Tujina

Evroskupina: Zberite 5,8 milijarde evrov. Vseeno, kako

Nikozija, 19. 03. 2013 10.27 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 5 min
Avtor
STA/Reuters
Komentarji
156

Ciprski poslanci so glasovali proti davku na bančne depozite, čeprav je vlada v parlament poslala popravljen osnutek zakona, v katerem obdavčitev za depozite do 20.000 evrov ni bila predvidena. Poslanci so razložili, da je šlo pri glasovanju za "vprašanje časti".

Banke na Cipru ostajajo zaprte.
Banke na Cipru ostajajo zaprte. FOTO: Reuters
Ciprski poslanci so zavrnili obdavčitev depozitov v ciprskih bankah, ki je dvignila veliko prahu. Evroskupina je namreč v noči s petka na soboto določila, da bo za bančne depozite nad 100.000 evrov veljal 9,9-odstotni davek, za depozite pod 100.000 evrov pa 6,75-odstotni davek.

Poslanci so sicer danes zavrnili popravljeni predlog, v katerem ni predvidene obdavčitve za depozite do 20.000 evrov. Za depozite od 20.000 do 100.000 evrov bi veljal 6,75-odstotni davek, za depozite nad 100.000 evrov pa 9,9-odstotni davek.

Spremembe spornega zakona so včeraj posojilodajalci dovolili pod pogojem, da finančni učinek davka ostane 5,8 milijarde evrov, temu znesku pa bi evropski posojilodajalci dodali še 10 milijard evrov pomoči.

Da tudi spremenjeni predlog poslancev ne bo prepričal, je bilo sicer jasno, še preden se je v ciprskem parlamentu razprava zares začela.

Vladajoča stranka ciprskega predsednika Nicosa Anastasiadesa je namreč vnaprej sporočila, da se bodo njeni poslanci vzdržali glasovanja.

Stranka Disy se je enoglasno odločila, da ne bo glasovala o dogovoru o prejemu evropske finančne pomoči, ki zajema tudi uvedbo davka na bančne vloge, "saj bo to okrepilo pogajalsko pozicijo Cipra", je povedal član stranke Nicos Tornaritis.

Odločitev ciprskih poslancev je bila sicer enotna. Za davek ni glasoval prav nihče, proti jih je bilo 36, vzdržalo se jih je 19.

Vprašane pa seveda je, kaj takšna odločitev pomeni. Profesor ekonomije na nemškem gospodarskem institutu v Kölnu Jürgen Matthes je prepričan, da nič dobrega. "Ciprskemu bančnemu sistemu kmalu grozi bankrot, glede na višino potrebne pomoči pa bo, če bo banke poskusila reševati država, bankrotirala tudi ciprska blagajna," meni.

Vprašanje pa je tudi, kakšno pot bo zdaj ubrala država, katere vlada je še včeraj trdila, da glasovanje proti pomeni odpoved pomoči, odpoved pomoči pa pomeni nevarnost za banke, ki naj bi ostale zaprte, vse dokler paket pomoči ne bo sprejet.

A poslanci so rekli ne. Kot pravijo, je šlo za vprašanje časti. "Rekli smo ne za naše otroke in naše vnuke. Pred nami je težka pot, a nam bo uspelo," je dejal predsednik stranke DIKO Marios Karogian.

Anastasiades pa je še dodal, da ima njegova vlada "svoj načrt", kako bo reševala nastali položaj. Ob tem je pozval k nujnemu srečanju ciprskih strankarskih voditeljev, na srečanju naj bi preučili alternativne načrte.

Scenarij  bankrota bančnega sistema sicer podpira tudi veliko Ciprčanov, ki ne morejo razumeti, zakaj bi morali plačevati reševanje bančnega sektorja, od katerega imajo večino koristi tujci.

Anastasiades se je o odobritvi evropske pomoči Cipru danes pogovarjal tudi z nemško kanclerko Angelo Merkel, čeprav je kanclerka v ponedeljek dejala, da Ciper pogovore o denarni pomoči vodi samo s trojko – EU, Evropsko centralno banko in Mednarodnim denarnim skladom. Ciprski predsednik pa je še sporočil, da bo v stiku ostal tudi z drugimi evropskimi voditelji.

Protesti na Cipru
Protesti na Cipru FOTO: Reuters

Evroskupina čaka na nove poteze Cipra

Iz ECB so sporočili, da so po odločitvi parlamenta v Nikoziji v stikih z evropskimi partnerji in z Mednarodnim denarnim skladom. "ECB se je seznanila z odločitvijo ciprskega parlamenta in je v stiku s partnerji v trojki ... ECB potrjuje zavezo, da bo zagotavljala likvidnost, ki je potrebna, v okviru obstoječih pravil," so zapisali v sporočilu za javnost.

Evropski uradniki so pred tem namigovali, da bi lahko ECB v primeru zavrnitve pogojev pomoči umaknila svojo podporo ciprskim bankam, kar bi vodilo v popolni kolaps tamkajšnjega finančnega sistema.

Iz evroskupine pa so sporočili, da zdaj čakajo na nov predlog Cipra. Kot so ocenili, je za dogovor o programu pomoči še čas. Obenem so sicer izpostavili, da mora nov predlog, ki bo prišel iz Nikozije, predstavljati "enakovredno ponudbo" oziroma da mora še vedno vsebovati zavezo, da bodo na otoku v zameno za deset milijard evrov pomoči zbrali 5,8 milijarde evrov.

Ciprski finančni minister ni odstopil

Uvajanje osovraženega davka sicer ni razvnelo strasti le med Ciprčani, ampak tudi v politiki. Ciprski mediji so celo poročali, da naj bi finančni minister Michalis Sarris že spisal odstopno izjavo in jo poslal predsedniku, a je Nikos Anastasiades ni sprejel.

Sarris je odstop zanikal, sicer pa se mudi v Rusiji, kjer se bo skušal dogovoriti za nove pogoje o 2,5 milijarde evrov vrednem posojilu, ki ga je Moskva Nikoziji dala leta 2011.

Banke zaprte, a napolnili bankomate

Čeprav so se ciprske oblasti odločile, da bodo banke ostale  zaprte, pa so danes napolnili bankomate. Ob tem so v centralni banki spomnili, da je možnost dviga gotovine na bankomatih omejena na 800 evrov dnevno.

'Prav je, da tisti, ki so denar v ciprske banke vložili, zato da plačajo manj davka, nosijo del stroškov reševanja'

Nemški finančni minister Wolfgang Schäuble je sicer danes zanikal, da odgovornost za sporno odločitev glede ciprskih bančnih vlog nosi Nemčija ali pa evroskupina. "To je odločitev Cipra," je dejal.

A po njegovem mnenju je prav, da tiste osebe, ki so svoj denar vložile v ciprske banke z namenom, da bi plačale manj davka, nosijo del stroškov reševanja. "Kdor koli vloži denar v državo, kjer plača manj davka in kjer je morda tudi podvržen manjšemu nadzoru, nosi tveganje v primeru, da banke te države niso več solventne. To je dejstvo," je poudaril. Če ti ljudje ne bi sodelovali v reševalnem paketu, bi morali breme nase prevzeti evropski davkoplačevalci, je dejal Schäuble. "To bi bilo neodgovorno," je dodal.

Schäuble je ocenil še, da je ciprski gospodarski model, ki je uporabljal nizke davke za privabljanje tujega denarja, "bankrotiral". Kar zadeva nemške varčevalce, pa je nemški finančni minister poudaril, da so njihove bančne vloge varne. "V Nemčiji zaradi tega res ni treba nikomur skrbeti," je povedal. Tudi v Sloveniji strokovnjaki mirijo, da takšne nevarnosti pri nas ni.

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (156)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

KORUPCIJA
20. 03. 2013 09.43
+1
Včasih so bili vojašli agresorji,danes so to ekonomski-politični!
Pars
20. 03. 2013 08.49
+4
ko država bankrotira si lahko nekam vtakneš jamstvo za svoj depozit. ostane samo na papirju, dvigniti pa ga ne moreš.
Rde?iAlarm
20. 03. 2013 08.28
+4
kar sedaj sledi bo kolaps ciperskega bančnega sistema rusi bodo v nekaj dnevih izpraznili banke tako da bo gor le še kakšen jankovičev evro nato sledi bankrot bank kar bo ciper totalno osiromašilo
k_komet
20. 03. 2013 14.12
Orej bi rekel, da se bo zgodilo ravno obratno...:)
Pygmalion
20. 03. 2013 08.25
+4
Vsi tisti, ki podpirate Ciprčane, predlagam da takoj na ciprsko vlado nakažete 100 EUR za rešitev ciprskih bank. Ruski tajkuni vam bodo hvaležni.
odprioci
20. 03. 2013 16.54
Ti pa nakaži 10000€ v Bruselj in zraven jim pošli pismo zahvale
kawboy
20. 03. 2013 08.04
+4
Denarja je za vse dovolj samo očitno je, da ne pride do vseh.
pa dobr no
20. 03. 2013 07.54
+0
Kako ironično. Toliko tajkunov ima tam denar, pa jemljejo navadnim ljudem. Denarja je tam zelo veliko. Samo vzeti ga je treba. In še vedno pravijo, da denarja ni. Zelo zelo veliko ga je.
Pygmalion
20. 03. 2013 08.22
+4
Kaj ko bi se prej pozanimal, preden komentiraš. S progresivnim davkom na hranilne vloge bi največ denarja pobrali prav od ruskih tajkunov, pa tudi kakšnega našega. Toda Ciprčani bi raje, da namesto tajkunov njihove banke rešujemo mi, EU davkoplačevalci kot sva ti in jaz.
odprioci
20. 03. 2013 16.55
ochi
20. 03. 2013 06.42
+5
se pravi folk ne dviguje ednarja zaradi bojazni davka,ampka zaradi bojazni, da bojo banke zaprle štacuno in pokradle njihove račune.
yarrick
20. 03. 2013 07.52
+2
Sploh se nebi čudil, če bi to oblast zares naredila..V končnem imajo banke oz lobiji krepko oblast nad "izvoljenimi predstavniki ljudstva"...
Indigo Pingvin
20. 03. 2013 08.16
+5
Banke ostajajo zaprte z razlogom. Ko se bodo odprle bo tako velik odliv denarja, da bodo propadle. Zato sedaj dolgovlačijo, da se ustvari restrikcija (tudi softwersko) koliko denarja bodo lahko prenesli ven iz države, da ne bo 100 procentov v enem dnevu ampak nekaj procentov na mesec. Skratka, imajo hud problem.
Dejan Zajebancije
20. 03. 2013 06.21
+15
to svojo čast naj plačajo kar sami, al pa gredo ven in EUR! Vprašanje časti lahko rešuješ, če imaš denar! Če ga nimaš, poskušaš preživeti! Če jim SLO da kakršen koli denar pod temi pogoji, kot jih imajo zdaj, je treba odgovornega, ki bo to odobril, javno obesiti na Kongresnem trgu!!!
yarrick
20. 03. 2013 07.53
+6
KOlk je pa že obešenih, pa vemo da denarja za grčijo,irsko ne bomo dobili nikoli nazaj...
vlvjhlghlju?
20. 03. 2013 05.32
+4
meni je slabo
24uric
20. 03. 2013 05.17
+12
ma naj propade ta nepravičen bančni sistem ki je pisan na kožo samo bogatašem bankirjem ki živijo na račun revnih delovnih ljudi in jim jemlejo življensko energijo...
Anton Ahac 1
20. 03. 2013 02.53
+5
plačajjo naj tiSTI,KI IMAJO VEČJE KORISTI
stoik12
20. 03. 2013 01.48
-2
Evroskupina: Zberite 5,8 milijarde evrov. Vseeno, kako Tudi med II. svetovno vojno so nekatere države sprejemale nacistično zlato in devize (npr. Švica). Tudi njih ni zanimalo, na kakšen način so nacisti prišli do zlata in denarja......
stoik12
20. 03. 2013 01.53
+5
Kar se Evrope tiče, lahko Ciper okrade tudi svoje državljane, namesto da bi zahtevala, da se obdavčijo samo računi, kjer se evidentno pere denar.
yarrick
20. 03. 2013 07.47
+0
EU ne briga KOGA bodo kradli, zgolj to da dobijo svoje...Mi pa ni jasno zakaj morajo za 10 miljard pomoči sami zbrati 6 miljard €€...
odprioci
20. 03. 2013 16.56
stoik12
20. 03. 2013 01.27
+14
Dragi moji, vse to čaka tudi nas. Pri denarju se pač neha vse. V zrak bodo šle vse visoko leteče puhlice o Evropi, evropski preteklosti in prihodnosti, skupni usodi, solidarnosti ...... Vsak se bo boril sam zase, kakor bo vedel in znal. In človek bo spet človeku volk. Pravzaprav pa, kaj to ne velja že sedaj ? Harajo samo tisti, ki imajo želodec, da mirno služijo z nesrečo drugega (prodaja orožja, posojila z visokimi obrestmi .....). Pravi intelektualci in humanisti so obmolknili, ker vidijo, da večina raje še vedno upa, da bo zadela na lotu in postala vladajoča 'kasta', ki bo lahko delila 'pametne' nasvete manj srečnim. Se samo spomnim intervjujev z Bavčarjem, Šrotom in ostalo kamarilo, kako so nakladali o prostem denarnem toku, o obračanju kapitala, ki ga niso sami zaslužili itd. Tako, da se včasim vprašam, ali so res toliko nesposobni, da so za to, da so ukradli par milijonov , morali narediti za milijarde škode.....
Butalci2013
20. 03. 2013 01.12
+8
jankovič bo potreboval ŠTIRI leta da dvigne ves denar če bo lahko samo 800€ na dan dvignil... ha ha ha. 4 leta ga vsaj ne bomo videli v slvoeniji
Dejan Zajebancije
20. 03. 2013 06.23
+9
nič ni smešno, ker je to naš denar, ki ga je Zoki kradel in tja skrival!
Indigo Pingvin
20. 03. 2013 08.17
+2
Res je, če hoče Slovenija priti do tajkunskega denarja imamo že problem, ker ga bo veliko Ciper obdržal zase.
-BZ-
20. 03. 2013 00.46
+4
Ali res menite da Ciper in banke polne utajenega denarja potrebujejo sanacijo in pomoč EU? dajte no...kdo tu koga *v glavo?, proč s to EU in evrom, čim prej...ker so paraziti svetovnega formata
ochi
20. 03. 2013 06.44
+2
v bistvu banke držijo ciper v šahu, ker grozijo, da bodo zaprli štacuno. vsak pa dobro ve, da gre vse preko banke dandanes. plače, nakazila, vse.
Dobri Ivek
19. 03. 2013 23.33
+17
Dobro oni vedo, zakaj niso sprejeli tega davka. Ker si ga ne upajo! Poslanci in bankirji dobro vedo, kaka je kvaliteta, natančnost in potovalna hitrost Ruskega svinca! Tako je z izvoljenimi poslanci; bolje bankrot države kot (ne)varnost njihovim glavam!
-BZ-
20. 03. 2013 00.43
+5
ko v filmih , hladnokrvna ruska mafija dosegla je svoje
krtaksn
19. 03. 2013 23.08
+7
Bo Jurček prispeval kaki evro not, pa ne bo več panike!
zek
19. 03. 2013 23.01
+4
Nevem čemu toliko enega začudenja in enega pljuvanja čez EU? --- Kdo potrebuje denar EU ali Ciper? -- Torej so se poslanci na Cipru odločili in rekli NE -- Povsem legitimna odločitev vendar je povsem legitimna odločitev EU da pač Cipru ne da 10 miljard eur posojila ---- Zato,da se zaščiti bogatune so raje izbrali pot ko bodo pod vprašajem pokojnine in plače JU na Cipru -- Zapomnite se enkrat za vselej to kar si sposodiš moraš prekoslej vrniti (to si zapomnite tudi tisti,ki zgovarjte trošenje države na kredit ) --- Če vlada,ki naj bi jo dobili jutri ne bo nadaljevala stem kar je zastavila Janševa vlada BOSTE CIPER IMELI V SLOVENIJI ŽE KMALU
postoj?an74
19. 03. 2013 23.07
+5
ma pelji si JANŠO domov.bo nas nekdo reševal ki ima v svoji stranki 1.750.000 evrov dolga?????? SD druga najbolj zadolžena ima 700.000 evrov dolga!to pove vse! pelji si ga domov,pa naj tvojo denarno evidenco vodi če maš jajca...! če ni svoje stranke sposoben voditi,brez astronomskega dolga,kako bo šele slovenijo!
Dobri Ivek
19. 03. 2013 23.21
+4
zek Za prvi del komentarja ti dam + Za zadnji stavek pa - minus in Apaurin!
Dejan Zajebancije
20. 03. 2013 06.26
+4
zek, kdaj pa misliš, da boš videl kak evro, ki smo ga posodili Grkom za njihovo lagodno življenje? Nikoli!
xyxyxyxyxyxyxy
19. 03. 2013 22.30
-3
Tako kot Ciper bi morali Italija,Španija Portugalska in Irska rečt gospodom v EU* ,ne damo vam denar, bomo poskrbeli za svoje ljudi in ne redili nekaj EU bogatašev
odgovorje42
19. 03. 2013 22.38
+17
Je tebi sploh jasno zakaj gre? Ciprski ne pomeni da bomo evropski davkoplačevalci reševali ruske in druge tajkune ki na cipru perejo in skrivajo svoj denar. Naj se gredo solit ti ciprčani. Če jim je pod častjo tole naj jim bo izpod časti tudi vzet naš denar. Pa naj gredo banke v stečaj in naj varčevalci zgubijo 60-70% ne le 5.
lordvader
19. 03. 2013 22.47
-3
Dobri Ivek
19. 03. 2013 23.17
+6
gorska ... ... ti pa si, mislim, res si cvetka logike in globalne ekonomije! :-) Bluziš nekaj na pamet, kot kak janšist zblujeni!
Citrin
19. 03. 2013 22.00
+7
seveda..čim se je izuzelo rajo, je vse skupaj nateg..