Črna kronika

Italijani niso vedeli, da iz Ljubljanice 'kradejo' kulturno dediščino

Ljubljana, 10. 07. 2012 17.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 5 min

Tožilstvo jim očita, da so decembra 2007 iz Ljubljanice poskušali ukrasti keramični lonec iz 16. ali 17. stoletja. Obdolženi ljubiteljski potapljači trdijo, da niso mogli vedeti, da je reka pod avtocestnim nadvozom razglašena za kulturni spomenik državnega pomena.

Redko se zgodi, da se naša sodišča ubadajo s krajo predmetov posebnega kulturnega ali zgodovinskega pomena, ki so jih storilci odtujili iz zaščitenih rečnih strug. Toda prav danes so štirje italijanski državljani iz okolice Milana sedli na zatožno klop ljubljanskega okrožnega sodišča zaradi domnevne kraje kulturne dediščine iz Ljubljanice. Domnevni kaznivi dejanji velike tatvine in poškodovanja ali uničenja stvari, ki so posebnega kulturnega ali zgodovinskega pomena, naj bi zagrešili na decembrsko nedeljo leta 2007, ko so se, po lastnih besedah, kot ljubiteljski potapljači odločili, da se v bližini Vrhnike potopijo še v Ljubljanico in preiščejo njene vode.

Če je poškodovana ali uničena stvar kulturni ali zgodovinski spomenik ali naravna znamenitost velikega ali izjemnega pomena za Republiko Slovenijo ali če je povzročena škoda velika, se storilec kaznuje z zaporom do osmih let. Drugi odstavek 223. člena Kazenskega zakonika

Vrhniški policisti so jih zasačili in ugotovili, da so med potopom in prekopavanjem dna našli kos keramičnega lonca iz 16. ali 17. stoletja in ga prinesli na površje. Problem je v tem, da je območje struge Ljubljanice ter njenega pritoka Ljubije razglašeno za kulturni spomenik državnega pomena, za vsak poseg v spomenik pa je po Zakonu o varstvu kulturne dediščine treba pridobiti ustrezno soglasje, česar pa Italijani niso imeli. Zato je moral vsak od njih kar takoj poravnati globo v višini 209 evrov, zasegli pa so jim tudi avtodom in potapljaško opremo.

Šele danes pa je sodnica Irena Škulj Gradišar po več "logističnih" zapletih začela predobravnavni narok. Tako 31-letna Daniela Bianchi kot 38-letna Andrea Pezzoti in Roberto Minini ne priznavajo krivde, medtem ko njihovega potapljaškega kolega, 61-letnega Alchiseja Vielmija, ni bilo pred roko pravice. Sodišču namreč njegovo stalno bivališče še vedno ni znano, po neuradnih informacijah pa naj bi bil nekje v Franciji. Postopek je kljub temu stekel, saj so Vielmija začasno izločili.

So vedeli, da se v reki skrivajo predmeti kulturne dediščine?

Na zaščitenem delu Ljubljanice gre za izjemno rečno okolje, ki nima primerjave v svetu.
Na zaščitenem delu Ljubljanice gre za izjemno rečno okolje, ki nima primerjave v svetu. FOTO: Damjan Žibert

Pezzotijev zagovornik, odvetnik Franc Bucik, je takoj v spis vložil fotografije, s katerih naj bi bilo razvidno, da obtoženim ni mogoče očitati tega kaznivega dejanja. Po Bucikovih besedah se je četverica odločila za potapljanje na mestu, za katerega niti približno ne bi mogli vedeti, da gre za kulturno arheološki spomenik Slovenije. Na fotografijah je vidno, kako so se oblačili v potapljaško opremo in stopali v vodo med stebri pod nadvozom, sploh pa, tako Bucik, "nihče ne dela in razkazuje fotografij, ki bi potrjevale kaznivo dejanje.“

Okrožna državna tožilka, ki bi ob priznanju krivde predlagala le pogojno zaporno kazen, se je ob tem izvajanju obrambe vprašala, zakaj so na relativno neprimernem kraju brodili po vodi sredi mrzlega decembra, ko pa bi se lahko zapeljali nekaj kilometrov do Obale, kjer bi lahko bolj uživali med potapljanjem v morju. Toda Bucik se ni pustil zmesti in je odgovoril, da lahko izkušeni potapljači potrdijo, da se navdušeni potapljači ob vsakem letnem času vržejo v morje, reko ali jezero.

Tudi obdolženi Minini, ki se te dni v Franciji preživlja kot voznik turističnega avtobusa, je priznal, da se je potapljal na tem kraju in da je že plačal globo, vendar nikakor ni mogel predvideti, da se v reki ob avtocesti skrivajo predmeti kulturne dediščine.

Zagovornik Bianchijeve, odvetnik Tomaž Križman, pa je predlagal, da se do prihodnje obravnave na ministrstvu za okolje in prostor poizvede, ali je na kraju "incidenta“ postavljena kakšna opozorilna tabla, na kateri bi pisalo, da je potapljanje prepovedano in da je tod Ljubljanica razglašena za kulturni spomenik.

Sodnica Škulj Gradišarjeva je ugodila predlogu in glavno obravnavo razpisala za začetek septembra.

Najdbe za zbiralce in preprodajalce so izjemno redke

Rečna struga Ljubljanice je bila v 30 letih potapljanja dodobra preiskana.
Rečna struga Ljubljanice je bila v 30 letih potapljanja dodobra preiskana. FOTO: Mateja Klavs

Na direktoratu za kulturno dediščino so za 24ur.com pojasnili, kako je s potapljanjem v "zaščiteni coni“. Ministrstvo na leto izda tri do pet soglasij za podvodno fotografiranje oz. snemanje in rekreacijo v reki Ljubljanici. Po njihovih podatkih je bila rečna struga v 30 letih potapljanja dodobra preiskana, zato so najdbe, ki bi bile zanimive za zbiralce ali preprodajalce, izjemno redke. Sicer so bile v strugi odkrite ostaline vse od srednjega paleolitika, mezolitika, bakrene, bronaste in železne dobe, rimskega časa, srednjega veka do subrecentnih ostankov.

In da v bodoče ne bi prihajalo do "zmot“, ki lahko pripeljejo celo do zaporne kazni, smo na Zavodu za varstvo kulturne dediščine Slovenije povprašali, kateri del Ljubljanice je razglašen za kulturni spomenik državnega pomena?

Konservatorski svetovalec Miran Erič je pojasnil, da je za kulturni spomenik razglašen vodni tok reke Ljubljanice in Male Ljubljanice z obrežji od izvirov v Močilniku in Retovju do razvodja Ljubljanice in Grubarjevega kanala na Špici v Ljubljani. Spomeniku pripada še del reke Ljubije na Vrhniki do sotočja z Ljubljanico ter razširjeno območje spomenika med Kaminom pri Bevkah in ledino Livada pri Podpeči.

Plenilci iščejo predvsem vojaško orožje

Najdragocenejša dediščinska vsebina kulturnega spomenika Ljubljanica po njegovem strokovnem mnenju ni v odkritjih posameznih predmetov, temveč dejstvo, da gre za izjemno rečno okolje, ki nima primerjave v svetu. Na vsega 20 kilometrih njenega rečnega toka je bila v preteklih 128 letih odkrita izjemna količina predmetov, katerih narava, uporabnost in gostote na posameznih rečnih odsekih dokazujejo, da je Ljubljanica v dolgih tisočletjih človekovega bivanja na Ljubljanskem barju in tudi tistih, ki jim je Ljubljanica pomenila transportno pot, predstavljala območje darovanja in zahvale.

"Kakor nam je znano iz preteklih praks plenjenja predmetov iz Ljubljanice, je večina potapljačev – plenilcev, bila naklonjena odkrivanju atraktivnih predmetov vojaške provenience, kakršna so orožje in druga vojaška oprema, drugih kovinskih predmetov, kakršno je bakreno posodje ali okrasni izdelki, ter pomembnejših keramičnih in steklenih predmetov,“ je razložil Erič in dodal, da so varstveni mehanizmi za preprečevanje kaznivih dejanj na področju varstva podvodne kulturne dediščine primerno urejeni in da se občasno pripetijo le posamezne kršitve.

SORODNI ČLANKI

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (67)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

cyklon
11. 07. 2012 14.18
+1
Italijani so nasploh nevedni!! ....Da ne smejo odnašati na stotine kilogramov gob iz gozdov tudi ne vedo!!
mamaMilka
11. 07. 2012 18.49
+0
morosito
11. 07. 2012 14.15
+5
če bi potapljači bili nemci sploh nebi napisali to novico...očitno ker so italjani pa takoj problem! jaz sem slovenec, rojen v kopru pa sploh ne vem da en reka kot ostale ima tako kulturno vrednost....kje pa se pod avtocesto! res so smešni. Če je to kulturno vredno naj postavijo table na vsake 150 metrov...če je to res tako kulturno pomembno!
mamaMilka
11. 07. 2012 18.44
+1
sploh ni važno od kod so, ampak jaz ne verjamem, da so se šli slučajno potapljat v ljubljanico pri vrhniki..... s tem, da lepo piše, da je eden od njih že enkrat točno na tem kraju plačal globo...tako, da ne mi zdaj...niso vedeli...... saj se res čudno sliši, ampak nekateri točno vedo kam je treba it in kaj pobrat!
SilverBullet
12. 07. 2012 09.54
Sploh ni važno ali je tabla ali ne in ali je zaščiteno ali ne. Vse, kar leži v zemlji ali vodi več kot.... koliko že? 50? 70 let? Je po zakonu zaščiteno in ne smeš izkopavat in pobirat na svojo roko. Menda ja nese toliko tudi pamet, brez da ti nekdo daje na vsakih 50m navodila. Nikjer na svetu, kjer ščitijo svojo dediščino (drugje pa jo množično ropajo tisti, ki jo doma ščitijo), ne moreš kar pobirat zgodovinskih predmetov. Verjamem, da tudi v Italiji ne, sicer se Italijančki ne bi vozili tako daleč potapljat. Ali pa, mogoče, Ljubljanica v svetovnem merilu nudi kake druge posebne potapljaške užitke, razen teh "par počenih piskrov", da se je vredno voziti na potapljaške izlete iz srednje Italije? Seveda nudi "posebnost"... to, da bi omenjeni v Italiji za podobno početje v kaki njihovi reki plačali ohoho... tako pa je že obča italijanska tradicija, da za kar ne smejo doma, hodijo poskušat srečo k svojim vzhodnim sosedom, se precej bolj splača.
SilverBullet
12. 07. 2012 10.09
+1
@morosito Nemci gotovo ne bi bili problem, ker odraščajo v drugačnem kulturnem okolju, vejo, da nekaj ni prav in da se tega ne dela. Ne zato, ker to ni zakonito, zato, ker preprosto ni lepo. Če bi to počeli, pa bi bilo jasno, da so prišli krast in delat nekaj, kar vedo, da se pri njih doma ne dela. Italijani... pa so očitno revčki in tega ne vejo. Ni jim jasno, zakaj nečesa, kar doma ne smejo vzet, ne smejo vzet tudi pri sosedu. Revčki so, morajo se ti kar zasmiliti. Zaslužijo si vso to večjo pozornost.
WikiX
11. 07. 2012 13.55
Očitno obstaja ogromen skrit del naše pozabljene nacionalne zgodovine, kot samostojen in odgovoren narod znamo skrbeti in čuvati svoje nacionalne zaklade, globoko v nedrih rodne zemlje, tega marsikdo ne razume. Verjetno zato, ker smo zadovoljni s sedanjo interpretacijo in položajem v našem skupnem mednarodnem družbeno politilnem prostoru, če pa se bodo razmere spremenile, lahko vedno kaj izkopljemo na plano.
SilverBullet
12. 07. 2012 09.56
+1
Kmet je kmet. Ve,da kamen ni krompir, drugo pa ga ne zanima.
eye1
11. 07. 2012 12.49
+10
Kolko energije za prazen nič. Še dobro da tajkuni nikoli ne pridejo na vrsto na sodiščih, Moramo najprej razrešit primer "črepinja na dnu ljubljanske gnojnice"
SilverBullet
12. 07. 2012 10.17
+0
Tak "jebiveter" odnos do vsakdanjega lopovstva, pripelje na koncu do državnega. Nenazadnje, vsem nam je lepo, dokler pade kaj tudi v naš žep. Šele, ko ne pade nič, nas začne "sistem" motit.
Northwest
11. 07. 2012 11.56
+0
Ali ima Vrhnika tudi Ljubljanski grad?
Gr@bnv@ler
11. 07. 2012 11.54
+2
??????????????????????????????????????????????????????????????? A DA SE POTOPIM PA ZVLEČEM VN NEKO VAZO IN KRADEM????????????????????? HALOOOOOOOOOOOO NE NO ONLY IN SLOVENIA
SilverBullet
12. 07. 2012 10.21
+1
mike888
11. 07. 2012 11.26
+13
Ni tukaj nič sodnik kriv. On mora soditi po zakonih, ki jih sprjema - kdo že?? Vsevedni parlament, pišejo pa jih znanstveniki z nazivom javni uslužbenci. Pa noben od njih ne ve za kaj sploh gre. Res smo vsi skupaj pomilovanja vredni. Potaplja se nam država - mi pa o razbitih piskrih blodimo.......
SilverBullet
11. 07. 2012 12.52
+1
Država se nam ni vedno potopljala, nekateri pa so vseeno vedno blodili o blodenju o razbitih piskrih....
SilverBullet
11. 07. 2012 11.09
+6
Naj se, namesto filozofij o razbitih piskrih, kdo vpraša, zakaj toliko kulturne dediščine, ki po vrednosti presega en počen pisker in eno gnilo žlico, že toliko časa gnije po italijanskih muzejih in nič ne kaže o kaki spremembi, medtem ko naši muzeji lahko moledujejo kvečjemu za kakšne kopije. Zarukanemu kmetu lahko z njive prekoplješ in pobereš vse, kar ni njegov krompir, pa bo na koncu še vesel, ker mu ne bo treba za krompir lukenj kopat. Mestni kmetavzarji, občasno (pa ne čisto pravično) imenovani proletarci, pa so sploh zmagovalci v vseh kategorijah. Tipično slovenceljsko pri tem pa je, da nekateri tričetrt dneva jamrajo in cvilijo, kako je država Balkan, Teksas in neurejena, tistega preostalega četrt pa se posmehujejo in razburjajo nad državo, kjer je ali skuša biti urejena. Neizpodbiten zaključek je, da nekaterim paše ravno to, kar je. Z lepotnim popravkom, mogoče, da bi kaj ali pa kaj več padlo njim v žep, pa kaj manj raznim Hildam.
SilverBullet
11. 07. 2012 11.07
+4
Naj se, namesto filozofij o razbitih piskrih, kdo vpraša, zakaj toliko kulturne dediščine, ki po vrednosti presega en počen pisker in eno gnilo žlico, že toliko časa gnije po italijanskih muzejih in nič ne kaže o kaki spremembi, medtem ko naši muzeji lahko moledujejo kvečjemu za kakšne kopije. Zarukanemu kmetu lahko z njive prekoplješ in pobereš vse, kar ni njegov krompir, pa bo na koncu še vesel, ker mu ne bo treba za krompir lukenj kopat. Mestni kmetavzarji, občasno (pa ne čisto pravično) imenovani proletarci, pa so sploh zmagovalci v vseh kategorijah. Tipično slovenceljsko pri tem pa je, da nekateri tričetrt dneva jamrajo in cvilijo, kako je država Balkan, Teksas in neurejena, tistega preostalega četrt pa se posmehujejo in razburjajo nad državo, kjer je ali skuša biti urejena. Neizpodbiten zaključek je, da nekaterim paše ravno to, kar je. Z lepotnim popravkom, mogoče, da bi kaj ali pa kaj več padlo njim v žep, pa kaj manj raznim Hildam.
hotchilipoper
11. 07. 2012 10.38
ad-hoc
11. 07. 2012 10.29
+10
ma vse skupi je ena farsa....naši so itaq nesposobni...treba je pa zmer iskat nekega grešnega kozla
mejdn
11. 07. 2012 10.08
-2
V fojbo z njimi!!!!
Zrkizz
11. 07. 2012 09.54
+7
Vsaj eden izmed teh potapljacev je ze placal globo tam. Torej SO vedeli kaj pocnejo. A vsak potapljac ko se gre potapljat v reko ali jezero brska po dnu in prinasa vsakic iz vode predmete kot je npr del nekega lonca itd ? Kolikor jaz poznam potapljace NE.
devlon
11. 07. 2012 09.36
-3
slovenci glupi, ej. saj ni res, pa je.
Tito_Partija
11. 07. 2012 08.23
+5
Smešno do konca. V tisti usrani vodi stauhat en počen podn od lonca, po tem ko je bilo že vse kar je vrednega izropano in zaradi tega potem hodit na sodišče... sej ni čudno, da naše krivosodje dela kakor dela... Ta pravljica je bolj za rubriko saj ni res pa je...
mastablasta
11. 07. 2012 09.18
+1
majo pa čas se ukvarjat s tem primerom. a ga ne bi raje za kaj drugega porabili? pač - ve tem primeru - plačali so globo (ki sploh ni tako majhna), opozorili so jih, zaplenijo jim najdbe in to je to.
baigor
11. 07. 2012 09.41
+7
Kaj imajo Italijani za delat v Ljubljanici? ne zagovarjat zagovedne Italijane,ki samo kradejo zgodovinske predmete kjer koli se ustavijo
ad-hoc
11. 07. 2012 10.32
+1
se strinjam, da so glavnino že pobrali iz reke
mamaMilka
11. 07. 2012 08.20
+19
jaz jim pa ne verjamem.... sem doma sicer na drugem koncu ampak teh italijanov je čedalje več....kar stikajo neki po čisto neturističnih krajih...pri nas recimo iščejo jajca zaščitenih redkih ptic.....
Hugh_Mungus
11. 07. 2012 10.53
+4
Res je, požrejo tut vse kar leze in gre, ampak "ne morejo vedet, da je tista žival v SI zaščitena"... -.-
MUNGATUMBA
11. 07. 2012 11.01
+2
požrejo vse kar ima noge...!! razen stolov in mize-ker bi potem na tleh sedeli
mamaMilka
11. 07. 2012 18.47
+1
točno vedo kam gredo in po kaj....smo v EU in določene vrste ptic (ali česarkoli že odnašajo iz SLovenije) niso zaščitene samo tukaj. Sem pridejo, zato, ker jih tukaj nihče ne preganja in tudi če jih dobijo lažje skoz pridejo kot doma
ajtim26
11. 07. 2012 08.19
-2
policist dejte lovit, te ki so nas pokradl ne pa kr neki, a hočte medaljo za nesposobnost,..... js vam jo dam takoj pa sodnici tut
NotMe
11. 07. 2012 07.27
+9
Ne moreš verjet... In kako naj bi lahi vedeli, da je tista mlakuža nekaj posebnega? Ali stoji ena sama informativna tabla? Zakaj pa niso naši potapljači prebrskali blato in poiskali te gnile črepinje?! To je naš odnos do dediščine, na papirju zaščitit in to je to! Potem pa sodišča zgubljajo čas in zapravljajo naš denar zaradi treh italijanskih amaterjev. Adijo pamet!
baigor
11. 07. 2012 09.43
+8
SilverBullet
12. 07. 2012 10.28
Gotovo so prišli iz srednje Italije se potapljat v Ljubljanico zaradi edinstvenega pogleda na ribe.
čevapgpt
11. 07. 2012 07.19
+3
vrhniški policisti so jih ujeli? svašta.
baigor
11. 07. 2012 09.42
+1
hrast66
11. 07. 2012 00.31
+13
Koliko škode in gorja so italjanski okupatorji naredili od leta 1941 do 1943 v Sloveniji bodo znali povedati njihovi bratje po orožju, slovenski domobranci in stražarji.
SilverBullet
12. 07. 2012 10.31
Ja, edino ni mi jasno, ali so današnji Italijani za ali proti Janši? Od tega je namreč odvisno, ali naj jih oglobimo ali jim celo pomagamo odnest črepinje do avta.