Slovenija

Medicinske sestre bodo stavkale, za bolnike bo poskrbljeno

ljubljana, 08. 07. 2012 17.18 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 5 min

V ljubljanskem UKC bodo že tretjič v štirih letih stavkale medicinske sestre z oddelkov za intenzivno nego. Sestre s srednješolsko izobrazbo namreč opravljajo delo diplomiranih, a imajo od njih nižje plače. Predsednik sindikata pravi, da bolniki stavke ne bodo občutili.

Medicinske sestre
Medicinske sestre FOTO: Kanal A

Srednje medicinske sestre, ki delajo v enotah intenzivne terapije III UKC Ljubljana, bodo že tretjič v štirih letih stavkale zaradi istega vzroka. Za njihov položaj, ki je postal problematičen po prevedbi v nov plačni sistem v letu 2008, še vedno niso našli sistemske rešitve, ki bi obveljala. Vse dosedanje rešitve so namreč sčasoma padle v vodo.

Kot je v pogovoru za 24UR zatrdil Matija Cevc, predsednik sindikata KC Ljubljana, bolniki stavke ne bodo občutili, če bo dogovor z vodstvom obveljal. Sestre, ki stavkajo, namreč ne bodo prevzemale bolnikov, vodenje nege naj bi prevzele diplomirane medicinske sestre.

Prva stavka leta 2008

Prvič so s stavko medicinske sestre v intenzivnih terapijah Univerzitetnega kliničnega centra opozorile kmalu po uveljavitvi zakona o sistemu plač v javnem sektorju v letu 2008.

Za stavko so se odločile tiste medicinske sestre, ki so sicer imele srednješolsko izobrazbo, a so že vrsto let opravljale dela diplomiranih medicinskih sester. Pred uvedbo plačnega sistema v javnem sektorju so takšne srednje medicinske sestre plačevali večinoma po kompetencah, tako so po dogovoru prejemale 10 odstotkov nižjo plačo od diplomiranih sester, ta razlika pa je v plači znašala okoli 100 evrov.

Gre predvsem za starejše medicinske sestre, ki so izpolnjevale zahteve za delo na zahtevnejših delovnih mestih, kot je na primer intenzivna terapija, ko so vstopale v zdravstveni sistem. Z leti pa se je šolski sistem spreminjal in se je zahtevana izobrazba za ista opravila zviševala.

Takoj po uveljavitvi plačnega sistema so začeli te srednje medicinske sestre plačevati zgolj glede na njihovo izobrazbo, čeprav so v nekaterih drugih poklicnih skupinah dosegli plačevanje po kompetencah. Uvrščene so bile tudi 10 plačnih razredov nižje od diplomiranih sester, čeprav so praviloma opravljale enake naloge, kar je znašalo 500 evrov bruto.

Zaradi tega se je jeseni leta 2008 okoli 200 srednjih medicinskih sester, ki so na oddelkih intenzivne terapije III opravljale dela tudi diplomiranih, odločilo za belo stavko. To pomeni, da so opravljale le tista dela, za katera so bile plačane po pogodbi, torej za dela srednjih medicinskih sester.

Kmalu so sindikalni predstavniki s takratnim ministrom za javno upravo Gregorjem Virantom sklenili dogovor, po katerem so bile srednje medicinske sestre zaradi opravljanja dela diplomiranih prek povečanega obsega dela plačane za dvanajst ali dvajset odstotkov več.

Dodatek je bil na koncu dogovorjen za medicinske sestre povsod po državi, a se je po nekaj mesecih veljave iztekel. Bolnišnice so vsaka po svoje iskale rešitve, UKC se je odločil za izplačevanje po kombiniranih pogodbah – delno za delovno mesto srednje medicinske sestre, delno pa za delovno mesto diplomirane medicinske sestre, katerih naloge tudi opravljajo.

A je ministrstvo za zdravje leta 2010 po opravljenem upravnem nadzoru v UKC Ljubljana v odločbi odredilo, da se morajo srednje medicinske sestre znova uvrstiti na tista delovna mesta, ki ustrezajo njihovi strokovni izobrazbi in da UKC Ljubljana od njih zahteva vračilo preveč izplačanih plač. Vodstvo UKC odločbe sicer ni izpolnilo v celoti, ampak je sestram odvzelo le del napredovanj, in sicer le tista, ki izhajajo iz deleža njihovih pogodb za diplomirano medicinsko sestro.

Klinični center
Klinični center FOTO: Damjan Žibert

Drugič stavkalo okoli 170 medicinskih sester

Zaradi tega se je scenarij iz jeseni 2008 ponovil dve leti pozneje. Drugič je stavkalo okoli 170 medicinskih sester, ki so po tednu stavke dosegle, da je ministrstvo za zdravje odpravilo tri točke te odločbe po upravnem nadzoru.

Še isti mesec so nato vlada in predstavniki sindikatov v zdravstveni negi podpisali aneks h kolektivni pogodbi, s katerim so se dogovorili, da bodo takšne medicinske sestre, ki delajo na enotah intenzivne terapije III, operacijskih blokih, in patronažne sestre, lahko plačane tudi v 80 odstotkih za delo diplomiranih sester. Do kombiniranih pogodb naj bi bile upravičene sestre, ki so izobrazbo končale do leta 1985 in ki so že deset let na tem delovnem mestu.

Mlajšim medicinskim sestram s srednješolsko izobrazbo, ki posegajo v delokrog diplomiranih sester, pa bodo delodajalci dolžni v celoti financirati izobraževanje po prvi bolonjski stopnji za diplomirano sestro. Če se bodo sestre za izobraževanje odločile, bodo imele na voljo šest let, da diplomirajo.

Tokrat se je spet zapletlo. Vodstvo UKC Ljubljana je sestram ponudilo v podpis nove pogodbe brez napredovanj na delovnem mestu diplomirane medicinske sestre. Trdijo namreč, da ni pravne podlage za izplačilo napredovanja, ki so ga dosegle kot srednje medicinske sestre, kot napredovanja diplomiranih sester.

Okoli 130 sester je stavko napovedalo sprva za 11. junij, a so jo potem, ko je ministrstvo za zdravje obljubilo sistemsko rešitev, dvakrat odložile, vsakič za 14 dni. V reševanje problematike se je vključil tudi inšpektorat za javno upravo ministrstva za javno upravo.

V pogajanjih so sicer dosegli rešitev, ki je bila sprejemljiva za vse sindikate v zdravstveni negi. Tako so sestram ponudili rešitev, po kateri bi ustvarili novo delovno mesto, znotraj katerega bi bile plačane kot srednje medicinske sestre, a bi jim lahko vodstvo priznalo delovne izkušnje oz. bi jim priznali do pet plačnih razredov več.

A sta dva sindikata zahtevala, da enaka rešitev obvelja tudi za vse ostale medicinske sestre, ki so v podobnem položaju tudi drugje v Sloveniji. A minister za zdravje Tomaž Gantar na takšen predlog ne pristaja. Kot pravi, zdaj "preprosto ni pravi čas za odpiranje novih vprašanj glede plačnih nesorazmerij". Ob tem pa je poudaril, da bo "vsekakor treba najti rešitev znotraj UKC, takšno, ki ne bo imela posledic za celotni plačni sistem".

Varčevanje v zdravstvu
Varčevanje v zdravstvu FOTO: Thinkstock

Tokrat bo stavkalo okoli 50 sester

Tako bo tokrat stavkalo okoli 50 medicinskih sester v UKC Ljubljana. Številka stavkajočih je v primerjavi s prejšnjimi stavkami nižja deloma zato, ker se je del teh sester že doizobraževal v diplomirane sestre, deloma pa zato, ker smo v času letnih dopustov in se zaradi tega na nekaterih oddelkih niso odločile stavkati, saj delo ne bi moglo normalno potekati. Sicer pa podobne težave pestijo tudi medicinske sestre drugje po državi, a obseg tega problema po drugih zdravstvenih ustanovah ni tako obsežen.
 

  • 8
  • 7
  • 6
  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

KOMENTARJI (56)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

gospakatja
09. 07. 2012 07.38
+3
jaz se sprašujem isto kot dihtnga : kakšen je smisel stavke, če nihče ne občuti posledic te stavke?! če bi sestre šle v avlo sedet in bi morala uprava najet drugo delovno silo ali pa sama poskrbet za bolnike (ali pa bi morali zdravniki podstavljat kahle), bi se po treh, štirih dneh zadeve gotovo uredile!! sicer pa tudi sama mislim, da je to, kakšno delo kdo opravlja stvar notranje organizacije: če kc meni, da si lahko privošči dvojni kader (ene sestre za dajanje injekcij, druge pa za menjavanje posteljnine), naj najame dve vrsti sester, če pa meni, da so tudi nižje izobražene sestre dovolj dobre, da znajo izmeriti pritisk in previti rano, naj najame le tiste z nižjo izobrazbo, če pa hoče, da vsa dela opravljajo le visoko kvalificirane sestre, naj zaposli le take!! v čem je problem? že v razpisu za delovno mesto je točno določeno kakšna izobrazba se zahteva za zasedbo nekega del. mesta, če pa še sami ne znajo opredeliti kaj naj dela nekdo s tako in tako izobrazbo, kaj pa naj dela nekdo z drugačno, je to le njihov problem ( in problem tistih, ki so podpisali tako pogodbo!!!) kaj imajo s tem opraviti sindikati??
Afnac
09. 07. 2012 07.20
+0
Če nekdo govori, da so medicinske sestre kvazi izobraženci, naj gre naslednjič k mehanku po pomoč, če misli, da bo boljše oskrbovan.
Cisto na hitro
09. 07. 2012 06.59
+0
ce bi vsak bil placan po tem kar naredi in ne po izobrazbi, potem bi pol ljudi pri nas crkovalo, eni bi pa ziveli dostojno zivljenje Zdaj pa se neki kvaziizobrazenci bunjo da hocjo met place direktorjev.... neke pridne cebelice, ki dejansko garajo ga pa najeb.... Kar se pa tice izobrazbe....nihce jih ne sili da delajo to kar delajo....smo v svobodni druzbi in ko podpises delovno pogodbo ves kaj podpises....
Django
09. 07. 2012 04.48
+4
Halo, Koncno so se Sindikati le spomnili in zaceli Razmisljati v Korist Medizinskuh Sester ki Opravljajo delo bol Kvalificiranih Sodelavk za manso Placo, cetudi to ni najhujse prvo bi morali narediti Kolektivno Stavko,za vse vrste Sester, da se jim nezmansujejo Place, temvec da sem jim da vecji Dodatek na Delo ponoci, ob Praznikih ter Soboto in Nedeljo, in to Stavko bi bilo potrebno ispeljati vstrajno do konca pa naj tudi Bolniki obcutijo za kaj se sploh gre, ja kje pa mi sploh zivimo ? Imamo denar za Afganistan Za Vojsko ki lenari po Bosni in Kosovu, ter za nevem kaksne Patrije, a nimamo za Javne delavce ki nam so pripravljeni resiti zivljenje v vsakem urnem casu, A za to Denarja Ni.
lolzorr
09. 07. 2012 07.09
+1
Ja seveda dajmo še jim jurja poleg mogoče bojo te manj lenarile
LovecNaKomuniste
09. 07. 2012 04.10
-3
In ženske dejansko mislijo, da v času, ko grejo vsem plače dol bodo pa šle njim gor.... Optimistke. Prej bo Janša diplomiranim znižu plače, da bodo mele vse sestre enako plačo.
pataf
09. 07. 2012 02.09
-2
dipl. pa na zavodu ker ni delovnih mest lol, one pa njihovo delo opravljajo rofl kriza je punce...
HoMpaTeR
09. 07. 2012 00.26
+11
Ja in kakšna je fora stavke, če tega pacienti ne občutijo?
sandi101
08. 07. 2012 23.55
+2
In prav imajo, če gledam proti enim policajem, ki se še pretegnejo ne! Zanimivo je pa to, da so doslej dosegli največ ... največja je packa Kresalova!!!
zamejc
08. 07. 2012 22.46
+1
przelmuding
08. 07. 2012 22.26
+6
V:V:V. Po tvoje se je treba zgledovat po tistih ki ne dobijo plačila za zasluženo delo. Kolikor jaz vem se je treba zgledovat bo boljšem ne po slabšem.
V.V.V.
08. 07. 2012 22.18
-5
naj bodo tiho kok pa delajo gradbinci na vrocini in teska dela za 500 evrov medicinke pa dobijo vse cez 1000 evrov pa ne delajo na mrazu in redno dobivajo place gradbinci pa je po pol leta ne dobijo
Princess04
09. 07. 2012 00.47
+4
V zdravstvu so potrebne kompetence in mera odgovornosti. Ne morete tega primerjat z gradbeništvom! Za to, kolko zaslužijo, tudi ogromno delajo. Še premalo so plačane, kaj šele preveč!
kleopatra-1
09. 07. 2012 03.40
+2
Se strinjam, da imajo gradbinci prenizke plače, ne vem, zakaj se ne zmenijo in ne stavkajo tudi oni, pa vendar si medicinska sestra zasluži več - ima človeško življeje čez. Če gradbinec narobe cegle postavi, jih lahko popravi, če sestra da narobe zdravila, se lahko zgodi, da tega ne more več popraviti. Pa tudi nočne izmene ima in nedelje in dežurstva.
kleopatra-1
09. 07. 2012 03.41
+2
tukaj je pač članek o medicinkah, glede višine plač bi se pa dalo pogovarjati v vseh sektorjih dela. Združite se že enkrat in generalno stavkajte - še več, revolucija bo potrebna, tej se tudi jaz pridružim.
Django
09. 07. 2012 04.55
To isto sem jaz ze predlagal da naj se vse Sestre Zdruzijo in nastopijo z skupnimi mocmi
Anja Domanjko
08. 07. 2012 22.09
+9
Homcan::::ko te bodo jajčka izdala potem pa jih boš iskal-sestre namreč-----
Django
09. 07. 2012 04.54
Po mojem se opazil nebo da so ga izdala ker v glavi nic nima.
homcan
08. 07. 2012 21.51
-8
drage madicinke že dolgo dobro delajo samo tiste sestre ki morajo,zato zakaj stavka ,zakaj izsiljevanje ,adijo vzemite knjižiuco pa nasvidenje ne vznemirjat javnost nihče ne bo pogrešal tistega ki hoče oditi adijo
Django
09. 07. 2012 04.53
+1
Upam da bos prvi na vrsti ki bo rabil pomoc ali ponoci ali ob vikendu in takrat naj je odgovor Medicine pocakaj na ponedeljek zjutraj od sedme ure naprej pa se termin naredi pa kob bos na vrsti bos ce se bos pa preje stegnil pa naj svojci poklicejo Pogrebnika da nebos prevec usmerdel okolja!....
luckyss
08. 07. 2012 21.45
-6
Ja, še danes me zanima, če so medicinske sestre spodaj res brez la la la la la la? Čisto, joj! U, hu, hu? Tisoč bolnic je na svetu. Tisoč modrobelih rožic. Spodaj res brez la la la la la la? Čisto, joj! U, hu, hu? Na viziti tiste bele. Na pregledu tiste plave. Spodaj res brez la la la la la la? Čisto, joj! U, hu, hu? Če bi pridno hodil v šolo in študiral za zdravnika, bi že vedel, kaj je res, kaj ne. Če bi imel še črne brke in kosmate močne roke, bi se pa prepričal sam. Z. Predin Sicer pa se strinjam z nekaterimi spodaj - plačilo po delu !
Django
09. 07. 2012 04.59
+2
Tebi pa izgleda manjka tistega Zgoraj La La La upam da imas vsaj lase na glavi ce ze v Glavi nic nimas,pri tebi je se enkrat dokaz da je Las mocvirna rastlina in raste najbol na kalni vodi Gnojnici.
gizadlinka
08. 07. 2012 21.43
+7
tudi naša tajnica je mislila, da z visoko šolo lahko dobiš samo večjo plačo. Ampak je na žalost pozabila glavno, da moraš tudi veliko več in bolje delati, da o odgovornosti niti ne govorim. Ne pa bi potem tudi 8 ur ob telefonu slonela in kavo kuhala. Za tako delo še srednje šole ne rabiš.
gizadlinka
08. 07. 2012 21.41
-3
Visoka šola šola je za tiste, kii niso bili sprejeti na medicinsko fakulteto in bi radi bili diplomirani zdravniki, zato so pa diplomirane medicinske sestre.
Princess04
09. 07. 2012 00.49
+1
To je pa zgrešeno mišljenje! Dipl.med.ses. se ne ponašajo z belim haljami...
tulibudibu
09. 07. 2012 00.50
+0
...čeprav velikokrat delamo tudi delo, ki bi ga morale bele halje...
gizadlinka
08. 07. 2012 21.40
-2
Visoka šola šola je za tiste, kii niso bili sprejeti na medicinsko fakulteto in bi radi bili diplomirani zdravniki, zato so pa diplomirane medicinske sestre.
gizadlinka
08. 07. 2012 21.38
+3
vsak naj bo plačan po delu, ne pa po tem kako šolo naredi. Če je sposoben s srednjo šolo opravljati delo za visoko šolo, naj dobi tako plačo. Pa še nekaj, ni še tako dolgo, ko so bile le srednje sestre in so morale vse znati. Torej je visoka šola le zaradi tega, da dobijo za isto delo več plače.
tulibudibu
09. 07. 2012 00.55
+2
Visoka šola je zato, ker se je zdravstvena nega izboljšala, povečal se je njen obseg in zato da bi bila še boljša in kvalitetnejša se je vpeljalo visokošolsko izobraževanje...če ne, bi še vedno nune delale v bolnicah. Nikoli niso bile "le" srednje sestre...bile so tudi strežnice in bolničarke....torej razmerje je bilo enako kot sedaj in seveda tudi razlika v plači. Sčasoma se je izpustilo "nižja" izobraževanja in prešlo na višji nivo.
tulibudibu
09. 07. 2012 00.58
+2
ne me narobe razumet...jaz se strinjam s sestrami, ki stavkajo- če delajo na delovnem mestu, ki zahteva višjo izobrazbo morajo biti tudi enako plačane kot dipl. kolegice, če ne pa je delodajalec dolžan: prerazporediti na delovno mesto izobrazbi primerno ali plačati šolanje.
hary1
08. 07. 2012 21.19
+5
slovenci stavkamo eden po eden kot bi čakali na kruh
felixkp
08. 07. 2012 21.01
-6
Vsi v Sloveniji bi morali imeti višje plače - tudi v gospodarstvu. Bi pa sporočil javnim uslužbencem (medicinskemu osebju in policajem), da v gospodarstvu niti pod razno ne moreš pričakovati, da boš dobil plačo višjo, kot ti pripada glede na izobrazbo - lahko si le "povišan" na s.p. Če želijo imeti višjo plačo, naj študirajo ob delu. Narobe svet.
przelmuding
08. 07. 2012 21.14
+14
Spodaj sem napisal kako bi moralo biti. Glih to je narobe plača po izobrazbi, najboljši primer so naši manegerji z visoko izobrazbo, ki zapravljajo podjetja. Nič ne pomaga izobrazba če si nesposoben.
Princess04
09. 07. 2012 00.51
+2
Lahko je rečt, naj študirajo ob delu. Kaj, ko ti pa delodajalec tega ne plača? Od kod naj potem vzamejo?
Longview
10. 07. 2012 13.21
+1
saj jim UKC že leta ponuja plačano izobraževanje, pa nočejo