Slovenija

Ko nasprotnika v beg požene le en strel

Ljubljana, 28. 06. 2013 07.58 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 5 min
Avtor
Miha Raičevič
Komentarji
195

Ostrostrelci so eni najnevarnejših vojakov na bojišču. Najdaljši smrtni strel, na razdalji skoraj 2,5 kilometra, je bil potrjen v Afganistanu. Moderne ostrostrelce ima tudi slovenska vojska, ki jih po novem programu uri od leta 2011. Kmalu vam jih bomo predstavili.

Prihodnji teden bomo objavili prvi prispevek z videoposnetki in fotografijami z urjenja slovenskih ostrostrelcev.

Zgodovina bojevanja kaže, da se je človek ves čas trudil izboljševati orožje in razvijal je tudi takšno, ki mu omogoča bojevanje na daljavo. Danes poznamo rakete, ki lahko zadenejo cilj na drugem koncu sveta, najbolj uporabno orožje, ki ga človek nosi v rokah in s katerim se lahko bojuje na večji razdalji, pa je ostrostrelska puška.

Sloke so v 18. stoletju britanski vojaki v Indiji lovili v prostem času. Zadeli so jih le najboljši strelci.
Sloke so v 18. stoletju britanski vojaki v Indiji lovili v prostem času. Zadeli so jih le najboljši strelci. FOTO: Reuters

Prve ostrostrelce smo spoznali v drugi polovici 18. stoletja, ko je britanska vojska služila v Indiji. Tam so v prostem času lovili majhne močvirne ptice sloke. Gre za izredno hitro ptico, ki se lahko v okolju zelo dobro skrije. Britanski vojaki so takrat uporabljali puške kremenjače, s katerimi je bilo sloke zelo težko zadeti. Častniki, ki so jo bili sposobni zadeti, so tako dobili ime "sniper", saj sloko v angleščini imenujejo "snipe".

Uradno so sniperje v vojskah prvič resno imenovali šele ob začetku prve svetovne vojne. Od takrat je to ime dobil vojak, oborožen z ostrostrelno puško in strelnim daljnogledom, gre pa za vojaka, ki lahko strelja na večjih razdaljah iz skritih položajev.

Vendar pa za ostrostrelca ne velja, da je le dober strelec. Gre za prave mojstre taktike vojskovanja, maskiranja, opazovanja, sledenja, zalezovanja in orientacije na terenu.

Začelo se je z lokom

Trojanski princ Paris
Trojanski princ Paris FOTO: Reuters

Prvi natančen strelec, ki ga pozna zgodovina, je bil švicarski lokostrelec Peter de Basle, ki je leta 1199 v ramo z izredno natančnim strelom zadel angleškega kralja Richarda I. Ta je pozneje umrl zaradi infekcije. Prvič so bili ostrostrelci v bitki uporabljeni v ameriški državljanski vojni. V bitki pri Gettysburgu leta 1863 sta dva ostrostrelca konfederacijske vojske ubila dva generala, polkovnika, štiri starejše častnike in resno ranila še tretjega generala. Tako je vojska severnih držav potrebovala pomoč topništva, ki je dalj časa brezuspešno obstreljevala položaje konfederacijske vojske.

V burskih vojnah je imela velike težave z natančnimi strelci tudi britanska vojska. Burski vojaki so se v svojih uniformah zelo zlili z domačim okoljem, hkrati pa so bili tudi odlični strelci. Ker so se preživljali z lovom, so bili zelo dobri zalezovalci, streljati pa so znali tudi na zelo dolge razdalje v različnih pogojih. Bili so tako nevarni, da so se britanski vojaki premikali le še ponoči.

Nemški strah in trepet med prvo svetovno vojno

Vse vojske so v prvo svetovno vojno vstopale brez ostrostrelcev. Izjema je bila le Nemčija in sile antante so kmalu občutile nevarnosti nemških ostrostrelcev. Ti so na dan pobili med 12 in 18 vojakov, vsi pa so nosili njihov podpis, kroglo v glavi.

Vsak nemški bataljon je imel ostrostrelno sekcijo, ki jo je sestavljalo 24 mož. Prvo uradno šolo za ostrostrelce pa je med prvo svetovno vojno leta 1916 ustanovila britanska vojska. Britanci so tudi prvi začeli uporabljati maskirne obleke, ki so zdaj v uporabi v vseh vojskah.

Moderni ostrostrelci delujejo v parih

Pozneje so šole ustanavljale tudi druge vojske. V drugi svetovni vojni so bili zelo znani tudi ruski ostrostrelci, ki so prvi ostrostrelce urili v parih. Eden je bil strelec, drugi pa opazovalec. Na koncu vojne so imele praktično vse vojske izurjene in izkušene ostrostrelce.

Srbski ostrostrelec s srbsko puško M-93 črna strela.
Srbski ostrostrelec s srbsko puško M-93 črna strela. FOTO: Reuters

V drugi svetovni vojni so med drugim zasloveli Finec Simo Häyhä in Sovjeta Vasilij Zajcev ter Ljudmila Pavličenko. Prav v drugi svetovni vojni so močno napredovale tako puške kot tudi daljnogledi ter strelivo. Bojevanje v jarkih je postalo preteklost, spopadi v naseljih pa so bili vse bolj vsakdanji.

Po drugi svetovni vojni so številne vojske spet začele opuščati ostrostrelce in so tako ponovile napako iz preteklosti. V korejski vojni so ostrostrelci severa, ki so jih urili Sovjeti, naredili velik psihološki pritisk na nasprotnika. Džang Taofang je v 32 dneh na primer pobil 241 nasprotnikov.

Ameriška vojska je morala v vietnamski vojni na novo vzpostavljati ostrostrelske enote. Izjemno uspešna je bila ameriška mornariška pehota. Pri tem sta bila precej znana Carlos Norman Hathcock in Chuck Mawhinney. Prvi ima potrjenih 93 smrtnih strelov, drugi pa 103.

Moderni ostrostrelci imajo posebne obleke, ki jim omogočajo, da jih lahko v naravi opazi le najbolj izurjeno oko.
Moderni ostrostrelci imajo posebne obleke, ki jim omogočajo, da jih lahko v naravi opazi le najbolj izurjeno oko. FOTO: Reuters

Večina modernih vojsk ima ostrostrelce v svojih bataljonih. Tako so bili ti nepogrešljivi v Iraku in tudi Afganistanu. Prav v Iraku je bil potrjen najdaljši strel z ostrostrelno puško kalibra 7,62 milimetrov (0.308 winchester). V Afganistanu pa je bil z ostrostrelno puško kalibra 12,7 milimetrov potrjen najdaljši smrtni strel na razdalji 2.430 metrov.

Svoje ostrostrelce ima tudi Slovenija

Slovenska vojska je ostrostrelce začela usposabljati že takoj po osamosvojitvi, pravi napredek pa je bil dosežen 20 let po osamosvojitvi, leta 2011.

Spomladi tega leta so pod nadzorom ameriške mobilne enote za usposabljanje končali usposabljanje pripadniki 1. brigade Slovenske vojske, z njimi pa so bili še pripadniki 10., 20., in 74., motoriziranega bataljona in 17. bataljona vojaške policije, enote za specialno delovanje in specialne enote generalne policijske uprave.

Ostrostrelec
Ostrostrelec FOTO: Reuters

V šestih tednih so izvedli 19 strelskih urjenj, urili pa so se tudi v maskiranju, zalezovanju in izvidništvu. Prvo usposabljanje pod vodstvom slovenskih inštruktorjev so izvedli že jeseni istega leta.

V modernih vojskah so ostrostrelci nepogrešljivi. Večinoma so uporabljeni kot podpora drugim enotam v obliki strelcev ali specializiranih izvidnikov. V slovenski vojski je ostrostrelstvo še v povojih, vendar pa so temelje postavili pred dvema letoma in na njih se že urijo tudi takšni specialisti, ki že postajajo nepogrešljivi sestavni del vojske. Z letošnjimi kandidati, smo bili na urjenju tudi mi in v prihodnjih tednih vam bomo v več prispevkih predstavili njihovo delo.

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (195)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

DomoljubinPatriot
30. 06. 2013 23.58
+1
Za vse tiste ki ne veste kaj je "poin" tega članka. Gre se zato da se prusmeri pozornost stran od slabega vladnja naše leve vlade ki je ne smejo kritizirati. Sicer pa vsa čast ostrostrelcem v SV in Policiji ki varujejo našo domovino.
norc1188
29. 06. 2013 09.50
+7
likvidatorja to potrebujemo v Sloveniji
matija888
29. 06. 2013 09.39
+4
Cilj bojevanja ni ubijanje, pač pa onemogočanje delovanja nasprotnika.
Neutrin
29. 06. 2013 08.23
+5
Streljanje bo šport, ko bodo imeli tudi zajci puške...
Neutrin
29. 06. 2013 08.14
-6
"...Moderni ostrostrelci imajo posebne obleke, ki jim omogočajo, da jih lahko v naravi opazi le najbolj izurjeno oko. ..." . Slika s tem podnapisom je več kot "primerna". Opic na sliki ne opaziš v prikazanem okolju, samo če si slep.
Sputnik
29. 06. 2013 06.25
-1
voham vojno propagando. captain america in uncle sam se vračata v obliki člankov na 24ur
DomoljubinPatriot
30. 06. 2013 19.52
-1
To ni nikakeršna vojna propaganda še najmanj pa ameriška.To je pač članek o vojski v času miru.
kkkkkkkyfgfdhfsdgd
29. 06. 2013 05.32
+9
Ko nasprotnika v beg požene le en strel ja ta je pa dobra en strel bi moral nasprotnika ubit, ne pa spravit v beg!
kkkkkkkyfgfdhfsdgd
29. 06. 2013 07.25
+3
mene v beg spravi, če en s pištolo v zrak ustreli, tko da mi enostavno naslov članka ni jasn !
realist2
29. 06. 2013 02.27
+4
ja, tako ostrostrelci kot celotna slovenska vojska sta za državo in prebivalce izjemnega pomena res... škoda dnarja
DomoljubinPatriot
30. 06. 2013 19.53
+1
Ko bo pa čez 10-15 na vrat potrkal kak sovražnik boš pa srečen da imamo ostrostrelce katerih se boji.
hanasabrina
29. 06. 2013 00.17
+9
Kaj je fantje...igrate COD, pa ste vsi pametni sedaj tukaj :))))
Mr.Starkiller17
29. 06. 2013 00.50
Homosapijens
29. 06. 2013 00.10
+25
"Ko nasprotnika v beg požene le en strel" Če je pravi ostrostrelec ne bo dolgo bežal ta nasprotnik.Ker sem delal v SV 10 let vem kako strelja poveljnik ostrostrelcev.Imeli smo streljanje z F-200 na strelišču in ded se je usedel na razgledni stolp,vzel v roke ostrostrelno puško,se naslonil kot,da igra igrco SNIPER Ghost warior,narihtal optiko ustrelil....in ni zadel tarče oddaljene 300 m.Seveda smo vsi prasnili v smeh.Seveda je postopek ponovil še 2x in nazadnje zadel cca 20cm pred tarčo v katero je nato odletelo kamenje,ki je tarčo tudi prevrnilo.Toliko o usposobljenosti. Ne rečem,da ima(je imela)SV dobre ostrostrelce,ampak zares dobri so dali odpoved,ker je plača definitivno premajhna. Požvižgam se na čast in ne vem kaj še vse,če pa mora vojak nahranit sebe in družino. Ko sem dal odpoved pa sem dobil še položnico,da sem dolžan XX € za preveč izplačano plačo.Vojski sem dal najlepša leta mojega življenja.Zakaj? Za čast. Svojemu otroku ne bom dovoli,da se pridruži tej d.rhali !!
Mr.Starkiller17
29. 06. 2013 00.54
+12
jaz sem z ak-47 leže na 300m zadel vseh 6 v center. pa nimam pojma o streljanju. unega snajperista, ki si ga opisoval, bi šenkal sovražniku ;)
Matjaž Zvan
29. 06. 2013 01.03
+4
f2000 je baje v primerjavi z kalašnikom d++k. Nisem pa iz foha, tak da ne vem.
Jimi1
29. 06. 2013 08.14
+4
Ja FN ka je kar se zelo pomembnega dejavnika-masivnosti zaklepa zadeva popolni izborni kiks mimo. Imam občutek, da so se na MORS takrat šli podobne igrice kakor z patrijo. No onih 2h ostrostrelskih zadev žal nisem imel še priložnosti preizkusiti, se pa enako bojim, da so tisoči EUR šli podobno v nič, pa nazadnje da niso kaj uporabnega izbrali.....
Brrr1111
29. 06. 2013 10.56
Glede na to, da so ostrostrelci razporejeni po izvidniških vodih in specialnih enotah ne vem, kdo je ta skupni \"poveljnik ostrostrelcev\". Morda imaš v spominu prigodo še iz kakšnih drugih časov. Ne F2000, ne M70 (kalaš) nista ostrostrelski puški. Je pa z M70 težje zadeti tarče z večjih razdalj, ker je puška v primerjavi z F2000 nenatančna in nima dodatne optike.
Dejan Vovk
28. 06. 2013 23.55
+2
Jarhead (2005) - IMDb
SejVešKakiSo
28. 06. 2013 21.00
+5
Ostrostrelec je 90% opazovanje in 10% streljanje, ker je njegova primarna naloga opazovanje in zbiranje raznih podatkov, ki pripomorejo k misji.
Silvijo Lutar
28. 06. 2013 21.16
-6
Homosapijens
29. 06. 2013 00.00
+5
Vito2012
28. 06. 2013 20.28
+14
...hmmm, eni za cevjo, drugi pred njo...komu je zdaj lazje???...tistemu, ki ve, da bo nekoga zadel, ali tistemu, ki ne ve kaj ga bo zadelo???...mindf..k...
Johnny_boy
28. 06. 2013 19.14
+13
en bolj pameten ko tadrug. bi vam pa pištolo dal v roko, pa (večina) ne bi niti z njo znala rokovat. potem pa beremo da je na topniški nekoga po naključju zadela krogla. vrjetno en tak "ostrostrelec" ki se je kar sam uspel ustrelit. svašta.
Jimi1
28. 06. 2013 19.49
+11
Poznam enega, ki se je celo 2x uspel v nogo ustreliti z enim samim nabojem....
ikoz
28. 06. 2013 18.52
-13
V 10 motb to so najboljši naši ramboti
Homosapijens
29. 06. 2013 00.19
+1
BASER02
28. 06. 2013 17.41
+28
Sedaj pa nekaj resnice. Najdaljši potrjeni strel od Novembra 2009 pripada Angležu Craigu Harrisonu, južno od Musa Qala v provinci Helmand, Afganistan in sicer na razdalji 2475m, z puško 338 Lapua Magnum, Accuracy International L115A3 in nabojem B408. Zadel naj bi enega od dveh uporabnikov mitraljeza, torej Talibanskega borca. Pogoji ob strelu so bili odlični. Toliko o najdaljših potrjenih strelih!
Hellraiser
28. 06. 2013 17.58
-17
Bluziš malo ane?.. Ciljal je 1.5m nad glavo in 3m v desno
BASER02
28. 06. 2013 18.08
+22
Hellraiser, iz naslonjača je lahko biti pameten! Če že tako misliš kakor si napisal, si se že v štartu zmotil. Lepše bi bilo: Ciljal je 1.5m nad glavo in 3m v levo, potem bi izstrelek mogoče res zadel tarčo. Vidim da ti orientacija v prostoru in žlebovi v cevi delajo težave, škoda!
Jimi1
28. 06. 2013 18.11
+4
Če je upošteval vse dejavnike zelo verjetno tako, kot je na hitro z računalnikom premlel....
roqueallegro
28. 06. 2013 18.25
+10
Dejte pobje in 12 pa 13 letniki ki špilate COD, ne bit preveč brihtni.
Migremonadob
28. 06. 2013 18.40
+1
BASER02
28. 06. 2013 18.48
+0
Jimi1, a ti to res obvladaš, se z tem ukvarjaš al kar tko malce pišeš? Ker v Slo res ne poznam nobenega ki bi to res "obvladal"!
Jimi1
28. 06. 2013 19.41
+4
Jaz pa jih precej poznam med civilisti, ki se s tem bolj na športni osnovi ukvarjamo. Za neke vrhunske zadeve pač nimam žal denarja, je pa to šport, ki vse mogoče vrste opreme zahteva. Od dobre puške, preko dobrih patronov, do daljinomera,spektiva, domačega laboratorija za polnjenje. Na tekme je sploh smiselno iti šele takrat, ko si večino napisanega zapolnil. Z dobro zadevo v rokah 10ke na 100m niso nobeden problem za zadeti oz krog 0,5 inče krogec znotraj 10 tudi ne. Žal mi trenutno finančno stanje zgolj flobertko, pa za pokušino 308 omogoča. Za treninge že gre, žal ti tekmo uniči samo en od krogle zavoženi strel.... Razdalje so pa spet svoj problem, saj kronično primanjkuje strelišč z razdaljami 200,300m, kar na tekmi srečaš. Človeški faktor na koncu ne igra toliko kot bi si človek mislil, čedalje več pa tehnika, preračunavanja,izkušnje in kvaliteta streliva..... Je pa seveda velika razlika ali si za naboje dal po npr. 50 centov, ali pa po 3-4 Eure....
Jimi1
28. 06. 2013 19.47
+3
Drugače pa za 308win, za vrhunsko streljanje...puška nad 3500 EUR, dalnogled nad 1000EUR, naboji nad 3 EUR (oz doma polnjeni), laserski daljinomer,tabelce z računalnikom, tred kufer za prenos orožja,spektiv.....merilec hirosti krogel,merilec hitrosti bočnega vetra, pa še marsikaj pride v nujno opremo. V nasprotnem je vse skupaj bolj ljubiteljskemu športnemu streljanju podobno. Kolko denarja, toliko muzike.... Se pa npr. z 308(cca 850m/s) v konkurenci, ko ostali strelci z hitrejšimi in težjimi kalibri pridejo, pa s puškami 5x dražjimi od tvoje nimaš kaj prida z svojim pihalnikom za pomagati....
Homosapijens
29. 06. 2013 00.32
+0
Jimi1 ne mešat lovcev,športnih strelcev in poklicnega in profesionalnega snajperista.Tu je govora o težkih kalibrih.Strelišč razdalje 200,300m je v slo kar nekaj,samo ti ne smeš tam streljati.Če si res tako zagret bi šel delat v vojsko,čeprav ti tega ne bi nikoli svetoval ampak samo omenjam.
Bover
29. 06. 2013 02.57
+4
Tudi sam sem lastnik razlicnega strelnega orozja z razlicnimi calibri in moram reci da za razdalje 800m na tarco so zelo dobre puske Barrett z calibri 338 Lapua Magnum in 50 BMG prav tako puska CheyTac 408.Ne vem sicer ce imate v Sloveniji moznost se ukvarjati z tem sportom?
Jimi1
29. 06. 2013 08.25
+3
V Sloveniji lahko brez nekih resnih pravnih omejitev one zadeve ranga 338Lapua magnum, pa vse vključno z 50BMG ali še kaj vmes nabaviš, saj orožje sodi v kategorijo z nabavnimi olajšavami C1 in nekaj v C2. Problem pa so strelne razdalje, kjer se za civilista pri 100m navadno vse konča. Večina strelišč pa še do 100 ne pride....Hrup pa je dodatna ovira..... Z 50 BMG npr. ti že na vojaškem strelišču v Vipavi ne pustijo streljati, puška pa tam okoli 5000 EUR, da jo lahko samo gledaš v sobi, ker nimaš kje streljati z njo....
Bover
29. 06. 2013 23.25
Thanks Jimi1 dobra razlaga, ne vem sicer kaj pomeni C1 C2
BASER02
28. 06. 2013 17.25
+0
pa kaki ostrostrelci, sm mislu da sm v Prlekiji in da so kurenti na sliki :)
SkokecPokec
28. 06. 2013 16.04
-24
s tapravo flinto je lahko vsak ostrstrelc
Rebeka3
28. 06. 2013 16.18
+25
tu se pa ne strinjam ;D večina je odvisno od strelca nato od puške ;D
Jimi1
28. 06. 2013 16.23
+11
Kot sem sam ugotovil so najpomembnejšo dejavniki... kvaliteta naboja, ocena parametrov na strelišču, strelec in nato šele puška.... Če so naboji stabilno polnjeni, pa puška nanje nastreljena ni neka velika umetnost vsega v "deteljico" spraviti nekje na 100 m..... Vsi dobri strelci kar jih poznam zato doma polnijo svoje strelivo za na tekme....
vp99
28. 06. 2013 17.13
+1
nabijači, vsi po vrsti, kaj pomeni znak ki ga uporabljam?
Hellraiser
28. 06. 2013 17.58
+2
Seveda.. kaj pa matematika in fizika ki je všteta?.. sploh veste kok veter vpliva na naboj na razdalji 200m? Pojma nimate..
Jimi1
28. 06. 2013 18.09
+5
Zato se je smiselno z flobertom učiti, ko so vsi ti parametri še bolj izraziti že na razdalji 100m..... Močan vpliv imajo sprememba temperature, bočni veter, položaj sonca, dvigovanje zraka od razžarjene piste, temperatura cevi in seveda kvaliteta streliva.... Se zgodi tudi, da ko krogla pod zvočno hitrost pade kar vidno "zašeta" po svoje.... Znak če se ne motim je podoben znaku nemške ostrostrelske šole....
roqueallegro
28. 06. 2013 18.26
-1
Dejte pobje in 12 pa 13 letniki ki špilate COD, ne bit preveč brihtni.
Matjaz977
30. 06. 2013 01.55
vp99 - znak ostrostrelca med 2. sv. vojno. Tale je obrobljen z zlato - 60+ kills
bandit1
28. 06. 2013 15.16
-14
To je po mojem podlo in podmuklo, ne pa neka veščina. Odobravam ostrostrelce v policiji, kjer mora rešit določeno zadevo, to pa je podmuklo kakor protipehotne mine in še mnoge iznajdbe zastraševanja s starni vojske. Ostrostrelec je zastraševanje, kakor mine.
Jimi1
28. 06. 2013 15.27
+33
Ostrostrelec je v 1 vrsti visoko izurjen mutiviran vojak, domoljub, ki sovražniku pričara pekel na zemlji.... Gre za sodobno viteštvu podobno vojno igro, ki pomeni selektivno smrt na nasprotni strani. Kljub temu, da seje smrt in strah, pa je tudi sam najbolj iskana tarča nasprotne soldateske. Njegove tarče so predvsem visoki oficirji, posadka altilerijskih in mitraljeških gnezd ter vezisti in ostali po lastni oceni najtežje uničljivi cilji.... Z namernim povzročanjem težkih ranjencev lahko nasprotnika z splošno demoralizacijo kolektivno pošlje v beg.....odvisno od prednostnega cilja in stanja na bojišču.....
Jimi1
28. 06. 2013 15.31
+17
bandit1.... Bojim se, da je Krambergerja ravno oni tip podmukleža, ki ga ti najbolj odobravaš odstrelil in s tem na slabše za 2 generaciji najmanj spremenil Slovensko prihodnost.....
bandit1
28. 06. 2013 15.36
+1
Se popolnoma strinjam z tvojo trditvijo. Poglej nekaj let nazaj v stanovanjske predele EX juge - je bil visoko motiviran psihopat ki je pobijal ljudi na ulicah. Sicer, pa je ta članek za v obramboslovne revije ne pa za sem.
bandit1
28. 06. 2013 15.37
+7
Jimi1 se strinjam s tabo o Krambiju čeprav drugače trdijo.
ihatelj
28. 06. 2013 18.54
+6
saj ni važno kdo je streljal na iveka. naj raje ugotovijo kdo je bil naročnik. sicer to že vrabci čivkajo, kdo se je zbal da bi zgubil na
Jimi1
28. 06. 2013 19.56
+5
Nekdo je bil toliko neučakan, da je že pred novico o atentatu tam z helihopterjem krenil, neki bodoči tajkun namreč.....
Jimi1
28. 06. 2013 14.57
+22
Kot so že v 2ww prišli do spoznanja....Dobrega strelca je možno priučiti, ostrostrelca pa samo vzgojiti. So hiše, kjer zna vsak otrok tudi danes suvereno iz dobrega zaklona kaj zadeti, le da se tega zgražajoče se ovce niti ne zavedajo.... K temu spadajo še veščine taborništva(skavtstva) in maskiranja zdraven. Ljubezen do narave je le korak k temu, da se znaš z njo zliti.... SV se pa gredo te svoje Ha,Ha kurente.....
ihatelj
28. 06. 2013 18.56
+0
jimi1; če nisi bil kdaj v vojski bodi raje tiho. bi verjetno že pri zlaganju omarice jokal in kilical mamo.
Jimi1
28. 06. 2013 19.58
+3
Bil, pa nagradne dopuste kasiral zaradi dobrih zadetkov tudi sem.... Vsako streljanje sem ga kasiral veš, tako, da vojska z izjemo zmrzovanja na terenu in kondiciranja po gorah je bila na nek način dopust v turističnih krajih, z priljubljenim športom vred.....