Slovenija

Kje lahko raztresete pepel pokojnika?

Ljubljana, 10. 06. 2013 06.30 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min
Avtor
Špela Zupan
Komentarji
83

Žare s pepelom ni dovoljeno hraniti doma, lahko pa pepel pokojnika stresete po travi, v gozdu, v gorah ali v morje. Možen je tudi raztros z letala ali balona. Veliko se jih za raztros pepela odloči na Dolenjskem.

Postavitev nagrobnika je v pristojnosti svojcev, ki morajo imeti dovoljenje lastnika zemljišča.
Postavitev nagrobnika je v pristojnosti svojcev, ki morajo imeti dovoljenje lastnika zemljišča. FOTO: Thinkstock
Upravna enota bi izdajo dovoljenja zavrnila le, če bi bil raztros pepela na določenem kraju v nasprotju s predpisi oziroma bi predstavljal nedopusten poseg v pravice tretjih.

Pokop posmrtnih ostankov se praviloma opravi na pokopališču, vendar so izjeme. Žare s pepelom ne smete hraniti doma, lahko pa pepel raztrosite na določenem kraju zunaj pokopališča.

Odločbo o raztrosu pepela pokojnika izda pristojna upravna enota na podlagi vloge svojcev, ki praviloma sledijo volji pokojnika. Potrebno je soglasje lastnika zemljišča, kjer bo raztrošen pepel. Če gre za pokop trupla, mora upravna enota pridobiti še soglasje za zadeve zdravstvenega varstva pristojnega organa občine, kjer se opravi pogreb.

Raztros je možen na primernem in dostojnem mestu, čeprav zakon ne določa posebnih omejitev. Lahko se odobri na zasebnih površinah, kjer se priporoča travnata površina, na javnih mestih pa samo, kjer ni možnosti, da bi pepel pokojnika prišel v stik z ljudmi. Običajno se svojci odločajo za naravno okolje, gozdove, polja, reke in potoke, način raztrosa pa je neposreden, iz letala, balona ali čolna.

Stroški so malo nižji

Pokop žare na javni površini ni dovoljen.
Pokop žare na javni površini ni dovoljen. FOTO: Reuters
Če nekdo raztrosi pepel brez dovoljenja, mu grozi globa okoli 200 evrov. Nadzor izvaja komunalna inšpekcija.

Pogrebna svečanost je podobna kot na pokopališču. Stroški so malo nižji, ker ni žarne školjke, praviloma ni vencev, ni urejanja in najema groba, in praviloma ni nagrobnika, čeprav ga svojci lahko postavijo ob soglasju lastnika zemljišča. Povprečno stane raztros okoli 800 evrov, stroški pa so lahko tudi višji v primeru raztrosa iz letala, balona ali čolna.

V Kopru je možen samo raztros pepela v morju in jih je približno 30 na leto. Na novomeškem pokopališču v Srebrničah je ob gozdni jasi, kjer se raztrosi pepel, možen tudi zapis imena na skupno obeležje. Poseben prostor za raztros pepela je na ljubljanskih Žalah in svojci se ne odločajo za druge možnosti. Od 1. novembra lani je dovoljen raztros pepela tudi na posebnem prostoru z vrbo žalujko na pokopališču Podkraj pri Velenju. Novogoriška komunala večinoma raztrosov izvaja na pokopališču v Stari Gori, pri kranjskem pokopališču je urejeno polje za raztros.

Na voljo so tudi posebni prostori znotraj pokopališč

Prostor, namenjen raztrosu pepela s spominskim obeležjem na pokopališču Podkraj pri Velenju
Prostor, namenjen raztrosu pepela s spominskim obeležjem na pokopališču Podkraj pri Velenju FOTO: Mestna občina Velenje

Raztros pepela kot oblika pokopa pokojnika je na Dolenjskem vse bolj množična. Novomeška komunala je v zadnjih nekaj letih izvedla več kot 100 raztrosov pepela, večino na posebej določenem mestu znotraj pokopališča. Raztrosi zunaj pokopališča so bili pri njih le v nekaj primerih.

V Celju so od leta 2009 do maja letos prejeli šest dovoljenj za raztros pepela zunaj pokopališča. Dvakrat so pepel raztresli v morje, enkrat v gorah in trikrat na zasebnem zemljišču. Lani je bila v Velenju samo ena prošnja za raztros pepela, letos niso prejeli še nobene.

V Novi Gorici letos ni še nihče zaprosil za raztros zunaj pokopališča, do zdaj so izvedli 15 raztrosov. V Kranju v zadnjih letih opravijo 30 raztrosov letno, kar predstavlja približno 10 odstotkov vseh pogrebov.

Vse več je žarnih pogrebov

Pogrebne navade Slovencev se spreminjajo, odstotek žarnih pogrebov se povečuje. V Sloveniji je zrasel nad 60 odstotkov, v Ljubljani je že 90 odstotkov, med njimi je osem odstotkov pogrebov z raztrosom pepela. Žarni pogreb je tudi cenejši od klasičnega.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • praznicna
  • razvlazilec
  • kosilnica
  • orodje bosch
  • vrtna hisa
  • agregat
  • vegira
  • kovinski regal
  • ceplinik
  • radiator
  • lestev
  • cistilec
  • plastici regal
  • delovna miza
  • kovinska omara
  • kovcek

KOMENTARJI (83)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Milan Koleznik
10. 06. 2013 13.42
+11
ne,pač pa izkoriščanje sorodnikov na račun smrti.
asteliks
10. 06. 2013 12.57
+14
Bemo mast , še umrtet je darg špas.
aviktora
10. 06. 2013 12.32
+21
V Sloveniji te še po smrti izkoriščajo.
Demirel
10. 06. 2013 12.37
+5
santamaura
10. 06. 2013 12.21
+9
Škoda, da v Sloveniji nimamo delujočega vulkana. Lahko si predstavljate koliko denarja bi šlo v proračun, če bi samo malo pepela bruhnil
hubertfast
10. 06. 2013 11.04
+23
Raztros pepela je edina prava stvar, nobenih stroškov potem ni več.
MUNGATUMBA
10. 06. 2013 11.38
So pa do takrat.. in tudi taki jih lahko imajo..??
hubertfast
10. 06. 2013 12.15
+0
Moji straši nočejo ometi grabo, mogoče jih bom res celo raztrosil.
Mejduš
10. 06. 2013 11.00
+1
Jaz tukaj si sam žilim ker sem najstarejši,Da mi meni propade, pa se tudi želim čeprav imam se lepo.Včasis sem dosti bil veren in hodil cerkev,pa sem ugotovil da tisto kar danes cerkev počenja, in sem vesel da nisem v nobeni veri, mi smo tako kot živali,ki se morajo tudi boriti za življenje,moje mrtvo telo se pa naj sami odločijo.
abigail
10. 06. 2013 10.23
+8
Kaj pa, če se hočeš predelat v diamant? Pri nas tega postopka ne izvajajo, ali pač? Bi kdo kaj rekel na to temo?
santamaura
10. 06. 2013 10.47
+25
Pri nas to ne gre, ker bi bil predelan 1000 krat več vreden kot pa živ - potem bi imela pa vlada strašne probleme, kako naj pobere davek od diamantov
exaglikojot
10. 06. 2013 10.59
+7
Seveda gre, pri nas obstaja podjetje - Pogrebne storitve Babajić iz Velenja, ki posredujejo pri izdelavi Algordanze, to je diamanta iz pepela umrlega. Ni pa zadeva poceni...
MUNGATUMBA
10. 06. 2013 11.38
+1
"exaglikojot" ima prav.. če ne veš, še ne pomeni da tega ni..ne obstaja..
an?ka30
10. 06. 2013 10.22
+4
Kaj iz nas na koncu pride-hm,ja tako je.
exdetektiv
10. 06. 2013 10.08
+10
ne se dat sežigat....mamut, ki so ga rusi našli je še spuščal kri...kmalu bo kloniran in spet zaživel :-)
mafia21
10. 06. 2013 10.08
+3
Sramota katastrofa ...
nikhrast
10. 06. 2013 10.07
+54
Ne vem zakaj v Sloveniji ne mores imeti žaro doma, koga pa to briga. Zdaj bo pa država gledala kdo je v spalnicah državljanov.
STELA_
10. 06. 2013 10.09
+0
Je pa vseen mal adijo, če imaš v spalnici žaro......jaoj
an?ka30
10. 06. 2013 10.23
+19
Ja je lmal no-sam če kdo bi si to želu,pa nej jo ima,mene ne moti nič.
Svima
10. 06. 2013 11.28
+9
Lahko jo imaš doma, če je taka tvoja želja... Ti sicer sporočiš datum in uro razstrosa pepela pokojnika, ampak nihče od pristojnih ni prišel preverit, če smo razstros dejansko opravili... Torej... Če bi želeli, bi ga lahko obdržali doma, lahko bi ga zakopali na domačem dvorišču...
Tadej Bu?ar
10. 06. 2013 10.06
+40
Enostavno pretreseš pepel v vrečko, daš v žaro leseni pepel in naj jo pojejo, če hočejo. Kakorkoli, upam da bo moj pepel tudi tko raztrešen, ne podpiram sploh teh verskih pokopališč oz. zbiralnic trupel. Če bi bilo vse ok, bi pa z veseljem daroval svoje posmrtne organe. Konec koncev jih takrat ne bom več potreboval - se mi pa zdi egoistično, da nekateri to raje zavržejo, ko bi vsakemu lahko omogočili darovane organe :/
MUNGATUMBA
10. 06. 2013 11.36
+8
Tema upokojencev, za sosednjo mizo(v Savskem naselju),kako ta mladim NE narediti stroškov-oziroma čimmanj s pogrebom. In je eden imel res idejo, za katero je stal : Po smrti se podariš v medicinske raziskave-namene in svojci dobijo samo potrdilo o prvezemu trupla.. in adijo..
DontTakeItSoHard
10. 06. 2013 12.03
+2
sloescort
10. 06. 2013 09.35
+10
Žaro je dovoljeno imeti doma, če je prazna.
lambily
10. 06. 2013 09.46
+2
Zeeelo duhovito! Bi te rada videla, ko ti bo kdo umrl, se boš takrat tudi šalil (a)? To so resne zadeve in je prav, da se o tem kaj napiše, kajti vsi odlagamo misli na smrt svojcev nekam v prihodnost. Vem pa iz lastnih izkušenj, da včasih pride do tega zelo na hitro in takrat sploh nimaš časa, da bi kaj pametnega pogruntal Dobro je imeti take informacije...
Ramzess
10. 06. 2013 09.53
+5
Ne vem zakaj je bi smel imet doma, neki čas. Saj to ni biološki kontaminiran material, da bi pričakoval vdor interpola, mož v belih skafandrih, in pripadnikov kakšne druge XL državne službe. Še pri krvi delajo težave, ne vem zakaj jih tu ne bi, pri njihovi mali pameti. Pri krvi ne, le v filmih lahko slišimo izjave, da je ne smeš sam čistiti.
kleopatra-1
10. 06. 2013 10.03
+3
lorraine, sloescort je povedal dejstvo, se ne norčuje. Ko raztreseš pepel, lahko žaro odneseš domov.
JosipBrozDrugi
10. 06. 2013 10.55
+3
lambily
10. 06. 2013 11.00
+5
kleopatra, saj jaz tudi nisem mislila nič slabega, samo je dejstvo, da ko ti kdo na hitro umre, si zmešan kot noč. Dobro je vedeti, kaj lahko storiš... Glede prazne žare- ne vem čemu bi jo imel kdo doma? Jaz sem se itak odločila, naj me raztresejo brez ceremonijnekje v gozdu. me pa zanima, če mora biti pogrebnik poleg? ker potem to že je neke vrste ceremonija...
moj i
10. 06. 2013 09.23
+51
Se ne strinjam, da lahko kdorkoli komurkoli prepove, da ne sme imeti žare doma. Dom si ustvari vsak posameznik in je zat njegova pravica, da ima žaro doma če se mu zdi to prav. To je grob poseg v posameznika!!! Prepoved imeta karkol oz. početi karkoli doma, je opravičeno samo iz razlogov, ki bi resno ogrožali zdravje ostalih doma ali v okolju. Čudno, da zakon dovoli kaditi doma, kjer rastejo in se razvijajo otroci, ostali nekadilci, živali ipd. ???
tinmar
10. 06. 2013 09.55
+6
Tadej Bu?ar
10. 06. 2013 10.07
+5
Jah pri nas še dovoli kajenje, v New Yorku pa ne smeš tko v blokih kadit.
Macay
10. 06. 2013 09.13
+12
Žar je polno po domovih še v soseski imajo tri..ž Pa je poceni zastonj.. Ni brezplačno je pa zastonj..
lambily
10. 06. 2013 09.48
+4
Pa je to res? Ali ni koga od pogrebnikov zraven, če se odločiš za raztros recimo v gozdu?
Macay
10. 06. 2013 10.27
+5
Zmeniš se za raztros, pa odneseš skledo domov in vse zastonj.. Ne pa plačevati najemnino za tisto njivo na Britofu..
Macay
10. 06. 2013 10.28
+7
To je davek na smrt..še to so obdavčli..
JosipBrozDrugi
10. 06. 2013 10.57
+2
nekatera pogrebna podjetja so bolj "elastična" in ne upoštevajo (pre)togega predpisa...
diesel3
10. 06. 2013 09.05
+11
A niso včasih rekli, da , če ni dovoljeno, zato še ni prepovedano?
Žigana marela
10. 06. 2013 09.05
+34
Za 800 eur jim ga strosim v usta.
moj i
10. 06. 2013 09.18
+16
ja se strinjam, kraja denarja ljudem v ranljivem obdobju, j apa dober posel za katerega ne veljajo tržne zapovedi - monopol
sotrpinka
10. 06. 2013 09.04
+8
kakšen je že postopek za pridobitev dovoljenja za raztros po svoji parceli.
lambily
10. 06. 2013 09.47
+2
To zanima tudi mene, prosim, če kdo ve, naj napiše.
aojz
10. 06. 2013 09.59
+2
Štos je v tem, da pogreb vseeno plačaš.
lambily
10. 06. 2013 11.02
+5
no, to me je zanimalo! Kaj se ne da brez pogreba?
devote
10. 06. 2013 08.59
+2
ma kakšen pepel pokojnikov? a res verjamete, da se vrača pepel pokojnika?? malo bukovega pepela iz neke domače peči ,kolikor toliko še sprejemljivo varnega za med ljudi, vse ostalo je preveč kancerogeno za distribucijo. vse ostane v krematoriju in se odstranjuje po pravilnikih o ravnanju s škodljivimi snovmi.
devote
10. 06. 2013 09.37
+4
in seveda bodo za sveto trdili, da gre za identičen pepel... saj razumemo...preveč poslov in denarja okrog tega je v igri, da temu ne bi bilo tako.
adminisrat0r
10. 06. 2013 08.58
+36
Torej kdor pohlepnim zločincem ne plača 800€ bo plačal samo 200€ pa še to SAMO če ga ujamejo. Meni zveni kot dober biznis, zmenjeno.
DeeDee77
10. 06. 2013 09.17
+6