Slovenija

'Za zidovi zapora vlada uniformirano nasilje'

Maribor, 12. 04. 2013 18.03 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

V pismih ogorčenja so zaporniki iz Maribora opisali stanje za rešetkami. Odkrivajo tudi zgodbo o prijatelju Boštjanu Grobelniku, ki naj bi ga pretepli pazniki. Policisti sicer pravijo, da je obdukcija pokazala, da smrt ni povezana z nasiljem.

Zaporniška celica
Zaporniška celica FOTO: Thinkstock

V mariborskem zaporu so v torek nad zapornikom Boštjanom Grobelnikom uporabili prisilna sredstva, ta pa je pozneje v bolnišnici umrl. Sodna obdukcija je po navedbah mariborske policije pokazala, da je bil vzrok smrti kap, na truplu pa naj tudi ne bi bilo znakov nasilja, a njegovi sojetniki pripovedujejo drugačno zgodbo. Pazniki naj bi bili do umrlega nasilni.

Generalni direktor uprave za izvrševanje kazenskih sankcij Dušan Valentinčič je zato imenoval posebno komisijo, ki naj bi razjasnila okoliščine uporabe prisilnih sredstev nad omenjenim zapornikom. Pri Valentinčiču se je zaradi tega primera oglasil tudi namestnik varuhinje človekovih pravic Ivan Šelih. Zahteval je poročilo o dogodkih, na podlagi katerega se bodo odločili o nadaljnjih ukrepih.

Obsojenec naj bi uničeval inventar in napadel pravosodnega policista

Uprava za izvrševanje kazenskih sankcij lani ni zabeležila nobenega primera smrti, ki bi bil posledica nasilja pazniškega osebja do zapornikov. So pa pravosodni policisti v 15 slovenskih zaporih uporabili prisilna sredstva v 84 primerih. Stalen redni nadzor v zaporih sicer izvaja varuh človekovih pravic.

Na upravi za izvrševanje kazenskih sankcij so sicer tudi pojasnili, da so morali pravosodni policisti v torek popoldne zoper obsojenca uporabiti "prisilna sredstva vklepanja in strokovnih prijemov, ker je v sobi razbijal in uničeval inventar, ob vstopu v sobo pa tudi napadel pravosodnega policista".

Med umirjanjem obsojenca se je njegovo zdravstveno stanje po navedbah uprave poslabšalo. Pazniki so mu takoj nudili prvo pomoč, prav tako pa so v zapor poklicali nujno medicinsko pomoč Univerzitetnega kliničnega centra Maribor. Obsojenca so nato z reševalnim vozilom odpeljali v bolnišnico, kjer je v sredo zjutraj umrl.

Uporaba sile "neprijetna" in "nevarna"

Uporaba sile zoper zaprto osebo po navedbah uprave za izvrševanje kazenskih sankcij velja "za eno najbolj neprijetnih in nevarnih postopkov pravosodnih policistov". "Poseganje v človeško integriteto s silo, pa naj bo še tako podprta z zakonsko dovoljenimi pooblastili, je pač ukrep, ki ni preprost in lahko izzove negativne posledice tudi zoper tistega, ki ga izvaja," so navedli. In izpostavili, da morajo biti zaradi vseh teh razlogov pravosodni policisti strokovno usposobljeni za uporabo sile.

Pravosodni policisti oz. pazniki smejo prisilna sredstva uporabiti le, če je to res nujno in so podani zakoniti razlogi, in sicer z najmanjšimi škodljivimi posledicami za prizadeto osebo. Takoj, ko je oseba obvladana in pod nadzorom, pa ni več nobenega opravičila za kakršno koli uporabo sile, je bil jasen Šelih in dodal, da je zato še kako pomemben nadzor nad vsako uporabo prisilnih sredstev.

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (121)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

deadea
13. 04. 2013 15.28
+3
potrebno je vedeti da se vsak sistem zamenja in tako se bo tudi ta. zato bi zaposleni v policiji, sodstvi, sodiscu, zaporih..morali bolj profesionalno opravljati svoje dela, ce jim je vseeno kaj bo z njimi jim verjetno ni za druzino, potomce. ljudje niso riba zato nebomo pozabili, vse se vraca vse se placa.
deadea
13. 04. 2013 15.35
+1
se dobro da ti zgoraj omenjeni delujejo kot nacisticni zlocinci. tako so osebni podatki vseh zaposlenih ze evidentirani in seveda dostopni vsakemu ki zeli.
xxx PP MB
13. 04. 2013 10.48
+3
lombroso se podpišem pod tvojo objavo, tako nekako zgleda dan v slovenskem zaporu!!
john gotti
13. 04. 2013 09.40
+7
nekdo ,ki je pošte priden in delaven,ga ni v zaporu in nima teh problemov...sam tok
dreko123
13. 04. 2013 10.26
+3
ne govor neumnosti! v sloveniji o zaprti taki ki nimajo denarja in so ukradli žemljo... "poštenjaki" jankovići, janše, bavčarji itd... so pa na prostosti...
Haloze Slo
13. 04. 2013 10.34
+6
dreko povej mi enega, ki je zaradi žemlje v zaporu. Zaradi nekaj kil bele moke so ja to trži, samo ta moka ni za žemlje peči.
mixcraft
13. 04. 2013 15.18
+6
Ja ja ja,policija nikoli nič kriva.Kaj so delali v Mariboru na protestih----aretirali so nekatere,ki so slučajno bili ob nepravem času na nepravem mestu,jih vklenli ,tepli in brcali v glavo.To je naša policijska država...
lombroso
13. 04. 2013 09.37
+36
Nekateri si ne predstavljate kakšne so razmere v slovenskih zaporih. Da opišem. Zjutraj ob šestih je vstajanje, nato pol ure zajtrk, po zajtrku postiljanje postelje, kavica, prebiranje dnevnega časopisja. Potem počasi pride dopoldanska malica, po malici od desete do dvanajste ure so prostočasne aktivnosti, igranje namiznega tenisa, malega nogometa, košarke ali balinanje. Od dvanajstih do pol dveh je treniranje v fitnesu in boksarski vreči ( baje sprošča obsojence, seveda so vse vrste prehranskih dodatkov dovoljene, od proteinov, aminokislin itd ). Po treningu se stuširajo in nato od dveh do pol treh kosilo. Po kosilu malo poležijo in kavica, od pol štirih do pol šestih zopet sprehod po zaporniškem krogu, mali nogomet, košarka ali balinanje, po teh aktivnostih zopet tuširanje in ob pol sedmih večerja. Po večerji pa igranje družabnih iger, kart, šaha, ali pa telefoniranje domov in moledovanje domačih za denar, ker so razmere v zaporu nemogoče, hrana zanič in si morajo vse kupiti v zaporniški kantini da sploh preživijo ( časi, ko so bili zaporniki in vojaki zadovoljni z konzervo sardin so minili, sedaj zapornik za malico dobi veliko konzervo rib RIO MARE, ki si jo običajen pošten državljan zaradi cene težko privošči ). Zdravstvena oskrba je zastonj, brez čakalnih vrst pri zobozdravniku, okulistu in ostalih specijalistih, drugače ukrepa varuh človekovih pravic. Kdor nima kaj obleči ga obleče karitas ali rdeči križ, občasno jim socijalne službe odobrijo še enkratno denarno socijalno pomoč. Po sobah imajo zaporniki svoje televizorje , igralne konzole, računalnike z onemogočenim internetom, DVD predvajalnike in glasbene stolpe. Seveda jih dvakrat tedensko lahko obiščejo svojci in prijatelji in jim prinesejo pakete z priboljški. Vendar je nekaterim zapornikom vseeno dolgčas ( ali pa ko izvejo da žene in punce "uživajo" svobodno življenje ) in v fitnesu in z športno prehrano pridobljeno energijo malo sprostijo na oknih, pohištvu in kopalniškem invertarju ali pa kar na soobsojencu. No, tu pa nastopi paznik, ki razjarjenega zapornika opomni, da bo stroške novega pohištva moral plačati slovenski davkoplačevalec, zato razjarjeni zapornik z kakšno odlomljeno nogo od mize skoči še na paznika,ki za plačilo 700-800 evrov mesečno ( vključno z nedeljskimi, nočnimi in prazničnimi dodatki ), komaj čaka da ga zapornik poškoduje ali ga okuži s hepatitisom ( paznik ni službeno zavarovan, zavarovanje si mora plačati sam). Nato paznik v bolniškem staležu prejme še 30 odstotkov nižje nadomestilo od zgoraj navedene plače in je vesel, če svojemu otroku kupi konzevo sardin. Tukaj potem nastopijo novinarji s svojimi senzacije željnimi nepreverjenimi članki o pazniškem nasilju, če je zadeva medijsko odmevna se pojavijo medijske pozornosti željni odvetniki, ki seveda zapornika zastopajo pro-bono. Seveda je kriv paznik, ki bi moral zapornika umiriti in mu vzeti nogo od mize, brez dotika. Kazen plača paznik iz svojega žepa in zapor ( beri davkoplačevalec ). Ker je država v slabem finančnem stanju in se v javnem sektorju varčuje sta preko dneva pri vseh zgoraj navedenih aktivnostih prisotna dva neoborožena paznika na 60 zapornikov, ponoči pa samo en paznik na 60 zapornikov. Seveda pa je vsako nasilje nedopustno, nesreče pa se dogajajo - ŽAL.
kratko in jasno
13. 04. 2013 10.21
+18
si siguren, da si opisal zapor in ne toplic ?
adidas running
13. 04. 2013 11.04
+9
Lambroso, zelo nazorno si predstavil delo, vidi se, da si PP operativec. Imaš moj podpis! Nesreča, ki se je žal zgodila v Mariboru, pa ne bi bila medijsko zanimiva, če bi v naslovu napisali "obsojenec umrl zaradi zadušitve" dodati je potrebno trpinčenje in nasilje.
hm hm
13. 04. 2013 11.15
+7
bb38150
13. 04. 2013 15.32
+5
@lombroso Če je vse to res kar si napisal, potem ne vem zakaj mi sploh hodimo v službo in se borimo za par dinarjev, da preživimo iz meseca v masec ?? Tukaj živijo kakor v hotelu, imajo vse ugodnosti za lenarjenje. Za mene to ni zapor. Jaz bi dala vse , ki so kršili zakon na prisilno delo in tam naj si hrano in posteljo zaslužijo, ne pa da živijo na račun davkoplačevalcev. Ne odobravam nasilja, še manj, da pride do smrti, samo marsikateri lopov, ki pristane v zaporu je vreden kakšno dobro okrog uh, pa malo stradanja v samici.
mamovam
13. 04. 2013 15.56
+4
a si videl kakšen je zapor v kopru? temu lahko kamot rečeš hotel. zaporniki ne rabijo delat, če jim ni (zavod kozjak v mariboru poznam, ker delajo površinsko zaščito...). najbolj zanimivo je, kako oni trpijo in kako so jim kršene človekove pravice, ko pa so sami naredili pihzdarijo pa niso nič kršili ?!
revolucija_mb
13. 04. 2013 19.10
Super se slisi, sploh ce te kje zunaj caka kup denarja. Ampak se vseeno.....ni pomembno kaksen je zapor, kdo je noter, kaj se dogaja tam.....zacnimo na zacetku, Cemu nasa druzba potrebuje zapor.
JosipBrozDrugi
13. 04. 2013 09.28
+3
še enkrat si ogledajte kitlovo izjavo. jecljajoč, neprepričljiv komentar pove marsikaj. naj javno pokažejo obdukcijski zapisnik.
JosipBrozDrugi
13. 04. 2013 09.22
-3
"Uporaba sile "neprijetna" in "nevarna" je smešna izjava. več kot polovica paznikov uživa v batinanju zapornikov. na takšen način sproščajo frustracije zaradi slabih plač, delovnih pogojev (premalo paznikov) in izredno slabih medsebojnih odnosov (tožarjenje nadrejenim). plačajo zaporniki, dostikrat po krivem.
muci007
13. 04. 2013 11.22
+3
Če zapornikom ni všeč v slovenskih zaporih, naj dajo prošnjo za premestitev v ruske ali južnoameriške zapore. Tam imajo drugačne vrste vsakodnevni fitnes.
zdrava.pamet
13. 04. 2013 08.51
+7
PO MOJEM MNENJU SO SI SAMI KRIVI, ČE SO V ZAPORU , IN ZDAJ PAČ nimajo vseh človekovih pravic ki si jih želijo, ...ko bodo pa odslužili, pa ne bodo več v takšnem nevarnem okolju....imajo pa celo vrsto pravic, ne smejo pod prisilo delati, v celicah mora bit 22 stopinj , zdravstveno zavarovanje imajo zastonj, celo zobe jim naredijo
Dahmašina
13. 04. 2013 10.59
+5
Pa stari to ti ni razlog da te ubijejo no...kreljo!
muci007
13. 04. 2013 11.09
+3
Ko zbolijo, imajo takoj na voljo zdravnika s polno oskrbo, vse na račun države. Tisti, ki hodijo v službo, plačujejo davke, dodatno zdravstveno zavarovanje morajo za večino zdravil še doplačati.
Najpametnejši
13. 04. 2013 08.40
+8
Ste mogoče pomislili, da se tudi vam lahko zgodi, da pristanete v zaporu. Mogoče zaradi povzročene prometne nesreče s tragičnim izidom ali kaj podobnega. In potem, ko nesrečno pristanete v zaporu in ker se zna zgoditi, da mogoče ne boste všeč nekemu pazniku se vaš bo lotil s pestmi, ker ga boste "narobe" pogledali. In vas bo pretepal v zaporu celo kazen, ker vas bo hotel samo "umiriti". In če se boste pritožili, bodo ljudje iz naslonjača pisali, da ste vi itak lump in vaši zgodbi seveda ne bo verjel nihče in boste ostali sami proti sistemu. Kar zamislite se malo!
TaniaMa
13. 04. 2013 10.09
+3
Tokrat mislim, da ni bila igra simpatije med paznikom in obsojencem.. Če si dobro prebral je obsojenec razgrajal in uničeval inventar za konec pa še hotel uporabiti silo nad paznikom in kaj zdaj? V tvojem primeru bi moral paznik pustiti obsojenca pri miru in sočustvovati z njim? Halo?
hm hm
13. 04. 2013 08.18
+6
Kakšno jemanje pravice, človeka je kap. Razumljivo šok za svojce, zakaj bi za to moral bit negdo kriv. Žal tudi to se dogaja. AJA POZABIL lopovi, vlomilci, izsiljevalci, posiljevalci in ostala ga-mad je povedala, da so ga "narezali". Strokovno obvladali, pomeni da je tudi kako dobil, Brusli je že mrtev, da bi z enim udarcem mir naredu. Nekako so ga morali umirit, močno dvomim, da so ga želeli poškodovat.
LazniviZares
13. 04. 2013 08.13
+8
Obvezno je potrebno uvesti placilo zaporov. Ko odsluzi kazen ima da dela in placa stroske ki so nastali z njegovim pocivanjem za resetkami. Ni posteno do nas postenih drzavljanov da placujemo davke s katerimi te barabe zivijo notri jedo in pijejo na racun ljudstva.
LazniviZares
13. 04. 2013 08.10
+15
Zapornik naj spet postane zapornik,ima da spostuje pravila in omejiti se mu mora 99% pravic. Ko bo odsluzil bo spet clovek in spet bo imel pravice in razvitejse mozgane da napak ki so ga spravile noter ne bo vec ponavljal
Kozorog123
13. 04. 2013 08.12
+11
Se podpišem.... Zapornik naj bo zapornik, ne pa Gospod....
Antipolitik
13. 04. 2013 08.18
+2
Če bi jaz bil paznik bi jim že dal vetra (podpludb).
zemljemerec
13. 04. 2013 08.08
+17
Ne razumem, kako lahko obsojeni nasilnež med prestajanjem kazni hodi popivat med vikendom v mesto. Pa kakšna kazen je to ? Vzgojna ? Slovenski zaporniki živijo mnogo bolje kot so Slovenci živeli med služenjem vojske v JLA. Glede ponudbe v svetu so Slovenski zapori Delux, če si miren.
JosipBrozDrugi
13. 04. 2013 09.17
-3
janezpodre
13. 04. 2013 07.56
+13
Večina komentatorjev se ne zaveda pomembne stvari. Ni važno kdo in kakšen je bil pokojni Grobelnik. Obsojen je bil na zaporno kazen in ne na smrt. Če bo v tem primeru javnost, posebno pa minister za notranje zadeve spregledali sumljive navedbe uprave zapora in če bo truplo KREMIRANO, bo to klofuta pravni državi. Javnost MORA zahtevati poročilo o obdukciji in ime zdravnika patologa, verjetno pa tudi novo obdukcijo druge ustanove. Spoštovani komentatorji, ki bi najraje po hitrem postopku likvidirali vse barabe po zaporih - tudi vi se lahko po kakšnem nesrečnem spletu okoliščin znajdete za zapahi, takrat bi verjetno kričali o svojih pravicah, ki pa so ravno takšne, kot jih je imel Grobelnik / pokojnik verjetno ni bil neki grozni zapornik, saj se je po poročanju medijev pijan vrnil iz "prostega izhoda"/
rew333
13. 04. 2013 08.05
+12
podips. Kriminalec je za svoje dejane kaznovan z odvzemom prostosti, z zaporom. Pika. Nobene potrebe in niti nobene PRAVICE po dodatnih kaznih. Zapornik je še zmeraj človek in ima pravico do svojega človeškega dostojanstva. Folk, ne pozabite tega, kajti vsako jemanje pravice "po svoje" je pot v banana deželo...
kratko in jasno
13. 04. 2013 08.07
+5
LazniviZares
13. 04. 2013 08.17
-4
Meni njegova smrt po vsem prebranem ne predstavlja neke tezave...naj svojci poskrbijo da bodo placali njegovo nastanitev v tem hotelu,ker kot davkoplacevalec nisem pripravljen placevati teh zastonj hotelov barabam in kriminalcem.
Von_Clausewitz
13. 04. 2013 07.50
+8
Bi živeli normalno življenje pa jim ne bi bilo treba v zapor.
rew333
13. 04. 2013 07.56
+13
ja, se strinjam. A kaj, ko tisti, ki živijo NAJBOLJ nenormalno življenje, ne končajo v zaporih.... V zaporih plavajo samo majhne ribice, grabežljive hobotnice pa mirno uživajo svoj aquateren...
kratko in jasno
13. 04. 2013 08.11
+12
Von_Clausewitz, si že kdaj slišal rek, da ko se usedemo za volan avtomobila smo z eno nogo v zaporu z drugo pa v grobu ? ne rabiš živeti "nenormalno" da se znajdeš v zaporu.... ne pozabi, v zapor lahko "prideš" tudi če se znajdeš "na nepravem mestu ob nepravi uri" !
zemljemerec
13. 04. 2013 08.14
+4
res je, za to priložnost obstaja Rogoza kjer pa nimajo nasilnežev zaprtih...
rew333
13. 04. 2013 08.17
+2
zemljemerec, nisi dobro prebral. Jaz se strinjam s komentarjem Von_Clausewitza. Ne strinjam pa se, da so polovljene SAMO majhne ribice, kot se ne strinjam, da je Slovenija dežela dveh sort ljudi; tistih, ki smejo vse (in še več), in tistih, ki so ob hišo zaradi 100 eurov...
kratko in jasno
13. 04. 2013 07.48
+5
to, da zapornik dobi kdaj po betici od paznikov, nekako splošno znano dejstvo... sicer pa tudi, da red in disciplino med malo manj vzornimi državljani ( da ne napišem kaj drugega ) nekako morajo vzdrževati.... in z lepimi besedami ter prošnjami tega ne bi dosegli, ker že pri otrocih to ne "deluje" kaj šele pri barabončkih... ubiti pa lih ni treba.... tako da ja, pretiravali so in prav je, da tudi kdo odgovarja.... da nekoga nalomiš do smrti, se je treba kaj fino pomatrati.... to pa da obdukcija ni pokazala nasilja me ne preseneča.... če bi pa bila jaz svojec od umrlega, bi zahtevala obdukcijo, tudi na lastne stroške če treba, drugje, recimo v Avstriji.....
kkkkkkkyfgfdhfsdgd
13. 04. 2013 07.49
+2
točn to mene tudi ne presenneča obdukcija !! kar se pa tiče da kšnega mahnejo ni problema naj ga kr, sam fora je v tem da potem pazniki začnejo v tem uživat in pretiravajo !!!
kkkkkkkyfgfdhfsdgd
13. 04. 2013 07.34
+0
pazniki so revčki nikjer nič vredni potem se pa spravljajo na zapornike da si ego višajo !!!
Uporabnik488841
13. 04. 2013 07.23
+8
Lahko bi se zgledovali po ZDA! Ne pa da ima zapornik vec pravic kot pa vsi ostali, da ne govorim o stroskih enega zapornika v zaporih! 3x3 m celica, pa bi bla prostorska stiska zapornikov resena!
Uporabnik488841
13. 04. 2013 07.19
+1
Od kerih zaporov ste pa to sliko dobili pop tv? Od slovenskih prav gotovo ne!
231koak
13. 04. 2013 06.49
-1
Oko za oko...... Zunaj nalamam njega pa vso to g.a.mat, da bo kri lulali v potokih.
Castro*
13. 04. 2013 06.48
-4
ni dvoma, da je prišlo do (usodnega) epileptičnega napada zaradi dogodkov pred tem. povod ali pa vsaj delno krivdo za smrt tega človeka je možno pripisati paznikom, njihovem neznanju in neustreznim metodam.