira ljudi. Vedno to počnejo LJUDJE. Vera je lahko ZLORABLJENA za določene cilje, to je pa res. Tako kot je kuhinjski nož namenjen rezanju zelenjave, lahko pa ga kdo zlorabi in z njim zabode človeka. Pa to verjetno ne stori kuhinjski nož kar sam?
carpathian
27. 01. 2011 13.57
bnam 2707 27.01.2011, 09:21 Kmalu bo ljudstvo Egipta zadihalo zrak svobode in demokracije. ---- a je demokracija res tako samoumeven ideal? vladarjem ni vse za verjet! konec koncev, če ljudstvo določi nekoga, KI ODLOČA NAMESTO NJIH, je ljudstvo še svobodno? ne gre pri demokraciji le za diktaturo večine? dejte no mal razmislit, kaj vam v glavo vbijajo za ideale, za kaj se je vredno borit, kaj je le maska za prikrivanje fašizma pred množico, zakaj je država zločinska institucija in kako deluje...
Bolivar
27. 01. 2011 13.34
mladi_cetnik Dvomim saj bi si Izrael s tem nakopal 80 milijonov smrtnih sovražnikov plus vsi že dozdajšnji od Irana ,Sirije bi verjetno proti njemu stopile še številne druge arabske zaveznice. Tudi Izrael ni več sposoben boja proti svojim sosedam ,morda je bilo tako v 60ih in 70ih ,danes pa sigurno ni več tako. sicer pa Egipčanski narod...so le Arabci. Starih faraonskih Egipčanov ni več ,še največ teh bi naj bilo med Kopti pa še ti so zelo mešani z Arabci.
Spagett
27. 01. 2011 12.49
Mhm... "nekdo" čisti po Balkanu in po Afriki.
tinetone
27. 01. 2011 12.48
so preveč gledali tisti film... napad na postajo... kašna številka je že bla?
mladi_cetnik
27. 01. 2011 12.42
dok enih par piramid ne zažgejo, sploh ni resna situacija... je pa to lepa prilika za izrael, da njegova vojska (ko ameriška) pod pretvezo miru v soseščini in zaščite svoje manjšine prodre vsaj do aleksandrije, in potem ostane tam naslednjih stoo let, ter počasi uniči egipčanski narod....
Bolivar
27. 01. 2011 11.56
Aja pa enkrat za spremembo upori na Bliznjem Vzhodu niso odraz Islamske revolucije ,kar je lahko le dobro. Ljudje (muslimani) se očitno počasi začenjajo zavedati ,da je vera le manipulativnega značaja in da izkorišča svoje vernike za svoje cilje. To je dobro ,vse čestitke. Upam ,da se bodo te reforme nadaljevale in bo sekularizem izpuhtel ,vendar bo po mojem za to potreben čas vsaj nekaj desetletij ampak važno je ,da se je zgodil preboj sprememb. Koeksistenca med kulturami bo z manj radikalnimi narodi veliko boljša.
Bolivar
27. 01. 2011 11.51
sannja5 ''Mogoče so pa ravno takšni dogodki začetek 3. svetovne vojne. Brezštevilne množice lačnih in brezpravnih, ki nimajo kaj izgubit, vodijo sedanje krhko ravnovesje držav v kaos. Ker islamisti niso ovce kot mi, je vprašanje, kako se bo vse skupaj končalo.'' Ovce? Vse že videno ,morda si še premlada ,ne vem? Mi(Slovenci) smo nekaj takega imeli že leta 1991. Podobno se je dogajalo ,ko so padali avtoritarni režimi v Evropi ,recimo Francov v španiji(1975) in Salazarjev na Portugalskem(1974). č Recimo v Srednji Evropi Češkoslovaška(1968 in 1989) 1. ni uspelo ,2. je. Potem Poljska(1981-1989) dolga doba upora. Madžarska(1956 in nato spet 1989) ,Vzhodna Nemčija ,Romunija (1989). Sledili so upori po avtoritarnih vladah Latinske Amerike skozi celotno 2.polovico 20.stol. Potem gibanje za reforme na Kitajskem(1989) upor zatrt. itd. Tako da če je v Tuniziji uspelo ,še ne pomeni ,da bo tudi v Egiptu ,Jemnu,... morda bo potreben dolg boj? Mi smo to že videli ,sedaj se očitno enako dogaja tudi v državah z Islamom. Tunizija je bila le prvi preboj ledu. Vse gre po neki poti ,vse ima nek vzorec ,človeška miselnost si je zelo podobna neglede na kulturo. Tudi ,če je enkrat upor ljudstva uspel ,še ne pomeni ,da je bil to zadnji potreben upor ,kot to danes dokazujejo dogajanja v Grčiji ,Spaniji ,Franciji,...