Slovenija

Žival ni darilo, je velika odgovornost

Ljubljana, 07. 04. 2014 06.30 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Tudi velika noč postaja praznik obdarovanja. Nič ni narobe, če starši otroku podarijo čokoladnega zajca, zaplete pa se (lahko), če gre za živega zajca ali pa katerokoli drugo žival. Ta namreč terja odgovornost za celo njeno življenje. Mnogi pa se tega ne zavedajo.

Zajček
Zajček FOTO: Thinkstock

Bliža se velika noč in v potrošniški družbi mnogi tudi ta praznik izkoristijo za obdarovanje. Absolventka veterine nas je opozorila na ''živa darila''. Ljudje jo namreč sprašujejo, ali bi bili kunci (zajci so eni od simbolov velike noči) primerni za velikonočno darilo svojim otrokom. Kot je dejala, je zaradi takšnih vprašanj zgrožena, saj žival (kakršnakoli) ni primerna za darilo.

Problem predvsem, da gre za presenečenje

Imeti žival v prvi vrsti pomeni odgovornost. Odgovornost za njeno ustrezno oskrbo, odgovornost za njena dejanja - morebitno škodo, ki jo lahko naredi. Skrbnik živali mora biti na prevzem take odgovornosti pripravljen. UVHVVR

Na Upravi Republike Slovenije za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin (UVHVVR) menijo, da problem morda ni toliko v tem, da so živali podarjene, ampak da so darila pogosto mišljena kot presenečenje.

''Tako oseba dobi žival, za katero mora kar naenkrat skrbeti, ji zagotavljati osnovne pogoje, kot je ustrezna krma, voda, bivališče, možnost izvajanja njenega naravnega vedenja itd., na kar ljudje navadno niso pripravljeni. Zato sta lahko kaj kmalu prizadeta dobrobit živali in njeno zdravstveno stanje, za kar pa odgovarja novi skrbnik. Posebej problematično je, kadar žival na tak način podarimo otroku, saj mu s tem brez opozorila dodelimo odgovornost, ki ji morda še ni kos,'' opozarjajo na upravi.

Zavetišču le redki priznajo, da je bila žival darilo

V Zavetišču za zapuščene živali Ljubljana so se v preteklosti velikokrat srečevali s kandidati, ki so želeli posvojiti žival za darilo. Takšne posvojite so se pogosto izkazale za neuspešne, neuspešne pa so bile tudi posvojitve v afektu z namenom reševanja posamezne živali, ljubkosti mladička, ipd., je pojasnil vodja ljubljanskega zavetišča Marko Oman.

Pes
Pes FOTO: Thinkstock

Dodal je, da se srečujejo z nezaželenimi živalmi, ki jih skrbniki želijo predati v zavetišče. Pri nekaterih sumijo, da so bile podarjene, še posebej takrat, ko se otroci ne strinjajo s predajo v zavetišče, le redko pa skrbniki priznajo, da so živali dobili za darilo.

''Navadno so predane živali mladiči, saj se jih otroci hitro naveličajo kot igrače. Tako smo opažali več zapuščenih živali po božično-novoletnih praznikih in na začetku poletja (obdarovanje za uspešnost v šoli). Žal, smo le redko uspeli ugotoviti neodgovornega skrbnika,'' je še dodal Oman.

Žival ni plišasta igrača

Na upravi vsekakor odsvetujejo kupovanje živali kot popolno presenečenje. ''Družine se morajo zavedati, da žival, ki jo kupujejo, ni še ena plišasta igračka, temveč je njihov novi družinski član, za katerega bo treba skrbeti vse obdobje njegovega življenja,'' so zapisali in dodali, da mora odločitev o nakupu živali pasti po temeljitem razmisleku, zavedajoč se vseh posledic, ki jih lahko žival povzroči za vsakega člana družine.

Mucek
Mucek FOTO: Thinkstock
V ljubljanskem zavetišču za živali so lani poleg psov in mačk sprejeli in oskrbeli rekordno število drugih hišnih živali, saj so sprejeli kar 23 takšnih živali, med njimi so bili kanarček, skobčevka, nimfa, okrasni golob, pegatka, degu, podgana, kunec, dihur in mini pujs.

V ljubljanskem zavetišču za živali ni mogoče posvojiti žival, ki bi postala darilo. ''Če nekdo resnično želi nekoga obdariti na tak način, to omogočimo tako, da obdarovanca pripelje v zavetišče. Obdarovanec si sam izbere žival, izpolni vprašalnik in podpiše pogodbo. Oseba, ki podarja pa poravna prispevek ob posvojitvi,'' je povedal Oman in razložil, da se s kandidati za posvojitev živali veliko pogovarjajo, preverijo izkušnje, želje in pogoje, ki jih bodo nudili.

Nekateri od posvojitve sami odstopijo (tudi 50 kandidatov na leto), ker niso pripravljeni prevzeti zahtevne odgovornosti, do 15 kandidatov na leto v zavetišču tudi zavrnejo, saj oskrba živali pomeni veliko več kot le zagotovitev prostora, vode, hrane in besed ljubezni.

Zajček
Zajček FOTO: Thinkstock

Zakon o zaščiti živali predpisuje, da se lahko hišne živali osebam, mlajšim od 18 let, prodaja, oddaja ali podarja le ob navzočnosti enega od staršev ali skrbnika. Prodajalec, zaposleni v zavetišču ali oseba, ki podarja hišno žival, sme od vsake osebe, za katero domneva, da ne izpolnjuje tega pogoja, zahtevati, da predhodno izkaže svojo starost z javno listino, s katero se dokazuje istovetnost oseb. Če oseba to odkloni, se ji ne sme prodati, oddati ali podariti hišne živali, je zapisano v zakonu.

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (46)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

gigi39
08. 04. 2014 13.27
+1
žival ni darilo presenečenja in ne more bit..ker kot priprava na novega člana družine ko pričakuješ otroka ...prav nilč drugače ni z živaljo... seveda pa lahko daruješ in pokloniš tako da poveš da če si to želi in da se človek na to pripravi zavestno...
bb5a
07. 04. 2014 21.05
+3
Prevzemam 1 kravo, 3 svinjske polovice in 50 piščancev, dajte mi to breme...
lenoritis86
07. 04. 2014 21.49
+0
luckyss..
07. 04. 2014 17.26
-5
Eno samo sprenevedanje in dvoličnost. Zakaj ne podariti otroku lepega zajčka ?! Naj se zvečer lepo igra z njim in ga boža, zjutraj pa mu pokažite kako se ta žival ubije ter sleče iz kože in kako se pripravi zajtrk iz "Banija"..................................Vem, da je to vam bleferjem kruto, toda otroci morajo vedeti, da meso ne raste na policah v trgovini ...Torej, da povzamem...mesojedci nimate nobene pravice zgražati se nad japonskim kitolovom, nošnji krzna ipd....Dajmo dvoličneži, navalite s svojim zgražanjem ob tem komentarju ;)
vzdev
07. 04. 2014 18.52
+6
Nimam nič proti če kdo nosi krzno. Samo naj bo to krzno narejeno od živali, katera se je porabila za hrano. V tem primeru še je boljše, da se uporabi krzno in je tako kot včasih ko so uporabili vse dele živali. Ne pa da se nosi krzno od živali, ki je bila ubita samo zaradi krzna (tigri) ostalo se pa vse zavrže.
odpisan2x
07. 04. 2014 17.19
+1
živali niso za v stanovanja v blokih pa dajajte minuse kolikor hočte
felix58
07. 04. 2014 19.22
+9
točno, v našem malem mestu mamo v blokih same krave, koze, oslice.....
felix58
07. 04. 2014 19.24
+6
no pri nas na vasi pa imamo od negi nekda med ostalimi živalmi tui zajčke, zajčice, miškice, putkice ....
24uric
07. 04. 2014 19.29
-1
asdfghjklqwertz
07. 04. 2014 16.50
+7
Žival je zelo lepo drarilo, ampak preden ko žival podariš, je dobro prej nekako po ovinkih treba izvedeti od njega/nje, če si sploh to/tako žival želi ... Mojemu sosedu so nekoč, kakšne 10 let nazaj, dali psa za abrahama ... ker tudi sam živi zelo revno, je pes kot živi mrlič ... najrajši bi ga prijavil, ampak ga razumem, saj še zase nima hrane ... zato ga jaz občasno hranim ... tako hranim vse skupaj tri pse, z mojima dvema ... Če tudi žival ni moja, je pa tudi zelo vesela, če ima kaj za jesti ... tako kot človek ...
outmigec
07. 04. 2014 19.53
-2
kaj je s tabo prijavi ga,če ne prijavis,nisi sam nic boljsi!!!in ti gledas tega živega mrliča!!!saj bodo vidli,da se sam nima in psa odpeljali nekam,kjer mu bodo lahko nudli lepse zivljenje.to je tvoja dolžnost da ga prijaviž,če ne si pa sam okrutnež!!
asdfghjklqwertz
07. 04. 2014 22.33
+4
Sem pozabil napisati, da je bil kot živ mrlič ... zdaj je normalen že dve tri leta, od kar hodi jest k nam ... ampak vseeno, nisem njegov lastnik. Prijavljal pa ga tudi ne bom ... saj je pes sit, ko pa je lačen pa že pride k bajti ... sicer ima za ograjo svojo posodo za hrano pa vodo ...
Razumnež
07. 04. 2014 13.17
+15
Pravi ljubitelji (poleg gurmanov) so pa tisti lastniki psov, ki pobirajo drek za njimi. Takih je na žalost malo, a so pravi. Tisti, ki pa pse oblačijo in jim dajajo neke zvončke okoli vratu so pa bolniki prve klase.
asdfghjklqwertz
07. 04. 2014 16.57
+10
Ja, sem se prejšnji teden, ko je bilo tako lepo vreme, razpizdil na jahačke, ki so jezdile okoli ptujskega jezera ... so se konji vsrali po celi poti, tako da niti slučajno nisi mogel mimo dreka obepljati ... sem stopil dol ... nesel kolo naprej ... potem pa sem šel tja do konjov, pa tistim ženskam povedal, naj drek spucajo za sabo, če že morejo ravno tu hoditi, ne pa da se zaradi njih moremo umekavati, voziti/hoditi čez drek itd ... se sploh ni nobena obrnila ampak so šle naprej pa se smejale, kot da bi se bi jim kakšen vic razlagal ali nekaj ... presneti vrag zahmajen(len) ... In ob lepem vremenu gre tudi 50 ljudi in več okoli jezera ...
Razumnež
07. 04. 2014 13.13
-8
Žival je lahko presneto lepo darilo... Seveda mora biti primerno začinjeno in dobro pečeno.
suzuki bandit1200
07. 04. 2014 17.44
-1
biser2011
07. 04. 2014 12.37
+3
Dvomim , da žive zajčke, ker so pa police v trgovinah polne ČOKOLADNIH v raznih barvah, ki otrokom še bolj pritegnejo pogled na njih.................Se pa dogaja največ pri kužkih, da fant kupi punci kužka in potem ga imata skupaj.......................nastane pa včasih problem, če se razideta. Pa tudi starejšim ljudem kupijo otroci kužka, da ne bi bili osamljeni, kar je pozitivno. So pa primeri, ko oseba zboli in ni sposobna skrbet zanj in takrat je treba poiskat novega lastnika. Je pa tu povdarek na temu, da se živali ne kupuje za DARILO, ampak ga kupiš nekomu, ker si tega želi in se ne uporabi besede DARILO.
odpisan2x
07. 04. 2014 11.30
-10
sem ljubitel živali,samo slej ko prej boste dobil kakšno alergijo.10 let smo imeli muca v stanovanju ,sedaj samo ,da se dotaknem kašnega muca ali psa me že vse srbi
24uric
07. 04. 2014 16.27
+18
odpisan2x
07. 04. 2014 17.17
-4
tedomedo20
07. 04. 2014 10.35
+7
Praznik je dober samo zato, da se lahko nažremo in imamo kakšno zabavo, pa tudi če ne verjamemo v razlog za praznik.
pingvinislo5
07. 04. 2014 09.42
-19
kaj pa je narobe če podariš mulcu psa, hrčka, itd?!?
IsThisME
07. 04. 2014 09.54
+8
cicolina28
07. 04. 2014 09.55
+20
Ni panike če podariš mulcu žival.....panika je ali bo bil živali zvest in tu se začne človekova ODGOVORNOST IN ČUSTVENOST do živali. V petek, ko sem moral z očetom 4.4.2014 peljat psa k veterinarju in mu ni bilo pomoči zaradi kolkov sva mogla psa uspavat...bil je res star samo šele nato se zavedaš kako je ko živali ni več pri hiši. Nekateri bodo rekli sej ni panike greš v zavetišče in vzameš drugega....vendar takega psa ne bo več..niso vse živali iste.....tisti pa, ki nimate čustev do živali pa bi lepo prosil naj ne komentirajo....pa še to...kaj če bi bili Vi kakšna žival..pes, maček, itd. pa bi z Vami grdo ravnali...kako bi Vam bilo to ..mogoče všeč? NE ne bi Vam bilo...zato se dajte v kožo živali.....jaz sem imel svojega psa Runota zelo zelo zelo rad in vem da nas je imel tudi on..naj počiva v miru...pogrešal ga bom. LP vsem ljubiteljem živali.
banananjamm
07. 04. 2014 10.32
+11
odličen komentar David, ne skrbi Runo zdaj skače po travnikih v pasjem raju.
cicolina28
07. 04. 2014 13.00
+6
outmigec
07. 04. 2014 19.58
+4
Bravo David,tisti ki pa ste brez custev do živali pa raje sploh ne pisite primitivne komentarje,ker s tem samo kažete kak ste butasti v glavo
kim llsung
07. 04. 2014 09.00
-14
Zopet mesojedci modrujejo,kaj pa kako....
enoh
07. 04. 2014 09.14
+8
pojdi v severno korejo in jej travo... za razliko vegetarijancevv (in ostalih norih iz te demogrqafske skupine) mi ne hodimo od vrat do vrat z letaki o preharnjevanju s travo (s katero se v bistvu sebe prepričuje)
Tonček Balonček
07. 04. 2014 10.26
-3
Vegertarjanci po stepah in v hribih ter na severu in jugu že zdavnaj pomrli od lakote. ZAm pač nimamo kletii Maximarketa s kalčki in sojo..
enoh
07. 04. 2014 10.35
-1
heheh, lepo povedano ...drugače pa so najhujši Frutarijanci.. ti bi drugače porli že v jeseni... nekako mislijo da so v bibiljiskem raju in da hran po tleh leži
enoh
07. 04. 2014 08.49
+3
je pa treba reči, da žavdi res niso za v blok... in PRAV ŽALOSTNO JE VIDETI KAZGA PSA, KI ŽIUI V MALEM (ALI VELIKEM) STANOVANJU in obstaja samo zato, da ga kak ženska brez otrok enkrat na dan nejevoljno pelje na sprehod ...
enoh
07. 04. 2014 09.42
-1
torej ti živiš v bloku in maš psa, ki ga eno uro na dan sprehaja tvoje bejba?
krutz
07. 04. 2014 10.44
+6
ja za v blok so delani te peseki na baterije.... smiljo se mi doge in ostali Večji peseki ki pač niso za v grasonjere 1.5 sobne itd...
vzdev
07. 04. 2014 10.52
+2
@kokoro15 ja podeželski psi so čisto sami zunaj. Očitno nisi bil nikoli nekje na podeželju. Tam ljudje niso čez dan skoraj nič v hiši, ampak so veliko zunaj in s tem je tudi pes vedno zraven. Greš na njivo, gre pes zraven, greš v gozd gre pes zraven, greš kosit travo je pes zraven. Tako da je tam pes cel dan na svežem zraku in lahko leta po svojih željah, pa še lastnika ima zraven sebe. Ne pa v bloku, kjer pes cel dan leži na kavču zraven lastnika (mogoče pa tudi sam). Sam nebi nikoli zaprl psa v stanovanje, ker to ni njegov prostor, in se sigurno počuti bolje zunaj.
Kristina Pozvek
07. 04. 2014 08.45
+15
Najlepša hvala, da ste si vzeli čas in objavili ta članek. Nisem pričakovala Vašega odziva, vendar me je res danes razveselilo,ko mi je kolegica pokazala članek in me vprašala, če sem imela šprste vmes..pa sem rekla,no upam,da sem dala malo motivacije, da se ljudi obvešča. Več kot to ne morem narediti...na žalost nisem MAti Tereza,da bi reševala cel svet...ali če s tem člankom vsaj eno osebo odvrnem od neodgovornega nakupa živali, sem naredila ogromno... Zelo bi bila vesela, da tudi VI, ki pridno komentirate, raztrobite to naokoli...več ljudi ve, več ljudi se to dotakne, manj bo neprimernih "nakupov"... Resnično hvala Pop-u za to objavo.. Kristina
Amnasty
08. 04. 2014 08.20
-1
Verbena
07. 04. 2014 08.32
+13
Sem proti trgovanju z živalmi !!! kaj vse ljudje privlečejo iz preostalega sveta....živali tudi zelo trpijo pri tem, mnogo jih pogine.....vse samo za denar, nečimrnost !!! kaj ne bi ljudje raje šli mal v naravo..takole zgodaj zjutraj ali v mraku.....in videli bi kakšno srnico, ki se pase, zajca, ki veselo skače.....ne da so raznorazne živalce omejene na nek prostor v stanovanju...izpostavljene čisto drugim pogojem, ukrepom....včasih tudi maltretiranju!!!
enoh
07. 04. 2014 08.17
-10
ŽIVALI SO HRANA !!! NE IGRAČA
pingvinislo5
07. 04. 2014 09.42
-5
cicolina28
07. 04. 2014 10.07
+0
Aha...dajta se vidva v kožo kake živali...pa si predstavljaj da si v klavnici ker veš da te bodo razkosali..res je da človek mora tudi meso jest se popolnoma strinjam...samo kake komentarje pišete..haloo...brez čustev ste.
suzuki bandit1200
07. 04. 2014 08.05
-10
Le zakaj meni nihče ne podari zajca, da bi pri mesarju malo privarčeval ?
mijam75
07. 04. 2014 07.43
+37
Članek je tako napisan in med top tri, da bi človek pomislil, da je podarjanje zajcev za veliko noč vsaj tako običajno, kot šunka in hren za velikonočni zajtrk. Na srečo še nisem slišala, da bi kdo dobil zajca za velikonočno darilo, še čokoladnega bolj redko, kaj šele pravega. Upam, da tako tudi ostane....
Nebukadnezar
07. 04. 2014 08.36
+3
ker je članek verjetno skopiran iz nekje drugje ...
mijam75
07. 04. 2014 08.58
+0
Ja, sem pomislila, da gre za preveden članek, ker američani so bolj mahnjeni na velikonočne zajce, pri nas nimajo tako velike vloge. Ampak imaš izjave zavetišč iz slovenije, tako da gre očitno za domač članek. Prav je, da se ozavešča ljudi, da ne kupujejo živali za presenečenje ali darilo, saj tudi, če si nekdo zelo želi žival, mogoče zanjo nebo mogel skrbeti. Sploh pa se živali ne kupuje otrokom, da se bojo naučili skrbeti zanje... kaj pa potem, ko otrok preraste svojo željo? Pri sosedih so otroci zrastli, starši so pa vsak dan spustili psa, da se je šel kar sam sprehajat. In tako je poginil sredi sprehoda, na pločniku sredi našega kraja.... No, kljub vsemu mi je smešno, da članek apelira na kupce zajcev :D
izprijenec
07. 04. 2014 07.41
+24
Pa še precej dolgo živijo... naš kunec šiba proti 12 letom...