Gospodarstvo

Razočarani delavci: Podjetja, kot je Peko, so zgradila to državo, tej pa ni mar

Tržič, 19. 01. 2016 17.54 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 5 min

"Lahko se reče, da je Peko že kulturna dediščina. Zapira se 113 let staro podjetje ... Nimam besed za to državo. Takšna podjetja so ustvarila državo, kakršna je," pravijo predstavniki delavcev Peka, ki je na poti v stečaj.

Več videovsebin
  • Iz SVETA: Peko po 113 letih v stečaj
    02:32
    Iz SVETA: Peko po 113 letih v stečaj
  • Iz SVETA: Kje bodo dobili nove zaposlitve?
    02:33
    Iz SVETA: Kje bodo dobili nove zaposlitve?
  • Iz 24UR: Konec za tržiški Peko
    02:42
    Iz 24UR: Konec za tržiški Peko
Peko - 23
Peko - 23 FOTO: Miro Majcen

Zaposleni v Peku so nad odločitvijo uprave in lastnikov, da poda predlog za stečaj Peka, ogorčeni in zgroženi, saj so pričakovali boljšo rešitev. Po besedah predsednice ZSSS v Peku Sandre Lang bodo seveda največje žrtve stečaja delavci. "Po naši oceni bo v primeru stečaja velika večina zaposlenih v Peku ostala pri odprti brezposelnosti. Zaposlitev za našo generacijo je v regiji izjemno majhna, saj smo zaposleni v povprečju stari okoli 50 let in usposobljeni za delo v čevljarski industriji," je poudarila Langova.

Peko - 18
Peko - 18 FOTO: Miro Majcen

V primeru stečaja tržiškega podjetja bo izpad dohodka in stroškov za državo predstavljal okoli 3,5 milijona evrov, medtem ko bi za rešitev po ocenah potrebovali okoli 750.000 evrov.

Predsednik sveta delavcev v Peku Nebojša Stečuk je ob tem poudaril, da so v svetu v sodelovanju s predstavniki delavcev v nadzornem svetu iskali rešitve in opozarjali na težave, a njihovi predlogi "očitno niso našle prave poti do bivših uprav in posledično do lastnikov".

Dodal je še, da so se delavci prvi odrekli svojim pravicam za reševanje podjetja, pristali so na plačevanje plač v obrokih, regresa niso dobili.

Sekretar sindikata tekstilne in usnjarskopredelovalne industrije Slovenije Anton Rozman, ki je tudi predstavnik delavcev v nadzornem svetu Peka, pa je poudaril, da ga predlog stečaja ni presenetil.

"Vse so naredili tako, da drugega izhoda sploh ni bilo," je spomnil delovanja preteklih uprav. Dodal je še, da stečaj kljub obilici izgubljenega časa po njegovem mnenju ni potreben.
V Sloveniji se na leto namreč proda več kot pet milijonov parov čevljev, Peko pa jih ob koncu svoje poti na trg ni bil sposoben spraviti niti 100.000.

Peko - 19
Peko - 19 FOTO: Miro Majcen

"Na nek način je nepojmljivo, sramotno, da poskušamo biti akter na trgu na takšen način. To se da popraviti z sorazmerno malo sredstvi - če je volja, seveda ... Stečaj neizpodbitno bo, jaz pa upam, da bo stečajni upravitelj, kdorkoli že bo, videl in našel nekoga, ki bi sprejel ta poslovni izziv."

Državo kot lastnika pa je okrcal predstavnik sindikata KNSS Neodvisnost v podjetju Stane Geč: "Lahko se reče, da je Peko že kulturna dediščina. Zapira se 113 let staro podjetje ... Nimam besed za to državo - kaj počne s podjetjem. Takšna podjetja so ustvarila državo, takšno kot je. Zdaj jim ni mar ne za ljudi ne za nobeno stvar."

Zakaj se Cerar ne zavzame za Peko, kot se je za Mramorja?

Predstavnikov države, natančneje predsednika vlade se je dotaknil tudi predsednik Zveze svobodnih sindikatov Slovenije (ZSSS) Dušan Semolič, ki si želi, da bi se Miro Cerar enako, kot se je v ponedeljek za finančnega ministra Dušana Mramorja, danes zavzel tudi za delavce Peka.

Peko - 12
Peko - 12 FOTO: Miro Majcen

V NLB zavračajo očitano krivdo za stečaj Peka

Potem ko so v Peku velik del odgovornosti za stečaj podjetja pripisali NLB, v banki izpostavljajo, da sta za stanje v Peku prvenstveno odgovorna njegova uprava in nadzorni svet, ki nista bila sposobna pripraviti kredibilnega poslovnega načrta za prihodnost družbe. Izpostavili so tudi, da so bili Peku pripravljeni dati premostitveni kredit.

Predsednik nadzornega sveta Peka Andrej Šušteršič je po ponedeljkovi seji sveta, na kateri je po zavrnitvi načrta prestrukturiranja s strani bank in lastnikov padla odločitev o vložitvi predloga za stečaj podjetja, opozoril na predolgo odločanje bank, zlasti NLB, ki naj bi Peku pomagala s premostitvenim kreditom za nakup materiala.

Šuštaršičeve izjave o odgovornosti so na NLB danes zavrnili kot nekorektne. "Kot nadzornik družbe zelo dobro pozna razvoj dogodkov, krivca pa išče le v eni izmed bank, ki je ocenila, da je načrt poslovanja Peka nerealen in bi za banko najverjetneje pomenil izgubo denarja. Na to pa v NLB ne moremo pristati," so sporočili iz banke.

Peko - 20
Peko - 20 FOTO: Miro Majcen

Ob tem so v NLB, ki ni največja upnica Peka in za razliko od nekaterih drugih bank v njem nima lastniškega deleža, še dodali: "Nikakor ni bila samo NLB tista banka, ki je ocenila, da načrt ni vzdržen in ga tako ni moč financirati. Enako so namreč ocenile vse banke, vključene v proces prestrukturiranje družbe Peko."

Prav tako v banki poudarjajo, da ne držijo očitki, da NLB ni želela pomagati Peku s premostitvenim kreditom. "V NLB smo Peku sredi aprila 2015 odobrili kratkoročni revolving kredit za kritje akreditivov v višini 700.000 evrov z namenom financiranja nove jesensko-zimske kolekcije, a ga je uprava Peka zavrnila," so poudarili v banki.

Šušteršič pa je pojasnil, da so bili pogoji banke za odobritev posojila previsoki. "Če bi tedanji predsednik uprave Slavko Despotović to podpisal, bi oškodoval družbo Peko, saj je bilo zahtevano zavarovanje nesorazmerno," je poudaril.

Ob tem je dodal, da bodo v NLB s stečajem Peka najmanj izgubili. "Razumem njihovo odločitev, da zavrnejo načrta prestrukturiranja, a jim zamerim predolgo odlašanje z odločitvijo. Sicer bi Peko lahko šel v stečaj nekaj mesecev prej, privarčevali bi milijon evrov in agonija bi se nehala," je dejal Šušteršič.

Spomnil je, da se je zaradi nezmožnosti sklenitve dogovora z bankami lani zamenjal tudi prvi mož Peka. Novi predsednik uprave Matjaž Delopst je poskušal z novim načrtom finančnega in poslovnega prestrukturiranja rešiti situaciji, a prav tako neuspešno.

"Banke so želele bolj ambiciozen plan, ampak jaz sem hotel, da je realen," je dejal Šušteršič, ki je prepričan, da bi po začrtanem načrtu Peko lahko preživel. Blagovna znamka in razvoj bi ostala v Tržiču, prav tako del proizvodnje, leta 2019 pa bi podjetje znova začelo ustvarjati dobiček.

Šušteršič je prepričan, da tudi stečaj, katerega uvedbo je oz. bo danes na sodišče predlagala uprava, še ne pomeni nujno tudi konec 113-letne Pekove čevljarske tradicije. Družba ima namreč po Šušteršičevem mnenju zdravo jedro, zato upa, da se bo v stečajnem postopku našel kdo, ki bo v to verjel in bo ponovno zagnal izdelavo Pekovih čevljev.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

KOMENTARJI (107)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

biker25
21. 01. 2016 16.01
+2
Slavkos Desperados - grobar slovenskih podjetij.
nikhrast
21. 01. 2016 15.41
+3
Peko je bil uspešen v zaprtem trgu, to je bila Jugoslavija. Ko se je pa trg odprl, ga je pa konkurenca uničila. Pa isto s precej ostalimi podjetji.
Cofar
21. 01. 2016 11.29
+4
moje mnenje je pa sledeče: sem kar za da država ni dala nič denarja za Peko. Tako ali tako je direktor na TVju rekel, da bi vsa delavna mesta preselil v države kjer je delavna sila cenejša. Tukaj bi obdržali zgolj nek razvoj in marketing oz. prodajo.... Kr nej zaprejo. Sej vse razumem, da smo banke reševal itd... ampak, da bi pa pol firme preselu nekam drugam... no ja no... na čigav stroške? sej so to možnost imel že prej. Mal smo pa tud ljudje sami krivi za to. KEr večina kupuje tujo robo. Mogoče... samo mogoče... je pa Peko nekvaliteten pa noben ne kupuje več slovenske robe:) torej pejte v zgodovino :) Slovenci kje druzga kot molzst krave itak ne znamo.
ROMELS
21. 01. 2016 11.09
+3
Demokracija in pravna država ne preneseta socialistične morale.
ROMELS
21. 01. 2016 11.47
+2
gostgozd
21. 01. 2016 08.41
+7
No pa preštejmo - koliko bralcev tukaj nosi peko čevlje?
RdecaZvezda
22. 01. 2016 15.26
+1
mvlm1
20. 01. 2016 21.47
+2
Nima smisla podpirati podjetij v nedogled z subvencijami, ki ne morejo preživeti na trgu.Dober nauk je bila Mura. Razumem delavce, da jih je strah izgube službe. A danes je boj na trgu težak, sploh na področju tekstila in čevljarstva.
DarthSidious
21. 01. 2016 13.36
+2
Res je. A tega ljudje ne vidijo in raje ocenjujejo komentarje z minusi....saj vem da izražajo mnenje samo kaj je pa logično je pa drugo :)
.jest
20. 01. 2016 20.15
+9
Predstavniki delavcev in delavci. Zberite se in zavijte vrat lopovom, menadžerjem in stečajnim upraviteljem, ki si bodo prisvojili še tisto, kar je ostalo. Po osamosvojitvi so politiki ukinili SDK, da se je lahko začelo dogajati ropanje.
CHANEL MADEMOISELLE
20. 01. 2016 21.35
+6
In ti isti vodijo postopke prodaje našega premoženja.
pepikrlinca
20. 01. 2016 19.03
+7
problem ni socializem, komunizem, zadruge.....kar koli, problem je, da se je po letu 90 dovolilo krasti kvazi managerjem, direktorjem in podobnim, ki so podjetja izčpavali, in kradli kjer se je dalo. TU JE PROBLEM! In še se dovoljuje.
Jimi1
20. 01. 2016 18.16
+5
Slovenski narod si je to državo v zadnjem stoletju priboril, ta pa se obnaša kot da lahko ta konstituivni narod kar tako zamenja z tujci.... Še žal bo vladajočim klikam za storjeno.... Narod ima spomin boljši od onega ki ga ima "zlata ribica"...
Uporabnik473573
20. 01. 2016 18.12
-4
Ah dajte no. Čevljev pač ne moremo jesti, ali z njimi polagati tlakovcev. Ne vem kolk je Peko gradil Slovenijo. Tudi ne poznam osebe, ki nosi peko obuvala.
Borec21
20. 01. 2016 18.02
+3
EU predpisuje industriji vedno nove in nove direktive ki stanejo, po drugi strani pa dopušča uvoz razne robe ki je narejena brez nazdora ekologije, otroška delovna sila, brez davkov itd..samo izkoriščanje in potem vojne...kdor je bil kdaj v Indiji mu je lahko hitro jasno kako se tam dela in zakaj je vse poceni ni to pest riža....ne Namesto da bi EUdovolila na trg tistim ki imajo izpolnjen minimum norm da enakovredno konkurajo med sabo Torej doma davi lastno podjetništvo od zunaj pa ni problem ni važno pod kakšnimi pogoji je izdelano sam d aje pocen. In to je problem EU podjetništva globalno in če bi to funkcioniralo kot mora da se na trgu udari konkurenca kot v športu po enakih pravilih in pod enakimi pogoji bi Peko bil top in še kup drugih firm. Seveda kupovat poceni polne vozičke pol pa čez pol leta stran adijo pamet.....EU demokracija odprtosti je uničevanje same sebe
Cofar
21. 01. 2016 11.33
+1
zato pa tko hitr črpamo vire in dobrine vsega planeta. Vse je na pol pocen, ker v tovarnah v tretjih država delajo otroci, pa še kršijo se zakon s področja vanrosti zdravja pri delu ter nič se ne gleda na ekologijo.
ROMELS
20. 01. 2016 17.58
+2
demokracija ne prenese socialistične morale.
Borec21
20. 01. 2016 18.05
-1
pepikrlinca
20. 01. 2016 18.46
+0
sej ne ve...to je slišal danes na piru....
mijavci
20. 01. 2016 16.34
+3
Pogoj za vstop migranta bi bil da kupi par Pekotovih čevljev vsak par po 50€ pa je rešen. Sicer pa prazno halo vlada rabi se ve za kaj da bo le cisterna z kurilnim oljem polna da jih ne bo zeblo.
LLLEPI
20. 01. 2016 16.31
+4
Ostanejo nam sposobni direktorji in politik
RdecaZvezda
22. 01. 2016 15.28
AndrejPaTo
20. 01. 2016 16.28
-2
Če vam je tako to podjetje pri srcu pa ga spremenite v muzej pa vse delave v muzejske delavce ali žive eksponate. Pa jih naj ministrstvo za kulturo plača.
JLA01
20. 01. 2016 16.28
-4
Kupt šuhe v trgovini peko? sj niste resni
scar_face
20. 01. 2016 13.24
+17
Niso krive banke, niti država, ampak preprosto velika nekonkurenčnost. Kdo mlajši od 50 let pa bi kupil šuhe v Peku, lepo vas prosim...Če bi imeli vizijo, bi obstali, tako pa pač niste, ker ste izdelovali predrage šuhe in to za publiko, ki itak nima denarja (upokojenci).
siupamoizvedetiresnico
20. 01. 2016 14.38
+12
piko112
20. 01. 2016 15.50
+3
A to da so namesto v razvoj dajali v določene žepe in z tem na kant spravili mnogo naših podjetji potem praviš da ni krivo?
SkokecPokec
20. 01. 2016 13.23
+6
Berem o vladi in bankah in oh in sploh... Kaj pa mi, Slovenci, potrošniki? koliko Pekovih čevljev smo kupili v zadnjem letu ali dveh? Zakaj ste kupili italijanske čevlje, ali pa kitajske?
DarthSidious
20. 01. 2016 11.23
+14
Mislim, da je že skrajni čas, da gre Peko v stečaj. Je žalostno ampak se ga je večkrat reševalo brez uspeha. Nikdar ni bilo izbrano v zadnjih 15 letih pravo vodstvo, ki je imelo prave ambicije z Pekom. Ti ki so ga nazadnje vodili so ga uničili. Upam, da bodo delavci kmalu našli nove zaposlitve ali pa da kupi Peko tujec seveda, ki ima denarja in ga postavi na noge ter vodstvo na realna tla. So še kakšna podjetja, ki bi morala v stečaj in se jih ne sme več reševati.
Drekonomist
20. 01. 2016 10.57
+6
Zakaj te iste banke ki so Tušu zagotovile večletni moratorij na vračanje dolgov, čeprav Tuš ne bo nikoli vrnil doglov, zakaj ne pomagajo rešiti tudi Peko??? Tako kot smo državljani reševali njihovo rit. Najbrž zato, ker delavci Peka ne morejo plačati Čuferja ali kakšnega drugega vplivnega lobista, da prepriča Slapnika in vodstva bank, da se malo bolj resno ukvarjajo z njihovimi težavami.
nezvesti
20. 01. 2016 11.13
+4
Se strinjam, sramota za državo, vladni uslužbenci se pol leta in več ukvarjajo s propadlim tajkunom, ki denar zapravlja v Braziliji nam pa prodaja puhlice o "slovenskem trgovcu". Uboge delavce in delavke pa bodo kar odpisali, ja. Sramota!!!