Film/TV

Filme zasenčilo vprašanje: kaj je svet brez človečnosti?

Ljubljana, 19. 02. 2016 06.30 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 8 min
Avtor
Lina Eržen
Komentarji
31

66. berlinski filmski festival bo jutri podelil svoje medvede. V zraku mesta, ki dobro ve, kaj pomeni razdelitev na nas in druge, je obviselo predvsem eno vprašanje. Bomo dopustili, da svet, v katerem živimo, postane svet brez človečnosti?

Del berlinskega zidu, ki danes stoji kot opomin trpljenju, ki ga lahko povzročajo takšne razmejitve.
Del berlinskega zidu, ki danes stoji kot opomin trpljenju, ki ga lahko povzročajo takšne razmejitve. FOTO: Reuters

Pravica do sreče

To je letošnji slogan Berlinala. Tako preprost in lahko razumljiv. A če se ozremo okrog sebe in začutimo veliko preveč plamteče sovraštvo do beguncev in tistih, ki jih imamo za "druge," očitno nekaj, kar mi, Evropejci, ki se hvalimo z renesanso in razsvetljenstvom, privoščimo le nekaterim. Da bi morala pravica do človeku dostojnega življenja pripadati vsakomur, je postalo glavno sporočilo dogodka, ki se odvija v mestu, ki je nedolgo tega izkusilo, kako uničujoče je lahko razdeljevanje.

"Kaj je svet brez človečnosti?" je na projekciji dokumentarca Fuocoammare (Požar na morju) retorično vprašal režiser Gianfranco Rosi. V njem je prikazal vsakdan na italijanskem otoku Lampedusa, ki leži med Tunizijo in Sicilijo. Zato je postal ena izmed točk, ki jo želijo doseči tisti, ki bi radi ubežali v svet, ki ga vidijo kot boljšega. Rosi prizore njihovih krutih usod meša s temi iz mirnega življenja otočanov, ki kot tipični Italijani radi kaj dobrega pojedo ali prisluhnejo priljubljeni popevki. A njihovi zdravniki skoraj tako pogosto kot žive pregledujejo mrtve, lačne, prezeble, zaradi potovanja v prenatrpanih podpalubjih, kjer vdihavajo bencinske hlape, na pol zastrupljene "druge." "Vsi smo odgovorni," poudarja režiser. Ker se to sedaj dogaja zraven nas.

Ave, cezar in Mož, ki je padel na zemljo

Skorajda bolj kot o najnovejšem filmu bratov Coen Ave, cezar, se je na Berlinalu govorilo o vprašanju, ki ga je glavni igralec George Clooney na novinarski konferenci zastavil predstavnikom četrte veje oblasti. "Kaj pa vi počnete, da bi pomagali beguncem?" je dejal zvezdnik, ki je imel z ženo Amal, pravnico, ki se bori za človeške pravice, tudi enouren sestanek z nemško kanclerko Angelo Merkel. Želela sta javno pohvaliti njeno zavzemanje za politiko odprtih vrat. Pozvala sta, da se ljudi, ki so jim porušili domove in vzeli vse, sprejme spoštljivo in prijazno.

Komedija Ave, cezar! je bila sicer zagotovo najtežje pričakovani film letošnjega festivala. Ethan in Joel Coen sta se potopila v Hollywood petdesetih let, ko so zvezdniki imeli zasebne detektive z eno samo, nič kaj lahko nalogo - da za vsako ceno obvarujejo njihov ugled. Clooneyevi soigralci so Josh Brolin, Scarlett Johansson, Ralph Fiennes pa tudi Tilda Swinton, ki je navdušila z govorom pred projekcijo, s katero so se Berlinčani poklonili Davidu Bowieju. Prikazali so njegov film Mož, ki je padel na zemljo. Pred točno štiridesetimi leti je imel premiero prav v njihovem mestu. "Gledali bomo film, ki je trenutno izredno aktualen," je povedala Swintonova. "Film o človeku, ki zapusti svoj dom in družino v strašnih okoliščinah. Ter se odpravi v izredno sovražno okolje, v katerem išče le dobrodošlico in zatočišče." S posebnima projekcijama so izkazali čast tudi Alanu Rickmanu in Ettoru Scoli.

O šefih in šefinjah

V luči nominacij za oskarje, ko so bili mnogi zgroženi, da te prav nič ne odražajo družbenih raznolikosti, je Berlinale postavil še en zgled. Predsednica žirije je Meryl Streep, med sedmimi člani so štiri ženske. "Premalokrat tam, kjer se sprejemajo odločitve, prevladujejo ženske," je dejala Streepova. Trikratna oskarjevka je poudarila, da šele v zadnjem času Hollywood daje malo več priložnosti režiserkam, da povedo tudi svoje zgodbe. "Dobro bi bilo, če bi 40 in 50-letne moške zanimale zgodbe njihovih žena in mater." Oni imajo trenutno v rokah denar, s tem pa moč. "Delamo filme, ki so všeč njim. In ženske zgodbe jih žal ne zanimajo. Je pa pozitivno, da kažejo mlajši moški več zanimanja za žensko izkušnjo." Oni so tisti, ki so v zadnjem času dali več priložnosti ženskam.

Meryl Streep. Večkrat nagrajena igralka, tokrat v vlogi predsednice žirije.
Meryl Streep. Večkrat nagrajena igralka, tokrat v vlogi predsednice žirije. FOTO: Reuters

"Ni slabo biti šef," je še pripomnila, ko je razmišljala o ženskem boju za enakopravnost. Tudi zato, ker njen zadnji film govori o sufražetkah. "Ne moreš imeti tako dolge kariere, upodobiti toliko različnih vlog, zelo različnih žensk, če te hkrati skrbi, kako si videti na naslovnicah," je bil njen nasvet igralkam, ki si ga lahko k srcu vzamemo vse ženske. Ona je izbirala in izbrala, da namesto na svojem videzu gradi na talentu in sposobnostih. Imela je tudi zanimivo navodilo za svojo žirijo: pred ogledom filmov niso smeli o njih prebrati niti besedice. "Premalo krat danes na kar koli pogledamo, brez da bi imeli vnaprejšnjo idejo, kaj naj bi videli." Želela je, da žiranti pred filme stopijo povsem neobremenjeno, brez kakršnega koli predsodka, kakšni najbrž bodo. Kako bodo na tak način izbrali, bomo izvedeli jutri.

Prvič po 20 letih tudi arabski film

Berlinale je tudi festival, ki vsako leto poudarja, da je njihova želja, da imajo filme z vseh koncev sveta. Zaradi tega se med Nemci včasih celo pojavijo pripombe, da je v tekmovalnem programu premalo nemških filmov. Tokrat je bil eden. Film Anne Zohra Berrached 24 tednov. Ukvarja se z izkušnjo žensk, ki se, ko izvedo, da nosijo otroka, ki je duševno prizadet, odločijo za splav – nato zaradi svoje izbire čutijo sram. Dosedanje kritike so pozdravile odpiranje teme, o kateri se premalo govori. Hkrati naj bi se film preveč trudil gledalca prepričati, da žensk v krempljih takšne izbire ne smemo obsojati. V tekmovalnem programu je prvič po dvajsetih letih tudi arabski film. Ljubezenska zgodba Hedi tunizijskega režiserja Mohameda Bena Attiaja naj bi zelo nevsiljivo podirala stereotipe, ki jih imamo o tem delu sveta.

V ameriškem filmu tudi Slovenci

Morda ste zasledili, da se je lansko leto pri nas mudil Michael Moore? V Berlinu si je bilo mogoče ogledati, kaj je posnel. Where to invade next? (Katero državo napasti naslednjo?) je provokativno naslovil svoj dokumentarec, da bi pomislili, da gre samo še za eno kritiko ameriškega imperializma. V resnici je njegovo delo zelo pozitiven prispevek k boljši družbi. Moore se je vprašal, v katere države bi morali njegovi rojaki po prakse, zaradi katerih bi lahko živeli bolj srečno in polno. Slovenci smo v družbi Italijanov, Francozov, Fincev, Nemcev, Portugalcev, Norvežanov, Islandcev. Pri nas je Američan pohvalil praktično brezplačno visokošolsko izobraževanje, med njegovimi sogovorniki je bil tudi Borut Pahor. Slovenci pa smo imeli predstavnika tudi v programu Berlinale Talent Campus. Direktor fotografije Mitja Ličen je bil izbran med 300 filmskih avtorjev, ki jih festival vsako leto povabi, ker so po njihovem mnenju med trenutno najbolj talentiranimi. Njegovo delo lahko občudujete v filmu Drevo Sonje Prosenc.

Še nekaj filmov, o katerih se je veliko govorilo

Alone in Berlin (Sama v Berlinu) Švicarja Vincenta Pereza je resnična zgodba nemškega para. Potem ko njun sin med drugo svetovno vojno umre, pričneta po Berlinu puščati razglednice s protinacističnimi sporočili. "Zame je bila ta ženska, ki ni bila posebno izobražena, a je v sebi našla del, ki se je lahko uprl, navdih," pravi glavna igralka Emma Thompson. "To je bil del, ki je rekel - ne bom se tako obnašala. Naredila bom tisto, kar čutim, da je prav." To se ji zdi v današnjih časih precej uporaben navdih.

Barve Hollywooda je branil znanstvenofantastični triler Midnight Special Jeffa Nicholsa. V zgodbi o osemletnem dečku z nadnaravnimi sposobnostmi, ki ga poskuša oče zaščititi, nastopajo Michael Shannon, Joel Edgerton, Kirsten Dunst.

Ameriško-britanska koprodukcija Genius (Genij) s Colinom Firthom v glavni vlogi prikazuje zgodbo literarnega urednika Maxa Perkinsa. Čeprav njegovega imena ni na nobeni knjigi, je tudi on zaslužen, da so dela Ernesta Hemingwaya, F. Scotta Fitzgeralda in Thomasa Wolfa mojstrovine. Kot je na projekciji poudaril Firth – smo v dobi, ko se vsi borimo, da bi bili videni. Pozabljamo pa, da je ključen tudi prispevek ljudi, ki delajo v ozadju. V filmu igrata tudi Jude Law in Nicole Kidman.

Zelo pohvaljen je bil mehiški dokumentarec Tatiane HuezoTempestad (Vihar). Vzporedno pripoveduje zgodbo ženske, ki jo po krivem obtožijo, da trguje z ljudmi, in ženske, ki so ji trgovci otroka ugrabili. Obe sta majhni ladjici ujeti v ogromne valove, ki jih včasih s premalo empatije povzročajo tisti, ki imajo v družbi vpliv.

Zero days Alexa Gibneya. Še en dokumentarec, o katerem se ogromno piše. Razkriva, da so Američani in Izraelci, da bi premagali Iran, razvili način, s katerim bi lahko računalniško izbrisali infrastrukturo cele države. Niso ga uporabili. A to je kot jedrska bomba. Ko jo nekdo enkrat iznajde, nikoli ne moremo biti več prepričani, da je ne bo nekdo uporabil.

Spike Lee je predstavil svoj dokumentarec Chi-Raq. Govori o nasilju v črnskem delu Chicaga. Ime se poigrava z asociacijo na ameriško vojno v Iraku.

Bosanski oskarjevec Danis Tanović tekmuje s filmom Smrt v Sarajevu. Zasnovan je na drami francoskega filozofa Bernarda-Henrija Lévyja Hotel Evropa. Odvija se v hotelu, ki organizira večerjo ob stoti obletnici atentata na avstrijskega prestolonaslednika Franca Ferdinanda. Napad mladih upornikov je bil povod za začetek prve svetovne vojne. Med spominom na ta dogodek se v hotelu dogaja marsikaj, kar razkriva stanje današnje družbe.

Thomas Vinterberg, član danskega gibanja Dogma 95, je predstavil film Kollektivet (Komuna) o alternativni levičarski komuni v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja. Vinterberg ve, o čem govori. Skupaj s staršema, intelektualcema, je živel v hiši s še nekaj podobnimi družinami.

V tekmovalnem programu je tudi najdaljši film v zgodovini festivala – kar osem ur trajajoč Hele Sa Hiwagang Hapis (A Lullaby to the Sorrowful Mystery ali Uspavanka melanholični skrivnosti). Filipinski režiser Lav Diaz je postal že znan po svojem prepričanju, da se mora film osvoboditi vsiljene omejitve 120-ih minut. Pripoveduje o boju njegovega naroda s španskimi kolonizatorji ob koncu 19. stoletja.

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (31)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

dado4008
19. 02. 2016 14.35
+6
Naj uganem,zmagal bo film,ki podpira program multikulture.še eno pranje možganov,tako kot naša himna v arabščini
dannyer
19. 02. 2016 12.34
+6
Morali bi uporabiti logiko ne pa čustva ki ponavadi naredi škodo . prav to je sedaj problem .
DIWG
19. 02. 2016 11.22
+3
Človečnost ne obstaja. Že v osnovi človek temelji na naravni zakonih. Eden izmed najpomembnejših, ki velja pri vseh živih bitjih je "močnejši preživi". Tu ni nobene filozofije človečnosti. Kdor je močnejši, kdor se bolje znajde ta bo preživel. Narava ne pozna pojma človečnosti in pomoči. To ste si izmislili kvazi humanitarci, da lahko legalno porabljate zahodni denar in ga zapravljate na države tretjega sveta. Po tolikih leti niti ena arabska/afriška država ni uspela narediti red v svoji držav, niti ena izmed teh ni uspela ustvariti nobene industrije, razviti poljedelstvo. To veliko pove o ljudeh samih, ki tam živijo. Samo čakajo da bo gelca poslala paket pomoči namesto da primejo za motiko in začnejo sadit hrano, saj imajo v velikem delu celine zelo rodovitno zemljo.
s-versus
19. 02. 2016 11.47
+1
to je res drži za neoliberalizem, za socializem malo manj.
zbodljaj
19. 02. 2016 11.21
+2
A se ne hvali sam Berlin kot ateistična prestolnica sveta? Rdeča nit ateizma je darwinizem. Bistvo darwinizma pa je t.i. survival of the fittest (preživetje najsposobnejših)
Racio
19. 02. 2016 12.11
+1
To je posploševanje... človek bi moral preseči primitivne vzgibe po izkoriščanju šibkejših in končno postati civiliziran in družbeno koristen...
hotchilipoper
19. 02. 2016 10.16
+16
O človečnosti bi lahko začeli kar v lastni državi,kjer ćlovek ni več vreden nič
kraljicavesolja
19. 02. 2016 10.13
+1
Narava človeka ni v tem da uničuje, ampak da gradi. kar kol. Če vi do zdej tega niste dojel, ni čudn da mamo svet tak karšen je. Ne mi govort, da je v človeku, da pobija, muči in posiljuje, prosim, no.
gremonadesno
19. 02. 2016 10.19
+3
Človek je edina žival na zemlji ki uničuje svoj dom, to ti dosti pove kaj je človek.
Kollerik
19. 02. 2016 09.46
+6
Dobro vprašanje z še boljšim odgovorom: koroprativni fašizem
Kollerik
19. 02. 2016 11.31
+0
opravičilo za zatipkano, pravilno je: korporativni fašizem
its.just.me.xD
19. 02. 2016 09.02
+16
Oh buuhhuuu.. Zdj se sprašujejo kam je šla človečnost!?!? Kot da je odkar obstaja človek kaj potekalo brez vojn in pobijanja!?? In pravice?? Kot, da so v srednjem veku in kasneje poznali pravico, zdaj pa je ne več??! Človeška rasa je pač gnila. V naravi pa vlada zakon močnejšega. Trenutno kaže tehtnica močno na stran teh, ki prihajajo sem. Kot da ekstremhumanistov to ne izuči.. Saj smo že dajali vrtnice policajem pred parlamentom.. Namesto, da bi jih odnesli stran pa razhajkali parlament. In kaj je to pomagalo? Nič... Torej če nas zgodovina česa uči je to to, da brez vojn ne gre.. Ljudje smo si med sabo preveč različni, imamo pa le en planet na voljo. Bad luck bi rekl..
luckyss..
19. 02. 2016 09.08
+4
Če bi svet vodili inteligentni humanisti, potem tudi vojn ne bi bilo..Tako pa nas vodijo egoistični agresivneži z vprašljivim IQ-jem.......V tem je problem - agresija še vedno zmaguje..
Qonos
19. 02. 2016 09.46
+6
Racio
19. 02. 2016 10.15
+1
Ljudje smo različni, a obenem enaki. VsI potrebujemo hrano, vodo in streho nad glavo za preživetje. Torej smo v osnovi vsi enaki.
Kollerik
19. 02. 2016 11.32
+0
ja, v osnovi vsak drek smrdi, le število vitaminov v njem je lahko različno :)))
Karantanija
19. 02. 2016 08.40
+6
Smo že dopustili. Svet je totalno brez človečnosti. Vojne in sovraštvo povsod.
valjhunsinkajtimara
19. 02. 2016 08.49
+5
Taka je narava človeka. In največja sviinjarija 20 stoletja je bila prevara humanistov, filozooiv in nekih hippijev, da smo mi, po osebnosti in izvorno, dobri in prijszni.
HorstWiesel
19. 02. 2016 08.57
+3
To je pač posledica vseh tistih homoekovegibiopacifističnih marjetic
Racio
19. 02. 2016 10.12
+3
Še enkrat, narava človeka ni vnaprej določena ampak se izoblikuje pod vplivi okolice.
virus11
19. 02. 2016 08.26
+4
Mese?nikPajac
19. 02. 2016 08.24
+19
Problem je na tem ker na eni strani je PREVEČ človečnosti, ki meji na BLAZNOST, medtem ko na drugi strani NI ČLOVEČNOSTI. Če bi bila tudi na drugih delih sveta ČLOVEČNOST, potem bi bil svet lepši in pravičnejši. Sedaj pa pogruntajte katera stran je katera? Odgovor ni težak.
Karantanija
19. 02. 2016 08.41
+7
Na eni strani preveč bogastva, na drugi preveč revščine. Od nekdaj je bilo tako in verjetno ne bomo mogli tega nikdar omiliti in izenačiti.
Kapitol
19. 02. 2016 08.24
+7
V vedno bolj prenaseljenem svetu je lahko samo vedno manj človečnosti in ne več......Nataliteta je pravo vprašanje, daleč daleč najpomembnejše....
Kollerik
19. 02. 2016 09.47
+1
+++++ tudi tebi se kdaj pa kdaj lahko zaiskri kakšna iskrica razuma :)
Qonos
19. 02. 2016 08.23
+15
Človečnost je pojem samo v evropi in samo v evropi se tudi politiki trudijo na vse pretege biti humani. Kar pa spridom izkorisčajo v USA in drugi organizatorji muslimanizacije EU. In to bo uničilo evropo kot jo poznamo, predvsem za nase otroke.
valjhunsinkajtimara
19. 02. 2016 08.02
+9
Humanizem oziroma tako imenovana človečnost je umetno tvorjen pojem, ki ni skladen z naravo ali naravo človeka.
Racio
19. 02. 2016 08.12
+8
Narava človeka se oblikuje pod vplivi okolice. Nihče se ne rodi z izoblikovano osebnostjo, ampak jo izoblikujemo tekom življenja, na podlagi izkušenj...
Racio
19. 02. 2016 08.16
+10
Če bi dva enojajcna dvojčka ločil in enega vzgajal v Sloveniji, drugega pa v Somaliji, bi postala dve zelo različni osebnosti, z zelo različnim pogledom na življenje.
HorstWiesel
19. 02. 2016 08.23
+3
valjhunsinkajtimara
19. 02. 2016 08.38
+5
Vesru sm, da imam somišljenike in ni ves svet tak, da bi sovražnika, ki prihaja z nožem v roki, pričakal z cvetlicami..... ker mu tako samo olajšaš delo.