Slovenija

Debate 24UR: Poceni malica za vse ali brezplačna za peščico?

Ljubljana, 08. 10. 2012 18.46 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min
Avtor
J.Š./D.L.
Komentarji
79

Kakšen sistem se vam zdi pravičnejši: da je malica poceni za vse ali da premožnejši plačujejo polno ceno, medtem ko je za revnejše brezplačna? Ali po vaše takšen sistem razslojuje otroke?

Bi morali biti vsi šolajoči otroci upravičeni do subvencionirane malice in kosila v osnovnih šolah? To je nova tema, o kateri lahko razpravljate na Debate 24UR. Moderatorka je Jasmina Štorman, zagovornica dr. Mojca Gabrijelčič Blenkuš z inštituta za varovanje zdravja (IVZ), nasprotno mnenje pa predstavlja Mojca Škrinjar, državna sekretarka na ministrstvu za izobraževanje.

Vsi slovenski šolarji so slaba štiri leta za šolsko malico plačevali subvencionirano ceno: 30 centov. K malici, ki bi sicer na vseh osnovnih šolah stala 80 centov, je namreč pol evra prispevala država. Vse do letošnjega šolskega leta. Zakon o uravnoteženju javnih financ je namreč splošno subvencijo za vse učence ukinil. Do nje so odslej upravičeni le tisti iz socialno šibkih družin – zanje bo malica brezplačna.

Menite, da je tako prav? Kakšen sistem se vam zdi pravičnejši: da je malica poceni za vse ali da premožnejši plačujejo polno ceno, medtem ko je za revnejše brezplačna? Ali po vaše takšen sistem razslojuje otroke?

Da bi učenec sploh bil upravičen do subvencionirane malice, ne sme preseči cenzusa, ki je: 42 % povprečne neto plače na družinskega člana ali 414,70 evra, pri čemer se upoštevajo tudi otroški dodatki (ki so pri najrevnejših tudi najvišji) in vse premoženje družine. Za kosilo, ki je za nekatere otroke celo edini topel obrok v dnevu, pa je ta cenzus še nižji: 18 % povprečne neto plače ali 177,73 evra.

Šolska malica
Šolska malica FOTO: Thinkstock

Se vam zdijo ta omejitvena določila primerna? Se vam zdi prav, da se upošteva tudi vse premoženje družine, čeprav so ga morda ustvarili v boljših časih, pred krizo, pred nižanjem plač, pred izgubo zaposlitve? Čeprav zanj še vedno plačujejo kredit in jim je prej strošek kot dohodek? Bi cenzus postavili višje ali nižje? Menite, da bodo znotraj teh omejitev resnično zajeti vsi tisti, ki malice oziroma kosila ne morejo plačati?

Kdo je po vašem odgovoren za to, da otroci niso lačni, če jim tega starši ne zmorejo zagotoviti? Država? Šole? Humanitarne organizacije? 

Kaj bo z zdravjem zdajšnje generacije otrok, če jih bo v šoli jedlo veliko manj, kot jih je doslej?

Le če je kakovostna šolska prehrana dostopna in tudi cenovno dosegljiva kar največjemu številu otrok, vsem otrokom omogočamo enake možnosti zdravih prehranskih izbir, meni Mojca Gabrijelič Blenkuš z Inštituta za varovanje zdravja (IVZ), ki zagovarja subvencionirano prehrano za vse šolarje. "Dostopnost programa šolske prehrane v Sloveniji je eden temeljnih ukrepov države za ohranjanje in izboljševanje zdravih prehranskih navad otrok. Ta pa naj bo tudi dosegljiv, tako da bo zdravo prehranjevanje v šoli omogočal vsem otrokom, ki to potrebujejo, in ne bo ustvarjal nepravičnih razlik v zdravju med posameznimi socialno ekonomskimi skupinami otrok po celotni socialni lestvici," je prepričana.

Splošne subvencije ukinjene zaradi varčevanja

Država vseh obveznosti ni več mogla plačevati, zato je subvencije ukinila, pa pojasnjuje državna sekretarka Mojca Škrinjar, ki kljub temu verjame, da bo šolsko malico prejemala večina učenk in učencev, manj jih bo med srednješolci.

"V kriznih časih je treba pomagati zlasti tistim, ki so iz socialno šibkejših družin, saj te kriza najbolj prizadene, zato bi linearen ukrep zmanjšanje splošne in posebne subvencije vsem enako povzročil hude težave najbolj ranljivim skupinam otrok in mladostnikov. Tako morajo danes premožnejši starši za šolsko prehrano svojih otrok plačati več kot v ne tako daljni preteklosti, socialno šibkejšim pa družba pomaga preseči težave ekonomske krize, kar je tudi prav. Verjamem, da bo Slovenija takrat, ko bo izšla iz krize, ponovno zagotavljala brezplačno kakovostno malico vsem učencem in dijakom kot del programa izobraževanja," je pojasnila.

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (79)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

iChi
10. 10. 2012 08.21
+2
Brazplačna malica predvsem za tiste otroke, ki si je sicer ne morejo privoščiti.
Samo.Jst
10. 10. 2012 08.00
+3
Kar je zastnoj ni cenjeno... splošna subvencija, % pa odvisen od cenzusa. Prav je, da so vsi deležni malice... no razen tisti, ki "so se" že v vrtecu "odločili" postati vegetarianci, veganci... oz. whatever X(
hotchilipoper
10. 10. 2012 07.41
+4
Bo ministrsvo za zaposlovanje kaj primaknilo,ker sem zvedel,da pri njih ni pomanjkanja,da si v času krize privoščijo toplice (preverjeno)
yokerxdinterfan
09. 10. 2012 23.02
+7
me zanima koliko je malica oz kosilo v DZ...hja vrjetno dobijo predjed glavno jed solato pomnožnopsti še kavico pa sladico za ene tok keša ali pa kkšn evro dražij.....koliko pa se dobi v šoli (to govorim za sredno ) khm vse skupaj nič oz lihk tok te zrajca da si čez kkšno urco dve spet lačen
BUN8
10. 10. 2012 10.01
točno naj se gospodje odpovejo subvencioniranemu kosilu,da bodo lahko otroci imeli brezplačno malico in to ne samo kos kruha s kakšnim namazom ampak toplo malico.
šolar
09. 10. 2012 22.57
+17
Kaj pa tiste družine, ki malo presegajo tale cenzus, pa so zaradi par eur ob petdeset eur samo pri topli malici srednješolca seveda, ravno tako odpadeš pri štipendiji, tako si, če lahko tako rečem na slabšem za približno dvesto eur ali več, odvisno od štipendije. Ni težko izračunati, koliko je to mesečno, za koliko je prikrajšana cela družina, če imate kot povprečna slovenska družina nekje dva otroka. In to zato, ker imate en euro preveč. Sošolec pa ima vse zastonj in štipendijo ker je baje socialni problem, doma pa je kmetija seveda last starih staršev, vključno z okoli 4o glavami živine v hlevu. In ker ni dohodkov, ni ničesar za preživetje, baje, tako so ugotovili na CSD in imajo otroci vse zastonj. Nam pa, ko plačamo vse potrebno za dva šolarja v družini, ne ostane praktično nič. Kaj bi rekli na to?
yokerxdinterfan
09. 10. 2012 22.56
+2
le za peščico bogatih bo subvencija
majonezko132
09. 10. 2012 22.53
+2
ma prav je da ni polne subvencije.. takrat je tričetrt mojih sošolceh hrano dobesedno vstran metalo oz sploh ni jedlo.. potem so uvedli delno subvencijo že skoraj vsi jedli.. zdaj pa čisto vsi je pa res da se jih je sedaj nekaj odjavilo..
lepdanzelim
09. 10. 2012 23.28
+4
Prav imaš, strinjam se, da je 100% subvencija za vse nesmiselna, ker potem večina premalo ceni prehrano. Ocenjujem, da bi bila 50-60 % subvencija prava stvar - ljudje večina morajo nekaj plačati (razen tistih, ki imajo res zelo nizke dohodke - pod 20 % povprečne neto plače na člana - ti naj bi imeli 100 % subvencijo); a škoda se jim zdi pustiti subvencionirani znesek, zato jedo - smisel pa je, da otroci nekaj pojedo vsak dan ob istem času, kar zagotavlja primerne psihofizične sposobnosti otrok med poukom. Po Zakonu o šolski prehrani in Smernicah za prehrano v viz je okvirno določena kakovost oz. hranilna vrednost in energijska vrednost obrokov. Sicer pa - zdaj je bolj subvencioniran prevoz za dijake (ne glede na dohodke) in vsekakor je cenejša malica za dijaka kot pa nesubvencioniran prevoz, če se vozi zelo daleč in morda država računa na to, da so dijaki lahko lačni, ne morejo pa iti peš 30 ali 40 km v eno smer. A v osnovni šoli se otroci ne vozijo tako daleč in malica bi morala biti subvencionirana kot zadnja 4 leta. Glede kosila pa - jedli bi naj tisti, ki radi jedo in ne mečejo stran hrane. Po moje za našo družbo ni dopustno, da otroci nimajo za jesti, saj se še vedno proda veliko tobaka, alkohola,..., da ne govorim o vseh sredstvih, ki jih je naša zakonodaja v zadnjih 20 letih dopustila legalno odtujiti,... Skratka šparanje pri osnovni prehrani otrok je nedopustno!
lepdanzelim
09. 10. 2012 20.25
+13
Sistem subvencioniranja šolskih malic v osnovnih šolah v zadnjih letih je bil dober: vsi so imali subvencijo 0,50€, otroci staršev z nižjimi dohodki pa še razliko 0,30€. Pomen delne subvencije (v višini nad polovico cene malice) je v tem, da vsi otroci jedo. kako more država govorit o subvencionirani prehrani, ki je v resnici za 3/4 otrok nesubvencionirana??! Z vidika zdravja srednješolcev je moje mnenje, da bi vsi morali imeti subvencionirano vsaj polovico cene obroka, kajti število dijakov, ki jedo je padlo za 40 do 50 % v prvem mesecu izvajanja zakona in verjetno bo padlo še za vsaj 10%, kajti slej ko prej morda tudi starši, ki danes plačujemo malico dijaku, tega ne bomo več zmogli v višini 2,42€ in bo morda pač pojedel samo sendvič. Prav grotesken je namreč primer "subvencioniranih" malic za srednješolce. Cenzus za pridobitev subvencije je 414€ dohodkov neto na družinskega člana, kar se sliši kar dobro. V praksi to pomeni, da mama učiteljica s tremi otroki in brezposelnim bolnim možem brez nadomestila za svojega srednješolca plačuje malico v celoti, torej 2,42 € x 20 do 22 dni je 50 do 55 € na mesec. Skoraj bi imela raje, da otrok ne bi jedel v šoli, a ve, da pri otrokovi zdravi prehrani ne sme varčevati. V dohodke za izračun cenzusa se danes šteje tudi vse premoženje, ki ga žal ne moreš kar prodati in res je, da bi bilo pametneje vse življenje ves prislužen denar potrošiti kot pa varčevati in obnavljati podedovano podrtijo zato, da se danes to upošteva kot dohodek. Da ne govorim o denarju, ki ga otroka - študenta brez otroških dodatkov in štipendij, zaslužita s študentskim delom (da preživita, delno pa tudi zato, ker firme hočejo, da mladi ljudje delajo preko študenta dokler je možno, potem pa jih dajo na cesto) in spet šteje v osnovo za izračun dohodka. Računaš in računaš in ne moreš verjeti. Ali veste, da je pri nas pogosto tudi srednji razred na robu revščine? Da ljudi drži na pozitivni strani ponos, ker ne morejo verjeti, da so študirali in delali, njihovi otroci pa tega najbrž ne bodo mogli; ne, celo lačni bodo slej ko prej. Zdajšnji sistem "subvencionirane" prehrane za otroke je torej slab in sprenevedav kot vsa oblast. V resnici prehrana nosi le subvencionirano ime; subvencionirana pa je za okoli 20 % otrok.
Miran Knez
09. 10. 2012 18.31
+2
ne ni razslojevanje, če premožni lahk plačujejo polno malico. razslojevanje je sedaj , ko nekateri ne morejo .....
albatros
09. 10. 2012 20.58
-7
Imej toliko otrok, kot jih lahko preživiš. Saj smo hoteli kapitalizem, mar ne?
titi87
09. 10. 2012 21.37
+9
*Saj niso delavci krivi, da firme propadajo in da so po tem brez dohodkov! Tega jim niso povedali ko so načrtovali otroka!
lepdanzelim
09. 10. 2012 23.39
+3
Albatros, zelo si pameten, nisi pa še mrtev in do tedaj še lahko spremeniš mnenje. Kakšno alternativo pa smo državljani imeli ? Odločali smo se za lastno državo in za demokracijo; res smo večina slutili, da ne bo več socialističnega družbenega reda - gotovo pa si nismo predstvljali, da bo nastala taka štala. Saj bi lahko funkcionirali tudi po vzoru severnjaških demokracij in ni bilo potrebno, da je Slovenija postala republika banana. Hudo je, ko človek po 20 letih lastne države ugotovi, kako slabi in pogoltni so sodržavljani ko pridejo do korita... Zapušča me optimizem, zato lep jutrišnji dan želim vsem.
albatros
10. 10. 2012 01.28
-1
Na žalost Balkanci, kamor spadamo, ne bomo nikoli funkcionirali severnjaško. Mnenja, ki sem ga navedel glede otrok, ne bom nikoli spremenil. Odločitev glede potomstva bi morala biti premišljena, a je redkokdaj. Sem pa vsekakor za to, da imajo vsi otroci enako pravico do šolske prehrane, torej v enakem znesku za vse. Otroci ne bi smeli biti predmet varčevanja, kakršnegakoli že.
zoobkozob
09. 10. 2012 17.22
+8
MARSIKOMU BI PREDLAGAL NAJ SI GRE V ŠOLO PO KOSILU POGLEDAT KOLIKO POJEJO OTROCI
z38
09. 10. 2012 15.19
+3
vlada kaj ce bi se tokrat tudi zgledovali po nemcih
Sputnik
09. 10. 2012 12.12
-5
kaj ti bo malica če imaš prevoz??
Tonček Balonček
09. 10. 2012 10.04
+20
Nujne so predčasne volitve, da bo janša kak emsec pred njimi spet potalal penzionistom po 100 EUR, uvedel brezplačne tople obroke, dražje časopise bomo pa nadoemstili s Slovenskim tednikom in Ekspresom! NA npotezi ej PAtria Vehicles!Danes se spet hecajo na Tavčarjevi, zaslišan bo tisti komercialni direktor s Finske, ki je že na Dunaju povedal, d aje čisto normalno, če "malo" prispevaš vladajoči stranki in pač podražiš robo!
Antigone
09. 10. 2012 09.25
-6
Ali je potrebno takšno sprenevedanje, posebaj tistih, ki so "botri" stoletne kraje slovenskega premoženja, ki sedaj počiva na zasebnih računih leve - komunistično balkanske "elite", v raznih fiskalnih oazah, širom po svetu, od cipra, do kajmanskih otokov? Naj vrnejo denar Sloveniji in zadeva se bo uredila, ne samo za otroke, za upokojnece, itd. Pošteni zasebni lastniki firm, ki so sedaj v škripcih, ker zaradi kraje stoletja (ko so banke "dodeljevale kredite" svojim "rdečim varovancem", za katere se je že vnaprej vedelo, da nikoli nebodo vrnjeni), firmam, ki pa so se zaradi plačilne nediscipline in načrtnega ropanja tudi teh podjetij, nikoli niso dobili posojil od banke (ker že zaradi poprejšnjega dogovorjenega črpanja s strani levakov, denarja ni bilo) , tudi za nabavo reprodukcijskega materiala, čeprav so imeli proizvodnjo že vnaprej "razprodano", so bili prisiljeni in so še, da zaprejo svoje podjetje, ljudi pa pošljejo na cesto....Sicer pa, niti malica niti kosila, že v času "socializma" (toliko opevanega ravno od teh barab) niso bila zastonj, ampak vedno plačljiva, zastonj je bilo le za tiste, ki so se vozili z mercedezi in prikazovali svojo "nerentabilnost" (seveda vedno tisti, ki so pripadali roparski levici - nepoštenjaki).
Paskakvali
09. 10. 2012 09.45
+14
Kosila in malice so bila subvencionirana ,za starše s slabšimi prejemki bolj za druge malo manj a bila so! Ve pa se ,kdaj,pod katero vlado in kdo je jemal tajkunske kredite zatorej ne trosi neresnic in ne kaži zgolj na levo saj je na desni morda še več blata kot na levi!
Tonček Balonček
09. 10. 2012 10.00
+6
Pa kej ej to bogastvo komunistov, ki so kradli 45 let plus še potem? Noben partijski funkcionar prejšngea režima ne živi v haciendi, na Floridi ali kje ob Vrbskem jezeru, a so vse zapravili za ženske in zakockali?
Terezinka
09. 10. 2012 12.16
+10
Res je, da so imeli privilegije in vsi, ki smo to videli smo bili po malo jezni. Dejstvo pa je, da tisti na najvišjih mestih niso toliko pokradli kot naši priviligiranci. Neresnično pa je, da so samo rdeči. V tej ekipi so politični priviligiranci z "osvoboditelji" na čelu. Omogočili pa so v glavnem SDS z davčno in kreditno politiko v prvem mandatu. Sedaj se trudi to še enkrat ponoviti.
BAJZI
09. 10. 2012 09.18
+3
Za malico ni, za cigarete se pa vedno najde...
Tonček Balonček
09. 10. 2012 10.01
-23
JAz raje dam za Cerkev in duhovniške poklice, s tem pa posredno tudi za prihodnost naših otrok, da bodo vzgojeni v krščanskem duhu odrekanja in skromnosti, v upanju na zveličanje, bogaboječi, d abodo vedeli, kaj je greh!
Terezinka
09. 10. 2012 12.18
+8
Tonček Balonček, duhovščina in skromnost je pa res enako. Ti res skrbijo za naše naslednje rodove. Učijo jih poštenja, skromnosti, družinskega življenja, sociale ... Na kancu pa reči NE GLEJ KAJ DELAM ALI KAKO SE OBNAŠAM AMPAK KAJ TE UČIM
Teja Pirš
09. 10. 2012 12.58
+10
Bajzi to pa ni lepo,...jaz ne kadim in nimam za malico,...in to ni to,kadijo vec ali manj mladi ali starejsi ki so otroke spravili k kruhu,...in tist ki kadi si tudi sluzi denar,in ce je to njegov luksuz ga zagovarjam,...vsak si vsaj neki zase zeli,in nekdo cigarete,...verjemi da je pa veliki vecini najprej otrok,in sele potem vse drugo!!!?!?!
albatros
09. 10. 2012 21.02
Tonček, saj se hecaš glede Cerkve, a ne? Strinjam pa se s tabo glede pokradenega s strani socialističnih privilegirancev, z našimi novodobnimi lopovi se ne morejo niti v sanjah primerjati.
titi87
09. 10. 2012 21.40
Milan Koleznik
09. 10. 2012 09.07
+22
zaradi otrok ne bi smelo biti negativnih komentarjev,otrok je otrok.
facoo1
09. 10. 2012 22.34
+2
Milan Koleznik
09. 10. 2012 09.05
+31
kolikor v šoli otrok dobi kosila ali malice ni vredno treh evrov,in če ima poslanec obilno kosilo za tri ali štiri evre,zakaj tega nima otrok v šolah,saj tudi plača on in ne samo poslanec,upravičnejši pa je otrok ker potrebuje več ko raste Malico bi pa država morala subjencirati,če to ne gre denar drugam,kaj naj rečem za plače ministrov in njihove privilegije.
Antigone
09. 10. 2012 09.29
-22
Povprašaj svoje levake, kam so spravili ves denar v svojem 3-letnem uničevalskem mandatu, ko so nas pripeljali na rob propada in nam ustvarili 2 x toliko pufov, kot smo jih "ustvarili" v ostalih 17 letih (čeprav tudi večinoma pod levaško uničevalsko oblastjo)! Torej naj vrnejo pokradeno in problem je rešen!
Terezinka
09. 10. 2012 12.19
+6
Bog naj ti odpusti ker ne veš kaj govoriš
zoobkozob
09. 10. 2012 17.16
+1
albatros
09. 10. 2012 21.04
+1
trviata, hvala za izredno razumen komentar.
zoobkozob
09. 10. 2012 08.51
+5
mislim,da bi država lahko pomagala pri malici najšibkejšim,pri kosilih pa tako,ponavadi so najšibkejši tisti,katerih en partner ne hodi v službo,tako da naj imajo taki otroci kosilo doma,saj tudi pouk ne traja več kot do 2h.se mi pa zdi,da je malica v srednjih šolah pa kar predraga,2,42evr,pa velikokrat ni toliko vredna,tako da se iz tega stališča veliko dijakov odjavlja od malice
Terezinka
09. 10. 2012 12.21
+2
Ko nekaj daš, da dobiš glasove revežev je težko to ponovno vzeti. Majer kar korajžno. Poberi vse kar si dal in boš vse rešil
Teja Pirš
09. 10. 2012 08.47
+13
Absolutno.nimam nic proti bogatim,a lahko tudi otroci bogatih imajo malico in kosilo brezplacno.naj bo za vse otroke enako,...bo najbolj posteno za vse skupaj,in mogoce se bo ze tu veliko videlo.bogati starsi lahko sami kaj pripomorejo in kaj darujejo za solstvo ali tam kjer se denar res potrebuje,za place javnih usluzbencev,da se jim ne zmansuje,...ker drugace nihce vec ne bo prezivel
Tonček Balonček
09. 10. 2012 08.20
+10
V Sloveniji itak nihče en ve, koliko kdo zasluži! Tisti,, ki so v javnih službah ali v normalnih firmah imajo več ali manj transparentne dohodke, za zasebnike in s.p. je s epa nikoli ne ve, koloko dejansko zaslužijo, saj imajo tudi do 90 odstotkov dela brez računov! In potem naj bi takšnim subvencionirali prehrano otrok, nekim učiteljem pa recimo ne!
Terezinka
09. 10. 2012 12.24
+1
Tonček Balonček kaj prehajaš na levo? Na oblasti ste desni in sociala naj gre k vragu. Revežu bo dovoljeno samo še pobirat iz smetnjakov. Bolnice bodo privat, šole privat, sociale pa nič