Slovenija

V središče postavili otroka

Ljubljana, 21. 09. 2009 08.10 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

Na ministrstvu za delo menijo, da so pri pripravi družinskega zakonika, ki omogoča homoseksualnim parom posvojitev otrok in na novo definira pojem družine, postavili otroka.

Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve je pripravilo predlog družinskega zakonika, v katerem bo urejeno družinsko pravo in prinaša bistvene novosti predvsem na področju zaščite in varstva koristi otrok. Predlog je že sprožil burne odzive...

Predlog družinskega zakonika uvaja zagovornika otrokovih pravic, prepoved telesnega kaznovanja otrok, predvideva takojšnje intervencije pristojnih služb v primeru ogroženosti otrok. Poleg tega je predlagana tudi obvezna  mediacija v sporih – zaradi koristi otroka in predvideva prenos odločanja s centrov za socialno delo na sodno vejo oblasti.

Varovanje pravic otroka

Cilj zakonske dovolitve porok in posvojitev otrok s strani istospolnih partnerjev naj bi bil zagotoviti najboljše interese otrok.
Cilj zakonske dovolitve porok in posvojitev otrok s strani istospolnih partnerjev naj bi bil zagotoviti najboljše interese otrok. FOTO: Z.N.

Osnovni cilj je izboljšanje položaja otrok v družinskih razmerjih, bodisi pred postopkom pri sodišču, med samim postopkom in tudi po končanem postopku. S tem želimo zagotoviti učinkovitejše izvajanje načela varovanja koristi otroka, ki je temeljno načelo našega družinskega prava. V zvezi s tem gre za sistemski premik glede odločanja o ukrepih za varstvo koristi otroka, ki bo z zakonikom skoraj v celoti preneseno s centrov za socialno delo na okrožna sodišča. Drugi cilj je hitrejše reševanje zadev na družinskem področju, kar je posebej pri odločanju o ukrepih za varstvo koristi otroka izrednega pomena, saj imajo predolgi postopki za otroka nepopravljive negativne posledice na njegov nadaljnji razvoj, so poudarili na ministrstvu za delo, družino in socialne zadeve.

Novosti predlaganega zakonika : 1. Uvedba zagovornika otrokovih pravic, 2. Prepoved telesnega kaznovanja, 3. Izenačitev istospolnih in raznospolnih zvez, 4. Prenos odločanja s centrov za socialno delo na posamezna sodišča.

Za izboljšanje položaja otroka v aktivnostih in postopkih, ki potekajo v zvezi z njim in ga neposredno zadevajo, je predvidena uvedba instituta Zagovornika otroka, ki bo poskrbel za to, da se bo v teh postopkih in aktivnostih slišal tudi njegov glas. Predlog zakonika prvič določa tudi prepoved telesnega kaznovanja otroka, ki zavezuje ne le starše, temveč tudi druge osebe, državne organe in nosilce javnih služb. V prilagajanju družinskih razmerij razvoju družbenih odnosov v družinski zakonik umeščamo tudi prostovoljno pogodbeno ureditev medsebojnih premoženjskih razmerij v obliki ženitnih pogodb.

Glavne novosti zakona

Predlog družinskega zakonika ohranja osnovno usmeritev ureditve družinskih razmerij, in sicer v korist otroka, ki je z zakonikom opredeljeno kot načelo. Prav tako so v uvodnem delu ostale vsebinsko nespremenjene določbe, s katerimi so definirani pravni instituti, s katerimi država varuje otroke, za katere starši ne skrbijo, ki nimajo staršev ali so brez ustrezne starševske oskrbe (rejništvo, skrbništvo in posvojitev). Glede zakonske zveze, ki je predlagana kot življenjska skupnost dveh oseb (istega ali različnega spola), se ohranja načelo enakopravnosti zakoncev, postopek sklenitve zakonske zveze, pravice in dolžnosti zakoncev in zakoniti premoženjski režim, poudarjajo na ministrstvu.

Pojem družine je v predlogu zakonika zastavljen širše kot v veljavnem zakonu, saj: za družino štejejo tudi nekatere skupnosti življenja otroka z odraslo osebo, ki ni njegov roditelj ali posvojitelj, pod pogojema, da v skupnosti vlada individualni (dolgo)trajni odnos skrbi odrasle osebe za otroka in da je ta skupnost tudi pravno blizu družinski skupnosti staršev in otrok (obstoj družine je vezan na dolžnost preživljanja in ne na sorodstveno razmerje med otrokom in osebo, s katero živi v življenjski skupnosti).

Nova definicija družine

Za pojem družine ni potrebno, da gre za skupnost otroka z obema staršema. Zadostuje, da živi otrok z enim roditeljem oziroma z eno odraslo osebo, ki zanj skrbi in ima do otroka po zakonu pravice in obveznosti. Zakonska zveza je določena kot življenjska skupnost dveh oseb istega ali različnega spola.

Kot novost se uvaja tudi družinska mediacija, ki se lahko opravi pred, med in po koncu sodnega postopka in to glede vseh družinskopravnih spornih vprašanj. Mediacijo naj bi izvajali centri za socialno delo (CSD) in sodišča, lahko pa se dovoljenje podeli tudi drugi fizični/pravni osebi. Najpogostejše bodo obravnavani spori v zvezi z varstvom in vzgojo otrok ob razvezi zakonske zveze ali po razpadu zunajzakonske skupnosti.

Predlog prvič priznava pravne posledice tudi življenjski skupnosti dveh oseb istega spola, ki nista sklenila zakonske zveze. Definicija zunajzakonske skupnosti je dopolnjena brez dodatnega dokazovanja za primere, ko se zunajzakonskima partnerjema rodi skupni otrok ali če otroka posvojita (zaradi koristi otroka in zaščite njegovih pravic ni več treba dokazovati, da je taka skupnost obstajala dlje časa).

Bistvo nove ureditve je, da prinaša na področje premoženjskega režima med zakoncema možnost zakoncev, da izbereta in določita vsebino lastnega premoženjskega režima. To pomeni, da imata zakonca, če to želita, možnost, da se s sklenitvijo ženitne pogodbe izogneta zakonitemu premoženjskemu režimu in si prosto dogovorita njun pogodbeni premoženjski režim. Lahko pa zakonca ostaneta pasivna, tedaj se njun premoženjski režim presoja po zakonskih določbah t. i. zakonitega premoženjskega režima – kot do sedaj.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (509)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

polikarbonatka
03. 03. 2010 22.24
Pomislite na to da se tudi vam,hetero lahko rodijo homoseksualci,ali pa po vašem naredijo,kako boste pazili na to ,kako boste preprečili,ali imate kako strategijo že izdelano v primeru da vaš otrok"zboli" in postane to,česa vas je na smrt strah?
polikarbonatka
03. 03. 2010 22.20
Če bog ne bi hotel homoseksualce,ne bi obstajali,ampak obstajajo stoletja,in če bi og hotel da nimajo otrok bi bili vsi neplodni,kar spet ne drži.Bog jim je vse dal tako kot vam,samo vi ne pustite da živijo normalno,ste večji od boga?Še nekaj se zavedajte-homoseksualci se rodijo heteroseksualcem.Kako je to možno?
anchi22
28. 09. 2009 14.15
točno tako tomaz87. :)
Tom Až 1
28. 09. 2009 06.45
no da dodam še to: Sem GAY in odraščal sem v enorediteljski družini. Že od nekdaj pomnim, da me dekleta niso interesirala. Kot otrok, ki še ni hodil v šolo, sem se igral z barbikami...itd. Po dolgih letih, sem začel spoznavati, da imajo vsi punce le jaz ne... ker me niti ni mikalo...no hočem povedat to, ko sem sam pri sebi spoznal kaj sem, verjemite, težje je bilo meni kot pa mami in očetu. Ker vem, da se za to nisem odločil, saj si zelo želim imeti otroka, pa mi sedaj država tega ne bo dopustila? kje pa smo 1oo let pred leseno žlico? ne v 21.stoletju? Spolna identiteta je stvar narave. Vsi ki gledate Discovery ali pa animal planet, se tega zavedate. Tisti, ki pa jim to ni jasno, niti ne bom odgovarjal in se kregal...bla bla bla... Torej... dejstvo je, da bi lahko tudi gay umetno oplodil otroka po principu donatorke telesa, pa vendar moraš , no vsaj jaz...ljubiti osebo, da imaš z njo lahko otroka... menim, da gre naša država zelo močno preveč proti jugu, saj se obnašamo tako kot da nismo v EU...
Tom Až 1
28. 09. 2009 06.35
Za vse tiste, ki se s tem ne strinjate in podpirate trditev, da dva gaya ali dve lezbijki ne moreta imeti otroka, ker to ni normalno, kakšen bo pa otrok, naj povem to: 1.Homosexualne ljudi so vzgojili heterosexualni, pa z gayi in lezbijkami ni nič narobe Jaz popolnoma razumem nekoga, ki ne mara homosexualcev, pa vendar mi ne gre v račun, zakaj se vtikate v njihova življenja??? To bo njihov posvojen otrok, ne vaš in tukaj dobro pride stari slovenski pregovor: NAJPREJ PRED SVOJIM PREDPRAŽNIKOM POMETI; POTEM PA PRI SOSEDU moj dodatek, pa še pol ne rbš it k sosedu- če me razumete. Izpostavljeni so bolj otroci slavnih oseb- poglejte, kako je veliko ljudi s komentarji kritiziralo Angelino Jolie, ko bo zopet posvojila otroka- še nekdo je napisal, da bo otrok imel psihične težave. Homosexualni ljudje nimajo želje, da bi vzgajali otroka v smeri njihove spolne identitete, ampak mislim, da bi še bolj podprli otroka v smeri katero bi sam želel. Potem pridejo na vrsto enorediteljske družine- starši samohranilci... kaj pa njihovi otroci? Milijon je takih stvari... kaj pa lahko na mizo dajo tisti, ki so proti temu? SAMO in zgolj SAMO diskriminatorne opazke!!! Tako..:)
anchi22
23. 09. 2009 18.39
23mn7 otrok se ma prej tebe za bat, rajši bi ga pustil stradat in na cesti, kot bi ga dal 2 gejema. how pathetic
maneno48
23. 09. 2009 09.12
anči22 če si letnica 22 kar predvidevam da nisi in ti gre na otročje, če si pa 22letno dekle, pol se te pa otroci lahko samo bojijo !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
anchi22
22. 09. 2009 20.11
23mn7 če bi mojega otroka posvojila 2 geja ali lezbijki, ne bi zganjala takega cirkusa. v ospredju je to, da se za otroka kar se da najboljše poskrbi, pa ni važno ali ga vzgajata 2 moška, 2 ženski, ali hetero par.
Andrej Jari?
22. 09. 2009 19.54
alo folk......če bi jaz npr.pri 15 izvedel da sta moja starša geja/lezbijki in da nista le prijatelja/sorodnika.....nebi blo nič narobe z mano če bi le oba imel rad ;)
maneno48
22. 09. 2009 14.38
anči 22, zamisli si, da bi tvojega otroka, ki si ga ti nosila, ga čakala vsa polna ljubezni, da bi tega tvojega srčka posvojila dva, geja, dve lezbijki !!!!!!!!!!
evileddie
22. 09. 2009 14.31
kot sem rekel,starševstvo je vse prej kot mačji kašelj,kako boš pa ti lahko obvarovala otroka ..no ja to bo tvoja naloga .ne bo lahka ,lahko ti rata ,če pa ne ...tvoj je in iz tebe je vn prišel.srečno
anchi22
22. 09. 2009 14.23
evileddie kot sem rekla, ko bom pripravljena, bom imela otroka. pa če bom samska ali s punco. imel bo mene za mamico. nikoli ne bo za nič prikrajšan. če bom takrat imela punco, bo v njej videl mojo prijateljico, sčasoma se mu bo lepo razložlo kakšna je situacija.
anchi22
22. 09. 2009 14.20
viking76 anchi22 iz tvojih komentarjev sklepam, da si zafrustrirana 22 letna ljubiteljica žensk, ki vidi v vsem tem samo željo po neki napadalnosti do drugače mislečih heterospolnih ljudeh. Ne, vaše želje bodo na referendumu padle in to samo zato ker sami povzročate izpade nestrpnosti s temi vašimi paradami ponosa, ki so sama provokacija in nič drugega. Kdaj si nas (hetero) vidla na prešercu ko smo vzklikali PONOSNI SMO KER SMO STRAIGHT, nikoli ker se vsak briga zase. To bi tudi vi morali delati in nebi bilo nobenih problemov in tudi zakon bi šel precej lažje skozi. To je samo moje skromno mnenje, delajte kar vam paše, pa radi se imejte. sem skoraj 22letna ljubiteljica žensk, niti malo zafrustrirana, še manj napadalna :) vas ni na prešercu, ker ne rabite bit. ker se nihče ne zgraža ko poljubiš punco, ali jo samo držiš za roko. KER TI NIHČE NE PAMETUJE DA TO NI NORMALNO. naša parada vas moti, zato ker se upamo pokazati. poglej si zgodovino homoseksualnosti, mogoče se bote vsi malo zamislili. in hvalabogu da gre vse naprej s časom in da se to spreminja. glavno da ljubiš, ni važno ali je to punca al moški. sem oseba takšna kot sem, in s kom jaz spim, je moja stvar. preveč se vmešavate in dajete neke predsodke. če bi vi to znali sprejet, ne bi rabli nobene parade ponosa, nobenih zahtev in vsega tega. ne moreš pa ocenjevati in govoriti o nečem o čemer nisi seznanjen. in si upaš trditi da se brigate zase? dvomim močno
evileddie
22. 09. 2009 14.20
anchi22 prav imaš,se strinjam s tabo.ne moremo preprečit ,zakon gor ali dol,sam da pride otrok iz tvojega telesa,je tvoj in odgovarjaš zanj...želim ti vso srečo in to resno mislim
anchi22
22. 09. 2009 14.15
in vsi nestrpneži tudi če ne odobrijo posvojitve, so še drugi načini. tega ne morete preprečiti. sprijaznite se :)
anchi22
22. 09. 2009 14.14
Robi333 pa tut ne vem zakaj vsi mislte da so pa vsi homoseksualni pari trdni, ljubeči in ustaljeni, ki imajo otroka radi in razumejo njegove potrebe.. samo zato ker si gej, še ne pomeni da si prijazen, nežen in ljubeč. nihče ne pravi da so vsi taki. so tudi drugačni. tako kot so pri hetero populaciji (eni so vredu, drugi ne). ampak če se lahko takšni odločijo za otroka, se bomo še mi.
anchi22
22. 09. 2009 14.12
mrki23 Aja pa še neki tud jst sm meu hudo otroštvo biu sm problematičen otrok , kr dost so me tepl doma , ampak sm presneto ponosen da mam svojga fotra če nebi blo njegove trde roke nebi zdej naredu v lajfu tok kokr sm naredu in moja mater ki me je z svojo ljubeznijo vodila čez teške trenutke in zato pravm da mora otrok met očeta in mater , otrok ne bo pripravljen na tale svet če ga bosta vzgajala dva fotra kr fotr ne more dt to ljubezen k jo ma samo mati in dveh mater kr poznam dost folka k nimajo fotra in so zmedeni v življenju kr nekatere stvari lahko samo očeta prašaš za nasvet sam tko živeli SI SE VPRAŠAL KDAJ, DA MOGOČE NE BI BIL PROBLEMATIČEN, ČE TE OČE NE BI TEPEL? AMPAK BI SE POGOVORIL S TEBOJ nikjer ne piše da bi mama mogla biti ponižna in ljubeča do otroka, oče pa ga pretepati in pripravit na življenje. to je samo v glavah ljudi.
evileddie
22. 09. 2009 13.06
hmmm...gej ne more naredit otroka,mi pa lahko naredimo otroka ,ki je po defoltu gej,ali pa to postane.že pri nas se je zgodil ERROR.torej....
evileddie
22. 09. 2009 12.34
Robi333 22.09.2009, 12:18 0 pa tut ne vem zakaj vsi mislte da so pa vsi homoseksualni pari trdni, ljubeči in ustaljeni, ki imajo otroka radi in razumejo njegove potrebe.. samo zato ker si gej, še ne pomeni da si prijazen, nežen in ljubeč. mogoče pa so depresivni ,zakompleksani,psihotični,narkomani ,alkoholiki....glede na traume ki ste jih doživljali skozi otroštvo,je to čisto razumljivo.da pa tak človek hoče še otroka vzgajat in še njega v ogenj poslat......noben psiholog ali psihiater ali kakršna koli socialna ustanova tega ne more podpirat...
maneno48
22. 09. 2009 12.25
kr ne morem verjet, kako so tile geji in lezbijke tako prodorni, kar naprej nas bombandirajo s svojimi zahtevami, nam dopovedujejo, da smo tisti ki se z njimi ne strinjamo homofobi ,da je njihova spolna usmerjenost nekaj čisto normalnega, ja da so njihovi prijatelji enako usmerjeni . . . ja pol nej pa začnejo otroke delat, sej so obeh spolov se bojo že zmenil kdo bo komu dal !!!!!!!!!!!!!!!!