Slovenija

Klimatologinja: Kako resno Slovenija jemlje podnebne spremembe kaže projekt Teš 6

Ljubljana, 14. 05. 2015 11.20 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min

Za resen napredek v boju proti podnebnim spremembam je v Sloveniji premalo volje. Zmanjšujemo izpuste toplogrednih plinov, a manj od zavez. "Žal niti ena vlada od 2005 naprej ni resno jemala kjotskih zavez," opozarja klimatologinja Kajfež Bogatajeva.

Da politika na tem področju ni pripravljena na resne spremembe, po besedah strokovnjakinj Lučke Kajfež Bogataj in Barbare Kvac kaže tudi projekt Teš 6. Spremembe so mogoče, a je vprašanje, ali je zanje dovolj volje, sta ugotavljali pred letošnjim dnevom podnebnih sprememb, ki ga obeležujemo 15. maja.

Termoelektrarna Šoštanj.
Termoelektrarna Šoštanj. FOTO: Damjan Žibert

Slovenija doslej ni rešila dveh poglavitnih problemov, in sicer prometnih izpustov ter izpustov iz energetike, konkretno iz termoelektrarn, je poudarila klimatologinja. Še več, v teh sektorjih se bodo izpusti še povečevali. Zadanih ciljev tako nismo uresničili, čeprav nam je gospodarska kriza nenačrtovano vsaj nekaj zmanjšala izpuste. Brez tega bi bili še bolj oddaljeni od cilja, kot pa smo, je dodala.

Slovenija se je odločila, da bo kjotski cilj v obdobju 2008-2012 dosegla tudi s pomočjo ponorov, zato ji emisij iz drugih sektorjev ni bilo treba zmanjšati za ciljnih osem odstotkov glede na izhodiščno leto 1986, pa je pojasnila Barbara Kvac iz Focus društva za sonaraven razvoj. "Dejstvo pa je, da odlašanje z ukrepi za zmanjšanje izpustov povečuje stroške kasnejšega ukrepanja," je opozorila. Enako velja za vse odpustke, ki si jih bo Slovenija morebiti izborila za cilje do leta 2030.

Glede emisij najbolj problematičen promet

Že s tem, da se je dopustilo gradnjo in obratovanje šestega bloka Termoelektrarne Šoštanj (Teš 6), je bil odnos Slovenije do zmanjšanja izpustov jasen. Klimatologinja Lučka Kajfež Bogataj o prizadevanjih vlade za izpolnitev kjotskih zavez

Skupni izpusti v Sloveniji padajo, je dodala Kvačeva. K temu je poleg ukrepov, ki so se izvajali, precej prispevala tudi gospodarska kriza. "A to ne pomeni, da se emisije zmanjšujejo v vseh sektorjih. Posebej problematičen je sektor prometa, kjer se rast emisij predvideva še vsaj do leta 2030," je izpostavila tudi ona. Žal pa je promet po njenih besedah tudi področje, kjer se predvideni ukrepi do sedaj niso izvajali ali pa se niso izvajali v zadostni meri, in kjer tudi za obdobje do leta 2020 ali 2030 Slovenija ne načrtuje resnih sprememb.

Spremembe le pod pritiskom Bruslja

"Žal niti ena vlada od 2005 naprej ni resno jemala kjotskih zavez. Že s tem, da se je dopustilo gradnjo in obratovanje šestega bloka Termoelektrarne Šoštanj (Teš 6), je bil odnos Slovenije do zmanjšanja izpustov jasen," je ocenila. Podobno je s prometom. "O drugem tiru na primer govorimo že desetletje, a žal samo govorimo. Enako velja za izboljšave v javnem prevozu," je poudarila Kajfež Bogatajeva.

Tudi Barbara Kvac se strinja, da čeprav različni vladni dokumenti praviloma omenjajo pomen naslavljanja podnebnih sprememb, "realnost kaže, da se odločevalci v Sloveniji ukrepov za zmanjševanje emisij toplogrednih plinov lotevajo le pod prisilo evropske zakonodaje in izrazito necelostno". Spoznanje, da je naslavljanje podnebnih sprememb nujno ter da prinaša številne koristi za ljudi in gospodarstvo, pri nas žal še ni dozorelo, je ocenila.

To se kaže tudi skozi stališča Slovenije, ki so povezana s področjem podnebnih sprememb, kjer Slovenija predvsem išče izgovore, s katerimi upa, da si bo za prihodnja leta izpogajala manj zahtevne cilje, in si hkrati prizadeva za posebne odpustke. "Dodatno lahko pomanjkanje razumevanja nujnosti naslavljanja podnebnih sprememb ponazorimo tudi s podporo celotnega odločevalskega ustroja projektu Teš 6," je sporni projekt izpostavila tudi ona.

Kriza gre h koncu, to pa pomeni, da se bodo izpusti povečevali

Klimatologinja Lučka Kajfež Bogataj
Klimatologinja Lučka Kajfež Bogataj FOTO: Kanal A

Ker se gospodarska kriza končuje, se nam bodo izpusti v prihodnje začeli povečevati, precej skladno z gospodarsko rastjo - vsaj za nekaj odstotkov letno, napoveduje klimatologinja. Izpusti iz prometa se nam medtem že sedaj povečujejo za več kot odstotek letno. "Seveda pa se lahko odločimo tudi drugače - če se bo našel denar in volja za spremembe okoljsko-davčno-subvencijske politike," je dodala Kajfež Bogatajeva.

Napredek je namreč po njenem mogoč le obsežnimi in trajnimi naložbami v različne oblike nizkoogljičnih energijskih virov ter z investicijami v njihove podporne sisteme in infrastrukturo, kot so na primer pametna omrežja. Tu so še naložbe v energetsko sanacijo stavb in pasivna stanovanjska gradnja, napredni industrijski postopki in elektrifikacija prometa. "Govorimo lahko dodatnih naložbah v višini 1,5 odstotka bruto domačega proizvoda," je ocenila.

Veliko dogovorov, ki se v praksi izjalovijo

Dejstvo pa je, da odlašanje z ukrepi za zmanjšanje izpustov povečuje stroške kasnejšega ukrepanja. Barbara Kvac iz Focus društva za sonaraven razvoj

V Parizu bo konec leta potekala podnebna konferenca, na kateri naj bi države sprejele nov globalni podnebni dogovor. Cilj je omejiti dvig globalne temperature na največ dve stopinji Celzija. Pogajanja doslej so bila zelo zahtevna, napredek pa počasen.

'Utegnemo doživeti dvig temperature, celo za štiri do pet stopinj'

"Verjamem, da je dogovor teoretično še mogoč. V praksi pa ga bo zelo težko doseči in začeti uresničevati pravočasno," o obetih za Pariz pravi Kajfež Bogatajeva. "Zato utegnemo doživeti dvig globalne temperature za vsaj tri stopinje Celzija - to pa za Slovenijo pomeni štiri do pet stopinj," je opozorila.
Ekonomsko prepleten in globaliziran svet, ki posluje precej netransparentno in ga motivira le dobiček, po njenih besedah "nikakor ni zrel za dogovor, ki bi svoje učinke pokazal šele dolgoročno". "Večina držav v razvoju se niti noče zavedati, kaj je na kocki, saj se želijo predvsem izkopati iz revščine. Zahodni razviti svet pa računa, da se bo lahko prilagodil novemu podnebju in da bodo učinki še obvladljivi," je pojasnila računice posameznih držav.

Da pariška podnebna konferenca sama po sebi ne bo prinesla rešitve za podnebje, meni tudi Barbara Kvac. "Lahko pa je trenutek, ko se vlade odločijo za pravo pot, ki nas bo do tega pripeljala," je menila. V Parizu se svet lahko in bi se moral odločiti, da konča dobo fosilnih goriv in sprejme dobo obnovljivih virov energije. "Je priložnost za odgovorne vlade, da se dogovorijo o pospešitvi globalne energetske tranzicije, ki se je že začela," je poudarila. To bi povečalo naše možnosti za omejitev globalnega segrevanja pod "nevarni" dve stopinji Celzija.

Čas do dogovora o novem globalnem sporazumu bi morale medtem evropske vlade izkoristiti tudi za okrepitev podnebnih ukrepov doma. "Dokler evropski politiki trdijo, da so svetovni voditelji v boju proti podnebnim spremembam, in hkrati podpirajo nadaljnje rudarjenje in kurjenje premoga, je njihova kredibilnost pod velikim vprašajem," je opozorila Kvačeva.

V Sloveniji največji delež toplogrednih plinov nastane v energetiki

Izpusti toplogrednih plinov v Sloveniji so v letu 2012 znašali 18.911 gigagramov ekvivalenta ogljikovega dioksida. To je za 6,4 odstotka manj od količine izpustov v izhodiščnem letu 1986, a manj od osemodstotnega zmanjšanja, h kateremu se je Slovenija zavezala ob podpisu Kjotskega protokola, je prejšnji teden sporočil statistični urad.

Največ izpustov je proizvedlo področje energetike, in sicer 81,8 odstotka vseh toplogrednih plinov. Preostala količina izpustov je nastala v kmetijstvu (9,9 odstotka), v industrijskih procesih (5,7 odstotka) in na odlagališčih odpadkov (2,6 odstotka).

  • krovni2
  • PRALNI STROJ
  • SESALNIK
  • ČISTILEC
  • klima
  • tv
  • ura
  • skiro
  • kosilnica
  • krovni

KOMENTARJI (33)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

ferencz 1
15. 05. 2015 09.27
+4
TEŠ je ekološko korupcijska sramota dveh strank SD in SDS!
bakiras
15. 05. 2015 09.09
-2
Vse skupaj prevec poenostavljajo. Ni problem co2, ampak ostali toplogredni plini. Brez co2 zmrznemo. V zgodovini je clovestvo v obdobjih otoplitev vedno prosperiralo, v ohladitvah pa nazadovalo, saj je vedno prihajalo do izbruhov bolezni in vojn. Ce bo co2 vec, bo to kvecemu pomagalo kmetijstvu! Rastline bodo vecje, kar pa se do sedaj se ni zgodilo. Solata in paradajz sta se vedno tako velika, kot do sedaj, nic vecja. Vse skupaj je samo veliki nateg inposledica globalizacije. Kajfez pa se je ocitno tudi prodala tem lobijem, da je tako glasna. Kot znanstvenica gotovo ve, kaj je res in kaj ni. Lucka, sramota.
CIGU MIGU
14. 05. 2015 18.11
+4
kako kaj njen osebni dohodek da klobasa o vremenu-za vreme je treba vprašat kmete in ribiče ne pa te kvazi znanstvenike.ki vedo le to da je dež moker
Klampfman
14. 05. 2015 18.08
+5
Pa sej nimamo nobene druge izbire! Vetrnice motijo ptičarje. Hidroelektrarne se izjemno dolgo gradi. Jedrske elektrarne noben noče. Sončne elektrarne so polovico leta neuporabne.
spoštovanje
14. 05. 2015 17.49
+4
DOKLER NI BILO TEŠ-a 6, ŽIV BOG NI VEDEL KJE JE SPLOH ŠOŠTANJ, KAJ ŠELE TERMOELEKTRARNA, SEDAJ SE PA EN PTIČ NE MORE POKAKAT IN VSEGA JE KRIV TEŠ, JA ITAK, KDO PA DRUG.....SRAMOTA NOVINARSKA
Mb128
14. 05. 2015 16.27
+9
No, dr. Lučko Kajfež Bogataj so več kot očitno obiskali lobisti ali celo kak politik! Mislim dr. Lučka Kajfež Bogataj, saj ne rečem, da v tem primeru nimate prav, še kako imate prav ampak, kje ste pa bili prej, par let prej lepo prosim?! Jaz sem namreč vsa ta leta od kar je Teš6 obstajal tudi samo na papirju čakal, da boste ravno vi povzdignili glas zoper Teš6 ampak tega nisem dočakal! No, sedaj ste ga pa le ampak žal prepozno, dosti prepozno. In zato utemeljeno sklepam, da so vas obiskali neki lobisti oz. kak politik hkrati pa še vsaj v določenem delu javnosti izpadete lepi. Toliko o vašem zavzemanju za ta planet z moje strani! Zakaj tako dr. Lučka Kajfež Bogataj?!
piko112
14. 05. 2015 16.03
+6
Veternic ne, hidro elektrarne ne, jedrske elektrarne tudi ne, termo elektrarne tudi ne. Kaj mi kdo pove kako naj bi v prihodnje pridobivali elektriko?
kure bedne
14. 05. 2015 16.08
+6
Klampfman
14. 05. 2015 18.09
+4
Ja, vse dokler ni oblačno ali pa zima, ko je svetlo precej manj časa.
janezpodre
14. 05. 2015 15.19
+4
Kaj pa misli ta Kajfežova, da bodo politiki provizije zbiral od vsake vetrnice posebej in to od kakšnih stiskaških revežev, ko je pa tu darežljivi Alston.
andro69
14. 05. 2015 15.00
+12
Ženska ima sanjsko službo...
tali?ni tom
14. 05. 2015 14.46
+7
za dnar kolkor bo koštal teš plus njegovo obratovanje bi vse bajte v sloveniji izolirali in na večino streh montirali fotovoltaiko! ampak , pol se nebi določeni mogli napast pri državnih jaslih!
vrtojb
14. 05. 2015 13.31
+13
itak, se ena prisesana na javni aparat
pridnaov?ka
14. 05. 2015 15.05
+6
..takle klimatolog sem jest z lahkoto,medtem ,ko gospa z dvema priimkoma mojega dela za 900 €,niti slučajno ne zmore...
karlo6
14. 05. 2015 12.53
+7
Ta Kajfež je hotel da država ustanovi ministrstvo za podnebne spremembe, ministrica pa bi bila ona.Kako pokvarjen mora biti človek da da takšen predlog.
disident2
14. 05. 2015 12.39
+4
no, Lučka, kaj praviš na dokaze, da je globalno segrevanje v korelaciji s sončevimi izbruhi!
frako
14. 05. 2015 12.40
-2
frako
14. 05. 2015 12.48
+0
LEj enostavno povedano fizika pravi, če je 300 delcev na miljon Co2 v ozračju mamo normalno vreme, če jih je 0 je zemlja ledena kugla, če jih je 600 se zamlja skuha. Trenutno smo s 300 delcou na miljon prešli na 400. O tem ni debate osnovna fizikalna dejstva. Drgač pa trenutno je sončevo delovanje na minimumu v njegovem 11 letnem ciklu. Najmanj izbruhou letno, misliš da bodo povprečne temperature zemlje kej padle al se bo trend naraščanja nadaljeval. Pa drgač če misliš da ma sonce tak velik upliv na zemljsko klimo. Naštuderej v katerem letnem času je zemlja najbljižje soncu.
frako
14. 05. 2015 13.25
+1
MAh lej sej je itak brezveze se o tem kregat, je žp. Prej zmrznnjeni metan je začel uhajat s tundre in morskega dna, dost hujši toplogredni plin kot co2. S toplenjem polov se je naravno najbol reflektivna snov sneg spremenila v najbol temno snov ocean da še več toplote absorbiramo namesto oddajamo. In namesto da bi trend vedno višjih ispustou zmajševal se povečuje tko da je že prepozno da bi se rešil. Sam izumrtja so del evolucije našga planeta tud če človeška vrsta prežvi kar nas čaka se bo populacija drastično zmajšala in samo prilagojeni bodo preživeli začetek nove vrste genusa homo.
netko
14. 05. 2015 13.51
+0
frako, kaj ko bi ti naštudiral pod kakšnim kotom padajo sončni žarki na zemljo takrat ko je zemlja najbližje soncu. Zaradi večjega kota se večina sončnih žarkov in toplote od ozračja odbije nazaj v vesolje (velja za severno poloblo). Še to v času ko je zemlja najbljižje soncu je sicer pri nas zima, je pa zato takrat poletje na celi južni polobli. Sonce ima še kako velik vpliv na našo klimo!
frako
14. 05. 2015 13.58
+1
Ja točno tko, sam razdalja od sonca je pa v našem zimskem času 10% bližja soncu kot poleti. Sonce ganja našo klimo sam ni tok drastičnih sprememb na njemu da bi ble velke spremembe na naši klimi. Oz spremembe kot jih opažamo. Bl upliva na vreme kot pa na klimo. od leta 1997 je praktično vsako leto padlo med top 10 najtoplejših let kadarkoli izmerjenih. to je skupaj 18 let, Sonce ima pa 11 letni cikel ko s maximalne aktivnosti preide na minimalno temperature pa konstantno rastejo. Lej kdor misli da lahko brez posledic vsako leto v zrak vržemo za hribojve doverja co2 v ozračje ni čist pr tapravi.
Krta?a 21
14. 05. 2015 14.06
+0
Vazno da se v vsak malo boljsi pokriti vrt montira napravica za proizvajanje dodatnega co2 ja. Zakaj? Pot zelenjava hitreje raste.... Vase teorije so pa kuku...
frako
14. 05. 2015 14.28
+0
JA maš prav rastline bolše uspevajo v višji koncentraciji co2 v ozračju, ker one nucajo ta co2 za proizvodnjo cukra. Sam to še ne pomen da se klima ne segreva zarad prevelke koncentracije co2 v ozračju. Pač s tvojo logiko je najbol da damo nazaj fosfate v pralne praške bolš operejo pa še zelenje bl uspeva v vodi kaj bi sploh lohka blo narobe s njimi.
dannyer
14. 05. 2015 12.37
+0
podatke katere klimatologi govorijo prihajajo vsi vemo od kam . pred 500 leti je bil celoti miami pod vodo . celine se bližajo težave v jelonstonu se večajo . itd to me bolj skrbi kot pa pravljice o klimi ki se sama spreminja .
windmaster
14. 05. 2015 12.32
+19
Lučka Kajfež Bogataj.... Tista ki je ob pomoči bivšega komisarja Potočnika pred leti hotela multinacionalkam podariti slovenske vodne vire..... Jap, to je ta!
spoštovanje
14. 05. 2015 12.20
+19
a vi novinarji res nimake kakšnega bolj oh in sploh članka, razen tega teša....hodite peš ali s kolesi, ugašajte luči, računalnike, hladilnike, skrinje, likalnike, ne se vozit, ne jejte mesa, ne hodite na wc in pojejte svoj lasten iztrebek in izcedek, .....plačani zdraharji novinarski - GOSPA KAJFEŽ, STOPITE IZ AVTA IN PEŠ NAPREJ, VI ZAGOVORNICA EKOLOGIJE
spoštovanje
14. 05. 2015 12.15
+10
in zdaj je je teš kriv za "kao globalno segrevanje"....marš mi gledamo da imamo čist zrak in bog ve kaj še, amerikanci, indijci, kitajci pa bog ve kdo še pa smradijo po celem planetu, tu je pa tišina.....ma spelte se
Krta?a 21
14. 05. 2015 12.15
+8
Lucka flanca dobesedno tja v tri pirovske. Slovenija je bogata s termalno vodo - koliko vrtin je bilo narejenih? Naprej sploh ne bom ker vsi z grinpisom lazejo tako kot pes tece. Grinpis je lazna in kontrolirana opizicija ce komu se ni jasno.
kiboko
14. 05. 2015 12.09
+10
Slovenija je neresna država. Saj ne gre zgolj za globalno obnebje, Slovenija je predlagala EU naš koncept dolgoročne strategije po kateri smo mi ekološka država (zeleni kot Evrope) ... in kako predlagamo, da se to uresniči? S TEŠ6 kot največjo investicijo. Povsem resno to napišemo in pošljemo v Bruselj v pričakovanju, da nihče ne bo niti opazil, da gre za farso ... seveda so vse zavrnili. Naša Javna uprava je skrajnje nekompetentna, nerazgledana, amatersko folklorna skupina birokratov brez vizije ali koncepta.
frako
14. 05. 2015 12.01
+8
JAh če bi blo bogatim interest poceni in zelena energija bi že v šesdesetih prevladali torijski reaktorji. Sam k je torij odpadek in zastojn, pa s njega ne moreš delati orožja ni v njem velik profita. Energija mora bit draga da je čim več profita.
kiboko
14. 05. 2015 12.10
-3
Ja, ampak je elektrika iz uvoza še vedno cenejša od TEŠ6. Torej, smo še slabši od bogatih.
Krta?a 21
14. 05. 2015 12.13
+3
Eh dej no kiboko, tako se zeli prikazat...
frako
14. 05. 2015 12.18
+10
Jah normal teš je molzna krava s katere molzejo državni gnar naši lopovi. Miljardo so ukradl ob postavitvi zdej jih pa čakajo še redni prilivi od obratovanja. !,8 miljarde stane nova nuklearka s 2mi rekatorji 2 gigavata moči oz 2000 megavatou. Mi smo dal pa 1,4 miljarde za 600 megawatou moči. Sam tud nuklearka navadna bi bla draga energija napram torijski. S tem da bi bla elektrarna na torij bolj varna od tistih na uran. Ker torij seva alfa žarke ki jih koža ustavi, ne more prit do vodikove explozije ker torij segreva sol ne vodo. In meltdowna oz taljenja goriva se ne rabiš bat ker bi bil že v osnovi narjen da laufa na tekoči torij. Če pa se slučaj kej zgodi bi pa pod reaktorjem samo potreboval varn zabojnik za radioaktivni materjal pa na cevi do tam ledeni zamašek ki bi se stopil s isklopom hladilnega sistema, in vsa nevarna snov bi se odtekla na varno mesto. Razpolovna doba torija je 300 let, med tem ko za uran rabiš 20 000 let da ga polovica razpade na torij. Sam ne to ni interes ker bi predstavljalo praktično zastojn varno zeleno energijo, in ni profita v nečem kar je zastojn.