Slovenija

Hrvaška za odstop od arbitražnega sporazuma na podlagi dunajske konvencije

Ljubljana/Zagreb, 27. 07. 2015 07.30 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min
Avtor
N.Š./STA/J.S.
Komentarji
2685

Hrvaška odhaja iz arbitraže, je po sestanku s predstavniki parlamentarnih strank sporočil hrvaški premier Zoran Milanović. Gre za postopek v skladu z dunajsko konvencijo o pravu mednarodnih pogodb, je danes pojasnil hrvaški pravni strokovnjak Davorin Lapaš.

Več videovsebin
  • Iz SVETA: Hrvaška zapušča arbitražo
    01:54
    Iz SVETA: Hrvaška zapušča arbitražo
  • Iz 24UR: Hrvaška odstopa od arbitraže
    04:40
    Iz 24UR: Hrvaška odstopa od arbitraže
  • Iz 24UR: Hrvaška vlada in opozicija: Odstopamo!
    04:36
    Iz 24UR: Hrvaška vlada in opozicija: Odstopamo!
Hrvaška politika o arbitraži
Hrvaška politika o arbitraži FOTO: Twitter
Začel se je teden, ki bi lahko bil odločilen za usodo arbitraže med Slovenijo in Hrvaško o poteku meje med državama.

Predsedniki poslanskih skupin v hrvaškem saboru so danes na srečanju s premierjem Zoranom Milanovićem dosegli soglasje glede odstopa Hrvaške od arbitražnega sporazuma o reševanju vprašanja meje s Slovenijo.

Kot je dejal Milanović, se bodo pri tem držali postopkov, ki jih predpisuje mednarodno pravo, da pa že od tega trenutka dalje menijo, da je arbitražni postopek končan.

"Na grožnje za nacionalno varnost ter nacionalne in državne interese smo se vsi odzvali enako. Poskrbeli bomo, da z odstopom od arbitražnega sporazuma preprečimo malverzacije in prevare," je izjavil predsednik HDZ Tomislav Karamarko, ki je bil danes prvič kot šef HDZ za isto mizo s hrvaškim premierjem in predsednikom SDP Milanovićem.

Po srečanju so podporo odstopu od arbitražnega sporazuma izražali tudi predsedniki nekaterih drugih opozicijskih poslanskih skupin, kot sta Hrvaška demokratska zveza Slavonije in Baranje (HDSSB) in Samostojna srbska demokratska stranka (HDSS), ter vrsta neodvisnih poslancev, ki sodelujejo v različnih poslanskih skupinah.

Tudi neodvisna poslanka Jadranka Kosor meni, da je sporazum, ki ga je s svojim takratnim slovenskim kolegom Borutom Pahorjem podpisala v Stockholmu novembra 2009, mrtev. Pričakuje, da bo sabor na izredni seji v sredo in četrtek potrdil postopke za odstop od arbitražnega sporazuma, podobno kot so sprejeli arbitražni sporazum pred nekaj manj kot šestimi leti, v času, ko je Slovenija blokirala hrvaška pristopna pogajanja z EU.

Hrvaška predsednica Kolinda Grabar-Kitarović je danes pozdravila enotno stališče premierja in predstavnikov opozicijskih strank. "Ne glede na kršitve arbitražnega postopka bo Hrvaška kot odgovorna članica mednarodne skupnosti še naprej iskala način za sporazumno reševanje mejnih vprašanj ter si prizadevala za dobrososedske odnose s Slovenijo," so zapisali v sporočilu za javnost iz urada hrvaške predsednice.

Medtem so dogovor vlade in opozicijskih strank pozdravili tudi ribiči iz hrvaške Istre, ki so bili nezadovoljni z arbitražnim sporazumom. Pričakujejo, da bosta državi spor reševali na katerem od mednarodnih sodišč, dotlej pa bo, kot trdijo, veljala sredinska mejna črta v Piranskem zalivu.

Zapleti naj ne bi škodovali odnosom med državama

Na kakšen način naj bi se vprašanje meje med državama reševalo zdaj, Hrvaška še nima odgovora, prav tako pa Milanović meni, da zadnji zapleti ne bodo škodovali odnosom med Slovenijo in Hrvaško.

Milanović sicer ni želel komentirati potez slovenske vlade te dni, niti vloge Karla Erjavca. Je pa potarnal, da Slovenija ni edina država, s katero nimajo rešenih mejnih vprašanj.

Tako Miro Cerar kot Erjavec sicer menita, da Hrvaška enostransko ne more zapustiti arbitraže, a Milanović pravi, da mnenje Slovenije ni pomembno: "Lahko odidemo in bomo odšli."

Potrdil je še navedbe novinarjev, da to med drugim pomeni, da bodo o svoji zahtevi za prekinitev pogodbe obvestili tudi Slovenijo, ki bo imela tri mesece časa za odgovor. Če bo Ljubljana nasprotovala prekinitvi, bi imeli državi še leto dni časa, da bi se dvostransko ali ob posredovanju tretje strani poskusili dogovoriti, ali je prišlo do kršitev arbitražnega sporazuma in ali je zaradi tega treba razveljaviti pogodbo. Tako bi se zgodba o arbitraži zavlekla globoko v leto 2016.

Pogled na Piran
Pogled na Piran FOTO: Thinkstock

"Gre za postopek v skladu z dunajsko konvencijo o pravu mednarodnih pogodb"

Pri odstopu od arbitraže gre za postopek v skladu z dunajsko konvencijo o pravu mednarodnih pogodb, je danes pojasnil hrvaški pravni strokovnjak Davorin Lapaš.

Hrvaška mora kot stranka v postopku, ki se sklicuje na grobo kršitev temeljnih določil arbitražnega sporazuma, obvestiti slovensko stran, da zahteva razveljavitev arbitražnega sporazuma ter pojasniti svoja stališča, je pojasnil Lapaš v pogovoru za hrvaški radio.

Dunajska konvencija nato v takih primerih predvideva rok največ tri mesece za odgovor obveščene strani. Če Slovenija ne bo odgovorila, Zagreb lahko sklepa, da je sporazum razveljavljen.

"Če bo Slovenija ugovarjala, konvencija predvideva postopek mirne rešitve spora o razveljavitvi arbitražnega sporazuma, in ne o meji," je dejal profesor na zagrebški pravni fakulteti Lapaš.

Kot je še pojasnil, omenjeni postopek mirne rešitve sporov predvideva izbiro katere od možnosti, ki jih opredeljuje ustanovna listina ZN v 33. členu, rok za to pa je največ 12 mesecev.

Tako je rešitev v skladu s 33. členom možno poiskati s pogajanji, anketo, posredovanjem, spravo, razsodništvom, sodno rešitvijo, obračanjem na regionalne ustanove ali regionalne dogovore, ali pa z drugimi mirnimi sredstvi po izbiri strank. Drugi odstavek 33. člena predvideva, da lahko tudi Varnostni svet Združenih narodov, če oceni, da je to potrebno, povabi stranki, naj spor rešita s pomočjo omenjenih mehanizmov.

Če rešitve ne bo niti po letu dni, se katera od strani lahko obrne na generalnega sekretarja ZN za sprožitev še enega mehanizma iz dunajske konvencije - pravnega postopka mediacije. Odločitev komisije ZN za mediacije ni obvezujoča za stranki v postopku, temveč predstavlja zgolj priporočilo, je pojasnil Lapaš.

Hrvaški pravni strokovnjak je ocenil, da ne more biti nobenih pravnih posledic za Hrvaško zaradi zahteve za razveljavitev arbitražnega sporazuma, ker bo zgolj izkoristila svojo pravico sklicevanja na dunajsko konvencijo, ki je del mednarodnega prava. V tem okviru hrvaška odločitev ni enostranska, je še pojasnil.

"Za morebitno reševanje spora o meji na katerem od specializiranih sodišč ZN, kot sta Meddržavno sodišče v Haagu ali Mednarodno sodišče za pravo morja v Hamburgu, je potrebna dobra volja obeh, ne le ene od strani v postopku," je še spomnil Lapaš.

"Arbitražna afera ne more skaliti dobrih odnosov med državama"

Hrvaški minister za kulturo Berislav Šipuš, ki se je pred nocojšnjim koncertom Zagrebških solistov in Komornega godalnega orkestra Slovenske filharmonije v Ljubljani sestal z ministrico za kulturo Julijano Bizjak Mlakar, je v izjavi po srečanju izpostavil dobre odnose med državama. Teh, kot je poudaril, arbitražna afera ne more skaliti. 

Minister Šipuš je še dejal, da sam ni niti za hip pomislil, da se zaradi afere ne bi udeležil koncerta ali sestal s slovensko kolegico. Po njegovih besedah gre le za eno odprto vprašanje, ki ga morata državi rešiti na kulturen način.

Evropska komisija nima formalne vloge v zadevi

Na Evropski komisiji v Bruslju so danes vnovič potrdili, da so seznanjeni z najnovejšim dogajanjem v arbitražnem procesu med Slovenijo in Hrvaško, hkrati pa zatrdili, da Evropska komisija v zadevi nima nobene formalne vloge.

Evropska komisija je zgolj posredovala pri sklepanju sporazuma med državama, ki pa je izven njenih pristojnosti, je v Bruslju dejala tiskovna predstavnica komisije Mina Andreeva v odgovoru na novinarsko vprašanje, ali je komisija prejela pismo hrvaške vlade, v katerem jih ta seznanja z arbitražno afero.

V pismu, poslanem prejšnji petek, je Hrvaška zapisala, da so javno objavljeni transkripti in posnetki komunikacije slovenskega sodnika na arbitražnem sodišču Jerneja Sekolca in slovenske agentke na sodišču Haagu Simone Drenik razkrili kršitev temeljnih načel arbitražnega postopka.

"Komisija ni stranka v postopku, niti ni vanj posredno ali neposredno vpletena," je dejala Andreeva.

"Evropska komisija podpira delo arbitražnega sodišča in verjame, da bodo pravila, ki sta jih državi sprejeli za njegovo delovanje, spoštovana," je dodala ter napovedala, da bo komisija počakala na odločitev sodišča, preden bo sprejemala kakršne koli sklepe.

Da arbitražni sporazum Slovenije in Hrvaške ne sodi med pristojnosti EU, so v komisiji zatrdili že v sredo, kmalu po tem, ko je hrvaški tisk objavil posnetke pogovorov med slovenskim članom arbitražnega sodišča Jernejem Sekolcem in agentko Simono Drenik. V pogovorih se dvojica pogovarja glede postopkov na arbitražnem sodišču, kar pomeni kršitev pravil in postopkov. Oba vpletena sta sicer že odstopila.

  • 8
  • 7
  • 6
  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

KOMENTARJI (2685)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Misija1
27. 07. 2015 21.55
+1
Najbolj nesprejemljivo je, da nas drzavni vrh ne stopi skupaj in rece NE! Namesto tega se tunkajo med sabo, Erjavec je takoj civkal, da je to kar se je zgodilo nesprejemljivo, namesto, da bi stal ZA SLOVENIJO! Da bi zavzeli vsi stalisce, da to kar se je zgodilo ni prav nic posebnega, da ni vplivalo na nobeno odlocitev, da ne more spremenit mnenja arbitraznih sodnikov in da konec koncev, je nesprejemljivo prisluskovanje hrvatov nasim diplomatom! To je nesprejemljivo. Da se nas celotni vrh pasivno obnasa, ker jih niti malo ne briga za resitev, vseneo jim je za Slovenijo, za NAS! Isto takrat, ko so pridrzali kosovskega ministra (al kaj je ze bil), naenkrat so se nasi opravicevali kosovu, kljub temu, da smo naredili pravilno in v skladu s pravilnikom. Je pac prislo do napake v sistemu, ampak, zanjo niso krivi tisti, ki so ga pridrzali. Nasi politiki so nasi najvecji sovrzazniki,vedno in povsod, poglejte, nikoli in nikdar ne stopijo skupaj, NIKOLI! Ce bi ostro nastopili in protestirali v vrhu EU, bi tudi oni pritisnili na Hrvate, tako pa nasi ze kar jokajo in se opravicujejo hrvatom. Mogoce bi jim morali zdaj celo podariti kaj ozemlja, ker smo bili taksni porednezi. Ja, nasim politikom to zna prit v glavo!
WilliamCooper
27. 07. 2015 21.54
-1
Cerar pisal Milanoviću, Milanović si je ta zadnjo s tem pismom obrisal.
WilliamCooper
27. 07. 2015 21.54
mbtukaj
27. 07. 2015 21.47
+2
Naši "domoljubi" naredijo več škode kot naravne nesreče.
Schnitzel
27. 07. 2015 21.45
+6
No, zdaj je pa lahko vsem jasno, da Hrvaška Sloveniji ni prijateljska država. Ni izrazito sovražna in nevarna, je pa zelo nezanesljiva in se prav nič prijateljsko ne obnaša. Prijatelj pač ne vohuni za teboj. In prijateljska država pač ne minira postopka, ki ima za cilj vendarle urediti, izboljšati odnose, ki obremenjujejo državi že skoraj četrt stoletja. In to samo zato, ker zasluti, da ne bo dobila vsega. To je navaden balkanizem. To je tako kot, če bi moštvo A zaslutilo, da ne bo zmagalo in bi potem zapustilo igrišče samo zato, ker je nekdo iz moštva B naredil prekršek.
Schnitzel
27. 07. 2015 21.46
+4
In kaj lahko naredimo mi, navadni državljani. Nič velikega, ni potrebe. Dovolj je, da upoštevamo, dejstvo, da Hrvaška ni prijateljska država in jo kot tako obravnavamo. Ni potrebe, da jim sedaj skočimo v lase ali se spuščamo v spore na njihovem nivoju, lahko pa jim za začetek nehamo nositi denar. Saj ni treba, da se jim za vsako ceno vsiljujemo, enostavno jim lahko damo vedeti, da nam je toliko do njih, kot njim do nas in da jih potrebujemo ravno toliko kot oni nas. Brez emocij, brez histerije, brez veliko govorjenja. Mirno in dosledno.
Newkidintown
27. 07. 2015 21.49
+0
ti očitno ne poznaš prava in načela pravičnosti.
Schnitzel
27. 07. 2015 21.51
+0
Newkidintown
27. 07. 2015 21.53
+1
Schnitzel
27. 07. 2015 21.54
+1
NoviceResnice
27. 07. 2015 21.44
+3
Nesposobnost levice je neizmerna.....kej tazga svet še ni vidu.....
GURT1
27. 07. 2015 21.37
+5
pa kaj mislijo da so, sestrelimo jim s fračo tistega zastarelega kockastega miga iz pamtiveka.....
poslanka sexs
27. 07. 2015 21.46
+3
kaj hocete slovenci zaradi vas smo izgubili leta 1918 korosko prodali ste ozemlje prekmursko strigovo hrvatam in pobili takrat najmanj 50 prekmurcev zlahko ste odstopili gorico da nebom nasteval se in se sedaj se pripravlja severna stajerska z Mariborom za priklucitev k Avstriji a vi kaj ostanete boste itak gorski Hrvatje tako vas hrvati ze odnekdaj nazivajo
Newkidintown
27. 07. 2015 21.47
+1
ja. imajo pa čudovito obalo in vsako leto več turistov. aja. še to. gospodarsko so slovenijo že zdavnaj prešišali, tako da je slovenija malenkost pred kosovom
fiftgear
27. 07. 2015 21.55
ja seveda gospodarsko so sto let za nami dej ne bluzi in ne nabijaj
mbtukaj
27. 07. 2015 21.34
+0
Po razpadu Eu bo Slovenija le nepomembna provinca Zahodnega Balkana. Na žalost. Hvala nesposobnim politikom.
pe?navodo
27. 07. 2015 21.36
-1
Newkidintown
27. 07. 2015 21.46
+2
pe?navodo
27. 07. 2015 21.34
+5
Milanovič se pa obnaša k otrok k se ne oglaša na telefon. K bivša k gre narazen hehehe. Jao Jao , in ti bi se šli radi evropskega pravnega reda .
GURT1
27. 07. 2015 21.32
+4
proti telim drekačem pomaga samo še kakšen metek pa to...
zriki
27. 07. 2015 21.54
če bi teb Hrvat zaprašu pod nogam, bi se najprej usral, pol jokal, nato pa mamo klical
mišnica
27. 07. 2015 21.29
+0
NAJ GRE ZDAJ J.J. K ANGELCI, TAKO KOT JE ANGELCA NALOŽILA J.J., DA CROVATE SPUSTI V EU.
pe?navodo
27. 07. 2015 21.29
+4
Milanović - NE PRIZNAJEM OVAJ SUD hehehehe. Evropa pa v jok hehehe
slovenc59
27. 07. 2015 21.28
+1
Naši so zaj***, hrvati pa naj še najdejo v kateri konvenciji je govora o prisluškovanju in o uporabi teh podatkov. Da so prišli v EU, kamor mimogrede ne sodijo z nami vred ne, bi takrat sklenili pakt s hudičem. Obljubili so vse mogoče, oziroma drugače rečeno, če ne bi šlo za vstop v EU ne bi nikoli privolili v arbitražo, ker so dobro vedeli, da se ne bi izšlo po njihovem. Zatorej so prisluhi dober izgovor, da stisnejo rep med noge, pri čemer smo jim pa sami asistirali. Kolikor je razbrati iz tiska, pa se bodo še velikokrat znašli na arbitraži, ker nimajo z nobeno sosednjo državo urejenih mej in drugega kot špetir in podmukle poteze vsepovsod, pa so pri njih stalnica. Naš predsednik pa naj še kar govori kako dobre odnose imamo s sosednjimi državami. Nobeden nas ne jemlje resno, samo da si sami še kar naprej zatiskamo oči.
scorpionTT
27. 07. 2015 21.40
+1
Hrvaska je zahtevala mednarodno sodisce v haagu ali hamburgu. Slovenija je to zavracala in vztrajala na arbitrazi in to tudi izsilila, sedaj se ve zakaj. Odstopa sta dovolj zgovorna.
milesahead
27. 07. 2015 21.21
+1
jepte se primitivci
daredare1
27. 07. 2015 21.18
-1
Saj niso hrvati krivi za kršitev temeljnih načel arbitražnega postopka.Kršila jih je SLo
daredare1
27. 07. 2015 21.20
+1
Lahko bi v miru in pošteno počakali na izid arbitraže.
pe?navodo
27. 07. 2015 21.31
+3
In tudi rešila je SLO z zamenjavo arbitra. Sodniki so pa itak sodniki in evropsko pravo ni balkansko politično prepucavanje.
1adler
27. 07. 2015 21.04
+0
KOMUNISTI NESPOSOBNI
srebrnibreg
27. 07. 2015 21.05
+6
Kdo se je dogovarjal za povzročanje incidentov med ribiči in kdo je bil proti arbitraži?
pingosok
27. 07. 2015 21.36
+2
Iniesta
27. 07. 2015 20.58
+8
Pa kaj potem klobasata kahel in cmerar, da je arbitrazni sporazum stvar EU oz EK? Kaj se norca delata iz vseh nas? Ocitno so nas hrvatarji se enkrat scat peljali, pa se v EU so prisli ...
daredare1
27. 07. 2015 21.14
Evropska komisija je zgolj posredovala pri sklepanju sporazuma med državama, ki pa je izven njenih pristojnosti, je v Bruslju dejala tiskovna predstavnica komisije Mina Andreeva v odgovoru na novinarsko vprašanje, ali je komisija prejela pismo hrvaške vlade, v katerem jih ta seznanja z arbitražno afero.
daredare1
27. 07. 2015 21.16
Komisija ni stranka v postopku, niti ni vanj posredno ali neposredno vpletena," je dejala Andreeva.
konstruktor
27. 07. 2015 20.50
+0
Mam filing, da bodo na koncu vseeno Hrvati dobili pošteno zaušnico.....tud Korl ni kar tako, brez skrbi....
Iniesta
27. 07. 2015 20.59
-1
Krta?a 21
27. 07. 2015 20.45
+8
Pa kaj hrvaska piska? Itak so pred bankrotom. Ni denar....
Newkidintown
27. 07. 2015 21.28
+2
Ha ha, pred bankrotom. pa kaj ne vidiš da so pokupili že pol slovenije.
DAEMONIUM
27. 07. 2015 20.37
+24
Kako na kratko odgovarja Milanovic cmerarju glede njegove izjave, da hrvatarji ne morejo odstopiti od arbitraze? "hoce i moze", ne ebe nas za 5%. Pravijo da ga je cmerar po telefonu klical, pa ni mogel nobenega priklicati. Sploh se nocejo pogovarjati mi pa v skladu z naso 25 letno politicno tradicijo klaciplazimo, modelujemo, se cmerimo in prosimo hrvatarje, da bi se vsaj pogovarjali z nami. Vse v stilu hlapca, naroda brez hrbtenice!
Newkidintown
27. 07. 2015 21.29
+0
ja, res je. narod hlapcev in tako je in tako bo. srbi rekli, ostanite doma. in so ostali doma. če bi rekli skačite na po eni nogi bi takoj
Bruhalnica24
27. 07. 2015 20.22
+16
Pa naši politiki ne sežejo hrvatom do gležnjev.... Posnetke so kupili od nas...