Film/TV

Si predstavljate, kakšen bi bil danes Kekec?

Ljubljana, 22. 12. 2015 07.32 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 8 min
Avtor
Lina Eržen
Komentarji
47

Bi še vedno nizal pustolovščine v gozdovih Kranjske Gore? Bi odgovore iskal tudi na spletu pametnega telefona? S kakšnimi težavami bi se spopadal? Leto za letom gledamo vse več ameriških remakov. Bi tudi Slovenci lahko naredili kakšnega?

Prvi Kekec, spodaj pa ne drugo, temveč tretje - že barvno - nadaljevanje. Kakšen pa bi bil Kekec, če bi danes v gozdovih Kranjske Gore posneli četrti film?
Prvi Kekec, spodaj pa ne drugo, temveč tretje - že barvno - nadaljevanje. Kakšen pa bi bil Kekec, če bi danes v gozdovih Kranjske Gore posneli četrti film? FOTO: Slovenski filmski center

Medtem ko imamo tri filme, ki so dobili nadaljevanje, remaka še nimamo. Bi pa lahko vsaj za štos naredili kakšnega, pravi Marcel Štefančič.
Medtem ko imamo tri filme, ki so dobili nadaljevanje, remaka še nimamo. Bi pa lahko vsaj za štos naredili kakšnega, pravi Marcel Štefančič. FOTO: Slovenski filmski center
Nekatere remake bi morali posneti, da se kot nacija odrešimo

"Vsaj za štos bi lahko naredili kakšen remake," meni filmski navdušenec Marcel Štefančič. "Mar ne bi bilo zanimivo videti, kako bi bila danes videti Vesna? Kako bi bil videti Kekec? Kako Meta iz Cvetja v jeseni? Lahko bi Meto končno odrešili. Namesto da na koncu umre, bi morala preživeti in Milena Zupančič bi jo lahko spet igrala danes. Mislim, da bi s tem odrešili nacijo. Pri nekaj filmih bi res morali posneti remake," se nasmeje. "Meta bi morala preživeti, da se ne mučimo več." Močne filmske zgodbe lahko zaznamujejo generacije, njihovi remaki pa lahko odražajo družbene spremembe. Slovenci nimamo niti enega, Štefančič pa bi najraje videl remake med našimi filmskimi sladokusci kultne Maškarade Boštjana Hladnika"To je bil najradikalnejši film, ki smo ga Slovenci posneli v socializmu in zanima me, ali bi v kapitalizmu, ko smo vsi svobodni, umetniki šli dlje, kot je šla Maškarada leta 1971."

Američani bodo po drugi strani očitno še enkrat posneli celo svojo filmsko zgodovino

V Sloveniji remaka še nismo posneli tudi zato, ker te običajno snemajo v kinematografijah, ki imajo večje potencialno občinstvo. To je pogoj, da je filme mogoče snemati, da bi z njimi služili, in remaki se največkrat delajo, ker je mogoče z večjo gotovostjo predvidevati, da boš s filmom kaj pospravil v žep, če je enkrat ljudem že bil všeč. Poleg Američanov jih snemajo tudi Francozi, Korejci, Japonci, našteva Štefančič. Toda posebej v Hollywoodu dobivamo občutek, da bodo počasi naredili remake že čisto vsakega filma, ki so ga posneli v svoji zgodovini. "Smo v fazi, ko ne razmišljajo o ničemer več kot samo še o tem, kaj bi remakirali," potrdi filmski strokovnjak. "Toliko remakov, kolikor jih je sedaj, še ni bilo. Če ni remake, je nadaljevanje, če ni nadaljevanje, je predzgodba. Če ni nič od tega, je posneto po literarni predlogi." Zakaj tolikšno izogibanje originalnosti? "Enostavno smo v dobi kloniranja, ponavljanja, imitiranja. To je naš modus vivendi."

Vojna zvezd sedmič. V Hollywoodu remake sploh ne snemajo več samo zato, ker mislijo, da bodo z njimi več zaslužili.
Vojna zvezd sedmič. V Hollywoodu remake sploh ne snemajo več samo zato, ker mislijo, da bodo z njimi več zaslužili. FOTO: Twitter
A medtem ko so Američani včasih vsaj delali remake uspešnic, je težje razumeti, zakaj danes ponovno snemajo celo filme, ki že prvič niso bili dobro sprejeti. "To je pa nova logika," razlaga Štefančič. "Prej so rekli: če je film funkcioniral včasih, bo morda tudi sedaj. Sedaj rečejo: če film ni funkcioniral takrat, bo pa morda sedaj. Filmski studii imajo v svojem portfelju pravice za različne filme, ki so bili posneti v preteklosti. In očitno so o tem začeli razmišljati kot o nekem kapitalu, ki spi in je treba z njim nekaj narediti. Očitno so v tem trenutku prepričani, da je treba posneti Umazani ples ali Žrelo za vsako generacijo na novo." Sloviti ameriški scenarist William Goldman (Butch Cassidy in Sundance Kid, Vsi predsednikovi možje) naj bi nekoč dejal, da v Hollywoodu nihče nima pojma. "Če bi vedeli, kaj je prava formula," ga povzema naš najbolj znan filmski kritik, "bi namreč snemali same hite. In ker v resnici tavajo v temi, se tako bojijo preveč originalnih stvari." Zato počakajo, da te najprej posnamejo drugod in če se izkažejo za uspešne, jih odkupijo.

Gremo mi po svoje, Poletje v školjki in Kekec so pri nas filmi, ki so dobili nadaljevanja ravno zaradi svoje - za naš trg - velike komercialne uspešnosti. Sicer pa se remaki in nadaljevanja snemajo bolj v kinematografijah z večjim občinstvom, kjer je zaradi tega s filmom mogoče služiti.
Gremo mi po svoje, Poletje v školjki in Kekec so pri nas filmi, ki so dobili nadaljevanja ravno zaradi svoje - za naš trg - velike komercialne uspešnosti. Sicer pa se remaki in nadaljevanja snemajo bolj v kinematografijah z večjim občinstvom, kjer je zaradi tega s filmom mogoče služiti. FOTO: Arhiv filma

Maškarada. Kulten slovenski film, ki ga je v naši mali anketi največ slovenskih režiserjev predlagalo za remake.
Maškarada. Kulten slovenski film, ki ga je v naši mali anketi največ slovenskih režiserjev predlagalo za remake. FOTO: Slovenski filmski center
Pri nas podpiramo avtorsko, originalno izražanje

Pri nas raje kot remake ali nadaljevanja snemamo nove zgodbe. Tudi zato, razlaga Nerina Kocjančič s Slovenskega filmskega centra, "ker naša kinematografija kot večina evropske v nasprotju z ameriško dobi državna sredstva. Tam gre za privatne investicije in zaradi tega se sledi logiki dobička. Pri nas pa filmsko industrijo razumemo kot kulturno industrijo, zato ni logike dobička. Gledalec ni glavno merilo, ampak poskušamo podpreti različne kulturne poetike." To sta dva obraza filma. Film kot nekaj, kar lahko narediš za množico in poskušaš z njim čim več zaslužiti. In film kot umetnost in kultura. Pri majhnih kinematografijah je s filmom težko služiti, zato prav veliko zasebnih vložkov ni, ustvarjanje po večini podpira država, avtor pa si lahko zaradi tega privošči kreativnejše in bolj samosvoje izražanje, ne da bi ga moralo skrbeti, kako dobro bo to sprejeto med gledalci.

Kljub temu da na Slovenskem filmskem centru primarno torej ne razmišljajo o tem, ali bo film, ki ga podprejo, osvojil čim širše množice, po drugi strani poudarjajo še, da bi radi vsako leto omogočili snemanje čim več različnih izdelkov za čim več različnih občinstev, tudi za tisto največje. "Zato so avtorji za drugi del filma Gremo mi po svoje tudi takoj dobili sredstva," pove Kocjančičeva. "Ker je bil načrt, da se takoj naredi še eno uspešnico. In res je imel tudi drugi del zelo dobro gledanost." Poleg Gremo mi po svoje sta samo še dva slovenska filma dobila nadaljevanji, in sicer ravno zato, ker sta dosegla za naš prostor zelo dobro gledanost. To sta Poletje v školjki in Kekec. " V zadnjem času pa je bil recimo tudi Šiška Deluxe Jana Cvitkoviča narejen z mislijo, kako pritegniti čim več publike." Sicer pa Kocjančičeva izpostavi zanimiv podatek, da filmi, ki jih posnamejo, da bi bili uspešnica pri nas, praviloma niso enako zanimivi tudi v tujini. Nazadnje je največjo distribucijo izven meja doživel Razredni sovražnik Roka Bička.

Zasebni kapital gleda na dobiček, država pa podpira film kot umetnost. A če bi imeli dovolj denarja, bi z veseljem podprli filme za najrazličnejša občinstva, tudi za tisto največje, pravijo na filmskem centru. Zadnji tak film, ki so mu podelili denar, je bil Šiška Deluxe.
Zasebni kapital gleda na dobiček, država pa podpira film kot umetnost. A če bi imeli dovolj denarja, bi z veseljem podprli filme za najrazličnejša občinstva, tudi za tisto največje, pravijo na filmskem centru. Zadnji tak film, ki so mu podelili denar, je bil Šiška Deluxe. FOTO: Arhiv filma
"Remaki filmov so zanimivi, vendar mislim, da smo zaradi pomanjkanja denarja Slovenci od remakov naših filmov oddaljeni še vsaj za 50 let," pa pravi režiserka Maja Weiss (Varuh meje). Za filme naša država nameni malo denarja, samo pet milijonov evrov na leto, kar je manj kot prejmeta ljubljanska in mariborska opera. In ko ustvarjalci končno prejmejo finančna sredstva, si bolj kot remake ali nadaljevanja želijo posneti nekaj svojega. "Preveč je novih zgodb, ki jih ne moremo posneti. Zakaj bi ponavljali že povedane?" pove Damjan Kozole (Porno film, Rezervni deli, Slovenka). Režiserka mlajše generacije Urša Menart (Kaj pa Mojca?) pa izpostavi, da bi morali denar, preden ga namenimo ponovnemu snemanju, nameniti temu, da starejše filme ohranjamo in restavriramo, sicer jih lahko tudi izgubimo.

Kaj pa bi lahko ponovno posneli?

Kaj bi naši režiserji zopet privlekli iz slovenske filmske ropotarnice, če bi lahko izbirali? Miha Hočevar (Gremo mi po svoje) se pošali, da bi izbral kar svoj prvi film Jebiga. Ker je bilo snemati "tako divje luštno, da bi ponovil." In predvsem, "da bi si nakazal honorar, ki ga takrat ni bilo." Filmski črni humor, bi lahko rekli. Še nekaj tako uveljavljenih filmskih ustvarjalcev kot tistih, ki se prebijajo, pa je izpostavilo še marsikatero mojstrovino, ki danes leži pozabljena.

Dominik Mencej, eden najobetavnejših mladih režiserjev, bi se lotil tudi remaka letošnjega zmagovalca Slovenskega filmskega festivala - grozljivke Idila.
Dominik Mencej, eden najobetavnejših mladih režiserjev, bi se lotil tudi remaka letošnjega zmagovalca Slovenskega filmskega festivala - grozljivke Idila. FOTO: Arhiv filma

Dominik Mencej (Prespana pomlad): "Lotil bi se Maškarade Boštjana Hladnika iz leta 1971. Zanimivo bi bilo preslikati zgodbo in ideje tega filma v današnji čas. Zdi se mi, da v današnjem času, sploh pri nas, primanjkuje filmov, ki bi obravnavali teme, kot so droge in promiskuiteta, na resen ter odgovoren način. Vse prepogosto se te teme v slovenskem filmu uporabljajo površinsko in laično ter tako slikajo podobo daleč od resnične, s tem pa jih zgolj še bolj mistificirajo in potiskajo v tabu. Nasploh nam primanjkuje trenutni duh časa v filmu, zgodbe pa delujejo izumetničeno. Če pa se malo oddaljim od resnih tem in si upam misliti bolj franšizno v stilu popcorn filma, bi se rade volje lotil remaka, nadaljevanja, prequela ali spin-offa letošnje Idile Tomaža Gorkiča, ki ima dobro premiso, zabavne like in širši univerzum, ki bi se ga dalo raziskati. Gre za žanrsko grozljivko, kar takoj kliče po hitrem razmnoževanju, če si pogledamo ameriške primere, kjer lahko vidimo nov isti film praktično vsako leto." 

Tomaž Gorkič (Idila): "Izbral bi film Zgodba, ki je ni, prvenec Matjaža Klopčiča iz leta 1967. Zgodba filma je popolnoma brezčasna. Vsekakor bi jo bilo zanimivo ponovno postaviti z današnjo filmsko govorico in tehniko. Zanimivo bi jo bilo ustvariti s popolnoma identičnimi dialogi v čisto drugem okolju in času."

Z remakom je mogoče zopet predstaviti pozabljene filmske zgodbe, ki ostajajo še vedno aktualne.
Z remakom je mogoče zopet predstaviti pozabljene filmske zgodbe, ki ostajajo še vedno aktualne. FOTO: Slovenski filmski center

Dejan Babosek (Izhod): "Takoj mi v misli pride Kekec, number one hero slovenskega filma moje mladosti. Kekec je ultimativni filmski junak. S sodobno filmsko tehnologijo lahko danes ustvariš iz te zgodbe filmsko pustolovščino par ecellence, ki diha skupni zrak kakor Harry Potter ali kak drug junak nam v tem trenutku bližjega filmskega unverzuma."

Matevž Luzar (Srečen za umret, Mamin dan): "Če ne vzamem v obzir Kekca, bi delal remake filma Tistega lepega dne Franceta Štiglica. Gre za film, ki v sebi nosi komiko in trpkost, ki se odraža tako na osebni ravni kot tudi na ravni naroda. Sama zgodba je, seveda z manjšimi posegi, še kako aktualna tudi danes."

Katarina Rešek (Plavanje): "Moj najljubši slovenski film je Circus Fantasticus Janeza Burgerja. Ampak se mi zdi tako dobra mojstrovina, da ne potrebuje remaka. Verjetno pa bi bilo zanimivo reinterpretirati ali prenesti v današnji čas še eno mojstovino, film Maškarada Boštjana Hladnika. Zdi se mi, da odpira zanimiva vprašanja in nekako se mi hitro slikajo slike v glavi, kako bi to lahko izgledalo čez mojo avtorsko prizmo. Ta film je res iconic. Več ljudi bi ga moralo videti."

Maja Weiss (Instalacija ljubezni): "Izbrala bi Idealista Igorja Pretnarja iz leta 1976, ki me je v mladosti pretresel zaradi zgodbe o propadu naprednega učitelja. Ker je Cankarjev Martin Kačur obvezno čtivo v šolah (scenarij je prirejen po knjigi op. a.), bi remake z novimi mladimi igralci bil zanimiv tudi za mlado občinstvo. Vsaka generacija raste s filmi svoje generacije. Nov Idealist bi bil darkersko melanholičen, zgodovinski in kostumski, zgodba iz preteklosti , ki nam, upam, čim manj napoveduje bližnjo prihodnost. Seveda bi bil filmski jezik in način pripovedi dugačen kot v 70. letih 20. stoletja, primeren 21. stoletju."

Nejc Levstik (Talenti, Usodno vino): "Izbral bi Vaje v objemu Metoda Pevca. Ker me njegove teme intrigirajo, zgodba ter odnosi med liki pa dopuščajo različne igralske in režijske prijeme."

  • krovni2
  • PRALNI STROJ
  • SESALNIK
  • ČISTILEC
  • klima
  • tv
  • ura
  • skiro
  • kosilnica
  • krovni

KOMENTARJI (47)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

truga
23. 12. 2015 15.44
...Kekec...Kekec...Kekec...pridi v nase case...imas dela cez glavo ...
vekoslava99
23. 12. 2015 10.36
+2
Glede kekca je od Vandota ostala še ena zgodba, ki se je ni posnelo. Še vedno upam na Kekca 4 z Vilo Škrlatico in Divjim možem Prisankom.
catman
23. 12. 2015 09.48
+5
kekcev z malo začetnico in v prenesenem pomenu je ogromno.
Danica Krajnc
23. 12. 2015 08.55
+3
Da, vem kako izgleda, sem šla pogledat njegovo sedanjo sliko. Sedaj pa je že gospod, ni več mlad fante.
lovro2000
22. 12. 2015 17.44
+6
Zakaj imate screenshot iz Star Wars Battlefront?
CURVANORD Zanetti
22. 12. 2015 15.49
+37
Lado Bizovicar bi lahko bil Rozle,Bedanec pa Bavcar,Mojca Katarina,Pehta Violeta Tomic,Brincelj Cerar,Kekec pa Murko
bullitt
22. 12. 2015 16.46
+23
dej ne žali Kekca,Mojce,Pehte,Bedanca in Rožleta
ivan.z Doba
22. 12. 2015 14.33
-6
Preimenoval bi se v Janeza Janšo, kot so to storili nekateri slovenski umetniki.
mikitr
22. 12. 2015 14.29
+18
Včasih so znali narediti dobre filme ,seveda iz dobrih zgodb.Danes je dobrega filma skoraj ni .
pomaranča
22. 12. 2015 14.24
-2
Un Justin bIber al Fiber al kaj je bi bil :)
RedCell
22. 12. 2015 14.13
-2
Si. Mirko Cerarjev.
bezimeni
22. 12. 2015 14.08
+2
Kekec trenira Reko.
revanšist
22. 12. 2015 13.15
-11
no in kje je sedaj ta čloovek,ki je upodobil "kekca"????????????? očitno je neki vaški pijanec,ker se o njem ne SME govoriti.nisem tako mlad da zadeve nebi poznal
alex3
22. 12. 2015 13.26
+12
Je bil že večkrat na televiziji v razlilčnih oddajah, ni pijanec in tudi s filmom se ne ukvarja več...
revanšist
22. 12. 2015 14.25
-6
AxisDei
22. 12. 2015 14.53
+14
Matija Barl, prvi Kekec, je ustanovitelj Slo popevke, ki so ga koritarji grdo izkoristili in mu vzeli zasluge,tako da danes malo ljudi ve zanj, drugi je oče Gala Gjurina, Velemir Gjurin, priznan jezikoslovec, tretji je pa kolikor vem, kmetijski inšpektor - mislim, da je Zlatko, kako se piše, pa ne vem.
univac
22. 12. 2015 18.54
+6
LucKa150
22. 12. 2015 12.33
+9
ma joj no! Dajte rajši posnet BOBRE ali POD SVOBODNIM SONCEM!!!! Zgodovinsko je zdaj IN!
Ramzess
22. 12. 2015 13.40
-6
bogdajmir
22. 12. 2015 11.42
+11
joj slovenski filmi (in muzika), sploh ne začet! obstaja par pozitivnih izjem, vse ostalo pa je čisti fail - fail pa velikokrat zaradi tega, ker se igralci začnejo nekaj pačit po ljubljansko, nek kao vzvišen dialekt, ki potem prevzame celoten ton filma (postaja vedno bolj moteče, vsebina je zabrisana) - podobno je s sinhronizacijo iz angleščine v slovenščino, kjer zadeva hitro propade, saj vse bazira na osnovi dialektov (ljubljanski je bolj pomemben vzvišen, tisti, ki ima štajerskega, je največji butec, itd, primer Matjaž Javšnik) - tako da ja, že celoten proces, kako si naši nesposobni režiserji zamislijo komunikacijo v filmu je zgrešen, ampak to je samo eden od mnogih zgrešenih aspektov - prosim, ne delat remake Kekeca, že zaradi tega, ker pač nimate ideje, žal
janezpodre
22. 12. 2015 11.28
+3
Pozabil ste na čudovit film Oxygen, bil je tko uspešn, da so prodal 1952 kart. "Avtor /lit.predloga/ je znani slovenski literat Dimitri Rupel in bi lahko še enkrat sodelovau /kej druzga tko nima za delat, ker so ga povsod sunil v rit/, vstopnic bi pa zihr več prodal, če bi v Koloseju vsakmu obiskovalcu dal zastonj telefon in ni huddič, da jih ne bi 1953 nabral v enem dnevu.
RožleMMM
22. 12. 2015 10.34
-1
Elvis Deluxe...???
Aleš Glavan
22. 12. 2015 09.57
+5
KekecReload bi sedu:)dve za eno:)
needspeed
22. 12. 2015 09.16
-1
da, lahko si predstavljamo kakšen bi bil danes Kekec, ker je o tem že posnet (zelo dober) film. ampak saj smo navajeni, da nekaj na pamet pišete kajne...
1airbus
22. 12. 2015 09.23
-2
needspeed
22. 12. 2015 13.13
naslov sprašuje: Si predstavljate, kakšen bi bil danes Kekec?...
JANZELJ
22. 12. 2015 09.11
+7
Operacija Cartier...
pepe007
22. 12. 2015 09.06
+11
Naši filmi so velikokrat preveč pesimistični. Zadnjič sem se potrudil in v enem kosu pogledal domač film Avtošola. Slovenski ustvarjalec filma se odloči, da mora slabo zmagati nad dobrim. Filmu ne da note upanja in vznesenosti. Žal bodo tak film gledalci težko vzeli za svoje. Delati take filme, ker je tudi v resnici tako, je povsem brezveze. Umetnost je fikcija, ne v digitalno obliko preneseno realno stanje. Nekateri stari filmi so to še znali narediti.