Ko je v Las Vegasu za boljše vzdušje ob igralnih avtomatih v kazinu nastopal Tom Jones, so se mnogi z grenkim priokusom muzali ob žalostni usodi nekoč velikega zvezdnika. Zdaj se za nastope v Vegasu največji zvezdniki kar tepejo, oboževalci pa za ogled njihovih koncertov odštejejo vse tja do 1000 evrov. Kako se je Las Vegas iz prestolnice igralništva, ki je privabljala pretežno starejše premožnejše sloje, razvil v svetovno prestolnico zabave, kjer je lahko mladi žurajo v klubih s Calvinom Harrisom, s Pitbullom, naslednji dan pa gredo na koncert J.Lo ali Britney?
Čeprav je nekdaj veljalo, da rezidenca* v Vegasu pomeni zaton glasbenikove kariere, danes temu še zdaleč ni tako – rezidenco lahko dobijo samo največji super zvezdniki. "Dolgo časa je veljal stereotip, da so glasbeniki z rezidenco v Vegasu tisti, ki so nekoč bili veliki zvezdniki, a je njihov čas minil in so zdaj le nostalgična točka, ki zabava turiste," pravi Sarah Feldberg, nekdanja odgovorna urednica časnika Las Vegas Weekly.
*Rezidenca je serija koncertov, podobno kot turneja, le da se odvija na eni lokaciji - turneja na mestu, bi lahko rekli. Čeprav so bile rezidence desetletja bistvo Las Vegasa, se sam izraz uporablja šele od leta 2010, ko ga je v članku uporabil Robin Leach.
Iz "doma upokojencev" za odcvetele glasbenike je Vegas postal najvišja točka kariere. In kdo je kriv, da se je pojem vegaške rezidence spremenil iz kraja, kamor gre umret glasbenikova kariera, v Shangri-La, raj na zemlji, mesto večne sreče?
Vsega je kriva Celine Dion!
Leta 2000 sta si z možem Renejem v Vegasu ogledala umetniško predstavo Cirque Du Soleil-a. V tistih časih so namreč ti imeli rezidenco Vegasu. To ni bil čas, ko bi ljudje tja hodili na koncerte zvezdnikov, temveč na tovrstne predstave. Celine si je takrat ravno vzela premor od turnej, saj sta se z Renejem posvetila ustvarjanju družine (januarja 2001 se jima je rodil prvi otrok).
Celine je bila po nastopu tako ganjena in navdušena, da je šla v zaodrje, da bi spoznala nastopajoče. Režiser tega umetniškega spektakla Franco Dragone je slišal, kako dobro je znana pevka sprejela njegovo delo, in čez nekaj tednov ji je pisal ter predstavil idejo o umetniškem sodelovanju. Rene ga je poklical, dogovorili so se za sestanek in rezultat - ena izmed najuspešnejših glasbenih zgodb v zgodovini.
"Celine in njen mož Rene sta se odločila, da bi tukaj naredila spektakel in jima zato več let ne bi bilo treba preživeti na poti – na turneji," je pojasnil John Nelson, producent Celineinega šova. Kot rečeno, želela sta se posvetiti družini, zato jima ni bilo do turnej.
Za sodelovanje - rezidenco ene najuspešnejših pevk vseh časov - so se dogovorili s hotelom Ceasars, kjer so bili nad idejo več kot navdušeni. "Odločili so se, da bodo v ta namen zgradili posebno dvorano, projekt, ki je stal kar 87 milijonov dolarjev," je pojasnil Nelson.
Celine je leta 2002 podpisala pogodbo za 200 nastopov na leto za tri leta in s tem pretresla glasbeni svet. Ljudje so bili osupli, ne samo zaradi ogromnega dogovora – pet noči na teden, 600 nastopov v treh letih – ampak predvsem zato, ker je bila na vrhuncu kariere. V glasbenem svetu je Las Vegas predstavljal kraj, kamor gredo umret glasbene kariere. Kjer zvezdniki lahko še nekaj zaslužijo, ko zabavajo turiste, v družbi čarovnikov, kot so David Copperfield ali Siegfried in Roy.
Ampak Celine je spremenila pravila igre. Rezidence je spremenila iz nastopanja v žalostnih temačnih ložah v gledališko ekstravaganco s pirotehniko in plesalci. Ne polomija, kakor so predvidevali skeptiki, to je bila zelo premetena poslovna odločitev: njena prva rezidenca A new day, ki je trajala od leta 2003 do 2007, je prinesla je 353 milijonov evrov, 717 koncertov si je ogledalo tri milijone ljudi.
Njen 90-minutni šov, ki je premiero doživel 25. marca 2003, je predstavil novo obliko gledališke zabave, fuzijo pesmi, performansa, inovativne odrske umetnosti, vrhunske tehnologije.
Najprej je podpisala pogodbo za tri leta, a ker je bil šov tako uspešen, ga je nadaljevala še dve leti. Celine se je v Vegas vrnila marca 2011 s svojim novim šovom Celine, ki bo trajal do leta 2019. Zdaj ima 70 nastopov na leto, na nastop pa dobi 436.000 evrov.
Danes po zaslugi Celine Dion v Vegasu nastopajo veliki zvezdniki, ki prej na kaj takega ne bi niti pomislili: Jennifer Lopez, Britney Spears, Mariah Carey, Elton John, Backstreet Boys ...
"Celine je bila brez dvoma pionirka. Pred 20 leti ne bi mogli dobiti nekoga, kot je Britney, da nastopa v Vegasu. Zvezdniki njenega kova o tem ne bi razmišljali niti sekunde, če ne bi Celine tlakovala poti. Spremenila je obraz modernega Vegasa," je dejal Kurt Melien, podpredsednik zabave v hotelu Caesars Palace.
Včasih so bili zvezdniški nastopi del scenografije velikih igralnic ...
Seveda koncept vegaške rezidence ni nekaj novega. Leta 1944 je z rezidenco tam pričel Liberace, ki je v vegaškem Hiltonu na teden služil 300.000 dolarjev, tam se je rodil slavni Rat Pack – ko so Frank Sinatra, Dean Martin, Sammy Davis Jr., Joey Bishop in Peter Lawford tam leta 1960 preživeli tri tedne in skupaj nastopali v legendarni Copa Room v kazinu Sands, medtem ko so snemali film Oceanovih 11. Elvis Presley je sedem let večer za večerom razprodajal hotel International - vse do leta 1976. In seveda ne moremo mimo Toma Jonesa, ki je vsaj enkrat na teden v Vegasu nastopal kar neverjetnih 42 let!
Ali so ti nastopi prinesli denar, ni bilo pomembno. Če so bili zaslužki kazinov zadovoljivi, ti niso varčevali pri spektakularnih dogodkih na odru, ti so bili namreč bolj del scenografije velikih igralnic. Namen je bil v kazino privabiti kockarske množice.
V devetdesetih letih se je mesto želelo otresti svoje odrasle in nekoliko sumljive podobe, zato se je počasi razvilo v to, kar je časnik Forbes označil za "Disneyland s kockanjem".
... zdaj pa so igralnice dopolnitev zabavnemu dogajanju
Poln luči in življenja, Vegas je danes priljubljena turistična destinacija za vse, ki se radi zabavajo in kockajo. Ali pa sploh ne kockajo, Vegas že dolgo ni vezan samo na igre na srečo, temveč predstavlja eno najboljših mest za zabavo, kamor redno hodijo žurat ljudje z vseh koncev sveta. Razvil se je v eno najbolj priljubljenih turističnih destinacij na svetu, saj nudi prestižne hotele in luksuz za premožnejše, nudi nastope najbolj vročih pop zvezdnikov ta hip, nore DJ zabave in klube... Ljudje vseh starosti, interesov in finančnih sposobnosti sredi puščave, v mestu, ki nikoli ne spi, najdejo nekaj zase.
Število velikih koncertov, ki se na katerokoli noč odvijajo v Vegasu, se mogoče zdi presenetljivo, saj lasvegaški Stip (glavna ulica) ni bil nikoli znan kot svetovna prestolnica zabave. "Ne gre za največji trg na svetu, ampak na katerikoli konec tedna je več možnosti izbire zabave kot v Los Angelesu ali New Yorku ali kjer koli drugje," pravi ustanovitelj Pollstarja Gary Bongiovanni. "Vegas je postal redna postojanka katerekoli večje turneje, vključno z glasbeniki, ki raje preskočijo večje trge in igrajo v Vegasu. Naj gre za Rolling Stonese ali Madonno, vsi igrajo v Vegasu, in to je seveda nekaj novega. Včasih ni bilo tako," je dodal.
"V kazine prihajajo mlajši ljudje z bolj raznolikimi in sodobnimi okusi," pravi Bongiovanni. "Tudi tisti, ki jih vodijo, so mlajši in se ne bojijo te glasbe," je dodal.
Takole je Britney napovedala, da prihaja v Vegas:
Ljudje, ki skrbijo za te nastopajoče, vedo, kdo so obiskovalci v Vegasu. Gre za mesto starih nad 21 let, ki imajo nekaj denarja in že nekaj časa delajo in imajo sredstva, da si kupijo vstopnice za te koncerte. Hočejo glasbenika, za katerega vedo, da bo všeč več generacijam in širšemu krogu ljudi, pojasnjuje Feldbergova.
"Obiski v Vegasu naraščajo, število sedežev za ogled nastopov svetovnih zvezdnikov pa raste z veliko večjo hitrostjo. Gre za odsev trenutnega dogajanja v glasbi. Podobno je eksploziji distribucije glasbe. Zdaj je veliko več možnosti izbire, kot je poslušalcev ali gledalcev," pravi Nelson.
"Vegas ima različne ere zabave. Bilo je obdobje Cirque de Soleil, ko je vsak kazino hotel takšno predstavo. Bilo je obdobje Broadwaya, ko so vsi uprizarjali muzikale, zdaj pa je obdobje velikih zvezdnikov," pravi Feldbergova.
Včasih so bile rezidence postranskega pomena, pogosto so prinašale minus, a je bilo vseeno, ker so se kazini osredotočali na kockanje, ki se je odvilo pred in po nastopu, zdaj pa so rezidence bistven del širše privlačnosti Vegasa. Veliki kazini se ne zanašajo več le na igralne avtomate in prepogumne kockarje, temveč raje najamejo Pitbulla, ki napolni klub in poskrbi, da mladina denar namesto na avtomatih pusti za točilnim pultom.
In kaj v rezidence vleče glasbenike?
Če bi bili med najbogatejšimi Zemljani, bi še vedno želeli več kot pol leta živeti iz kovčka, biti vsak večer na poti iz enega kraja v drugega, ki si ga v resnici nimate časa niti ogledati, po koncertu sesti na avtobus in iti naprej, biti stran od svoje družine, ljubljenih, prijateljev?
Ali bi se raje odločili za luksuz, ki ga nudi vegaška rezidenca: kjer leto ali dve nastopaš vedno v istem kraju, se lahko preseliš v njegovo bližino in se tako po nastopu ne podaš v natrpan avtobus, temveč v udobje svojega doma in pričakujoče naročje otrok in ljubljene osebe. Če ne živiš v neposredni bližini, so ti na voljo najbolj luksuzne hotelske suite, iz katerih se do službe sprehodiš po nekaj stopnicah.
Razkošno hotelsko stanovanje je navadno del dogovora. "Zvezdniki pridejo z ekipo, si ogledajo dve ali tri razkošne suite, različne možnosti opreme in tako naprej in nato izberejo tisto, ki jim najbolj ustreza. Gre za največje in najlepše suite v celem mestu," pravi Melien.
In če se vam je v mislih izrisala podoba takšnega luksuznega stanovanje, ste bili najbrž preskromni - dodajte še kakšno nadstropje, osupljivejši razgled in malo več zlata. Zvezdniki izbirajo namreč med takšnimi:
Kdo bi sploh še hotel hoditi po turnejah?!
A če pustimo ob strani tovrstno razkošje in udobje, je velik plus tudi umetniška svoboda. Lahko si privoščiš takšno sceno, ki je plod najbolj divje domišljije, ker je ni treba vsak večer pospraviti v tovornjake in prevažati naokrog. Shania Twain je v svoji rezidenci med pesmijo You’re Still The One prijezdila na konju, na primer.
Publika pride k tebi, ne ti k njej. In seveda, za uro in pol nastopa nekajkrat na teden dobiš vrtoglave honorarje. J.Lo na nastop zasluži 320.000 evrov, Britney in Celine 435.000 evrov, pravi rekorder pa je vsestranski Bruno Mars, ki za nastop v Vegasu dobi 887.000 evrov.
"Mnogi uživajo v takšnem načinu, ker lahko še vedno nastopajo in služijo, a imajo z oboževalci bolj intimen odnos in njim po koncu nastopa ni treba iti nazaj na avtobus. Gre za nekakšen hibrid počitnic in dela," dodaja Bobby Reynolds, podpredsednik planiranja glasbenikov pri AEG Live.
Če tako pomislimo, zakaj sploh glasbeniki res še hodijo na turneje? Seveda, to je bistvo rock’n’rolla, a tudi največji žurerji se ponavadi umirijo, ustvarijo družino, tisti pa, ki že od začetka niso naklonjeni življenju na cesti, so seveda vedno bolj navdušeni nad fenomenom rezidence. Je to prihodnost? Glasbeniki ne bodo več prihajali k nam (dobro, dobesedno k nam največji tako ne prihajajo, temveč se moramo, če jih želimo doživeti, odpraviti čez mejo), temveč mi k njim?
Če je odgovor pritrdilen, je seveda Vegas tisti, kjer se je vse skupaj začelo. Kje drugje pa. It's Vegas, baby.*
*To je Vegas, punčka.
KOMENTARJI (35)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.