Gospodarstvo

Obresti dvignili, ker v primeru morebitne nove recesije ne bi imeli sredstev za boj proti njej

Washington, 17. 12. 2015 08.23 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Zagotovilo Feda o postopnem višanju obresti je pomirilo finančne trge. Predsednica Feda je pojasnila, da so obresti dvignili, ker v primeru morebitne nove recesije, ne bi imeli sredstev za vzpodbujanje gospodarske rasti. Demokratski predsedniški kandidat Bernard Sanders pravi, da je povišanje obrestnih mer slaba novica za ameriške družine.

Fed
Fed FOTO: Reuters

Zagotovilo vodstva ameriške centralne banke Federal Reserve (Fed), da bo nadaljnje višanje obrestnih mer počasno in odvisno od gospodarskih razmer, je v sredo pomirilo finančne trge, ki so povišanje ključne obrestne mere za 0,25 odstotne točke na 0,25 do 0,50 odstotka pričakovali.

"Današnja odločitev Feda odraža naše zaupanje v ameriško ekonomijo," je povedala predsednica Feda Janet Yellen, ki je prvi dvig obresti po koncu zadnje recesije pred šestimi leti in pol označila za defenzivni ukrep.

Dejala je, da so obresti dvignili, ker v primeru morebitne nove recesije, ne bi imeli sredstev za boj proti njej oz. za vzpodbujanje gospodarske rasti. Trg delovne sile je okreval in upravičuje višje obresti, inflacija pa še zaostaja in se v bistvu ni mudilo.

Povišanje obresti in razlaga, da bo šlo tako naprej izjemno počasi, je borzni indeks Dow Jones v sredo pognala navzgor za 1,3 odstotke. Na trg obveznic ukrep Feda, ki je v soglasno sprejeti izjavi po dvodnevnem zasedanju zapisal, da bodo obresti ostale zelo nizke tudi v prihodnje, ni vplival.

Fed ocenjuje, da se bo ključna obrestna mera, po kateri si banke med seboj čez noč posojajo denar dvignila do konca prihodnjega leta na največ do 1,4 odstotka.

Z ukrepom Feda niso vsi zadovoljni

Demokratski predsedniški kandidat Bernard Sanders je med zelo kritičnimi. "Ko milijone Američanov dela dlje časa za manj denarja, bi moral Fed ukrepati z enako nujo, da zaščiti srednji razred, kot je pred sedmimi leti hitel reševati velike banke. Povišanje obrestnih mer je slaba novica za ameriške družine," je dejal Sandres.

Analitiki menijo, da ukrep Feda ne bo vplival na hipotekarne obresti oz. obresti na študentska posojila. Bo pa vplival oz. že vpliva na kratkoročna posojila, kot so avtomobilska in dolg na kreditnih karticah. Banke so namreč že najavile, da bodo dvignile svojo primarno (prime) obrestno mero s 3,25 na 3,50 odstotka.

Fed je v sredini soglasni odločitvi povišal tudi diskontno obrestno mero, po kateri bankam zaračunava za posojila z 0,75 na en odstotek. Oceno gospodarske rasti v prihodnjem letu pa je dvignil z 2,3 na 2,4 odstotka.

Fed
Fed FOTO: Reuters

Azijske borze navzgor

Prvo zvišanje je končno za nami, je po poročanju francoske tiskovne agencije AFP za Bloomberg dejal analitik pri banki Sumitomo Mitsui Trust Bank Ayako Sera.

"To je olajšanje," je ocenil. Domače razmere v ZDA so dobre - če so močne ZDA, je to pozitivno za Japonsko, je še dodal Sera.

Na vodilni azijski borzi v Tokiu se je indeks Nikkei, ki ga izračunavajo na osnovi vrednosti 225 najpomembnejših delnic, zvišal za 1,59 odstotka na 19.353,56 točke.

Z rastjo se je končalo tudi trgovanje na borzah v tajvanskem Taipeu (+1,65 odstotka), avstralskem Sydneyju (+1,42 odstotka) in južnokorejskem Seulu (+0,43 odstotka).

S pozitivnim predznakom je obarvano tudi trgovanje na borzi v Šanghaju, kjer osrednji indeks trenutno beleži 1,81-odstotno rast. Borza v Singapurju beleži okoli 0,70-odstotno rast, borza v Hongkongu pa je doslej pridobila 0,60 odstotka vrednosti.

Azijske borze tako sledijo pozitivnim gibanjem na ameriških borzah. Industrijski indeks Dow Jones je v sredo beležil 1,28-odstotno rast, širši indeks 500 največjih ameriških podjetij S&P 500 1,45-odstotno in tehnološki indeks Nasdaq 1,52-odstotno.

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (50)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

siupamoizvedetiresnico
22. 12. 2015 12.56
+2
A ni zanimivo, ko slišiš za nekoga, ki je dolžan velike količine denarja in veš, da tega izposojenega denarja, ne samo da ga ne misli, ne more vrnit, ker ga je enostavno preveč, si o njem misliš, da je totalno nesposoben pa še prevarant po vrhu. Kaj pa ZDA, a ve kdo kolikšen je zunanji dolg ZDA, preberite to številko: 18,152,809,942,589 $. Poizkusite si izračunat, če bi nekdo zapravil vsak dan 1000$ koliko let bi moral trošiti, da bi porabil vse, meni ni uspelo, ker mi je kalkulator napisal error. In kljub vsemu še vedno večina zaupa ZDA in jo ima za popolnoma kredibilno državo. Res zanimivo....
Cofar
22. 12. 2015 16.45
+2
tole imaš popolnoma prav. Nisem ekonomist :) ampak finance so danes zelo zelo zlagane :) Če bi prišlo 1% ljudi dvignit ves svoj denar na banko, bi banke bankrotirale :) ker ga v realnosti ni :) Ste za da enkrat probamo :) moral bi ustanovit društvo za dvigovanje denarja :) hihihi :)
nikhrast
22. 12. 2015 17.01
-2
Denar se investira, ne pa drži na bankah ali v štumfah. Če investiraš imaš tudi davčne olajšave. Seveda so pa vse investicije rizika, zato pa razpršimo te investicije. Penzionisti so pa zdaj eden od najbolj bogatih slojev, vsaj tisti ki so živeli pametno, poglej Florido, Karibe, Mehiko..., polno penzionistov.
Justiceiscoming81
17. 12. 2015 21.44
+6
če nebi šli trilioni za vojne po svetu, bi blo marsikaj drugače po svetu, tko pa smo tm k smo...
ROMELS
18. 12. 2015 10.05
+9
Če bi bilo kot si ti misliš bi že kuge zdavnaj pobrale vso človeštvo.
yarrick
18. 12. 2015 10.23
+4
nebi jih.človeštvo je precej trodvratno8kot plevel ;) ) je pa res da bi zaradi globalizacije 80% zahodnega sveta zelo kmalu zapustilo ta svet.večina virusov in bakterij je hudo neobstojnih v ekstremnih temparaturnih pogojih(prevroče ali premrzlo), torej bi države, ki imajo malo mednarodnega prometa in ležijo na severu ali ob ekvatorju imele največ možnsti za preživetje.Mi na razvitem zahodu pač ne...
nikhrast
17. 12. 2015 17.51
-7
Slovenci so pesimisti, v glavnem se zanimajo za revščino, seveda pa precej fovšarije zaradi uspeha Američanov. Če zidar zasluži več kot $50 na uro, avto delavec $30 na uro, sindikat ima pa multi-milijardski sklad, potem veš da ni Amerika polna samo revežev. No, leni, nesposobni... so vsepovsod, Evropejci, Kitajci, Korejci, Vietnamci, so se kar dobro znajdli, delovni so. Nismo vsi milijarderji, če si pa milijoner, to pa res ni težko doseči, pa živiš tudi v redu. Pufa pa precej, to je pa problem. Banke pa vedno radodarne, tako moreš v Kanadi zdaj za milijonski puf za nakup nepremičnine plačati 10% casha. Težki cajti, ej, kriza je pa tako stalna, samo poglejte desetleja nazaj, zapirali so podjetja in odpuščali pa tudi vedno.
ONniON
17. 12. 2015 20.05
+6
v ZDA je 50 milijonov američanov odvisnih od javnih kuhinj t.i. food banks sem gledal dokumentarec precej nov oz iz leta 2012 ,ogromno otrok je lačnih in revnih ustvarila jih je pa kriza ki se samo poglablja , nisem pesimist ampak to je realnost
yarrick
18. 12. 2015 09.48
+2
@nikhrast...veš v čem je problem' ne vt tem da so ljude leni, ampak v tem da se prehitro povečuje razlika med revnimi in bogatimi.Glede na učinkovitost kapitalistične usmerjenosti(ok, to kar je danes ni več kapitalizem ampak izprijena oblika le tega) se še čudim da razlika ni še večja.Za banke pa veš kako velja; če bo kazalo da bo propadla, jo bodo reševali ali komintetni oz lastniki delnic(bail in) ali pa davkoplačevalci (bail out).Dobro veš da banke karkšna je goldman sachs, JP morgan, bank of america, wells fargo ne bodo propadle dokler imajo vpliv na politike v senatu.naj narod plačuje zaaj* investicije bank ane?
nikhrast
18. 12. 2015 18.08
-2
Banke delajo odlično, ena glavnih bank v Kanadi je imela v zadnjem četrtletju profit za več kot $8 milijard. Folk pa še naprej kupuje nepremičnine, neverjetno kakšne pufe si najamejo. Delovnih mest pa zadost, posebno če si obrtnik, kot vodovodar, električar...., bolj težko je za izobražene, samo vidim da če folk prime za vse, potem ni problema. V Ameriki so imele banke problem, pa v enem letu so to rešili, sploh nisem opazil razliko na Floridi.
RdecaZvezda
20. 12. 2015 17.12
+1
samo,da je amerov 250 miljonov slovencev pa 2 miljona pa 1 miljon na Karitasu,pa zračunaj razliko
Našvasan_zob
17. 12. 2015 16.32
+10
7 let so mel obresti na 0%... In zdej si dvignl za 1/4 od 1%.... Dragi moji, koga fopate.. Zadeva je več ali manj kaputt... Preostanejo jim samo še Negativne obrestne mere kar pa pomeni da je denar tako rekoč samo še za v kanto...
yarrick
18. 12. 2015 10.14
+2
april 2001...5% obrestna mera, december 2008...1,5% and dropping... Če bi imeli ameri tako obrestno mer kot pred recesijo, je država v parih letih kaput.zato pa so šli na 0%, pa verjetno bodo šli tudi v negativne obresti.Takrat bo pa šele postalo zaj* za maeričane in vse ostale po svetu.
ONniON
17. 12. 2015 15.20
+8
nova recesija ja še stara ni mimo, v sloveniji je iz leta v leto vse večja kriza socialna , ekonomska ter vse bolj smo zapufani , recesija je vreča brez dna nikoli se ne konča, vse je umetno ustvarjeno da lahko še naprej bogatijo
Uporabnik113189
17. 12. 2015 14.22
+8
Ja veliki analitiki. Domače razmere v ZDA so dobre. Ne bi mogel trositi večje laži..Kupna moč še naprej pada, množice lačnih se večajo, ljudje delajo po dve službi samo za hrano, če dobijo službo so brez vsake pomoči in so še na slabšem kot prej ko so imeli prehranske bone, ozek krog bogatih pa se ne zaveda realnosti. Da bi bile stvari še hujše, se začenjajo tudi problemi z okoljem in skoraj nerešljivi, ker bogati zahod zatiska oči pred resnico in vztraja na svojem..
razocarani
17. 12. 2015 14.54
+8
briga bogate za ostale ,,samo da so vsak dan se veliko bogatejsi ,zalostno da se ne zavedajo da smo vsi minljivi,,ko se bodo bogatasi tega zavedli je moznost za ostale ,,ne razumemtega pohlepa ,,in le kako zivijoti pohlepnezi ,,a se zazirajo ,,vozijo z desetimi limuzinami naenkrat ,,imajo v postelji vec mladenk hkrati ,,v ustih 5 zlic ,,,,zakaj vse to bogastvo ,,???????????????????
ONniON
17. 12. 2015 15.21
+4
sem glih včeraj na RTVSLO 2 programu gledal dokumentarec o javnih kuhinjah v ZDA , je izpred 3 let , zdaj ni nič drugače, 50 milijonov američanov je odvisnih od javnih kuhinj ker jim bodisi njihov dohodek ne omogoča dostojnega živlenja
Transformerji
17. 12. 2015 12.32
-3
Prav imate - stisnite ovce in bedake, pa optimiste in naivce, kolikor jih morete - saj ne razumejo, naj pa pocrkajo!
razocarani
17. 12. 2015 14.55
+1
ROMELS
17. 12. 2015 11.46
+12
Slaba novica za upokojence.
ROMELS
17. 12. 2015 14.21
+14
yarrick
18. 12. 2015 09.49
-5
ja, zelo slaba novica za upokojence tam čez...
RED_line
17. 12. 2015 10.30
-4
1xy
17. 12. 2015 10.08
+19
koga fopate.......z dvigom obrestnih mer ste naredili prvi korak v novo recesijo, izgovor je pa za Pavliho......denarja imate glih tolko kolko ga naštancate.......
MATEJ5321
17. 12. 2015 10.23
-4
Ne da bi bil za amere vsekakor so mi konkurenca (eu). Nekaj je pa treba vedeti, oni imajo najmočnejše gospodarstvo na svetu.
Našvasan_zob
17. 12. 2015 16.31
+6
Drži.. a del tega gospodarstva predstavlja Wall street in prodajanje megle.. skratka nič otiplivega...
Annunakii
17. 12. 2015 09.57
+9
prokleti FED ! še dodatni dolg se z tem ustvarja :/ prokleti bankirji mogočni,nemorjo rusije ekonomsko uničit pa bomo zato europejci plačevali dodatno obrestno mero na usak dolar !! Preverite kako in kdaj in kje je fed nastav in kdo ga ima v lasti
MATEJ5321
17. 12. 2015 10.07
-11
"nemorjo rusije ekonomsko uničit " Rusija je ekonomsko že uničena. Rusko gospodarstvo je manjše od italjanskega. Je pa res, da naravnih virov ne zmanjka. To je edino kar rešuje lopova Putina. Če bi bil pa vsaj malo človeški, bi bila Rusija najbolj bogata dežela na svetu. In bi se ljudje selili v rusijo, ne obratno. Ste pa rusofili bolni in enkrat smo že nastradali. Še vedno plačujemo te grehe.
vesolec1
17. 12. 2015 10.09
+7
MATEJ5321
17. 12. 2015 10.20
-8
vesolec1, vidim da ti ni pomoči. Si pa v temo brcnil hahaha :)
diocles
17. 12. 2015 10.23
-3
slovenskemu kapitalistu zmanjkuje poligona za gastarbajterstvo al kako, kajti sanjsa esenca kapitalizma slovenskih neoliberacev je bit relativno dobro plačan gastarbajter v nemčiji al pa kjerkoli in de pol zažiga ko pride na vas in ga vsi vidijo z novim župnikov vred
Uporabnik113189
17. 12. 2015 14.14
+10
MATEVZ77, rusija je ekonomsko že uničena praviš? No, ves svet ima težave z ekonomsko močjo, pa se tudi tvojemu komentarju ne čudim..Torej, če imaš v rokah 5000 EUR, tvoj sosed pa kmetijo z vso pridelano hrano ima pa v rokah samo 10 EUR, je po današnjih merilih ekonomije revež..tisti s kmetijo..No, če ti čez noč uničijo denar, potem bo tisti reven kmet preživel, medtem ko bogataš z denarjem ne bo (ker denarja ne moreš jesti). Vsem pa je jasno da je na svetu danes približno 300x več natiskanega kapitala kot dobrin in da se zgodba ne bo dobro končala. Iran je zavrnil uvoz več kot 200 vrst blaga iz ZDA.Zgodba se bo širila tudi po drugih državah sveta. .Amerika dobiva nazaj tisto kar je sejala..Pri vsem bogastvu ima več kot 50 milijonov lačnih, ki stradajo vsakodnevno pri vsem bogastvu.
razocarani
17. 12. 2015 14.57
+3
diocles
17. 12. 2015 09.55
-1
al mislijo da so s to potezo preprečili vse recesije v naprej, ker nimajo sredstev za boj proti njim, prej ko so imeli sredstva so si jih lahko privoščili zdej pa ne
MATEJ5321
17. 12. 2015 10.32
+0
"al mislijo da so s to potezo preprečili vse recesije v naprej" Pa lahko še kaj bolj neumnega napišeš.
yarrick
18. 12. 2015 09.53
@matevz... in kaj je FED s tem dokazala? da se razmere v amerik stabilizirajo, da gospodarstvo rase in da se socialna neenakost zmanjšuje? mislim, da bodo amei zelo kamlu dojeli kako jih je njihova FED (ki je povrhu še privat ustanova in ne državna) nat* po dolgem in počez.kako dolgo bo svet še sprejemal ameriške, ničvredne dolarje, sedaj ko so sprejli kitajski juan v SDR sistem? dolarčki se počasi vračajo v ZDA, svet jih noče več imeti v lasti... na koncu se jim zna zgoditi podobno kot nemčiji med hiperinflacijo v zgodnjih 20ih prejšnjega stoletja in kmalu po ww2....
diocles
17. 12. 2015 09.45
+5
vsi vemo da je tole "okrevanje" izredno majavo (deflacija, velika brezposelnost, slabe nove službe, večanje državnih dolgov) in vsi vemo da je naslednja kriza za vogalom (kitajska, obvezniški balon, ilegalci v evropi, grčija v evropi, bankrot savdske arabije ....) mi pa vseeno ni jasno kaj misli s tem da "ne bo denarja za naslednjo krizo", sej FED printa denarja kukr če, al je to bolj taka politična izjava "too big to fail" bankam naj ne računajo na bail out kot leta 08
yarrick
18. 12. 2015 09.55
+1
ne bo denarja...ker denar je vreden tolk, kolikor imajo uporabniki zaupanja vanj.in ker ima maerika gromozanske količine nekritega denarja..zaupanje lahko hitro pade na nulo...potem pa dolarček kaput.A ni imela podobnih problemov rusija, ko je rubelj čez noč izgubil tam okoli 14% vrednosti? no, to sledi ameriki...
Kapitol
17. 12. 2015 09.23
-5
Ja, ampak delat je vseeno treba to ve vsak kmet, socializem vseeno ne deluje......
Racio
17. 12. 2015 09.41
+4
antiXfashizmXeuXgso
17. 12. 2015 09.46
+15
O ja, deluje...kadar treba kako banko dokapitalizirat in pokrit njene izgube vedno deluje socializem. Izgube socializirajo, dobičke pa privatizirajo...
diocles
17. 12. 2015 09.52
+3
sej v socializmu se je več delalo, predvsem pa niso tako malo delali tisti ki so tako več zaslužili
diocles
17. 12. 2015 10.20
+3
ker ni je patetike onkraj patetike slovenske šušmarskega farškega SDS proletarca, ki je zelo za neoliberalni kapitalizem, ker mu je SDS župnik rekel tako kot mamica da je treba "živet od trdega dela, kakor se živi v kapitalizmu", warren bufffet ma sigurno zelo ožuljene roke, tako kot bill gates za tisti dividende odkar ni več v microsoftu
antiXfashizmXeuXgso
17. 12. 2015 09.19
+11
Banda banksterska...
Maday
17. 12. 2015 09.19
+10
Katero državo bodo spet uničili...??
MATEJ5321
17. 12. 2015 10.23
-5
Sam Il
17. 12. 2015 09.14
+19
V primeru morebitne recesije? To pomeni, da se nekaj pripravlja, ZAGOTOVO!
yarrick
18. 12. 2015 09.57
+3
je že...v bistvuse svet nikoli ni izvil iz recesije ki se je začela 2007 v zda.da pa to ni tako očitno so počasi a vztrajno spreminjali metodologije po katerih se to meri in uravnava.Realno mislim, da je svet danes še desetkrat na slabšem kot je bil 2008-2010 med najhujšo krizo...
LOPOVEpredZID
17. 12. 2015 09.01
+14
hahahahahahahaha...nam že napovedujejo, da bodo kradli še naprej in da se bo "recesija" vrnila.
Sam Il
17. 12. 2015 09.14
+5